|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
|||
Jo, du gør. Der er ALTID 2 års garanti [korrektion: reklamationsret] på varer købt som forbruger af en erhvervsdrivende. Eneste undtagelser er fødevarer og lign., som ikke kan have 2 års holdbarhed. Der er INGEN andre undtagelser. Dvs. underordnet om sælger skriver "kun 3 måneders garanti/reklamationsret på denne vare, da den er brugt", så er der STADIG 2 års reklamationsret. Dette gælder for ALLE forbrugerkøb - uanset sælgers påstande... Men hvis du mener, at der er situationer, hvor der IKKE er 2 års reklamationsret, så kom med nogle eksempler på sådanne, hvor der ikke er 2 års reklamationsret på en brugt vare, men hvor den samme vare solgt som ny har det. Du siger, at der er situationer, hvor jeg ikke kan forvente 2 års reklamationsret, så lad os høre om, hvad disse er... Redigeret af HeartWare - 09-Januar-2009 kl. 10:09 |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
![]() |
||||
Houmoller ![]() Bruger ![]() Oprettet: 31-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 129 |
![]() |
|||
Har selv stået i en computer/elektronik forretning, der havde vi tit vare stående fremme som demo, uden at de var sat til. Så ikke sikkert at varen er brugt, bare fordi kassen har været åben.
Kan også være det har været under en fremvisning til en kunde, at man lige har pakket op for kassen, for at vise produktet frem. Hvis man gerne vil have returret på sine køb, må man også acceptere at man kan købe en vare der har været ude før. |
||||
![]() |
||||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() |
|||
Du har ikke garanti, men kun reklamationsret På brugte varer, så skal der stadig hensyn til alder, stand og pris etc. Dvs. køber du et 10 år gammel brugt TV til 500 Dkr og det går i stykker efter 13 måneder, så kan du ikke reklamerer over dette, medmindre du kan bevise at fejlen var til stede på købstidspunktet og det kan du nok ikke. Men har du købt et ½ år gammel TV til 5000, som går i stykker efter 13 måneder, så kan du reklamerer. Så der er forskel på reklamationsretten på nyt og brugt |
||||
![]() |
||||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() |
|||
Korrekt - forkert ordvalg...
Enig - men der gælder den sædvanlige formodningsregel, så de første 6 måneder formodes det, at fejlen var til stede på købstidspunktet. Men pointen er, at dette er det samme som for ikke-brugte varer. Med andre ord: Der gælder SAMME regler mht. reklamationsret på brugte varer, som der gør på ikke-brugte varer. Der er INGEN forskel - under NOGEN omstændigheder (ved forbrugerkøb).
Nej, der er ikke! Du har NØJAGTIG samme rettigheder (og forpligtelser) ved køb af brugt, som ved køb af ikke-brugt. Der kan dog være forskel i, hvor let det er at bevise, at en fejl var til stede ved købets indgåelse, men juridisk set er der INGEN forskel. Redigeret af HeartWare - 10-Januar-2009 kl. 07:14 |
||||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Nej - det er at vende problematikken på hovedet! Hvis du som forbruger køber en vare, der sælges uden at fortælle, at den har været brugt, så har du ret til at ophæve købet med det samme og få alle pengene retur, alternativt at få et nedslag i prisen. Det er den forretningsdrivende, der må indregne omkostningerne dertil - det er ikke forbrugeren! Sagt med andre ord: Hvis ikke den forretningsdrivende kan acceptere, at han må sælge en returneret/demonstreret vare som brugt (og dermed evt. billigere), så må han lade være med at acceptere returneringer og/eller demonstrationer! Redigeret af HeartWare - 09-Januar-2009 kl. 12:38 |
||||
Keld R. Hansen
||||
![]() |
||||
ilu-dazed ![]() Bruger ![]() Oprettet: 03-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 208 |
![]() |
|||
Det er nu blevet til at den sendes retur og jeg for mine penge igen. Dette er fordi jeg har tjekket op på afspillerens serienummer, hos diverse kontaktpersoner. Den er første gang leveret 3/11 fra sony danmark til en forhandler herefter er den den 4/11 leveret til endnu en. hvornår den så er endt hos den forhandler jeg har købt den hos vides ikke. Men ihvertfald har jeg ikke lyst til at skulle leve med den uvished, der er omkring det. Men tak for de mange svar. Ny er bestilt hos en anden leverandør. |
||||
![]() |
||||
thor-thor ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2008 Status: Offline Point: 1924 |
![]() |
|||
Jamen så er problemet jo løst. På den ene side kan jeg godt forstå din modvilje mod evt. at modtage et "brugt" produkt. På den anden side synes jeg nogen gange at der er for meget "glasset er halvtomt" for mange mennesker: hvad nu hvis den har været brugt, går i stykker, etc. Det må være belastende at bekymre sig så meget, i en situation, hvor man ikke ved om der er noget at være bekymret for. |
||||
![]() |
||||
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() |
|||
Pendec, vi er slet ikke enige her. Uanset om du har pakket varen forsvarligt ind og kun lige har haft det sat til i et splitsekund, og så fortryder og sender retur, så er det IKKE i orden at butikken sælger varen som ny til en anden forbruger... Jeg ville blive STIKTOSSET hvis det var mig. Når man handler nyt skal det være NYT. En vare skal være i ubrudt emballage.
Desuden må butikken slet ikke sælge varen som ny når den ikke er det! Redigeret af Strange - 28-Januar-2009 kl. 10:43 |
||||
![]() |
||||
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
|||
Der er desværre ingen regler omkring "ny" med henhold til indpakning/testning osv...
|
||||
![]() |
||||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
![]() |
|||
Netbutikkerne kan jo ikke rigtig gøre andet end at sælge noget som er
brugt. De er jo tvunget ved lov til at give 14 dages returret |
||||
![]() |
||||
Strange ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 03-Marts-2008 Status: Offline Point: 3199 |
![]() |
|||
Er de fysiske butikker ikke også tvunget til14 dages fuld returret?
|
||||
![]() |
||||
Fnulder ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-September-2008 Status: Offline Point: 503 |
![]() |
|||
Nej, de fleste butikker har dog den service at man kan fortryde inden 14 dage hvis kassen IKKE har været åbnet. Hos El-gigtanten kan man så bytte også hvis den HAR været åbent. Men det med returret er noget butikkerne giver som ekstra service |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |