recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyg, hvad er vigtig at få med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybyg, hvad er vigtig at få med?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
JensJ200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-September-2012
Status: Offline
Point: 316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybyg, hvad er vigtig at få med?
    Sendt: 29-Januar-2016 kl. 19:17
Vi skal snart bygge et nyt hus, og vores byggefirma vil derfor gerne vide om elektrikeren skal lave noget specielt. 

Selv forestiller jeg mig følgende:
- Netværksstik og antennestik i stor set alle rum
- Sensor til at tænde udendørsbelysning
- Forbedrede garagen til elbil
- Lysdæmper i næsten alle rum
- Tom rør ved TV, så HDMI kabler til Playstation, ATV osv. kan gemmes i skabet under tv’et. 

Er der andre ting vi bør have med, når vi bygger nyt, og er der nogen af overnævnte ting vi bør for lavet på en bestemt måde? Vores byggefirma prøvede meget at sælge IHC styring til os, men for at være helt ærlig, så synes jeg bare det ser dårligt og dyrt ud.

Jeg vil være meget taknemlig for alle de gode råd jeg kan få, for det er nok første og sidste gang i mit liv, at vi bygger helt nyt :)
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2016 kl. 19:41
I stedet for at betale elektrikeren i dyre domme, for diverse udtag, så få dem til at trække tomrør til blinddåser i ALLE rum. Så køber du stik i det tempo, som du reelt får behovfor dem. Tomrørene skal blot gå op til loftet, så kan man altid komme fra ét rum, til et andet. Og HUSK! Det skal ikke være de små tomrør, men nogle, hvor der er plads til 3 kabler.

M.h.t. IHC så kan man i dag få det i en trådløs udgave - dét er meget smartere - hvor kontakterne er i trådløs kontakt med f.eks. loftsudtag.

M.v.h.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 00:22
Hvis du er til surround så ville jeg få lavet et tomrør vil de bagerste højttalere. Det fortryder jeg lidt at Jeg har glemt.

Jeg ville heller ikke få elektriker til at lave antenne og internet i hvert værelse, men kun tomrør. Vi har tomrør i alt værelset, men har pt kun trukket kabler til stue.
Til top
Lygtemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Maj-2007
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lygtemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 01:37
IHC wireless i et nyt hus........ Det er nok det dårligste forslag jeg har set længe, det er sgu alt for dyrt med det skrammel.
Sony 55x9005b
Sony PS4
Panasonic DMP BDT310
Harman Kardon AVR 370
JBL LS80
JBL LS40
JBL LS Center
JBL LS 120P
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 05:59
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

IHC wireless i et nyt hus........ Det er nok det dårligste forslag jeg har set længe, det er sgu alt for dyrt med det skrammel.

Jeg gjorde blot opmærksom på, at det var en mulighed, nu hvor OP selv nævnte IHC. I øvrigt er en alm. IHC installation meget dyrere...

M.v.h.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Point: 817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SoundWave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 06:06
Jeg ville som elinstallatør selv lave hele huset med europadåser. Disse er større end LK indmuringsdåser til Fuga, og det giver langt flere muligheder. Udvalget af installationsmateriel er også utrolig stort.

I stedet for IHC er der også KNX. Det er dog ikke sikkert de kan finde ud af det?
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 08:19
Mange tak for jeres kommentarer :)

IHC Wireless er smart nok, men tror desværre det er for dyrt uden jeg ved hvad det koster. Og hvis vi tænker os godt om inden vi placerer kontakterne, så burde der aldrig være behov for at flytte dem.

Synes faktisk det lyder som en god ide, at trække store tomrør til næsten alle rum, men har lidt spørgsmål vil det. 

Vi får saksespær, og derfor kan det måske være dumt at trække kabler op på loftet, da der ikke er ret meget plads der? Men omvendt tror jeg vi får en lille gangbro deroppe, så det kan måske godt lade sig gøre.

Antennen kommer til at være på loftet over garagen, som er bygget sammen med huset, så her vil det være nemt at koble alle værelser på. Men renger med min router skal stå i bryggerset, så hvordan får jeg trukket måske ca. 7 kabler ned i bryggerset? Man kunne måske have en switche til at stå på loftet, men kan den overleve deroppe?

Huske alle kommentar og råd er mere end velkommen Smile

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 08:57
IHC (og wireless) handler ikke placering af kontakter, men giver mulighed for programmering af kontakterne, så man kan styre dem enkeltvis, i grupper eller lign. Den oplagte er, at man når man kommer hjem, med et kort tryk tænder lys i gangen. Med et langt tryk på samme kontakt, tænder man måske 5 forskellige lamper, rundt i huset.
Eller når man går i seng, så slukker man alle lamper i huset, med et langt tryk, på kontakten ved sengen...

M.v.h.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensJ200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 09:23
Ville det måske være en ide at vælge Phillips Hue i hele huset fremfor IHC? Eller bør jeg holde mig fra begge dele?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Lygtemanden Lygtemanden skrev:

Hvad vil du så foreslå?

Ud fra mit kendskab til IHC:
Almindeligt IHC er dyrt, kræver ufattelige mængder kabel og flere kvadratmeter vægplads til IHC moduler. Og man er bundet af tomrør og dåser i væggen til placering af kontakter.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Ville det måske være en ide at vælge Phillips Hue i hele huset fremfor IHC? Eller bør jeg holde mig fra begge dele?

Jeg har et hus fra 1923, med helt almindelige kontakter rundt om i hele huset. Jeg kunne godt bruge IHC et enkelt sted, hvor jeg vil have en kontakt ekstra. Det kan jeg sådan set bare gøre, idet et almindeligt lampested kan opgraderes til trådløs IHC og kontakter tilføjes uden at have den store avancerede styring.

Philips HUE er sikkert smart, men hvor er det om 5-10 år?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2016 kl. 10:15
Mangler HUE ikke også stadig pærer med hel basale fatningstyper?

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu