recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyggeri.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybyggeri.

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nettossen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Maj-2009
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybyggeri.
    Sendt: 13-September-2013 kl. 10:25
Hej alle.

Vi går (stadig) med tanker om at bygge nyt hus, - og nu nærmer vi os køb af grunden.

I det nye hus vil jeg gerne tænke distribution af lyd/video ind i byggeriet, - og sandsynligvis en masse andet.

Jeg forestiller mig at bruge Sonos til musik, - dvs. jeg vil placere alle sonos-enheder (sikkert ZP120) i ét centralt teknikrum og så trække højttalerkabler ud til de aktuelle indbygningshøjttalere.

- derudover måske supplere med Sonos Playbar i stuen.

Er det en OK/holdbar løsning? På den måde vil jeg kunne streame musik i alle rum, - og have praktikken stående ét sted.

I samme teknikrum overvejer jeg en Blu-Ray afspiller / HDD optager eller 2, som kan fjernbetjenes via wifi, - og igen trække kabler rundt til de pågældende rum/skærme, - evt. med en video-matrix?

Er ovennævnte en OK løsning?

Jeg har ikke råd til at købe et avanceret multirumssystem, - jeg har været glad for Sonos og vil mene, at ovennævnte vil dække mine behov?

Er der andre ting, der er smarte at tænke ind i et nybyggeri?

På forhånd mange tak.

Mvh
Chris
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 10:37
Sonos i huset er en fed ide.
Bruger selv sonos i hele huset, dog med enheder i hvert rum.
Skulle jeg lave nyt hus med indbygnings højttalere,så ville jeg helt sikkert bruge den fra et centralt sted.

Der findes trådløse HDMI enheder så du ikke behøver bluray stående ved TV, men du skal jo stadig ud med skiven til afspilleren.

Logitech har flere remote løsninger så du kan styre noget af dit teknik via wifi/rf

Når du bygger nyt så tænk på trækrør i vægge. så er der altid mulighed for kabler når stuen skal flyttes om
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 10:43
Hvis/Når jeg skal til at bygge vores eget hus går jeg med ligende planer, og tror at ZP120 er en fin løsning med indbygningshøjttaler.
Husk også at trække Ethernet stik rundt i huset. Alle snakker Wifi idag, men skal du streame film så er det altså kun Kabel der dur :)

Hvis jeg var dig ville jeg dog købe en Receiver istedet for en Playbar til at stille i teknikrummet og så en connect hvis du også ønsker at dette skal virke som en sonos zone. Skal i bygge nyt hus så skal en nørd da have 5.1 eller 7.1 Så træk disse kabler skjulte og få optimal lyd + Sonos.

Tænk evt også noget IHC eller Zensehome ind i dit byggeri så i kan styre alt og lave det om efter behov.

Nu har vi ikke set tegninger over huset, men som udgangspunkt ville jeg ikke sætte en bluray afspiller i teknik rummet. børn og kone skal ikke rende ind og ud af dette rum for at se en film.
Køb et tv med indbygget PVR så undgår du optageren.
Jeg har et F8005 med 2 tunere så kan optage en kanal og se en anden. Det er meget nyttigt og du spare en hel boks.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 11:07
Hej Hansie.

Tak for svarene. Det er efterhånden MEGET sjældent, at jeg afspiller en DVD/Blu-Ray. Jeg har ikke en samling, og når jeg lejer film, så gør jeg det som regel via internettet. Den vil derfor primært blive brugt til at optage/afspille optaget TV, hvorfor placeringen er mere eller mindre underordnet.

Jeg vil foretrække, at jeg kan styre de forskellige ting med min iPhone, - har ikke så god erfaring med logitech universal remotes... :)

Mvh
Chris
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 11:18
Hej Kenneth.
Enig mht. ethernet stik i alle rum.
Når du skriver receiver + connect i stuen, - gider du uddybe det? Jeg er ikke rigtig AV-nørd, - så skær det ud i pap. ;)
Som sagt så har vi ikke mange film mv. liggende fysisk, hvorfor jeg ikke formoder, at vi vil skulle "besøge" teknikrummet ret tit. Min idé er at trække HDMI kabler fra Blu-Ray eller lignende til væggene bag fladskærmene, - og så måske tomrør fra bag skærmene ned til bunden af væggen, hvor der kan tilsluttes spillekonsol/blu-ray mv. via HDMI?
Mvh
Chris
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 12:04
Ja selvfølgelig vil jeg uddybe.
Hvis du køber en Sonos playbar som på mange måder er en rigtig fin løsning så bliver du nød til også at købe 2 stk Play:3 enheder for at få surround. Men du har stadigvæk ikke bund i lyden så du skal også have en Sonos Sub. Så total snakker vi omkring 15.000 kr.

Her er et billede af mit setup:

Mit TV er forbundet til min receiver via HDMI med ARC (Audio return signal) Så lyden fra tvet kommer ud gennem surround højttalerne hvis jeg vælger TV input på receiveren.

Min DUNE media afspiller hvor alle mine DVD og Bluray rips ligger på er sat til Receiveren med HDMI så jeg får fuld surround og billedet går videre til TV.
Min Dune har også indbygget bluray afspiller, 1,5 TB harddisk samt er tilsluttet LAN så den kan se min NAS (Netværksharddisk).

Min SONOS connect er sat til Reveiveren via Optisk kabel. Så når jeg vil bruge stuens surround højttalere til at spille musik sætter jeg den bare over på indgangen som sonos connect er sat ind på.

Så det jeg foreslår er et ligende setup, hvor du har din Receiver i teknikrummet, kablerne til højtaler og sub er trukket i vægen, Sonos står også i teknik rummet. og din bluray kan du evt sætte til TVet via HDMI og måske kan dette så sende lyden til Receiveren via ARC (Vær dog ops på at nogle lydformater måske ikke understøttes, dette kommer an på dit tv.
Bedst er det dog at sætte din spillekonsol/bluray afspiller direkte til receiveren.

Hvis du har flere spørgsmål så bare fyr løs så ser vi om vi kan svare.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7186
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 12:11
Nettossen: De nye remote fra logitech bruges fint sammen med iphone.

Bruger selv en.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 12:27
Tak igen, - det lyder som et fornuftigt setup. Jeg kommer nok med flere spørgsmål, når/hvis grunden bliver købt.

God weekend alle sammen.
Til top
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-April-2007
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 13:35
Jeg vil da også gerne dele min erfaring med Sonos i nybyg. Jeg havde selv samme tanke, men endte med kun at lave ZP120 i teknikrum og indbygningshøjttalere andetsted i to værelser. Det er super lækkert, men altså også en dyr løsning. Når du bygger hus skal du tage alle jeres tilbud, estimater, prisoverslag og lignende...og så lægge en pæn slat oveni for at ramme bare nogenlunde et beløb der ligner de faktiske udgifter. I mit tilfælde løb Sonos-løsningen op omkring 10.000 pr. værelse (incl. ZP120, højttalere, kabler, indbygning etc.), og det er svært at argumentere for den relativt høje pris, når S5 fås for en tredjedel og du samtidig skal beslutte klinker, skabslåger og alt mulig andet.

Mit råd vil være at få trukket en masse højttalerkabler over loftet mellem teknikrum og alle andre rum, og så kan du selv etablere resten efterhånden som du får råd/lyst.
Mvh. HamDenFede
Til top
phcphc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 23-April-2009
Sted: Denmark
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér phcphc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 12:54
Lige en enkent ting omkring placering. Hvis du placerer alle sonos enheder i samme rum, så får du ikke gavn af at, sonos laver sit eget super stærke trådløse netværk. Enhederne har jo indbygget switch som du kan benytte til at kable et feks et TV i.
Ligeledes hvis du vil have play3/5 på børneværelserne og disse ligger i modsat ende af de teknikrum - så kan de måske ikke se og cennecte med dit centrale sted. Det samme gælder dine remotes hvis du vil bruge sonos (som stadig er fede). Feks har jeg en helt gammel sonos controller i brusenichen - de er nemlig vandtætte!
Sonos med 6 zoner, 2 CR100 controllere, 2 CR 200 controllere + iPod touch og iPad.
2 Sonos zoner tilsluttet NAD C275BEE med auto on/off.

8,4 millioner tracks på controlleren.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nettossen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2013 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Mit TV er forbundet til min receiver via HDMI med ARC (Audio return signal) Så lyden fra tvet kommer ud gennem surround højttalerne hvis jeg vælger TV input på receiveren.

Min DUNE media afspiller hvor alle mine DVD og Bluray rips ligger på er sat til Receiveren med HDMI så jeg får fuld surround og billedet går videre til TV.
Min Dune har også indbygget bluray afspiller, 1,5 TB harddisk samt er tilsluttet LAN så den kan se min NAS (Netværksharddisk).

Min SONOS connect er sat til Reveiveren via Optisk kabel. Så når jeg vil bruge stuens surround højttalere til at spille musik sætter jeg den bare over på indgangen som sonos connect er sat ind på.

Man man få en receiver, der selv "opfanger", hvilket input den skal stå på? Jeg vil helst undgå, at der skal skiftes fra "TV" til "Sonos" osv., - og det vil fruen i hvert fald også. Wink

Det skal gerne være sådan, at når der tændes for TVét, så kommer lyden ud i højttalerne via receiveren, og hvis der startes for Sonos i stuen, så kommer musikken ud igennem højttalerne osv.?

Kan det lade sig gøre?

Mvh
Nettossen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2013 kl. 20:15
Jeg har faktisk lige haft en Denon X2000 hjemme på prøve.
Den kan gøre dette automatisk... Næsten.
Forstået på den måde at hvis der ikke er lyd på den HDMI ingang som du har indstillet den til. og du slår TVet over på tuner. så skifter receiveren selv til ARC.

Den kan så ikke selv skifte til media center, men det er dog et stykke hen af vejen.

Regner med at købe sådan en X2000. Kan godt lide at den er lavet så utrolig simpel.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu