recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt anlæg - passer det sammen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt anlæg - passer det sammen?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt anlæg - passer det sammen?
    Sendt: 06-Januar-2012 kl. 14:09
Hej kloge hoveder.

Jeg går og overvejer at købe mig et nyt anlæg efter value for money princippet, nærmere bestemt en receiver og nogle højttalere. Jeg vil meget gerne kunne streame musik fra min computer og fra tjenester som spotify. Jeg har endnu ikke besluttet mig for om gulvhøjttalere bliver for store til det lille rum de skal spille op (18-20 m2). Som novice har jeg et par opklarende spørgsmål som forhåbentlig giver mig mere overblik over HiFi-junglen.

Lige nu hælder jeg til at købe en VSX-921 pga dens tilslutningsmuligheder og pris, og et par XTZ 99.26 højttalere.
1. Er dette et muligt setup, eller er forstærkeren ikke i stand til at trække disse højttalere. Umiddelbart ser det i mine øjne ud til at passe med watt-specifikationerne, men jeg ville sætte pris på en bekræftelse fra en af jer.
2. Vil det være nødvendigt at købe en subwoofer pga de relativt små højttalere?
3. Hvis jeg alternativt køber et par XTZ 99.36, Dali Ikon 5 eller B&W DM684 (nogle kommentarer til disse valgmuligheder?), vil forstærkeren så kunne trække disse, eller skal jeg have en anden (eller yderligere udstyr).
4. Er der en god guide på denne eller andre sider hvor jeg kan blive klogere på best practices indenfor sammensætning og opsætning af HiFi?
5. Er der noget jeg har overset eller glemt for at kunne få et ordentligt anlæg?

På forhånd tak.


Redigeret af ruNury - 16-Januar-2012 kl. 15:40
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 14:37
Det lyder til at du allerede har besluttet dig for den receiver?
Jeg vil anbefale dig at komme ud og lytte til nogle forskellige højttalere, og vælge et sæt først, da de står for langt det meste af lyden i et setup, derefter kan du kigge på forstærkere og finde noget der passer til dine krav og behov.

Det lyder også til at du kun ønsker 2 højttalere? (Og vel også derfor du valgte dette sub-forum?) Er der i så fald en bestemt grund til at du vælger en surround receiver?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 14:39
Hvad har du nu af udstyr?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2012 kl. 20:31
@Irenicus: Jeg har ikke lagt mig fast på den receiver som sådan, men jeg har læst flere steder at den har en fornuftig lyd, og tilslutningsmulighederne og prisen fejler bestemt ikke noget. Men hvis der findes noget der lyder bedre med samme tilslutningsmuligheder er jeg bestemt åben for det. Jeg synes bare en sonos er ret dyr for en netværksstreamer. Alternativet kunne måske være en Denon Ceol? VSX-921 giver desuden også mulighed for at udvidde til surround sound senere.

@KlausDM: Jeg har et 10 år gammelt multianlæg fra bilka eller lignende, så enhver ipod-dock er vel nærmest en forbedring, men jeg vil jo gerne have noget fornuftigt.
Til top
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 10:53
Allright. Nu har jeg været en tur ude og lytte til nogle forskellige højttalere, og valget falder på enten XTZ 99.36 eller Dali Ikon 6 MK.II. Den meget snaksaglige og berettende mand hos HI-FI klubben forsøgte at overbevise mig om at med et af disse sæt højttalere kunne jeg ikke benytte en stereoforstærker til under 8000 kr. og at det eneste rigtige valg er en NAD 375BEE. Det syntes jeg lød lidt voldsomt, og en af mine lidt mere Hi-Fi kyndige venner mente bestemt at man kunne finde en fornuftig stereoforstærker til omkring 4000 kr. og måske mindre, eller en receiver til omkring 7000 kr. hvis jeg skulle have lyst til at udvide til sorround på et senere tidspunkt.
Hvad er jeres holdning - har manden i Hi-Fi klubben ret i sin dimensionering af forstærkeren, eller kan det gøres lige så godt til en bedre pris, og hvad kunne i så fald være en fornuftig forstærker?

mvh
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 13:02
Det bedste du kan gøre er at lytte til det selv, og gerne hjemme hos dig selv, da der er stor forskel på hvad man ønsker fra sit køb, og hvad man vil betale.
Rent teknisk kan en mindre og billigere forstærker sagtens trække højttalerne, men du vil ikke få samme lydkvalitet som en større model, denne forbedring er dog ikke lineær med hver betalt krone.
Som et godt alternativ vil jeg forslå at kigge på brugt markedet, og/eller på denne: http://957716.shop09.dandomain.dk/shop/xtz-a-100-d3-3685p.html. Jeg har en kammerat der benytter den på et sæt Dali 6006, med et rigtig fint resultat. Det eneste den mangler er Home Theater Passthrough, hvis du skulle ønske at opgradere til surround, således at du kan benytte den som en effektblok og som forstærker til dine stereokilder.
Sidst skal det nævnes at surround receivere er væsentlig dårligere til stereo, end en tilsvarende stereo forstærker, så jeg vil fraråde at du starter med en SS receiver hvis du ikke har planer om at udvide til surround inden for en overkommelig fremtid.
Til top
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 14:11
Mange tak for det forklarende svar.
Jeg er selvfølgelig ude efter den bedst mulige lyd, men jeg vil også gerne have optimale tilslutningsmuligheder, så mit næste spørgsmål er om jeg kan anskaffe mig en SS receiver med DLNA, USB osv, og så købe den noget billigere effektforstærker NAD C275BEE (eller tilsvarende) som kan drive gulvhøjttalerne, således at receiveren kun står for inputvalg? Som jeg ser det vil jeg få det bedste fra begge verdner, samt mulighed for at udvide til SS, til en overkommelig pris. er dette muligt rent teknisk?

mvh
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 14:17
Dit option på surround receiver og effekt skulle der ikke være noget problem i, sålænge receiver har pre-out.
Hifiklubben sælger demo modeller af Cambridge 840v2 en del steder. Hørte den engang for længe siden på Ikon 6 mkI og det var faktisk ikke helt tosset. Denne forstærker har Home Theater Passthrough så den kan bruges som effekt i et evt senere surround setup.
Til top
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 15:13
Fedt mand!
Jeg sidder med tanken om dali Ikon 6/XTZ 99.36 + NAD C275BEE + Denon AVR-1912, da jeg så vil få SS, Airplay/DLNA, HDMI med ARC, og optimal lyd på gulv/front højttalerne - any objections?
Sådan rent opklaringsmæssigt, vil det være teknisk muligt at have NAD forstærkeren stående tilsluttet gulvhøjttalerne mens receiveren styrer center og baghøjttalerne og opnå SS? Jeg ville være ked af at skulle flytte på kabler hver gang jeg går fra stereo til SS.

mvh
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Irenicus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af ruNury ruNury skrev:

Fedt mand!
Jeg sidder med tanken om dali Ikon 6/XTZ 99.36 + NAD C275BEE + Denon AVR-1912, da jeg så vil få SS, Airplay/DLNA, HDMI med ARC, og optimal lyd på gulv/front højttalerne - any objections?
Sådan rent opklaringsmæssigt, vil det være teknisk muligt at have NAD forstærkeren stående tilsluttet gulvhøjttalerne mens receiveren styrer center og baghøjttalerne og opnå SS? Jeg ville være ked af at skulle flytte på kabler hver gang jeg går fra stereo til SS.

mvh

Det vil det. Men da du benytter receiveren som forforstærker ved stereo, vil den sætte den begrænsning for hvor godt stereosignalet er. Som tommelfingerregel skal man bruge tre gange så mange penge på en SS receiver, som på en stereoforstærker for at få samme stereo ydelse.

Så jeg vil anbefale at du anskaffer en stereoforstærker med HT passthrough, hvis du ikke forventer at udvide til SS i nær fremtid.
Til top
ruNury Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-April-2009
Status: Offline
Point: 14
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ruNury Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2012 kl. 15:40
Ahhh ok. Så selvom receiveren reelt ikke skal forstærke noget men bare videresende signalet vil den stadig forringe signalet? Det vil så sige at jeg uanset hvad skal have en receiver der matcher NAD forstærkerens for at få den bedste lyd - altså efter laveste fællesnævner.
Det lyder som en dyr affære at få noget som helst der kan streame musik og spille det "højt" i god kvalitet.
Vil en Sonos Connect + NAD 275BEE også give et forringet lydbillede? denne kombination vil jo give streaming, men ikke SS.


Redigeret af ruNury - 16-Januar-2012 kl. 15:40
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu