recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyg, hvad er vigtig at få med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybyg, hvad er vigtig at få med?

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Ville i trække kabler til fx Airplay og Sonos højtalere, eller må de gerne være på Wifi?

Hvis man alligevel har muligheden hvorfor så ikke. Det kunne jo også være det senere skulle bruges til noget andet. 

Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 16:03
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Men hvad er det for nogle muligheder du som du mener EU dåserne giver som LK ikke giver? jeg tænker alle tænkelige stik kan jo også fås i LK?
HDMI, RCA, USB osv.
Den mest åbenlyse: Umiddelbart fungerende jordforbindelse i næsten alle husholdningsapparater.

skift da stikproppen på de få apparater som rent faktisk bruger jorden. Og som ikke har et kabel der kan skiftes.
Det er så den anden mulighed

Faktisk har jeg den holdning at hvis et produkt er købt i Danmark og skal være jordet f.eks. Hårdehvidevarer osv., så bør de leveres enten med det danske stik eller en adapter.
Glimrende holdning, virkeligheden er bare ikke enig med dig Wink
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 16:08

Men hvad er det for nogle muligheder du som du mener EU dåserne giver som LK ikke giver? jeg tænker alle tænkelige stik kan jo også fås i LK?
HDMI, RCA, USB osv.
Den mest åbenlyse: Umiddelbart fungerende jordforbindelse i næsten alle husholdningsapparater.

skift da stikproppen på de få apparater som rent faktisk bruger jorden. Og som ikke har et kabel der kan skiftes.

Faktisk har jeg den holdning at hvis et produkt er købt i Danmark og skal være jordet f.eks. Hårdehvidevarer osv., så bør de leveres enten med det danske stik eller en adapter.

Det fungere da fint i praksis jeg har aldrig fået nej når jeg skulle købe hårdehvidevarer.
Så hvorfor skulle man ikke kunne lave det til lovgivning hvis man ville.

Og det undre mig at pc producenter sagtens kan finde ud af at levere pc'er med danske edb stik. Hvorfor skulle Miele eller Siemens så ikke kunne?

Redigeret af fiskerendk - 31-Januar-2016 kl. 16:09
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2016 kl. 16:13

HDMI, RCA, USB osv.

Det fungere da fint i praksis jeg har aldrig fået nej når jeg skulle købe hårdehvidevarer.
Så hvorfor skulle man ikke kunne lave det til lovgivning hvis man ville.

Og det undre mig at pc producenter sagtens kan finde ud af at levere pc'er med danske edb stik. Hvorfor skulle Miele eller Siemens så ikke kunne?
Enig i at man plejer at kunne få det med til større ting, men tvivler på at du får det med til f.eks. en el-kedel.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Soko Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Maj-2006
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Soko Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 08:55
Måske lidt off topic, men alligevel...

Sørg for, at du har MANGE udtag/stikkontakter ved dit køkkenbord. 

I vores nye køkken har vi 3 x 2 kontakter ved bordet alene, men det er faktisk ikke helt nok Angry. De fleste har jo f.eks. kaffemaskine, el-kedel, brødrister, blender, røremaskine, stavblender osv osv, når der så også skal bruges sous vide eller lignende skal man til at tage noget fra, for at kunne bruge det nye.

Held og lykke med det nye hus Smile
Til top
SørenBM Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-September-2009
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SørenBM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af JensJ200 JensJ200 skrev:

Vores byggefirma prøvede meget at sælge IHC styring til os, men for at være helt ærlig, så synes jeg bare det ser dårligt og dyrt ud.

Hej Jens

Jeg byggede hus i 2013, hvor jeg tilvalgte en grund IHC installation. Tillægspris i forhold til den alm. el-instllation blev kr. 24.000.

Det er så heller ikke den store forkromede løsning med varmestyring, alarm mv. Jeg har jordvarme, så varmestyring gav ikke så stor mening i mit tilfælde. 

Det eneste jeg fortryder at jeg ikke valgte at få PIR i alle rum (eller trukket kabler til det). Det ville gøre IHC'n endnu mere fleksibel. Mange af IHC komponenterne skal trådes, hvilket gør det vanskeligt at tilføje eks. varmestyring eller IHC alarm efter huset står færdigt. Men det kan du også løse ved - som flere skriver - at få trukket rigeligt med tomrør, selvf. til de rette lokationer. Hvis du også evt. ønsker gardin-styring, så sørg for at få trukket tomrør, hvor dine gardiner skal sidde.

Hvis du har tålmodighed kan du godt lære at programmer systemet selv. 

Jeg vil råde dig til at se her ihc-user.dk, der findes flere tråde om netop IHC i forbindelse med nybyg.

Hvis du tilvælger IHC vil jeg også råde dig til at lave mest muligt med kabler. Alt andet lige er det mere stabilt end deres wireless. _Men_ Wireless er en rar mulighed at have. Hvis du ønsker lysdæmpere så er det kun deres Wireless dæmpere der umiddelbart er værd at satse på. De giver mulighed for at justere lyset på procent niveau og med rampetid, hvorimod deres tavle dæmpere - svjh - kun giver mulighed for to indstillinger/lys-niveauer.

Jeg er utroligt glad for den fleksibilitet at IHC giver. Der findes også alternative løsninger. KNX, Zwave mf.

Der hersker også lidt uro omkring, hvorvidt LK er på vej til at udfase deres IHC. Der er ingen der ved noget med sikkerhed. LK er langsomme om at udvikle nyt hardware, software mv. Men det kan du også læse mere om på ihc-user.dk

God fornøjelse med byggeprojektet.

Mvh Søren

Redigeret af SørenBM - 01-Februar-2016 kl. 10:57
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 10:53
Jeg vil da også gerne slå et slag for IHC
Vi byggede hus tilbage i 2003 og fik i den forbindelse IHC samtidig.
Jeg har kun et par gange haft behov for at programmere kontakter heldigvis, fordi det er meget besværligt med den controller der fulgte med dengang.
Sidste år købte jeg en ny controller som nu giver mulighed for at programmere selv (LK IHC Visual).
Det tager noget tid at hitte rundt i, men al basis programmering er rimelig let at lave, og du kan få rigtig god hjælp hos http://www.ihc-user.dk/forum/
IHC komponenter er temmelig dyre, men til gengæld tror jeg også du får noget der virker. jeg har i hvertfald aldrig haft udfald eller ting der ikke virker.
Ved ikke om du bruger Sonos, men en bruger på IHC user forum har udviklet en webserver der kan bruges til at styre bl.a Sonos via tryk på kontakerne, jeg har sat 3 wireless kontakter op som jeg bruger til at tænde, vælge at høre p3, samt skrue op og ned for lyden, ganske smart synes jeg.
IHC captain hedder løsningen til det og kan findes på IHC user forum.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu