recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyggeri - Kabeltræk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybyggeri - Kabeltræk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
superman001 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Februar-2008
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Emne: Nybyggeri - Kabeltræk
    Sendt: 08-December-2010 kl. 16:35
Hey all Smile

Vi skal til at bygge nyt hus og i den forbindelse vil jeg selvfølgelig fremtidssikre huset bedst muligt.
Men der er jo overvældende mange muligheder, så jeg håber I kan give nogle råd med på vejen. Big smile

Lidt om huset
Der er 6 værelser samt stue og køkken/alrum.
I alle rum skal der være mulighed for TV og netværk.
I stuen skal der derudover være surround.
TV og bredbånd bliver leveret af YouSee og der er vist planer om fiber engang i fremtiden.

Tomrør
Jeg tænker at jeg til hvert værelse vil føre 2 tomrør i hver sin ende. Så kan jeg altid trække PDS og Coax efterhånden som børnene efterspørger det.
  • Skal tomrørene føres i ydervægge?
  • Går tomrørene kun til loftet eller hele vejen til teknikskabet?
Kan man føre tomrør fra højttalere til anlæg, hvordan gør man nemmest det?

Fibernet
Der er desværre ikke fibernet endnu, men det er vist planlagt engang i fremtiden.
Kan jeg forberede mig på at modtage det?

Hvis I ellers har nogle råd, hører jeg meget gerne fra jer...

Redigeret af superman001 - 08-December-2010 kl. 16:44
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2010 kl. 16:46
Det letteste vil måske være at du får trukket tomrør hele vejen til teknikskabet, der er dog altid den risiko at der kan ryge en skrue eller lign gennem tomrøret så det kan være nærmest umuligt at få trukket kabler igennem det punkt.
Men med den lave pris som der ofte er på både CAT6 og coax-kabel når man køber hele ruller/kasser så kunne det måske være en ide bare at føre kablerne ud til dåser i hele huset med det samme og så evt bare montere blænddæksler hvis du ikke vil have udtag sat op med det samme.

Angående fiber så kommer de ofte bare med et lyslederkabel ind som der så bliver sat i et modem/router fra dem og derefter bliver signalerne ført rundt i huset over almindeligt netværk med CAT5/6 kabler.
Til top
Lyni Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-December-2007
Point: 172
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2010 kl. 20:49

Hvis du så ikke vælger at trække PDS/COAX, så ville det være bedst at trække tomrør op på loftet og et større mellem teknik skab og loft.

Hvis du vælger dobbelt PDS (Cat5e/6) så skal røret mindst være ø20mm, helst glat elrør, Rillerør kan godt drille ved sving. 

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 08:14
Før tomrør i betongulvet, tværs over rum helt ud til tenknikrummet/skabet, hvor tomrørene føres op af gulvet i bunden af teknikskabet.
Du opnår den mest direkte vej ved at føre tomrør i gulvet i stedet for kun i vægge og på loftet. Det kan sagtens lade sig  gøre selvom der også er gulvvarme i gulvet. Og hvis du har loft til kip i nogle rum bliver vejen noget mere dikete igennem gulvet end vægge og loft.
Kender en elektriker der har bygget eget hus for nylig og af bitter erfaring fra hans erhverv har han har monterer rigeligt med dåser og blænddæksler og ført masser af tomrør også på kryds og tværs i bentongulvene.
Tomrør koster ikke ret meget så før rigeligt inden gulvet bliver støbt og væggene monteret. Der er dyrt og meget besværgligt at eftermontere tomrør i et færdigt hus. Det kan lade sig gøre i vægge  og på loftet, men er umuligt i betongulve.
Så monter rigeligt med tomrør på kryds og tværs af gulve til alle steder du kan forestille dig at trække kabler og måske også til steder du ikke umiddelbart kan forestille dig.
Husk også at trække tomrør fra TV og anlæg via gulvet til der hvor du kan forestille dig at montere højttalere. Sørg for at have til et helt surround-setup, selvom du måske ikke på nuværende tidspunkt har andet end stereohøjttalere. Du kan bare gemme blænddæksler bag tapet uden nødvendigvis at sætte dåser op før du får evt. brug for dem. Hvis du har optegenet hvor blænddækslerne er så er det let senere at finde dem ved at banke let på tapetet.

Der koster kun en brøkdel af penge og arbejde at trække tomrør mens du bygger en at gøre det bagefter. Rådfør dig med elektrikerene som er med til at bygge huset om hvad der er smartest og sig til dem at du hellere vil have for mange end for få tomrør selvom det måske koster dig lidt ekstra.

Og sørg gerne for at have tomrør tykke nok til at kunne trække et HDMI-stik igennem.
Har selv måttet klippe det ene stik af et langt HDMI-kabel for at trækkke det igennem et tyndt tomrør, for derefter at pålodde et nyt HDMI-stik. Jeg har meget loddeerfaring fra mit erhverv, men det er jeg vil ikke råde folk til at lodde HDMI-stik selv, medmindre man har en del loddeerfaring og evner.

Citér Skal tomrørene føres i ydervægge?
Næh, du kan føre dem i alle vægge og gulv og loft, så opsæt udtag der. hvor du forventer af få mest brug for dem. Evt. med blænddæksler til fremtidig brug. Træk rør så du får en kort vej fra ende til ende og uden alt for mange hjørner, så er det lettest at trække kabler.
Det er ikke alle lavvoltskabler der må trækkes i samme rør som stærkstrøm, så det kan være nødvendigt at trække to rør parallelt til hhv. stærk- og svagstrøm.
Nyere LK IHC-lavvoltskabler er dog godkendt til at blive trukket i samme rør som stærkstrømskabler er jeg blevet fortalt af en elektriker.

Citér Går tomrørene kun til loftet eller hele vejen til teknikskabet?
Hele vejen til teknikskabet, medmindre der er tale om lokale ruminstallationer som f.eks. rør fra anlæg til højttalere i stuen. Så trækker du bare rør direkte fra udtag til højttaler og udtag til anlæg.

Citér Fibernet
Der er desværre ikke fibernet endnu, men det er vist planlagt engang i fremtiden.
Kan jeg forberede mig på at modtage det?
Ja det kan du sagtens. Før et fiberrør fra dit vejskel, under gulvet, og videre op i bunden af dit teknikskab, hvor et fiberkabel så evt. kan blæses ind og en fiberboks monteres engang i fremtiden.
Kontakt din lokale fiberudbyder (typisk dit lokale elforsyningsselskab) omkring nedgravningsproceduren, her kan du også få et gratis startkit med fiberrør, advarselsbånd, to endepropper, muffe, markeringspind og vejledning.
Normalt skal der opsættes en udvendig fibersamleboks på ydervæggen.  Men når man bygger nyt med teknikrum/skab, kan man som regel undgå dette og føre kablet direkte op i bunden af teknikskabet. Men det kræver at man nedgraver fiberrør før man bygger fundamentet.

Læs gravevejledning hos din lokale fiberudbyder.
Her er eksempler fra er par elforsyningsselskaber som er med i Waoo!.

Energi Midt:

Galten Elværk:
Citér • Findes der i forvejen et teknikrum i huset, kan der være mulighed for at trække røret frem til dette rum. Kontakt Galten Elværk for at tjekke denne mulighed.

Redigeret af HTPC - 09-December-2010 kl. 08:36
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 09:51
Kort tilføjelse, da flere allerede har svaret det meste.

Udpeg dit teknikrum. Og træk tomrør fra alle de steder du kan tænke dig/forestille dig der skal være internet/TV. Du behøver ikke trække kabler i lige nu. Men hvis der er meget langt med mange buk, så træk en træksnor i.
Beslut med dig selv, om du vil have dine udtag i gulv, i loft eller midt på væg. Det er afgørende for, om du vil afslutte i dåser nu eller senere. Gulv kræver næsten der sættes panelunderlag op med det samme. I væggen behøver du ikke gøre det, bare du husker hvor dine rør er.
Et tip. Hvis du alligevel skal trække over loft, hvis det er muligt, så afslut under loftet. Det har den fordel at skulle du en dag have en trådløs accesspoint, så kan den sidde oppe under loftet. Det kan også bruges til alarmsystemer.

Skulle du senere stå i en situation, hvor du ikke har rør/kabler nok, så kan en switch opsættes rimeligt nemt og smertefrit, altså igen under loftet.

Til top
superman001 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-Februar-2008
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2010 kl. 09:53
Wow, tak for de meget detaljerede svar, meget værdsat!!

Så skal der saftsuseme planlægges kabelføring, fantastisk Big smile

Redigeret af superman001 - 09-December-2010 kl. 12:35
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu