recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt 65" tv til stuen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt 65" tv til stuen

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2437
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Tsunde Tsunde skrev:

Jammen så virker det fint, syntes bare at jeg kan huske fra biffen, at der i Avatar var flere steder hvor det virkede som om tingene kom ud af skærmen....

Det er fordi billedet (lærredet) i biografen er så stort, at det går udenfor dit synsfelt. Så bliver effekten større. 3D er ikke særlig relevant på de "små" skærme vi har hjemme i stuen. Og personligt mener jeg at 3D skader mere end det gavner, med ringere kontrast og farvedybde.
Og man bliver da bums i hovedet, af at se på det i mere end 5 minutter.

M.v.h.

Henrik. Kan du selv se 3D på dit TV derhjemme?

Vort 55" har en afstand på ca 3 m og vi ser både personer der kommer frem fra siden og vokser ud af TV. Og fugle der flyver i flot billede rundt i stuen.

Der er iøvrigt forskel på 3D i biografen og på TV, hvor der på TV nu anvendes såkaldte aktive elektroniske briller og biografens rød grønne passive briller

Redigeret af bentpetersson - 29-September-2014 kl. 08:37
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 08:59
Nu har jeg ikke været i biffen og se 3D, men jeg er sikker på de anvender passive briller og ikke rød/grønne som du siger.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 974
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 09:21
Jeg må nu også sige at 3D på mit 46F8005 tv er noget mere overbevisende end i bio.
Men gider det stadigvæk ikke. 2D er længe fint til mig. Når 3D kommer uden briller som virker fra alle vinkler og i liggende tilstand (når man ligger og ser tv) så er jeg måske klar. ikke før.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 09:27
Vi får tekst beskeden frem om at der er tilsluttet briller, og der er også 3d effekt, den er bare ikke så god som jeg husker den fra biffen. Men kan godt være det er fordi 65" ikke er stort nok. 75" er bare så pokkers dyrt....

En anden ting, jeg testen 4k fra netflix, de har en 3-4 naturfilm i 4k der var ret tydeligt lodrette striber på skærmen, men det var der ikke da vi prøvede House of cards i 4k. Ellers var det bare ikke til at se, så mit tv kan altså også lave lodrette strege :(
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 10:49
Forøvrigt om 3D:

Citat begyndt.
3D er bedre på tv end i biografen
- På de gode 3D-fjernsyn er effekten meget bedre end i biografen, siger redaktøren af Flatpanels.dk, Rasmus Larsen, der har testet fire 3Dfjernsyn for Søndagsavisen.

Forklaringen er, at biograferne bruger billigere briller og en ringere 3D-teknologi. 3D-billeder bliver skabt i seerens hjerne, fordi øjnene får vist hver sit let forskudte billede.

I biografen bliver begge billeder vist samtidig på lærredet. 3D-fjernsyn viser billederne i lynhurtige skift. Det gør, at opløsningen på 3D-fjernsyn er dobbelt så god som på 3D-film i biografen.
Indholdet afgør fremtiden for 3D
To dimensioner er ikke længere nok, når folk skal underholdes.

Siden filmen 'Avatar' gik sin tredimensionelle sejrsgang, har biograferne været fyldt med film i 3D. Og nu følger tv-producenterne trop.

3D-teknologiens fortsatte succes afhænger dog i høj grad af indholdets kvalitet. Både teknisk og kunstnerisk.

For at se 3D-tv skal du have et par særlige briller på.

- Det kan være generende og gør, at man ikke gider se noget ligegyldigt, siger tv-tester Rasmus Larsen og uddyber:

- 3D er ekstremt afhængigt af indholdet. Oplevelsen vil stå og falde i takt med indholdet.
3D er en naiv attraktion
- 3D er et fantastisk virkemiddel, men det virker bedst til de store, effektfulde film, siger Peter Schepelern, der er lektor på Institut for Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet.

- Når der bliver kastet et spyd i en 3D-film, så trækker publikum hovederne til sig. Det er en naiv attraktion, der hurtigt bliver slidt op, uddyber han.

Så hvis ikke publikum skal blive trætte af 3D-effekten, må filmskaberne turde bruge 3D på en ny måde i en anden type film, mener lektoren.
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Opløsningen i 3D er det halve af fullHD på et TV.

Igen kloger du dig på noget du ikke ved en dyt om Bent

Det skal retfærdigvis siges at Bent bare citerer...

Men det er vist mange år siden at biograferne brugte rød/grønne(blå) briller til 3D, nu er det polariserede briller i stedet.
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Der er iøvrigt forskel på 3D i biografen og på TV, hvor der på TV nu anvendes såkaldte aktive elektroniske briller og biografens rød grønne passive briller

Shit mand, rød/grønne briller i biografen, har jeg ikke prøvet i de sidste 20 år eller mere.

Det er vidst længe siden du har været i biografen, prøv det, så er du fri for at udtale dig om noget du ikke ved noget om!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 15:18
Ja,de rødgrønne briller som anvendtes til såkaldt 3D er mange år siden.:)

Diskussionen lige nu er vel 3D med ny TV teknologi contra den samtidige biografteknologi og kvaliteten heraf.

Og om aktiv og passiv 3D. Hvor aktiv benyttes til TV

Når TVskærmens størrelse i forhold til biograflærredet størrelse inddrages i debatten, så må dette vel stamme fra en ældre Tvteknologi. Sådan er virkningen ikke som jeg har set den.

Redigeret af bentpetersson - 29-September-2014 kl. 15:41
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 16:05

Opløsning.
1. Har jeg skrevet noget om opløsning?
2. Men interessant nu du bringer det på bane. Hvor har du påstanden fra? Og gælder det aktiv 3D?

Redigeret af bentpetersson - 29-September-2014 kl. 16:07
Med venlig hilsen
bentpetersson

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 16:05

Det er faktisk ikke korrekt - ved aktive briller er opløsningen stadig HD, det er med passive briller at du kun får den halve opløsning...

Nogle gange skal man ikke smide med sten Wink

Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af bentpetersson bentpetersson skrev:

Opløsning.
1. Har jeg skrevet noget om opløsning, KLaus?
2. Men interessant nu du bringer det på bane. Hvor har du påstanden fra? Og gælder det aktiv 3D?

Den er god nok for passive briller - der er opløsningen halveret, hvor aktiv er fuld HD.

Og så er jeg sikker på at Kampus er træt af at blive kaldt Klaus Smile
Lars B

Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Point: 4010
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2014 kl. 16:07
Kære alle.

Jeg har ryddet lidt op i tråden. Hvis folk ikke har noget pænt at sige, så hold "#€"#€#. Smile
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu