recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nyt gfx til blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketnyt gfx til blu-ray

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2047
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 18:57

Der står jo netop at 4670 giver den bedste billedkvalitet. Jeg ved godt 4670 bruger lidt mere strøm end et 4550. men det er ok, når jeg får et bedre kort, og også kan game lidt på det.

Men 4550 vs 4670 så har 4670 bedre billedkvalitet iflg. de test.

Redigeret af mbm1 - 25-Februar-2009 kl. 20:07
Til top
Boosterx Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-September-2007
Sted: Denmark
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 20:05

Jeg vil komme med mit lille indspark i denne sammenlignning vi har kørende: HD4350 Vs HD4550.

Der er næsten ingen forskel HD4550 bruger gddr3 og HD4350 bruger gddr 2. Et HD4550 bruger maksimalt 25watt et HD4350 bruger maximalt 20watt, ellers er de identiske.

Passsivt kølet kan et HD4350 købet for ca.  kr. 300,- man må slippe 50-100 kr. mere for HD4550.

Jeg havde et HD2400 før jeg skiftede til mit HD4350 og effekten synes jeg er ret stor, der virker som om maskinen kører lidt bedre og hurtigere.

Når man laver en Vista performence test, Aero scorer et HD2400 karakteren : 1 (altsår den laveste karakter)

HD4350 klare det meget bedre og scorer karakteren : 3,7

Angående billede kvalitet synes jeg det står flot, men det sige nok ikke så meget idet jeg ikke kan sammeligne med eksempelvis HD4670.

Under afspilning i dvbviewer bruger grafikkortet et output på 4% så man kan ikke kalde det et presset grafikkort og temp i mit passivt kølet HFX kabinet er 65-70 grader, og det er med den orginale køler.

Redigeret af Boosterx - 25-Februar-2009 kl. 20:14
HTPC 1, GA-P31-S3L, Core 2 Duo E4300 1.8 GHz, ATI HD4350, Cinergy 2400i DT, Technisat cablestar, hFX® Classic
HTPC 2, GA-P35C-DS3R, Quad Q8400 2.66 GHz, AMD Radon 5750, Nova-DT dual, Silverstone
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 20:10

det eneste er at 4350 ikke skulle være kraftig nok til PIP blu-ray, hvis man skulle det.

Men jeg synes så længe prisforskellen ikke er mere end 200kr til et 4670, så synes jeg man får mere performance, og dermed et overall mere alsidigt kort.

her er konklusionen for den test Badsted linkede til:

ATI’s Radeon HD 4800/4600 and Nvidia’s GeForce 9600 GPUs deliver the best image quality in the Silicon Optix HQV test (118 out of 130 points).

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af mbm1 mbm1 skrev:

Der står jo netop at 4670 giver den bedste billedkvalitet. Jeg ved godt 4670 bruger lidt mere strøm end et 4550. men det er ok, når jeg får et bedre kort, og også kan game lidt på det.

Men 4550 vs 4670 så har 4670 bedre billedkvalitet iflg. de test.

Nej, det står der faktisk ikke, i den test der er, scorer begge 100

Har du set at der til sidst står "

"Det mest økonomiske HTPC kortet:
  • ATI Radeon HD 4550 spiller Blu-ray, DVD og HD DVD med næsten ideel kvalitet. Det kan udlæse 7.1 lyd via HDMI og forbruger  kun 18.5W på sit højeste. Det kan således køles passivt og producerer ingen støj overhovedet."
Men jeg syntes du skal overveje et 4670 kort siden strøm ikke betyder så meget og siden du gerne vil spille også. Det ville nok være en ok ide.

Ved ikke om kortet drosler ned for sin clockfrekvens ved idle, ligesom et HD 4550, det er ellers en ret god detalje. 

http://www.xbitlabs.com/images/video/media-playback/hqv_high d_graph_sm.png

Redigeret af Ken_T - 25-Februar-2009 kl. 22:51
Til top
noob30 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-August-2007
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2009 kl. 23:10

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du skal have et HD 4550 kort, ikke dem der tidligere er nævnt. Og hvorfor?

Fordi det er nyere og har samme grafikchip som et hd 4870 og det har 7.1 LPCM lyd via HDMI. Du kan få et kort med HDMI stik. Man skal ikke købe ældre kort men udnytte de nyeste landvindinger. Syntes jeg.

Læs om det her fx    LINK

Og det kan fås passivt kølet

hvad menes der med 7.1 LPCM lyd via. HDMI ?

Vil det sige at dette kort kan sende de nye HD lydformater videre til min onkyo reciever som så kan dekode dem ?

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480517&am p;searchArea=products&Soegeord=HD+4550

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 07:21

Redigeret af mbm1 - 26-Februar-2009 kl. 07:22
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 07:29

Ovenstående skema viser jo 4800, 4600 9600 score 118, hvorfor deres konklusion er at de er de bedste kort.

iflg testen har 4550/4670 næsten sammes idle watt på 8,1/8,7w

4670 bruger så 7w mere i peak, men det må vel siges at være ubetydeligt. Det bruger så noget mere hvis man vil game, men det er jo også ok.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af noob30 noob30 skrev:

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Du skal have et HD 4550 kort, ikke dem der tidligere er nævnt. Og hvorfor?

Fordi det er nyere og har samme grafikchip som et hd 4870 og det har 7.1 LPCM lyd via HDMI. Du kan få et kort med HDMI stik. Man skal ikke købe ældre kort men udnytte de nyeste landvindinger. Syntes jeg.

Læs om det her fx    LINK

Og det kan fås passivt kølet

hvad menes der med 7.1 LPCM lyd via. HDMI ?

Vil det sige at dette kort kan sende de nye HD lydformater videre til min onkyo reciever som så kan dekode dem ?

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480517&am p;am p;searchArea=products&Soegeord=HD+4550

Nej, så skal din onkyo modtage i bitstream.

Kortet sender i LPCM, og dekodningen foregår i gfx kortet. Men det mener jeg nu også din Onkyo kan håndter.

Problemet er, at jeg er næsten ret sikker på, at 4550 ikke kan dekode de nye HD formater. Jeg har enormt svært ved at forstå, hvordan en chip producent kan skrive, at det kræver et 4850, og en OEM producent så har lavet det med en mindre/ringere chip. Men det er da værd at undersøge da et 4550 helt klart er at foretrække.

Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 11:21
decodningen foregår enten i pcén via software, og så sender man analogt ud, eller også sendes det ukomprimeret ud via HDMI og så er det recieveren der håndterer decodningen.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2009 kl. 22:12
Som jeg opfatter det, sker decodningen af grafik og lyd ikke i et grafikkort, men som nævnt via software, det kan være Powerdvd. Og det er udgangspunktet for det der sendes videre, enten digitalt eller analogt.

Imidlertid downsambles al lyd på en PC til 16bit/48khz, hvad der i sagens natur er ret uheldigt. Nogle lydformater er fx 24bit/192khz. Selv lyd der ikke er krypteret på en blu-ray plade behandles sådan. 

Ganske vist er det en meget god kvalitet man har tilbage, kun nogle kan høre forskel, men alligevel. Det er ret dårligt faktisk og lidt af en skuffelse for mange. Sådan burde det ikke være, men det handler om beskyttelse bla. Tror ikke det er løst endnu. 

Man kan godt få den originale rene lyd ud af en blu-ray plade, men det er besværligt. Der skal laves en MKV container og jeg har ikke overblik over metoden.

Og så mener jeg ikke at et HD 4550 kort er lige så godt som et HD 4600, der koster det dobbelte. Hvad jeg henviser til er at det gengiver grafiksiden i en HQV test lige så godt og får en score på 100. Men HQV er jo blot en test som fx en syntetisk test til et grafikkort, det er begrænset hvad man kan udlede af en sådan test. Man skal lige tage en blød pedal. For hvordan fungerer det  i rigtige spil og hvad med det du ser på skærmen. det behøver ikke at være som en syntetisk test.

Redigeret af Ken_T - 26-Februar-2009 kl. 22:27
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2009 kl. 10:48

Hvis dekodningen ikke sker i gfx kortet, så er der ingen grund til at bygge en accelrator ind, som netop håndtere disse formater.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis dekodningen ikke sker i gfx kortet, så er der ingen grund til at bygge en accelrator ind, som netop håndtere disse formater.

Ok, lyder rigtigt et sted, men det er måske mere kompliceret end man lige tror.

Først må man erkende at kun nogle programmer har licens så de kan afspille Blu-Ray. Og det er PowerDVD fx. Det er altså ikke sådan at et hvilket som helst program kan gøre det sammen med et grafikkort, vel?

Så som jeg ser det, er det softwareprogrammet der afkoder. Normalt er denne proces knyttet sammen med en CPU, da et softwareprogram ikke kan lave noget i sig selv uden en CPU. Men nu overtager så grafikkortet noget af denne funktion med sin hardware acceleration og aflaster altså CPUen.

Men stadig er det softwareprogrammet der laver det egentlige arbejde med afkodningen. Softwareprogrammet har nogle nøgler der kan lukke op for krybteringen på en blu-ray plade, det har et grafikkort ikke. Heller ikke en CPU. OK?

Mon  ikke det er rigtigt?

Redigeret af Ken_T - 28-Februar-2009 kl. 00:28
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu