recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyggeri
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybyggeri

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 14:20
Personligt ville jeg fint kunne klare mig medf.eks. en Squeezebox Boom i alle rummene bortset fra stuen (surround). Den fåes til omkring 1.900 i Danmark, lidt billigere i udlandet.

Den skal bare have strøm og wifi (eller et netværksstik).

Den lyder super godt og kan fint spille pænt store rum op, det skal næsten høres før man tror det. Du kan også tage den med ud på terassen eller i værkstedet/garagen (bare der er strøm og wifidækning). Den har også den fordel at der er en line-in, dvs. børnenes kammerater kan tilslutte deres ipod hvis der lige er noget musik man skal høre. På et kontor kan den også tilsluttes en PC istedet for dårlige PC-højttalere.
Til top
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 00:36

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Var det en idé også at kable til lyd på en evt. terrasse?

Hej Tipsen.

Det var faktisk en ide jeg havde i tankerne ved dog heller ikke helt hvordan jeg vil takle den situation. Om jeg laver en kasse inde på loftet hvor jeg så kan sætte højtalere i om sommeren og tage dem ind igen til vinter. Eller om jeg skal lave stik oppe under udhænget og så sætte dem der, det var nu nok den bedste løsning så slipper jeg for at skal save i udhænget.

Så jo bestemt en faktor jeg også skal have set på.
Terassen kommer i øvrigt udenfor køkkenet ved siden af hæveskyde døren.

Rasmus Christensen

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 03:29

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Personligt ville jeg fint kunne klare mig medf.eks. en Squeezebox Boom i alle rummene bortset fra stuen (surround). Den fåes til omkring 1.900 i Danmark, lidt billigere i udlandet.

Den lyder super godt og kan fint spille pænt store rum op, det skal næsten høres før man tror det. Du kan også tage den med ud på terassen eller i værkstedet/garagen (bare der er strøm og wifidækning). Den har også den fordel at der er en line-in, dvs. børnenes kammerater kan tilslutte deres ipod hvis der lige er noget musik man skal høre. På et kontor kan den også tilsluttes en PC istedet for dårlige PC-højttalere.

Hej Letten.

Ja det var da sikkert også en mulighed.

Ved ikke om det er en ulempe men vil egentlig gerne køre trådet, har ikke specielt gode erfarringer med trådløs over længere strækninger.

Det kan man så også kan jeg forstå med en Squeezbox. Umiddelbart ser det ud til at den skal stå på et bord eller ligende. Hvis den skal være trådet er det jo ikke helt nemt at finde en placering i forhold til indrettelse af et værelse.

Jeg ved ikke om det er muligt at have højtalere lidt som beskrevet 2 stk. pr rum udover stuen og så køre det gennem en forstærker (eller hvad der kan klare det) ud til de forskellige rum. Hvis jeg vil høre musik i badeværelse, køkken og stue så har man en controller der styre det.
De må gerne kunne sendes ud med samme hastighed, hvis man kan høre det så der ikke er forskel i hvornår musikken kommer ud hvis man går fra køkkenet til terassen gennem stuen.

Vil i samme ombæring også gerne kunne sende film ud til de forskellige værelser, og det ser ikke umiddelbart ud til at Squeezbox klare den opgave, om der så er en anden løsning der kan klare det sammen med ved jeg dog ikke.

Vil anslå at det løber op i små 20.000 med Squeezbox løsningen ved ikke hvor meget man får for de penge hvis man vælger en anden løsning, har som sådan ikke noget budget på det da ikke var i tankerne da jeg lavede beregningerne på huset, så det hele skal ikke være klar til indflytningen det bliver noget der bliver udbygget lidt efter lidt.

Rasmus Christensen

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af Rasmusjc Rasmusjc skrev:

Hej Letten.

Ja det var da sikkert også en mulighed.

Ved ikke om det er en ulempe men vil egentlig gerne køre trådet, har ikke specielt gode erfarringer med trådløs over længere strækninger.

Det kan man så også kan jeg forstå med en Squeezbox. Umiddelbart ser det ud til at den skal stå på et bord eller ligende. Hvis den skal være trådet er det jo ikke helt nemt at finde en placering i forhold til indrettelse af et værelse.

Jeg ved ikke om det er muligt at have højtalere lidt som beskrevet 2 stk. pr rum udover stuen og så køre det gennem en forstærker (eller hvad der kan klare det) ud til de forskellige rum. Hvis jeg vil høre musik i badeværelse, køkken og stue så har man en controller der styre det.
De må gerne kunne sendes ud med samme hastighed, hvis man kan høre det så der ikke er forskel i hvornår musikken kommer ud hvis man går fra køkkenet til terassen gennem stuen.

Vil i samme ombæring også gerne kunne sende film ud til de forskellige værelser, og det ser ikke umiddelbart ud til at Squeezbox klare den opgave, om der så er en anden løsning der kan klare det sammen med ved jeg dog ikke.

Vil anslå at det løber op i små 20.000 med Squeezbox løsningen ved ikke hvor meget man får for de penge hvis man vælger en anden løsning, har som sådan ikke noget budget på det da ikke var i tankerne da jeg lavede beregningerne på huset, så det hele skal ikke være klar til indflytningen det bliver noget der bliver udbygget lidt efter lidt.

Det burde ikke være et problem at dække en alm. dansk matrikkel med wifi. Det kan godt være der skal 2 AP'er op men så burde det være iorden.

Mht. placering af Boom, så kan den monteres på en væg eller oppe under et skab eller hylde med et beslag man kan købe (eller selv lave).

Squeezebox understøtter synkronisering. Betjening kan ske med en Duet kontroller over alt hvor der er wifi dækning.

Film kan den ikke klare så skal du over i noget ala Popcorn Hour.

Mht. budget så behøver man netop ikke købe det hele på en gang, en af vores Boom's rejser lystigt rundt i huset (køkken, bad, terasse, værksted).
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 08:52

Men hvordan har du tænkt dig at fjernbetjene musikken i dine højttalere, når al teknikken står gemt væk i et skab? det skal vel være trådløs, alligevel

Glemte at sige at du jo sagtens kan koble en Boom til ethernet hvis du hellere vil det, så kan du nøjes med wifi der hvor det andet ikke lige er muligt.

Det virker bare så, undskyld, gammeldags at trække højttalerkabler rundt i huset. Det betyder også at alle rummene skal udstyres med en fjernbetjening der kan styre musikken i et centralt rum og du kan ikke i det enkelte rum tilkoble ekstraudstyr som ipod, telefon, PC, spillekonsol etc. fordi der bare er et par højttalere og ikke andet. Så skal man ud i teknikskabet, ikke særligt praktisk med en ipod, telefon, PC, spillekonsol. Du kan selvfølgelig også trække et line-in minijack til alle rummene, men tror ikke det er smart over lange afstande.

Kabler til Ethernet giver da mere mening det kan bruges til lidt af hvert.

Boom'en har iøvrigt eget betjeningpanel samt en infrarød fjernbetjening. Hvis du skal bruge en Master fjernbetjening kan du som sagt bruge en Duet Controller der virker over wifi.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 17:13

Willer - Hvordan ser den samlet økonomi ud på jeres hus, (altså uden grunden)? Det er et ret interessant byggeri i har fået lavet jer der.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 17:15

plantegning

En interessant tegning må jeg sige. Dit "Teknik" rum er dobbelt så stor som det størreste værelse. Enten påregner du EKSTREMT meget teknik, eller så forventer du ikke de resterende værelser kommer i brug.

Under alle omstændigheder er det en finurlig ide, synes jeg

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 20:18

Men hvordan har du tænkt dig at fjernbetjene musikken i dine højttalere, når al teknikken står gemt væk i et skab? det skal vel være trådløs, alligevel

Glemte at sige at du jo sagtens kan koble en Boom til ethernet hvis du hellere vil det, så kan du nøjes med wifi der hvor det andet ikke lige er muligt.

Det virker bare så, undskyld, gammeldags at trække højttalerkabler rundt i huset. Det betyder også at alle rummene skal udstyres med en fjernbetjening der kan styre musikken i et centralt rum og du kan ikke i det enkelte rum tilkoble ekstraudstyr som ipod, telefon, PC, spillekonsol etc. fordi der bare er et par højttalere og ikke andet. Så skal man ud i teknikskabet, ikke særligt praktisk med en ipod, telefon, PC, spillekonsol. Du kan selvfølgelig også trække et line-in minijack til alle rummene, men tror ikke det er smart over lange afstande.

Boom'en har iøvrigt eget betjeningpanel samt en infrarød fjernbetjening. Hvis du skal bruge en Master fjernbetjening kan du som sagt bruge en Duet Controller der virker over wifi.

Jo det har du da helt ret i, selvfølgelig skal det da køre trådløs med fjernbetjeningen.

Jeg har ikke rigtigt gennemtænkt det på grund af min manglende indsigt i emnet, må lige havde lagt hovedet i blød. Vil bare gerne have en løsning jeg bliver glad for.

Kabler til Ethernet -> Gider du uddybe det?

Rasmus Christensen

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

plantegning

En interessant tegning må jeg sige. Dit "Teknik" rum er dobbelt så stor som det størreste værelse. Enten påregner du EKSTREMT meget teknik, eller så forventer du ikke de resterende værelser kommer i brug.

Under alle omstændigheder er det en finurlig ide, synes jeg

Hehe det har jeg faktisk ikke tænkt på.
Men grunden til at det teknikrum/værksted så stort (28 m2) er fordi der bliver plads til at der kan holde 2 biler uden foran.
Det man ikke lige kan se på tegningen er at taget går helt ud så det danner en firkant til bilerne. Har været med til at bygge et hus til mine forældre hvor der er også plads til 2 biler, men de kommer til at holde meget tæt så det bliver trælst at åbne døre på bilen og generelt bare at komme forbi. så jeg valgte at lave garagen lidt breddere
Selve udhænget over garagen er holdt af 3 stolper.

Har i øvrigt lavet en tegning af det her.
http://www.rasmusjc.dk/?p=204

Kunne da også godt tænke mig at vide Willers budget.

Redigeret af Rasmusjc - 03-Marts-2009 kl. 20:27
Rasmus Christensen

Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 20:31

Jo det har du da helt ret i, selvfølgelig skal det da køre trådløs med fjernbetjeningen.

Jeg har ikke rigtigt gennemtænkt det på grund af min manglende indsigt i emnet, må lige havde lagt hovedet i blød. Vil bare gerne have en løsning jeg bliver glad for.

Kabler til Ethernet -> Gider du uddybe det?

Alm. kablet netværk.
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Willer - Hvordan ser den samlet økonomi ud på jeres hus, (altså uden grunden)? Det er et ret interessant byggeri i har fået lavet jer der.

Har ikke de præcise tal, for det kommer jo an på hvad man mener hører ind under budgettet. Men hvis vi tager alle relaterede udgifter med, inkl. nedrivning af det gamle hus, ekstrafundering, tilslutninger, etableringen af det nye, finansieringen, haveanlæg, haveskur, multirumsanlæg, diverse kabler fræset ind i vægge o.s.v. er vi nok endt oppe omkring 3.2 mill. Men udover at vælge dyre materialer hele vejen rundt (1.200,- for et enkelt dørbreb?! ) , valgte vi også at påbegynde byggeriet på det værst tænkelige tidspunkt (sommeren 2006) hvor håndværkerne havde kunderne stående i lange rækker så de næsten selv kunne diktere priser og tider. Skulle vi sælge i dag, ville det være med et stort tab. Men det gælder vist for alle som har erhvervet fast ejendom da priserne var på det højeste i 2005/2006.

Mht. til dine tanker, så har du stort set de samme ønsker som vi havde. Jeg fandt bare ikke nogen suveræn løsning der kunne det hele - medmindre man har 100.000+ at bruge. Så jeg valgte at lyd og billede blev delt op.

Lyden bliver distribueret af et A-bus system fra Russound som har en central hub i teknikskabet som så er forbudnet til små displays, med indbygget forstærker som er monteret i væggene i de enkelte rum via Cat5 kabel. Fra display er der så trukket højttalerkabel til højttalere monteret i loftet i de enkelte rum inkl. den overdækkede terrasse. Som kilder bruger vi 3 x Squeezebox (duet), en cd-afspiller og en tuner. Vi kan i alt have 8 kilder i vores system. Nogle gode detaljer f.eks. Party Mode hvor du kan styre alle zoner samtidigt fra ét display og du kan slukke dem alle fra ét display + lyden er 100% synkron zonernerne i mellem.

Det er en løsning vi er rigtig glade for og bruger hver eneste dag både om morgenen, om eftermiddagen når vi kommer hjem fra arbejde og om aftenen når man sidder og kigger på Recordere.dk . Det er dejligt når man står op, at kunne tænde i soveværelse, badeværelse og køkken og så vandre rundt, mens man hører de samme nyheder / trafikmeldinger alle steder. Det er samtidig dejligt diskret når alt er indbygget og giver god Woow effekt når der er gæster.

I stuen er der seperat 5.1 surround med alle kablerne i væggene.

Panelerne i væggene er så simple at selv min kæreste kan finde ud af at tænde/slukke, skifte mellem de forskellige kilder og skrue op og ned for lyden.

Det der halter meget er Video distribution, da det er meget mere krævende. Især digital / full HD. Vi valgte for fleksibilitetens skyld at basere distributionen på IHC Net (cat6) som der så sidder mindst to stik af bag hvert fjernsyn. I alt er der 32 stik fordelt i huset. I soveværelse og alrum har vi monteret en Tvix 6500 bag TVet som vi kan se tv via. Den ene med TVB-T tuner til optagelse (som kan flyttes ud på vores NAS og ses andre steder fra). I stuen har jeg et Vista mediacenter og i kontoret bruger jeg bare min almindelige PC. Det lykkedes os ikke at finde noget full HD distributionssystem til menneske-penge som opfyldte vores behov.

Alt sammen fødes fra en central NAS i vores teknikskab. Alt i alt, fylder IHC + IHC Net + Multirumsanlæg + NAS m.m. kun ét skab i bryggerset og Gulvvarme, naturgasfyr, vandbeholder napper yderligere to skabe. Så dit 30 kvm store teknikrum skal forhåbentlig også bruges til andet. Er ikke spor misundelig. Lugter lidt af at der er en hjemmebio skjult for konen ..."hej skat går lige ud i "værkstedet" et par timer og arbejder" ..."Okay skat ...men dåseøl og popkorn???"  

Held og lykke med projektet.

Redigeret af Willer - 03-Marts-2009 kl. 21:14
Kristian
Til top
dj_jellyfelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-August-2008
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 21:52
ICH Net er et forældet system. Allerede næsten da det udkom. penge lige ud af vinduet. træk hellere rigelig med cat5e eller 6 kabler. det kan du få alt igennem.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu