|
Ny vaskemaskine. |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Oktober-2016 kl. 09:37 |
Hej.
Har fået ny vaskemaskine,som er monteret med en EU stik med jord. Må man klippe det af og montere i denne afbryder. ![]() Vi har denne afbryder monteret i et skab ved siden vaskemaskinen og den har altid været brugt til vaskemaskine både 380 v og 230 v. Men må man klippe stikket af som er monteret på vaskemaskinen,eller skal der monteres ny moderne stik med jord som passer til Schuko stik som det vist hedder nu.??? Mvh Mvh. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De gange jeg har fået ny vaskemaskine, har montøren klippet stikket af og monteret ledningen direkte. Så det må være helt lovligt.
Husk jord! Redigeret af Kampus - 23-Oktober-2016 kl. 11:11 |
|
![]() |
|
nesager ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2006 Sted: Nordvestjylland Status: Offline Point: 1854 |
Tak for svaret. Er det i samme stik som på billedet.Maskinen der der før var monteret i afbryderen,men var heller ikke leveret med stik på vaskemaskinen. ![]() Det er denne afbryder. Tænkte bare at hvis jeg klippede stikket af at der kunne blive vrøvl med garentien. Mvh. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Det er et 380V udtag, det må man ret beset ikke montere noget på selv. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Tak for svaret. Den gamle maskine var monteret på den med en fase/ nul/ jord,mener du ikke jeg selv må gøre det,men skal jeg have en fagmand på banen. Den sidder på en 10 amp gruppe. Skal en vaskemaskine være tilsluttet strøm med en stik eller må den tilsluttes direkte i den omtalte afbryder Mvh. Redigeret af nesager - 23-Oktober-2016 kl. 12:11 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Ja, kraft skal altid monteres/pilles ved af en aut. elektriker.
Nogle "glemmer" så indimellem, at det er sådan.... ![]() Ved min vaskemaskine sidder der bare en kasse, hvori 230V ledningerne er trukket til. Her var stikket på vaskemaskinen også det første som røg af. Jeg tror det er de færreste steder, hvor der sidder 230V udtag til vaskemaskine/tørretumbler. Dette er producenterne klar over. Jeg tror ikke på, at det påvirker garantien. M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 23-Oktober-2016 kl. 13:15 |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Ret beset, så er det kun en faguddannet der må gøre det, når det er et kraftudtag. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Tak for dit svar Nogle de "glemmer" så indimellem, at det er sådan..,dem hører jeg vist til ![]() Du skriver at du har en kasse hvor det er samlet,ingen afbryder ?? Er det forstået ret. Mvh. |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5331 |
Og sidder der ikke en label på ledning/stik der siger "må kun tilsluttes af autoriseret" eller noget i den retning? Det var der på mit køleskab jeg købt for 8-9 år siden, som kom med Schuko stik uden "dansk jordben" Lidt info: Mvh. JørgenT
|
|
![]() |
|
Her er en lille uddrag fra brugsanvisning.
Eltilslutning Vaskemaskinen leveres med et stik godkendt i EU, som dog ikke må an- vendes i en dansk installation, da ma- skinen derved ikke jordforbindes iht. Stærkstrømsbekendtgørelsen. Udskift- ning til dansk stik skal foretages af en autoriseret elinstallatør. Alternativt kan der anvendes en adapter til overgang mellem Schuko-stikprop og dansk jor- dingssystem. En sådan kan bestilles ved telefonisk henvendelse til vores re- servedelsekspedition på tlf. 43 27 13 50 (best.nr. 9666). Efter opstilling af vaskemaskinen skal stikkontakten være frit tilgænge- lig. Af sikkerhedsgrunde må der ikke anvendes forlængerledning eller stikdåser for at udelukke en potentiel fare for brand p.g.a. overophednin Synes bare det er vildt hvis man skal have fat i en fagmand for at skifte et stik. Og så står der videre at den elektriske montering skal af en autoriseret installatør. Og især hvis den adapter ikke er alt for sikker at bruge. Mvh. Redigeret af nesager - 23-Oktober-2016 kl. 13:15 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
Korrekt, bare en samledåse monteret på væggen - ingen afbryder.
M.v.h. |
|
![]() |
|
Hej igen. Vil det sige at hvis du skal afbryde strømmen til din vaskemaskine,skal du afbryde på din eltavle ?? Mvh. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |