recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny vare? i brudt emballage
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNy vare? i brudt emballage

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ilu-dazed Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 208
Direkte link til dette indlæg Emne: Ny vare? i brudt emballage
    Sendt: 07-Januar-2009 kl. 17:50

Nogen der kan hjælpe her?

Jeg har modtaget min sony bdp-s550 idag. Da jeg pakkede kassen ud af det papir der var omkring, kunne jeg se kassen havde været åbnet gentagne gange. Første gang den har været åbnet er det fra sonys side for at smide 2 film i, det kan jeg af gode grunde ikke være ked af, men dem har så været åbnet efterfølgende, om det så er fordi den har været brugt, eller udstillet eller måske været til  rep. aner jeg ikke. Men det er ikke skide fedt at modtage sådan en kasse.

Jeg ringede til forhandleren for at spørge hvad de mente om det. Jeg vil i sagens natur gerne have mig en anden som ikke har været åbnet. Men de kan kun tilbyde mig pengene tilbage og ikke bytte til en anden.

Det kan jeg ikke bruge til så meget for pudsigt nok er prisen siden igår steget med 300 kr. og vil selvfølgelig ikke betale 300 kr mere.

De var meget villige til at sende mig en pakke seddel så jeg ikke selv skulle stå for den omkostning, så gætter på de godt ved den ikke er helt iorden.

Hvad skal jeg gøre?

Bide i det sure æble, og krydse fingre for den ikke har været brugt?

Få pengene retur og købe et andet sted?

Eller kan jeg som forbruger bede om en ny maskine? Havde jeg købt i en butik ville jeg jo kunne se kassen inden jeg gik og der sagt nej jeg vil have en anden, det kan man ikke på nethandel.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Redigeret af ilu-dazed - 07-Januar-2009 kl. 18:56
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 18:05
Hvis du ikke kan se at den er ridset eller på anden måde beskadigt, så kan jeg ikke se at der er det store problem. Tag den eller send den retur, så koster en ny bare 300 mere.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2009 kl. 18:13
Kan godt følge dig men hvis den nu har stået og snurret i en butik i 100 timer er det jo ikke en ny varer. Og det vil jeg som forbruger ikke syntes er fedt, da jeg forventer at få en ny vare.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 09:45

Synes da egentligt at butikken opfører sig meget rimeligt. De tilbyder jo også at betale returfragten selvom de ikke behøvede det. Så vidt jeg ved kan du ikke kræve en ny vare, men må "nøjes med" pengene retur.

Men kan du ikke spørge forhandleren, hvorfor kassen har været åbnet, så du har alle informationer til at beslutte dig.

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af ilu-dazed ilu-dazed skrev:

De var meget villige til at sende mig en pakke seddel så jeg ikke selv skulle stå for den omkostning, så gætter på de godt ved den ikke er helt iorden.

Nu er det vel formodninger? for har du selv prøvet den og erfaret problemer?.

Jeg har gentagne gange købt og fortrudt køb og afleveret i elgiganten og fået penge retur.. det er da ikke fordi jeg ødelagde maskine/udstyr, og det blev da pakket ned igen. så næste køber får da ikke en defekt vare bare fordi jeg ikke ville eje det jeg købte alligevel.

så du skal måske bare tage det med et gram salt, og så har du jo en garanti som dækker hvis den skulle være defekt efter nogle måneder.

ps:
der er ingen regel i loven som siger varen skal leveres i uåbnet emballage og derfor skal du have varen byttet. Så den kan du ikke bruge som argument.
Forretningen må gerne sælge varen som ny, hvis de har checket indhold efer at have modtaget den tilbage fra anden kunde som fortrød, så er det forretningen som vurderer selv om de kan sælge som ny eller delvist brugt. forskellen er jo garantien. på brugte varer er der reelt ingen garanti anden end hvad du tilbydes fra sælger. så delvist brugt er så dækket af ingen garanti. så vær du glad for at have købt varen som ny.

Redigeret af pendec - 08-Januar-2009 kl. 10:14
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 12:45
Det var da utroligt så mange forkerte informationer, der kan leveres i én besked...

En butik må IKKE sælge en vare som "ny", hvis den ikke er det.

Der er ALTID 2 års reklamationsret på ting købt af en privatperson i en forretning (dvs. ikke ved forbuger-til-forbruger, eller firma-til-firma, men ved firma-til-forbruger) - underordnet om det er annonceret som brugt eller ej.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 13:27

Jeg siger som sådan heller ikke der er noget galt med varen.

Men mit issue er jo nok at jeg ikke ved præcis hvorfor den har været åbnet. Forhandleren kan ikke fortælle mig det.

1. Den er måske blevet repareret og solgt igen. Der plejer man dog at putte den i en ny kasse.

2. Den kan have været brugt som demo og stået tændt i x antal timer

3. Den har bare været ude af kassen.

Og da jeg ikke kan få svar fra forhandleren om hvorfor den har været åbnet aner jeg jo ikke om den er ny.

Jo fint jeg kan få pengene retur. Men Prisen er som skrevet sat op, så jeg kan ikke få den til samme pris igen.

Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 13:50

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det var da utroligt så mange forkerte informationer, der kan leveres i én besked...

En butik må IKKE sælge en vare som "ny", hvis den ikke er det.

Der er ALTID 2 års reklamationsret på ting købt af en privatperson i en forretning (dvs. ikke ved forbuger-til-forbruger, eller firma-til-firma, men ved firma-til-forbruger) - underordnet om det er annonceret som brugt eller ej.

Det er da godt du selv tror på det, så kan du give dig selv ret.

Det er igen KUN på varer købt som nye og det var også det jeg skrev, på brugte varer gælder det ikke, så det må du da gerne selv gå i troen, bare synd når du finder ud af det modsatte. så er det for sent..

men ok, jeg forholder mig til forhandler garanti og købelov. Ligesom som man tror ved håndkøb at penge kan refunderes inden for en periode det er også forkert, det er butikken som beslutter det ved håndkøb.. (læg mærke til ordet håndkøb, ikke internet handel)

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 13:56
Er der ikke en service menu på BD550, hvor man kan se hvor lange tid
den har afspillet ?

Men mange gange har forhandler ikke tjek på om det er en demo eller
udstilligs model, de lige sælge som ny
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 15:16

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Det er da godt du selv tror på det, så kan du give dig selv ret.Det er igen KUN på varer købt som nye og det var også det jeg skrev, på brugte varer gælder det ikke, så det må du da gerne selv gå i troen, bare synd når du finder ud af det modsatte. så er det for sent..men ok, jeg forholder mig til forhandler garanti og købelov.

Så forholder du dig forkert...

Se Brugte varer på Forbrugerstyrelsens hjemmeside...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
juristen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2009 kl. 22:38
Det er i bund og grund sjovt, at folk så mange steder kan blive ved med at diskutere disse emner :)

Der er 2 års reklamationsret på alt, der sælges i forbrugerkøb. Det samme gælder som udgangspunkt også ved salg mellem private eller i erhvervsforhold.

For så vidt angår den åbne emballage, så udgør den ikke en køberetlig mangel. Det fremgår af forarbejderne til forbrugeraftaleloven, at erhvervsdrivende "som kompensation for" at de skal tilbyde returret, må sælge returnerede varer som nye, hvis de fremstår som nye. Det kan ikke i den forbindelse tages hensyn til, at kassen har været åbnet. Dette gælder efter forbrugerstyrelsens fortolkning også, hvis en fysisk forretning tilbyder fortrydelsesret, men det må vi jo se om holder, hvis der nogen sinde kommer en sag for retten.

Derudover er jeg da enig i, at der ikke er noget lovkrav om at emballage ikke må have været åbnet, og det kan efter min opfattelse ikke som udgangspunkt betragtes som en mangel.

Så ilu-dazed vær du glad for at du kan returnere varen uden omkostninger for dig, hvis du er utryk ved, at kassen har været åbnet.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2009 kl. 01:06

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Det er da godt du selv tror på det, så kan du give dig selv ret.Det er igen KUN på varer købt som nye og det var også det jeg skrev, på brugte varer gælder det ikke, så det må du da gerne selv gå i troen, bare synd når du finder ud af det modsatte. så er det for sent..men ok, jeg forholder mig til forhandler garanti og købelov.

Så forholder du dig forkert...

Se Brugte varer på Forbrugerstyrelsens hjemmeside...

med de forbehold du kan læse om, så gør jeg ikke.. for det er jo der problemet ligger, forhandler kan smide en masse historie omkring alder ovenpå salget og du vil aldrig kunne komme tilbage og forvente at den "skulle" være som ny.. så jeg læser ikke overskriften og tror på g.. der er forbehold som skal tænkes på.

som også nævnes, det er et spørgsmål om der ville kunne bringes et retskrav op omkring noget der, når der skal fastslås alder, slitage, brugen.

heldigvis er sagen her at personen ser emballage som problemet, og det kan han så ikke gøre noget ved lovmæssigt men derimod se positivt på at sælger godt vil hjælpe.. så slutter den vist der..
og varen var stadig "ny" selvom emballage var brudt, og kunde vurderede den brugt.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu