recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybyggeri
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNybyggeri

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 313
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:24

Oprindeligt skrevet af dj_jellyfelz dj_jellyfelz skrev:

ICH Net er et forældet system. Allerede næsten da det udkom. penge lige ud af vinduet. træk hellere rigelig med cat5e eller 6 kabler. det kan du få alt igennem.

Her er jeg bestemt ikke helt enig. Jeg er enig i at der ikke er nogen grund til at købe f.eks. switchen i IHC net serien da den er dyr og simpel sammenlignet med andre almindelige dataswitche.

Men som kabel mener jeg bestemt ikke IHCnet er forældet, da det jo mere eller mindre det samme som almindeligt Cat6. Så om man trækker ene eller det andet kan vel være lige meget? Uden at være elektriker ved jeg dog at i IHC Net kablet er alle kablerne skærmede hvilket vel gør dem mindre følsome over for forstyrrelser i huset? IHC Net kablerne er så også en del dyrere.

Kan man uden problemer trække parabol-signal eller dvb-t signal rundt over almindeligt Cat5e / Cat6 kabel uden tab? Jeg ved det ikke? Men jeg ved man kan det via IHCnets kabler og uden noget synlig tab i signalet. For vi bruger det selv til dvb-t distribution fra tagantenne til 5 TV i huset.

I hvert fald fortryder jeg ikke at jeg har valgt IHC net som distributionsnet i vores hus og vil formentlig gøre det igen hvis behovet skulle dukke op. Men hvis ellers man kan bruge IHC Nets TV modulator og RJ45-til-antenne-kabler, kan man formentlig lige så godt vælge almindelige Cat5e/Cat6 kabler.

Redigeret af Willer - 03-Marts-2009 kl. 22:26
Kristian
Til top
dj_jellyfelz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-August-2008
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Willer Willer skrev:

Oprindeligt skrevet af dj_jellyfelz dj_jellyfelz skrev:

ICH Net er et forældet system. Allerede næsten da det udkom. penge lige ud af vinduet. træk hellere rigelig med cat5e eller 6 kabler. det kan du få alt igennem.

Her er jeg bestemt ikke helt enig. Jeg er enig i at der ikke er nogen grund til at købe f.eks. switchen i IHC net serien da den er dyr og simpel sammenlignet med andre almindelige dataswitche.

Men som kabel mener jeg bestemt ikke IHCnet er forældet, da det jo mere eller mindre det samme som almindeligt Cat6. Så om man trækker ene eller det andet kan vel være lige meget? Uden at være elektriker ved jeg dog at i IHC Net kablet er alle kablerne skærmede hvilket vel gør dem mindre følsome over for forstyrrelser i huset? IHC Net kablerne er så også en del dyrere.

Kan man uden problemer trække parabol-signal eller dvb-t signal rundt over almindeligt Cat5e / Cat6 kabel uden tab? Jeg ved det ikke? Men jeg ved man kan det via IHCnets kabler og uden noget synlig tab i signalet. For vi bruger det selv til dvb-t distribution fra tagantenne til 5 TV i huset.

I hvert fald fortryder jeg ikke at jeg har valgt IHC net som distributionsnet i vores hus og vil formentlig gøre det igen hvis behovet skulle dukke op. Men hvis ellers man kan bruge IHC Nets TV modulator og RJ45-til-antenne-kabler, kan man formentlig lige så godt vælge almindelige Cat5e/Cat6 kabler.

nu hva det ikk kun kablet jeg hentydede til men krydsfeltet og moduleren. men det en dyr løsning iforhold til alm cat6 skærmet. som virker glimrende.. ved ICH kabler er der så mange forhold at tage, f.eks. selvom de skærmede for hver enkelt par må de ikk ligge tæt på strømførende kabler. + hver træk min skal være 8 M. og max 50M mener jeg, kan ikk helt huske det. med kan ikk rigtig se ideen i det til den pris, iforhold til alm krydsfelt med cat5 eller 6.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 10:47

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Willer - Hvordan ser den samlet økonomi ud på jeres hus, (altså uden grunden)? Det er et ret interessant byggeri i har fået lavet jer der.

Har ikke de præcise tal, for det kommer jo an på hvad man mener hører ind under budgettet. Men hvis vi tager alle relaterede udgifter med, inkl. nedrivning af det gamle hus, ekstrafundering, tilslutninger, etableringen af det nye, finansieringen, haveanlæg, haveskur, multirumsanlæg, diverse kabler fræset ind i vægge o.s.v. er vi nok endt oppe omkring 3.2 mill.

Prisen er egentlig ikke så gal igen, synes jeg. Alt afhængig af hvad det kostede at rive det gamle ned og dit såkaldt haveanlæg, så ligger huset´s pris inkl. alt inventar (dvs. køkken/bad/EL og AV udstyr) vel omkring de 3 millioner. Det var egentlig den pris jeg søgte efter.

Lyden bliver distribueret af et A-bus system fra Russound som har en central hub i teknikskabet som så er forbudnet til små displays

Russound er efter min mening noget af det bedste man overhovedet kan vælge, når man skal have multirums lyd. Det koster godtnok også kassen, men det findes efter min mening ikke bedre. Det er et godt valg i gjorde jer der. Hvis/når jeg en dag får mulighed for at bygge mit eget hus (en drengedrøm, som var lige ved at lykkedes i 2004), så bliver det helt sikkert også på samme måde. Det eneste jeg egentlig har imod multirums lyd, det er den "flade" fornemmelse, fordi højtalerne oftest er små og gemt, og dermed ryger den Hifi stemning man kan savne, når man virkelig hører musik. Men det er heller ikke helt meningen med det.

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 12:37

Nedrivning lå på godt 100.000,- Haven har vi nok brugt 150-180.000 på inkl. et 18 kvm skur og godt 280 kvm brolægning.  Så det passer at huset ligger på lige under 3 mill. inkl. 40 kvm integreret carport og 12 kvm integreret overdækket terrasse.

Jeg har så selv monteret alt inventar (køkkenskabe, badskabe, bryggersskabe og også selv monteret Russound anlægget og hjulpet elektrikeren med træk af AV-kabler, Cat5 og IHC kablerne.

Men vi er i hvert fald meget tilfredse med resultatet. Bare ærgeligt man ikke kan tage huset med sig hvis man en dag skal flytte.

Redigeret af Willer - 04-Marts-2009 kl. 12:38
Kristian
Til top
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 18:08

Når har været ved at læse jeres indlæg

Nu var i lige rundt omkring kabel, jeg får jo som før nævnt IHC i huset, men en af mine venner har tilgang til Cat6 kabel, han mener dog at det er rigeligt med Cat5. Så er det jo at jeg tænker at i forhold til IHC installationen om det så vil være en fordel at bruge Cat6 kabel til de ting jeg selv ordner, eller om jeg skal bruge IHC kabel.

Willer jeg bliver da mere og mere vild med din opsætning, og forstår mere og mere af den.

Var lige inde og læse om Russound, kan se at der kun er forhandlere på Øen og at man skal holde sig fra køb hos uautoiserede forhandlere.
Kunne dog se at der var demorum rundt omkring i Landet hvor man kan få en fremvisning.

Hvordan bliver Russound bragt rundt i huset hvilken kabel type bruges der?

Jeg er da næsten sikker på at det er den vej jeg skal selvom det er forholdsvis dyrt, men bestemt også lækkert.

Willer har du ikke et par billeder af opsætningen i f.eks et værelse og badeværelse.

Hvad gør du i tilfælde af at du vil høre en bestemt nummer, har du mulighed for det?

Jeg er meget i tvivl om hvor i et rum jeg skal trække tomrør til, hvad har du gjort der?

Rasmus Christensen

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 20:09

Jeg skal se om jeg kan få taget nogle billeder i weekenden. Er ikke hjemme før det er mørkt her i hverdagene.

Russound displays forbindes med den centrale enhed via almindeligt cat5/cat5e/cat6 kabel.

Der følger en remote med til Russound som vist også kan betjene andre enheder via programmering (har ikke prøvet). I hvert display er der også en infrarød receiver som så via et øje i teknikskabet, påklistret f.eks. din CD afspiller, kan skifte nummer o.s.v. Jeg har dog ikke denne del af systemet i funktion.

Du kan evt. prøve at ringe til importøren www.cinevision.dk og tale med Simon. Han burde vide hvor der evt. er forhandlere i dit område.

Tuneren står fast på P4 - mest for at få nyheder og trafikmeldinger om morgenen - guld værd når man dagligt tager S-toget. Overvejer en tuner mere som skal stå på en anden kanal (der kan være 6 input i alt som standard - russoundenhederne kan seriekobles for flere input og zoner). Squeezeboxene styrer jeg via WiFi remoten der hører med - så der kan man vælge albums/playlists/enkelte numre ud som man lyster. Syntes virkelig squeezebox/russound kombinationen er super. Bruger også Squeezeboxene til internetradio, men de har det med at miste forbindelsen til streams i løbet af natten så man skal forbinde igen om morgen. Det er lidt irriterende. Om der er et fiks til det ved jeg ikke - har ikke lige undersøgt det. CD afspilleren bruges sjældent. Det er mere hvis kæresten gerne lige vil høre et eller andet som jeg ikke har fået lagt ind på NAS'en endnu.

I de to værelser og i alrummet har jeg nogle Russound line-in enheder monteret i væggen. I alrummet sidder det f.eks. bag TVet. Når displayet i alrummet så er tændt og man tænder for TVet, ryger lyden fra TVet ud over højttalerne i loftet. I de to værelser kan min søn (når kan bliver ældre - er kun ét år) f.eks. sætte sin computer til eller iPod og så få lyden ud over højttalerne i loftet. Smart feature. Dyrt men lækkert.

Til sommer monterer jeg højttalere i vores overdækkede terrasse og et display også, så vi kan høre/styre musik når vi sidder ude. Det gode er at displayet uden for kan monteres i en lilel vandtæt boks som remoten fungerer igennem og højttalerne der er valgt til uden for er nogle der kan tåle det. Så ikke noget med at pille det ned om vinteren.

Kristian
Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2009 kl. 20:13

Kom lige i tanke om at www.cinevision.dk også er importør at nogle højttalere som hedder stealth. Det smarte ved disse er at de monteres i væggene/lofterne inden maleren gør sit arbejde færdigt. Når de er monteret, kan man spartle (let) uden på dem og sætte filt henover og male. Så de er 100% usynlige, men skulle stadig spille godt. Jeg ved ikke lige hvor du kan høre dem i nærheden af hvor du bor. Desværre var de ikke kommet på markedet da vi købte systemet så vi har de almindelige synlige indbygningshøjttalere fra Russound. En risiko er at man glemmer hvor højttalerne er monteret og når man så skal sætte lamper/billeder op - av av - boret  ind i højttaleren.

http://www.lydportalen.dk i Lyngby har dem til demo, men det er nok lidt langt at køre. 

Redigeret af Willer - 04-Marts-2009 kl. 20:17
Kristian
Til top
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 00:41

Stealth højtalere 22 stk. min. 3.300 pr stk. 72.600 bare for højtalere...

Men nej det virker da lækkert, det starter jeg dog ikke lige op med.

Tror da jeg vil skrive til Simon for at høre omkring en fremvisning i Jylland.

Ser dog ikke ud til at der rigtig er noget konkurrance på det markede. Kunne dog være man kunne spare noget ved at købe det i USA, men det må jeg tage til den tid.

Ser da frem til at se nogle billeder.

Hvor mange højtalere har du monteret i huset?

Tror det ender med at jeg trækker nogle rør og så må jeg håbe jeg kan finde dem når de skal bruges engang og så skære ud i væggen.

Rasmus Christensen

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 09:27

Hvis i skal bruge 11 sæt, kan jeg godt se det bliver lidt pebret med Stealth. Men kan jo være du kan forhandle dig frem til en god mængderabat.

I vores hus har vi, til multirumsanlægget, 7 sæt Russound højttalere monteret indendørs og snart et sæt udendørs (I de to badeværelser er der kun én enkelt stereohøjttaler i hvert. Så i alt 14 højttalere) Så alle 8 zoner bliver udnyttet.

Derudover har vi 5.1 surround i stuen. De er dog ikke in-wall, men alle kablerne inkl. sub-kabel er trukket i væggene, så kun højttalerne er synlige.

Der er andre udbydere af multirumsanlæg på det danske marked. Scala Hi-Fi (www.scala-hifi.dk) har f.eks. Linn og Jamo laver også noget (eller brander det som deres eget - jeg ved det ikke helt). SCO i Lyngby, har vist også nogle andre mærker: http://www.cso.dk/00258/00267/. Så der er alternativer til Russound. Personligt har jeg dog ikke nogen erfaring med dem.

For at kunne bruge computer i kontoret og anlæg i stuen som kilder til multirumsanlægget, har jeg også trukket noget phonokabel fra de to rum og ud til teknikskabet. Men elektrikeren have fået loddet stikkene forkert på, så de vi flyttede ind virkede de ikke. Jeg har fået loddet det ene sæt om, men syntes ikke umiddelbart at lyden igennem det, er særlig god. Så måske phonokabel bare ikke egner sig til større afstande (ca. 25 meter). Når jeg en dag får tid prøver jeg at undersøge det lidt mere.

Redigeret af Willer - 05-Marts-2009 kl. 09:32
Kristian
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 10:52

Jeg har fået loddet det ene sæt om, men syntes ikke umiddelbart at lyden igennem det, er særlig god. Så måske phonokabel bare ikke egner sig til større afstande (ca. 25 meter). Når jeg en dag får tid prøver jeg at undersøge det lidt mere.

25 meter for phonokabler, medmindre det er specielle kabler, så er det efter min mening dømt til at gå galt. Det bliver alt for usikkert og støjfyldt med den afstand. Det længste jeg har set/har erfaring med, det er ca. 3 meter, og selv der begyndte det at støje en hel del. Det var også billige kabler, men bare 3 meter og man kan høre støj, så tør jeg næsten slet ikke tænke på 25 meter.

Jeg gik ikke mere op i det, da det kun var et lille projekt jeg skulle bruge dem til. Og i dag bruger jeg slet ikke phonokabler mere. Alt er digtalt og stortset samlet det samme sted. Det støreste problem jeg har, det er nærmest at få kablerne korte nok

Til top
Willer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2009 kl. 16:04

Desværre har Russound'en ikke digital ind - ellers havde det klart været en fordel.

Kom lige i tanke om en anden god ting ved Squeezebox/Russound kombinationen. I Squeezebox er der indbygget "vækkeur" funktion. Nogle gange mister Squeezebox'en forbindelsen til internetradio streams om natten. Men så kan man sætte vækkeursfunktionen til automatisk at begynde at spille en radiostream lidt før man normalt skal bruge det. Vi har vores ene squeezebox sat til stream af P4 i hverdagene (for trafikradio) og så P3 i weekenden (for Mads og Monopolet lørdag ).

Kristian
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2004
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2009 kl. 02:26
Oprindeligt skrevet af Rasmusjc Rasmusjc skrev:

Nu var i lige rundt omkring kabel, jeg får jo som før nævnt IHC i huset, men en af mine venner har tilgang til Cat6 kabel, han mener dog at det er rigeligt med Cat5. Så er det jo at jeg tænker at i forhold til IHC installationen om det så vil være en fordel at bruge Cat6 kabel til de ting jeg selv ordner, eller om jeg skal bruge IHC kabel.

LK anbefaler uden tvivl deres eget Cat6 STP kabel til IHC Net og IHC Net Basic. Hvis det kun skal bruges til netværk er det nok overkill, men skal det bruges til TV distribution er der stor risiko for signal forstyrrelser hvis ikke man følger LK's anbefalinger. Det har noget at gøre med at TV signalerne kører på en meget højere frekvens, hvilket kræver en højere standard i kabel.
Du kan sandsynligvis selv indkøbe et Cat6 STP kabel til billigere penge end hvad LK skal have for det, og det burde så ikke være ringere, men LK vil næppe høre på dine evt. beklagelser hvis du skulle opleve signal fejl.

Jeg ved fra en installation af IHC Net Basic som jeg lavede for en kammerat, at LK ikke bruger de samme par i ethernet kablerne til henholdsvis tv, data og telefon. Derfor anbefaler de også deres egne data patch kabler fra væg udtaget til computeren da disse ikke er fuldmonteret. Hvis de var, risikerer man at ens computers netværks kort sender data ud på det par som bliver brugt til tv eller telefon hvilket kan give forstyrrelser. Kan forestille mig det er det samme i den almindelige IHC Net.

Bemærk at IHC Net Basic er en forenklet IHC Net installation, som kræver mindre hardware i gruppetavlen. Ulempen er at diverse AV modulatorer og IR sendere ikke er kompatible.

Redigeret af allannissen - 06-Marts-2009 kl. 02:29
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu