|
Nybyg med hjemmebio |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
socsci ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 36 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-December-2021 kl. 21:12 |
Hej
Vi bygger nyt hus i 2022. Jeg har planer om at have projektor, lærred og lydsystem. Jeg har i forvejen et 65” tv, som skal bruges til hverdagsbrug. Min plan er så at købe en projektor og et lærred, der skal gå ned over tv’et. Stuen bliver relativ lys med mange vinduer. Der kommer til at være ca 4 meter fra væg med projekter til lærred. Jeg har aldrig haft sådan et system før, så vil gerne høre jeres anbefalinger til 1) projektor (4k) 2) lærred 3) lydsystem 4) receiver 5) placering af stikkontakter for at undgå synlige kabler Pris skal helst ikke være for meget. Jeg er ny i det, og er ikke mega lyd-nørd. Det jeg ønsker er oplevelsen af det store lærred og relativt omsluttende lyd. Og så må det gerne være “pænt”, da det skal være en del af stuen. Håber nogen vil byde ind :)
|
|
![]() |
|
KevinL ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilket leje snakker vi i?
|
|
![]() |
|
socsci ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 36 |
hmm.. vil gerne høre hvad det kan gøres til..
jeg har mulighed for at arve en Denon avr-x2300w receiver. Kan den bruges? Jeg vil gerne koble Apple TV til. Derudover måske 10.000kr for lærred og projektor. Og lyd, der har jeg i forvejen en soundbar med subwoofer. Så mangler højtalere til bagvæggen i hvert fald..
|
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Min anbefaling? Køb et større TV i stedet for projektor, arv den dér Denon-receiver og brug penge på ordentlige højttalere.
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
Ja, jeg tror dog det vil blive meget dyrt at købe Oled tv over 65” som mit nuværende er
|
|
![]() |
|
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Det bliver betydeligt dyrere at købe en projektor/lærred kombination, som ikke ligner lort ift. dit OLED tv. Køber du projektor og lærred for 10.000,- kroner og monterer det i en "relativ lys stue med mange vinduer", så er det rent ud sagt penge ud af vinduet. Men, det er dine penge :)
|
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
![]() |
|
KevinL ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 364 |
Jeg har selv opbygget en synes jeg, en ganske fin stuebio, men det kan være en ret omkostelig affære.
Tænker du 5.1 setup? Eller tænker du størrer? Tag evt. Imod den Denon, og søg efter et komplet brugt sæt højtalere med subwoofer, og opbyg det med tiden. Jeg har absolut ingen forstand på projektor, så jeg kan ikke hjælpe der, men hvad med at bruge dit TV i dit setup? Og starte med at få lyden på plads, derefter evt mørklægning af rummet, eller bare en del af rummet? Du kan ikke bruge din soundbar i et setup sammen med en receiver i en 5.1 setup.
Redigeret af KevinL - 29-December-2021 kl. 23:53 |
|
![]() |
|
Da ingen kender budgettet, kan du finde et brugt sæt 5.1 her på siden.
Så har du et godt udgangspunkt
|
|
![]() |
|
er sådan en projektor her slet ikke brugbar? Optoma uhd35 https://www.hifiklubben.dk/optoma-uhd35-videoprojektor/optuhd35wh/
Koster 7.000 og så et lærred derudover. Hvilket lærred kunne det være? Jeg har måske også mulighed for at arve surround set med 5 højtalere. To af dem er i hvert fald fra Dali.. |
|
![]() |
|
u2pia ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2010 Sted: Slagelse, DK Status: Offline Point: 339 |
For nogle år siden gik jeg med samme tanke ... Jeg fik heldigvis lov til at låne en projektor med hjem fra hifiklubben over en weekend, og konklusionen var klar - min stue var slet ikke velegnet til det.
Du skal have mulighed for at mørklægge rummet helt, ellers bliver du bare skuffet. ... og så er der lige den der med at sådan en projektor også "larmer" ... det kunne jeg heller ikke lige abstrahere fra. Så mit råd til dig vil være at købe et større fjernsyn |
|
![]() |
|
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6285 |
Der er to praktiske ting med projektorer
Stuen skal mørklægges, det er ikke nok med rullegardiner eller persienner Billige projektorer har som regel ikke den store fleksibilitet med hvor projektoren kan placeres i forhold til lærredet, det skal undersøges på forhånd
|
|
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4984 |
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men budgettet skal være større, da der også skal tænkes omfattende mørklægning ind i det. Det er nu ikke så dyrt for et 77” LG Oled pt.
|
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |