recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder NAS

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Jeg kan ikke se noget lilla ikon med "Video". Kun et med "Netværk" og derinde kan jeg ikke se noget USB-stik eller router.

Hej Steen.

Jeg kender ikke din router. Jeg har prøvet at google for en manual på den, men det lykkes ikke.  
Det der lykkedes var, at finde noget information om USB Portene på en Icotera i6850. Se venligst side 6:

Citat: 'The Icotera i6850 is equipped with one USB 3.0 and one USB 2.0 port that supply 5 V at 500 mA. Both ports are prepared for Z-Wave, ZigBee, CAT-iq, and printers and support NTFS and FAT32 file systems.'


Men jeg ved ikke om USB portene er ens på en Icotera i4850 router og en Icotera i6850.


Du spørger om det er Tv'et eller SmartShare afspilleren på pc'en, der afspiller filmen og sender den videre.  Jeg ved det ikke. Men måske, er der andre forummedlemmer der ved det?


Du skriver også: 'Dog bedst med kabel mellem pc (router) og tv. Wifi kan åbenbart ikke overføre nok data til  at film kan afspilles uden ufrivillige ophold.'  
Jeg ved ikke hvilken mulighed du har for at trække faste ethernet kabler mellem din router, og henholdsvis  dit TV og PC?

Men som jeg ser det, er transcoding af en film fint, hvis man ønsker at vise den på en lille skærm, som en mobil  eller tablet. Jeg har det personligt sådan, at når jeg vil se film på store skærme som et TV, ønsker jeg  at se den i Max kvalitet.

Hvad kan man så gøre, hvis man IKKE har mulighed for an kablet forbindelse. En blandt flere muligheder er,  at installere en Android Boks med en MICRO SD KORT LÆSER ved siden af TV'et. Så kan man først overføre filmen til Micro SD Kortet. Og så på et senere tidspunkt, se filmen i Max kvalitet. Men man risikerer, at det kan  tage lang tid at overføre filmen. Jeg har selv oplevet, at det kunne tage 20 minutter. Men så har jeg bare  lavet noget andet i mellemtiden.
Men jeg ved også, at på min egen H96 Max boks, er boksens  eMMC hukommelse hurtigere end mit Micro CD Kort. 

Hilsen Carsten.

 


Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 18:02
Hej Carsten

De to Icotera ligner hinanden. Dog har min 2 x Phone i stedet for 2 x VoIP. Jeg ved ikke om det er en forskel. Jeg kan godt trække et kabel mellem router og tv.

Jeg er yderst tilfreds med kvaliteten af de mkv-filer som tv'et af spiller fra USB-stick. Derfor er der ingen grund til at ændre på, at det er tv'et der afspiller filerne.
Det ville selvfølgelig være smart hvis USB-sticken kunne sidde i routeren og jeg kunne se film derfra. Det er billigst og PC'en behøver ikke være tændt, går jeg ud fra, som ved SmartShare.

Jeg må prøve og kigge på opsætningen af routeren som Klaus foreslår.
Jeg er bare ikke sikker på hvad jeg præcis skal kigge efter.



Redigeret af Steen F. - 07-December-2020 kl. 19:28
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 18:22
Hvilken udbyder har du routeren fra?

Den kan godt have anden firmware end den du kan finde en manual til.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2020 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilken udbyder har du routeren fra?



Der står EWII på Fiberboksen men abonnementet er hos Fastspeed.


Redigeret af Steen F. - 08-December-2020 kl. 11:16
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 07:27
Nu har jeg været inde i routerens menu, men der skal jeg nok have lidt hjælp.
Hvor låser man op for deling, så USB-sticken bliver synlig?
Jeg har taget et skærmprint af de valgmuligheder der er i routerens menu i venstre side.




Redigeret af Steen F. - 09-December-2020 kl. 07:28
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 09:27
Vi har samme icotera boks og du kan ikke bruge usb porten til noget, som du kan se er den koblet ud og fremgår ikke i interfacet.

Det du har kradset ud af billedet har ingen betydning da det ikke kan bruges til noget af andre Wink

Det web interface du ser er baseret til kunden, det web gui udbyderen har adgang til er større og der kan man koble funktioner til/fra samt opsætte forbindelses fra udbyder til kunde dette har den alm kunde ikke adgang til og rette i.




Redigeret af jetdirect - 09-December-2020 kl. 09:44
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af jetdirect jetdirect skrev:

Vi har samme icotera boks og du kan ikke bruge usb porten til noget, som du kan se er den koblet ud og fremgår ikke i interfacet.

Det du har kradset ud af billedet har ingen betydning da det ikke kan bruges til noget af andre Wink

Det web interface du ser er baseret til kunden, det web gui udbyderen har adgang til er større og der kan man koble funktioner til/fra samt opsætte forbindelses fra udbyder til kunde dette har den alm kunde ikke adgang til og rette i.



Okay, det var dagens dårlige nyhed Disapprove

Så skal jeg åbenbart ud og ofre et par tusinde på noget NAS. Øv.

Tilslutter man en NAS til en af de frie netværksstik i routeren? Og så kører det, eller skal det sættes op på en særlig måde?

Eller er det billigere at udskifte routeren med en anden, hvor USB-sticken kan bruges? Det er som nævnte, det eneste jeg skal bruge det til. Så billigste løsning er velkommen! Smile



Redigeret af Steen F. - 09-December-2020 kl. 12:38
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 12:37
beklager nyheden men porten er låst ligsom telefon stikkene i bunden af boksen også er.

en nas behøver ikke koste flere tusind, jeg købte 2 på dbs 1x ts110+131 de kører fint 300 stk for 5 år siden og de kører stadig idag.

alternativ er der nvidia schield  der kan der kobles usb til men den koster 1500,-

men en ren nas giver lidt flere muligheder iform af egne netværks drev og mulighed for at køre plex server på denne 



Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 12:39
Tænkte på denne her som erstatning for Icotera. Vil det kunne lade sig gøre?
https://www.compumail.dk/da/p/tp-link-archer-c7-ac1750-1-75gbps-4-port-switch-987681616?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Jeg citerer lige hvad jeg læste i en test på nettet af den:
Hvis du leder efter en særdeles fornuftig lavprisrouter, der giver dig et sikkert og solidt signal ud at slå bunden ud af dit budget. Med TP-Link Archer C7 får du de nyeste Wi-Fi standarder til den bedste pris.

Med internet og router kan man meget hurtigt komme til at give mange penge for en hurtig router, men denne router har en rigtig fornuftig balance mellem både ydeevne, kvalitet og pris. Du får meget router for pengene, og den klarer sig godt på de fleste parametre i vores omfattende test!

En billig router med alle de nyeste standarder!

Denne router fra TP-Link scorer særdeles højt, når det handler om brugervenlighed og hastighed, og den understøtter den nyeste standard, der kaldes 802.11ac-standarden. Dermed kan du opnå meget højere hastigheder på dit hjemmenetværk end med en gammel router, og hastigheden er virkelig helt i top med denne budget-venlige router!

TP-Link Archer C7 har alle de nyeste standarder indenfor WiFi med adgang til både 5 GHz og 2,4 GHz båndene. Dermed kan du opnå hastigheder på op til 1.750 Mbps, hvis du bruger begge de fantastiske frekvensbånd. Dette giver dig alt i alt meget mere hastighed, end du i virkeligheden nogensinde har brug for – og det til en fantastisk pris!

Denne router fra TP-Link har de samme indgange som dens dyrere storebrødre, hvilket betyder, at du får hele 4 LAN-porte, en WAN-port og 2 USB-porte, hvor du kan slutte henholdsvis en printer og en netværksharddisk til. Med andre ord løber du ikke tør for indgange i denne mageløse router!

Archer C7 sættes op og betjenes via. et betjeningspanel i din browser, som guider dig igennem en helt simpel opsætning af routeren. Dermed er du hurtigt og sikkert på nettet med en hastighed, der vil imponere dig! Herudover kan du forlænge rækkevidden på routeren med de tre antenner, der kan sættes på, hvis dette er nødvendigt i dit hus!

Alt i alt kommer TP-Link Archer C7 med så meget kvalitet til en særdeles god pris. Den perfekte router til den travle familie i det mindre hjem, der måske godt kunne bruge pengene anderledes, men stadigvæk gerne vil have en god og solid forbindelse til en af de bedste routere.

Specifikationer:

  • WiFi standard: 802.11 b/g/n/a/ac
  • Frekvensbånd: 2,4 GHz og 5 GHz
  • Hastighed: Op til 1.750 Mbps
  • LAN-porte: 4 x 10/100/1000 Mbps
  • USB-porte: 2 x USB 2.0
  • 4/5 stjerner – PCmag.com
  • 4/5 stjerner – Trustedreviews.com



Redigeret af Steen F. - 09-December-2020 kl. 12:45
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 12:42
den router du har er kombineret fiber node/router hvis du skal have en router bagved denne så skal udbyderen Stofa sætte boksen om til og køre bridge mode ellers kommer dit internet til og køre langsomt, har prøvet og testet det. Da vi selv havde en asus router på noden der blev icotera boksen sat om til bridge som man ikke selv kan gøre. 

Det med og køre med router på router er en dårlig ide og sløver kun

Den router du linker til har desværre kun usb2.0 det vil blive en flaskehals, min mening er en router skal lave det arbejde den er sat til dvs sortere trafikken og holder udefra kommende adgangs forsøg ude og belaste en router med "nas" deling er en dårlig ide da du presser en lille cpu som en router jo iforvejen har til og lave meget arbejde.


Redigeret af jetdirect - 09-December-2020 kl. 12:48
Til top
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen F. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 12:57
Jeg prøvede lige for sjov at frakoble routeren, og sætte netværkskablet fra pc direkte i fiberboksen på væggen. Det fungerer fint. Men som du siger, så mangler jeg noget til at holde uvedkommende ude.

Men kan du fortælle hvordan jeg tilslutter en NAS til mit eksisterende setup? Kan jeg sætte en NAS til en af Icotera-routerens netværks-stik? Der er 4 stk. Eller hvordan gør man det rent praktisk?

Og hvordan sikrer jeg mig, at det er TV'et der afspiller filmene og ikke NAS'en? 


PS: Jeg synes bare det er lidt vildt at jeg skal have en HDD snurrende 24/7 og en NAS stående med blæser for at jeg kan se 3 timers film om ugen... 


Redigeret af Steen F. - 09-December-2020 kl. 13:18
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, Cambridge Audio Azur 851A, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2020 kl. 13:17
1) når du sætter din pc direkte på fiber noden på væggen så har du kun 1 ip adresse og du kan ikke koble andet udstyr på, dette er en wan adresse som også afviger i ip nummer fra det du kender fx 192.168.1.xx

2) de 4 porte der er i bunden der er port 2+3+4 låste port 1 er til router de andre er baseret på tv bokse fra udbyderen.

3) hvis du kan få stofa til og sætte noden op til og køre router funktion så kan du sætte en switch på port 1 som du så fordeler fra(wifi er indbygget i fiber noden b+g+n+ac), ellers kører du som du gør nu hvor noden er i bridge mode og du har wifi fra din eksterne boks

nas serveren sættes op med et fast ip adresse så du altid har kontakt til den ellers skifter den automatisk nummer efter en given tids periode sat i routeren.

nasen sættes til et at routerens ledig rj45 porte 1gbit


Redigeret af jetdirect - 09-December-2020 kl. 13:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu