Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 14:58 |
Ghidora skrev:
Kære venner...
Brug break in DVD'en til at få overstået denne indkøringsperiode... mange siger 200 timer... og hvis du sætter den til om natten så ser regnestykket således ud:
Lad os sige man sover 7 timer om natten alle ugens 7 dage...
200/7 = 28,5 Dage...
lad os så sige man ser tv, 3 timer om dagen...
7+3 = 10 Timer om dagen. 200/10 = 20 Dage...
Dvs. indkøringsperioden kan overstået ret hurtigt... oveni kan man jo lade det køre når man er på arbejde.. det er jo en del timer...(for de fleste)
Lad os sige man arbejder 37 timer om ugen... 37/7 = 5,28 timer om dagen...
10+5,28 = 15,28 Timer om dagen. 200/15,28 = 13,08 Dage...
Måske lidt rodet sat op men du kan faktisk få indkøring perioden ned på 14 dage hvis ikke mindre...
|
Mener du seriøst at det er helt fint at man skal lade sit tv køre mens man sover og mens man er på arbejde?? Det mener jeg ikke er rimeligt.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12444
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 15:01 |
gah1 skrev:
Ja, det er latterligt at købe et nyt TV for så i 6 mdr. at skulle sidde og se på et elendigt billed fordi at det ikke kan tåle at blive indstillet optimalt! |
Et elendigt billede får man kun hvis man køber LCD! Der er absolut intet elendigt ved et billede med kontrast på omkring 30% og lys på omkring 35%. Det er MERE end rigeligt til en 'indkørselsperiode', og det er også der omkring mine indstillinger står, efter jeg har fået min PX60 professionelt kalibreret!
gah1 skrev:
Hvis Plasma TV er så følsomme som man får indtryk af her i forumet så er de da kun for selvpinere og folk som ikke har andet at lave. |
Men det er de så ikke. Det er alle andre end plasma-ejerne der laver størstedelen af larmen omkring burn-in fare og al det pjat.
Redigeret af Naiera - 01-April-2007 kl. 15:03
|
 |
gah1
Bruger
Oprettet: 27-Februar-2006
Point: 92
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 15:09 |
bibihest skrev:
Ghidora skrev:
Kære venner...
Brug break in DVD'en til at få overstået denne indkøringsperiode... mange siger 200 timer... og hvis du sætter den til om natten så ser regnestykket således ud:
Lad os sige man sover 7 timer om natten alle ugens 7 dage...
200/7 = 28,5 Dage...
lad os så sige man ser tv, 3 timer om dagen...
7+3 = 10 Timer om dagen. 200/10 = 20 Dage...
Dvs. indkøringsperioden kan overstået ret hurtigt... oveni kan man jo lade det køre når man er på arbejde.. det er jo en del timer...(for de fleste)
Lad os sige man arbejder 37 timer om ugen... 37/7 = 5,28 timer om dagen...
10+5,28 = 15,28 Timer om dagen. 200/15,28 = 13,08 Dage...
Måske lidt rodet sat op men du kan faktisk få indkøring perioden ned på 14 dage hvis ikke mindre...
|
Mener du seriøst at det er helt fint at man skal lade sit tv køre mens man sover og mens man er på arbejde?? Det mener jeg ikke er rimeligt.
|
Nu er plasma TV jo temmeligt strømforbrugende.
Prøv også lige at regne ud hvad det koster dig at have TV´et tændt om natten til ingen verdens nytte !
|
 |
Ghidora
Bruger
Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 206
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 15:11 |
Hother jeg får det desværre først Tirsdag :/ da der var udsolgt...
Jeg ved ikke om det er rimeligt, men det gør da det hele lidt nemmere... og så er der måske ikke helt så megen grund til at pive :P
Måske bare mig men har man råd til TV til 10.000-20.000 hvilket man må sige er et rent luxus produkt så har man vel også råd til den mængde strøm det bruger...
Redigeret af Ghidora - 01-April-2007 kl. 15:14
|
Panasonic G20 50" Plasma Sony PS3 Slim 320 GB AVI ADM 9.1T Hvid
|
 |
llr dk
Bruger
Oprettet: 29-Oktober-2004
Point: 102
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 15:13 |
Foods skrev:
llr, hvor lang tid har du haft dit TV? Har du oplevet Retention? |
Jeg har haft det siden det kom (ca. 2 uger?) og har ikke oplevet noget retention/burn in eller andet.
Mvh
|
 |
nextgeneration
Pause fra forummet
Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 15:28 |
HamDenFede skrev:
Hej alle
I frygt for at beskade vores skærme, forsøger vi alle at følge de retningslinier der er stillet op, for fornuftig "indkøring" af et nyt plasma tv. For at undgå burn-in og beskadigede paneler, skruer vi ned for diverse indstillinger der kan give et utilfredsstillinde billede, og lader være med at surfe på text-tv hele dagen lang eller viser feriefotos over en længere periode.
Men når producenterne skriver i deres manualer, alt det de fraråder at man gør i "a prolonged period", hvad mener de så egentlig? Hvad er "en længere periode"? 10 minutter, en halv time, en time, tre timer eller måske et døgn? Betyder det i praksis at man bliver nødt til at skifte væk fra f.eks. ringenes herre på tv2, for at undgå burn-in af et logo, eller at ungerne ikke kan spille konsol-spil med statiske elementer de første 300 timer af tv'ets levetid, fordi farmands dyrt indkøbte skærm kan tage skade?
Og det er så nu vi kommer til emnets ordlyd : Er nye plasma tv reelt "ubrugelige" de første mange mange timer? 300 timers tv-kiggeri kan godt blive lang tid, hvis man bruger 3-4 timer om dagen.
Problemstillingen er sat på spidsen og her fremsat en lille smule provokerende, men med "ubrugelig" mener jeg: 1. Man kan ikke bruge tv'et til "det man plejer" uden at skulle tænke sig om/være på vagt 2. Man får i de fleste tilfælde et dårligere resultat billedmæssigt, da det ikke giver mening at kalibrere farver og kontrast etc. når det hele skal være et stykke under "normal" i indkøringsperioden.
Måske er det mig der er paranoid og overbeskyttende overfor min skærm. Måske er der noget om snakken.
Hvad siger I? |
Med 3.000 + timer med min 50" kører det stort set dag og nat. Børnene tænder kl 07:00 og konen slukker ved midnat. Vi tar overhovedet ingen hensyn til om det køre eller ej, hvad der vises, bjælker her eller der, logoer og hvad man ellers kan finde på at bekymre sig om. Nul problemer ! ( Det skal lige siges at alt er sat på 50% , det er også ca den indstilling jeg kom frem til ved kalibrering med DVE + de første 200 timer kørte jeg med lys og kontrast på 25% bare for en sikkerhedsskyld )
Redigeret af nextgeneration - 01-April-2007 kl. 15:30
|
Panasonic 50PX600E Plasma TV
|
 |
Naim
Super bruger
Oprettet: 30-December-2004
Point: 428
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 16:59 |
Jeg kørte break in DVD'en i 3 nætter og har aldrig haft problemer, med mit Pioneer 427 bortset fra skygger/snavs
|
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 18:12 |
gah1 skrev:
Nu er plasma TV jo temmeligt strømforbrugende. |
Myte.
Nej, plasma TV bruger ikke væsentligt meget mere strøm end f.eks. LCD TV i samme størrelse. Alt efter hvad der vises, kan det rent faktisk vise sig at være til førnævntes fordel.
|
 |
bibihest
Guld medlem
Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 18:22 |
Naiera skrev:
gah1 skrev:
Nu er plasma TV jo temmeligt strømforbrugende. |
Myte.
Nej, plasma TV bruger ikke væsentligt meget mere strøm end f.eks. LCD TV i samme størrelse. Alt efter hvad der vises, kan det rent faktisk vise sig at være til førnævntes fordel. |
Netop når du kører en breakin dvd vil et plasma bruge mere strøm. Til gengæld bruger det mindre strøm ved sorte billeder, men det er næppe det der bliver vist mest af på dvd'en.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 18:27 |
Nu var det jo ikke break-in DVD der var temaet for den kommentar, men plasma TV generelt. Det er da klart at der vil blive brugt noget mere strøm hvis man bruger sådan en indkørsels-DVD, men det er ikke noget man er tvunget til at gøre, og det er et faktum at plasma TV ved normalt brug (altså alt andet end 'colorful journey', break-in DVD, osv.) ikke bruger væsentligt mere strøm end LCD TV.
Redigeret af Naiera - 01-April-2007 kl. 18:28
|
 |
Bendix
Guld medlem
Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
|
Sendt: 01-April-2007 kl. 19:24 |
nextgeneration skrev:
HamDenFede skrev:
Hej alle
I frygt for at beskade vores skærme, forsøger vi alle at følge de
retningslinier der er stillet op, for fornuftig "indkøring" af et nyt plasma
tv. For at undgå burn-in og beskadigede paneler, skruer vi ned for
diverse indstillinger der kan give et utilfredsstillinde billede, og lader
være med at surfe på text-tv hele dagen lang eller viser feriefotos over en
længere periode.
Men når producenterne skriver i deres manualer, alt det de fraråder at
man gør i "a prolonged period", hvad mener de så egentlig? Hvad er "en
længere periode"? 10 minutter, en halv time, en time, tre timer eller
måske et døgn? Betyder det i praksis at man bliver nødt til at skifte væk
fra f.eks. ringenes herre på tv2, for at undgå burn-in af et logo, eller at
ungerne ikke kan spille konsol-spil med statiske elementer de første 300
timer af tv'ets levetid, fordi farmands dyrt indkøbte skærm kan tage
skade?
Og det er så nu vi kommer til emnets ordlyd : Er nye plasma tv reelt
"ubrugelige" de første mange mange timer? 300 timers tv-kiggeri kan
godt blive lang tid, hvis man bruger 3-4 timer om dagen.
Problemstillingen er sat på spidsen og her fremsat en lille smule
provokerende, men med "ubrugelig" mener jeg:1. Man kan ikke bruge
tv'et til "det man plejer" uden at skulle tænke sig om/være på vagt2. Man
får i de fleste tilfælde et dårligere resultat billedmæssigt, da det ikke giver
mening at kalibrere farver og kontrast etc. når det hele skal være et
stykke under "normal" i indkøringsperioden.
Måske er det mig der er paranoid og overbeskyttende overfor min
skærm. Måske er der noget om snakken.
Hvad siger I? | Med 3.000 + timer med min 50" kører det
stort set dag og nat. Børnene tænder kl 07:00 og konen slukker ved
midnat. Vi tar overhovedet ingen hensyn til om det køre eller ej, hvad der
vises, bjælker her eller der, logoer og hvad man ellers kan finde på at
bekymre sig om. Nul problemer !( Det skal lige siges at alt er sat på 50% ,
det er også ca den indstilling jeg kom frem til ved kalibrering med DVE +
de første 200 timer kørte jeg med lys og kontrast på 25% bare for en
sikkerhedsskyld ) |
Præcis det er også derfor jeg har returneret mit tv og købt et panasonic
50", kæft det skulle jeg have gjort for længst.
Det er virkelig klasse det her..
|
 |