recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyg med hjemmebio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybyg med hjemmebio

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
socsci Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér socsci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybyg med hjemmebio
    Sendt: 29-December-2021 kl. 21:12
Hej 
Vi bygger nyt hus i 2022. Jeg har planer om at have projektor, lærred og lydsystem. Jeg har i forvejen et 65” tv, som skal bruges til hverdagsbrug. Min plan er så at købe en projektor og et lærred, der skal gå ned over tv’et. 
Stuen bliver relativ lys med mange vinduer. Der kommer til at være ca 4 meter fra væg med projekter til lærred.
Jeg har aldrig haft sådan et system før, så vil gerne høre jeres anbefalinger til
1) projektor (4k)
2) lærred
3) lydsystem
4) receiver
5) placering af stikkontakter for at undgå synlige kabler

Pris skal helst ikke være for meget. Jeg er ny i det, og er ikke mega lyd-nørd. Det jeg ønsker er oplevelsen af det store lærred og relativt omsluttende lyd. Og så må det gerne være “pænt”, da det skal være en del af stuen.

Håber nogen vil byde ind :)
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af socsci socsci skrev:

Pris skal helst ikke være for meget.

Hvilket leje snakker vi i?
Til top
socsci Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér socsci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 21:42
hmm.. vil gerne høre hvad det kan gøres til.. 
jeg har mulighed for at arve en Denon avr-x2300w receiver. Kan den bruges? Jeg vil gerne koble Apple TV til.

Derudover måske 10.000kr for lærred og projektor.
Og lyd, der har jeg i forvejen en soundbar med subwoofer. Så mangler højtalere til bagvæggen i hvert fald..
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 22:01
Min anbefaling? Køb et større TV i stedet for projektor, arv den dér Denon-receiver og brug penge på ordentlige højttalere.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
socsci Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér socsci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Min anbefaling? Køb et større TV i stedet for projektor, arv den dér Denon-receiver og brug penge på ordentlige højttalere.

Ja, jeg tror dog det vil blive meget dyrt at købe Oled tv over 65” som mit nuværende er
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 22:46
Det bliver betydeligt dyrere at købe en projektor/lærred kombination, som ikke ligner lort ift. dit OLED tv. Køber du projektor og lærred for 10.000,- kroner og monterer det i en "relativ lys stue med mange vinduer", så er det rent ud sagt penge ud af vinduet. Men, det er dine penge :)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 23:52
Jeg har selv opbygget en synes jeg, en ganske fin stuebio, men det kan være en ret omkostelig affære.

Tænker du 5.1 setup? Eller tænker du størrer?

Tag evt. Imod den Denon, og søg efter et komplet brugt sæt højtalere med subwoofer, og opbyg det med tiden.

Jeg har absolut ingen forstand på projektor, så jeg kan ikke hjælpe der, men hvad med at bruge dit TV i dit setup? Og starte med at få lyden på plads, derefter evt mørklægning af rummet, eller bare en del af rummet?

Du kan ikke bruge din soundbar i et setup sammen med en receiver i en 5.1 setup.


Redigeret af KevinL - 29-December-2021 kl. 23:53
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2021 kl. 23:59
Da ingen kender budgettet, kan du finde et brugt sæt 5.1 her på siden.

Så har du et godt udgangspunkt 
Til top
socsci Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér socsci Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2021 kl. 08:13
er sådan en projektor her slet ikke brugbar? Optoma uhd35 https://www.hifiklubben.dk/optoma-uhd35-videoprojektor/optuhd35wh/

Koster 7.000 og så et lærred derudover. Hvilket lærred kunne det være?

Jeg har måske også mulighed for at arve surround set med 5 højtalere. To af dem er i hvert fald fra Dali..


Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2021 kl. 09:18
For nogle år siden gik jeg med samme tanke ... Jeg fik heldigvis lov til at låne en projektor med hjem fra hifiklubben over en weekend, og konklusionen var klar - min stue var slet ikke velegnet til det.
Du skal have mulighed for at mørklægge rummet helt, ellers bliver du bare skuffet.
... og så er der lige den der med at sådan en projektor også "larmer" ... det kunne jeg heller ikke lige abstrahere fra.
Så mit råd til dig vil være at købe et større fjernsyn

Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2021 kl. 09:37
Der er to praktiske ting med projektorer
Stuen skal mørklægges, det er ikke nok med rullegardiner eller persienner
Billige projektorer har som regel ikke den store fleksibilitet med hvor projektoren kan placeres i forhold til lærredet, det skal undersøges på forhånd
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2021 kl. 09:39
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men budgettet skal være større, da der også skal tænkes omfattende mørklægning ind i det. Det er nu ikke så dyrt for et 77” LG Oled pt.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu