recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynner med Projektor, hvad skal vi starte med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynner med Projektor, hvad skal vi starte med?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 12:41
Du/vi skal have to oplysninger
1. Hvad er det for en projektor?
2. Hvor stort er lærredet?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Hej,
vi har en lys stue, med vinduer hele vejen rundt. Vi kan mørklægge nogenlunde med lamel-vende-gardin i kraftigt mørkt/gråt stof (ikea something), men for det skal fungere skal vi have en lysstærk projector. 

Vi gør ikke rigtigt i 4K, og vi bruger AppleTV version4 som datakilde, og ser såvidt vi ved ikke rigitgt noget super høj bit-rate og dermed kun HD i form af DR, HBO, Cmore, BlockBuster og ind imellem netflix, diseny+, Appel plus alt efter hvilke tilbud der nu kommer :-)

Den skal op i loftet og hænge, og lærret skal være et roll-down og vil nok blive placeret foran et af vinduerne.   

Kigger pt på: BenQ's HT2050A, samt Optoma HD146X. Så råd søges.

Derudover, hvad skal man have af lærred, skal det være ALR eller er det overføldigt.

Budget, er at samlet skal vi ikke over 10k, er det muligt til lys stue?


Du bliver skuffet over billedkvaliteten. Køb et stort TV. Det virker langt bedre i rum der i udgangspunktet ikke er egnet eller indrettet til projektor.
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Hej,
vi har en lys stue, med vinduer hele vejen rundt. Vi kan mørklægge nogenlunde med lamel-vende-gardin i kraftigt mørkt/gråt stof (ikea something), men for det skal fungere skal vi have en lysstærk projector. 

Vi gør ikke rigtigt i 4K, og vi bruger AppleTV version4 som datakilde, og ser såvidt vi ved ikke rigitgt noget super høj bit-rate og dermed kun HD i form af DR, HBO, Cmore, BlockBuster og ind imellem netflix, diseny+, Appel plus alt efter hvilke tilbud der nu kommer :-)

Den skal op i loftet og hænge, og lærret skal være et roll-down og vil nok blive placeret foran et af vinduerne.   

Kigger pt på: BenQ's HT2050A, samt Optoma HD146X. Så råd søges.

Derudover, hvad skal man have af lærred, skal det være ALR eller er det overføldigt.

Budget, er at samlet skal vi ikke over 10k, er det muligt til lys stue?


Du bliver skuffet over billedkvaliteten. Køb et stort TV. Det virker langt bedre i rum der i udgangspunktet ikke er egnet eller indrettet til projektor.
 

Ja, det har hidtil også være konklusionen herfra når snakken har været på det, men konen hader 55" tv`et og mener projector er vejen frem......

De koner er schime til besvær iht. stue alteret :-)
http://iblopper.bubble-logger.com
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af kbaggen kbaggen skrev:

Hej,
vi har en lys stue, med vinduer hele vejen rundt. Vi kan mørklægge nogenlunde med lamel-vende-gardin i kraftigt mørkt/gråt stof (ikea something), men for det skal fungere skal vi have en lysstærk projector. 

Vi gør ikke rigtigt i 4K, og vi bruger AppleTV version4 som datakilde, og ser såvidt vi ved ikke rigitgt noget super høj bit-rate og dermed kun HD i form af DR, HBO, Cmore, BlockBuster og ind imellem netflix, diseny+, Appel plus alt efter hvilke tilbud der nu kommer :-)

Den skal op i loftet og hænge, og lærret skal være et roll-down og vil nok blive placeret foran et af vinduerne.   

Kigger pt på: BenQ's HT2050A, samt Optoma HD146X. Så råd søges.

Derudover, hvad skal man have af lærred, skal det være ALR eller er det overføldigt.

Budget, er at samlet skal vi ikke over 10k, er det muligt til lys stue?


Du bliver skuffet over billedkvaliteten. Køb et stort TV. Det virker langt bedre i rum der i udgangspunktet ikke er egnet eller indrettet til projektor.
 

Ja, det har hidtil også være konklusionen herfra når snakken har været på det, men konen hader 55" tv`et og mener projector er vejen frem......

De koner er schime til besvær iht. stue alteret :-)
Ikke "de koner" nok mere "nogen koner" 😉

Frank
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 178
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 17:44
Du skal købe en UST projektor fra din yndlings kinahjemmeside. F.eks. denne her https://www.banggood.com/Newest-VersionXiaomi-Mijia-1S-4K-Cinema-Laser-Projector-2000-ANSI-Lumens-150-inch-ALPD-4K-3D-BT-4_0-MIUI-TV-Xiaomi-Projector-p-1692866.html?cur_warehouse=ES&rmmds=search

Fordelen er at projektoren kan stå på et lille bord nede under skærmen. Altså ikke noget med at bore huller i loftet eller trække kabler fra den ene ende af stuen til den anden. 

Så skal du bruge et UST optimeret lærrede (reflekterer kun lys, der kommer nedefra - altså ej fra sider eller ovenfra). Her må du selv researche lidt. Skal de være et der ruller ned eller en fast ramme på væggen eller en der køre op nede fra m.v.

Når du først har set tv og film på 100" plus, så går du aldrig tilbage. 
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12214
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 17:59
Til top
kbaggen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-December-2006
Sted: Roskilde
Status: Offline
Point: 328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kbaggen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2021 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Snippermanden Snippermanden skrev:

Du skal købe en UST projektor fra din yndlings kinahjemmeside. F.eks. denne her https://www.banggood.com/Newest-VersionXiaomi-Mijia-1S-4K-Cinema-Laser-Projector-2000-ANSI-Lumens-150-inch-ALPD-4K-3D-BT-4_0-MIUI-TV-Xiaomi-Projector-p-1692866.html?cur_warehouse=ES&rmmds=search

Fordelen er at projektoren kan stå på et lille bord nede under skærmen. Altså ikke noget med at bore huller i loftet eller trække kabler fra den ene ende af stuen til den anden. 

Så skal du bruge et UST optimeret lærrede (reflekterer kun lys, der kommer nedefra - altså ej fra sider eller ovenfra). Her må du selv researche lidt. Skal de være et der ruller ned eller en fast ramme på væggen eller en der køre op nede fra m.v.

Når du først har set tv og film på 100" plus, så går du aldrig tilbage. 

Det er lige præcis dette der er drømme setuppet, men den UST lazer dimmer der + et godt ALR screen er jo tæt på 25k.........

Og problemet kone vil have tv´et gemt væk med så at sige, og ALR screens er vist mest fast foranket?

http://iblopper.bubble-logger.com
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 10:11
@kbaggen - Jeg skal til at sælge min Panasonic PT-AT6000 projektor med ca. 400 timer på lampen. Du kan se en anmeldelse her https://www.projectorcentral.com/Panasonic-PT-AT6000.htm ;

Pris: 6.000 kr.

3LCD projektor med optisk zoom og stor fleksibilitet i placeringen. Opgivet til 2400 lumens kan jeg se og vil virke fint i et mørkelagt dagsbelyst rum. Optimalt er det dog ved helt mørklægning.

Jeg har selv mørklægningslamel gardiner fra Bauhaus som virker fint.

Jeg kan se du bor i Roskilde så hvis du er interesseret bor jeg tæt på dig i Jyllinge.

Send eventuelt en PM.
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lyrik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 13:33
En "Lysstærk" projektor vil ikke hjælpe dig. Projektion kræver mørke. Der er ingen lyse biografer-vel?
Uden du kan opretholde mørke, eller næsten mørke med en anelse lys fra en åben dør, så skal du opgive projektet!
Sorte mørklægningsgardiner fra Jysk koster kun småpenge, men de skal sidde foran hver eneste vindue. Alternativt skal du simpelt hen også vente til det er mørkt. 
Projetion på en lys eftermiddag er et dårligt tidspunkt. Når det er aften og nat så kan det lade sig gøre.
jeg bruger selv en Epson EF-12. Til den medfølger beslag til ophæng i loft. Men jeg har den på bordet. Den har laserlys og er en skøn projektor. Min foregående er en LED projektor Elephas 9000 med stærk stråle. Den var jeg lykkelig for da jeg brugte den. En hvid væg malet med mat loftmaling er en pragtfuld skærm. Film kommer i et utal af størrelser. Kun en væg sætter ikke grænser for faconen på filmen. Det er skærmen der er TV-ets øjebæ. Den bør ikke medfølge når man går over til projektion. IMHO. Det absolut vigtigste er mørklægningen. Når der er mørkt betyder lumens intet.
MvH
Jens
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Når der er mørkt betyder lumens intet.

Jøsses, dog. Ermm
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 14:54
Hvis ikke konen vil have et 50"+ TV, så får du nok heller ikke lov til at have hverken en ramme-skærm eller en 2m+ lang kassette i loftet eller endnu værre, på væggen.

NB. Der er masser af lærreder der ikke kan rulles langt nok ned til at de kan hænge i loftet og samtidig have billedet i en passende højre. 

Alternativet, som nævnt længere oppe, er at male en glat væg med mat hvid loft maling. Det virker glimrende når der er mørklagt, men er meget følsom for uvedkommende lys. Jeg er ret sikker på at du bliver træt af at mørklægge og sidde i en mørk "hule" hver gang du skal se nyhederne, Just saying :-)

Jeg holder stadig på at du skal købe et TV og så må konen give sig og lade dig købe et 75" eller 85". Hun har sikkert allerede bestemt 99% af den resterende indretning.


Redigeret af Mefisto - 15-August-2021 kl. 14:57
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2021 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Når der er mørkt betyder lumens intet.

Jøsses, dog. Ermm

Men der jo noget om det. Man kan ikke "vinde" over et dårligt projektionrum med mere lys.

En projektor kan ikke "lave sort", så hvis lærredet bliver oplyst af uvedkommende lys så er dét lys begrænsningen for hvor meget kontrast man kan opnå. Der skal ikke være ret meget lys i en stue før man er nede på en virkelig kontrast i omegnen af 1:10!, og det uanset om det er den dyreste laser PJ du kan opdrive med "uendelig" native kontrast. Det ødelægger totalt oplevelsen.

Det sagt hjælper det stadig at have en lysstærk PJ, men godt bliver det aldrig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu