recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt hjemmelavet AV-møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt hjemmelavet AV-møbel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt hjemmelavet AV-møbel
    Sendt: 25-Februar-2011 kl. 17:05

Jeg skal til at have lavet et nyt hjemmelavet AV-møbel, og når det er færdigt kan I få lov at se, hvordan det ser ud.

Det skal være hjemmelavet, da det er umuligt at finde et møbel der opfylder mine krav, og som samtidig er til at købe for menneskelige penge. Jeg har en ven der er tømrer, og en rigtig dygtig en af slagsen, så det at lave møblet burde ikke være det store problem.

Jeg har dog et par spørgsmål jeg skal have besvaret, inden jeg går i gang. Jeg har tænkt mig at møblet skal være mere eller mindre identisk med UNNU 221: http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/hi-fi-mobelhylde/unnu_221-_mobel_hvid.htm

Der er dog alligevel et par forskelle. Blandt andet skal det være ca. 15cm højere, 3cm smallere og 10cm dybere, og der skal ikke være den åbning i toppen lidt inde i pladen, men helt inde ved væggen. Dvs. målene bliver 100x50x55 (BxHxD).

Der skal bruges noget stof til lågerne, og jeg havde tænkt på, at det skulle være højttalerstof. Jeg har kigget på følgende: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=583

Er der nogen der ved, om stoffet eventuelt skal lægges dobbelt, eller om ét lag er nok?

Møblet skal laves i MDF, og det skal males hvidt. Det er ikke meningen, at det skal være højglans hvid, men bare hvid ligesom almindelig træværk (f.eks. en dør eller karm). Er det nok, at det bare bliver lavet et par malet et par gange, eller er der en specifik fremgangsmåde vi skal gå ud fra?

Jeg har tænkt mig at smutte forbi Hifiklubben og nærstudere møblet inden byggeprocessen går i gang, men derfor har jeg de følgende spørgsmål til jer Smile
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Point: 2127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 17:29

Noget som jeg er blevet kanon glad for på min Ikea model er at den er på hjul. Det tænkte jeg ikke på inden, men det er bare så kanon let at komme til kablerne bagved (ormegården i daglig tale ;o) selvom det selvfølgelig var pænere hvis den hang på væggen.

LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 18:09
Mit skal være væghængt, og skulle det ikke være væghængt, så skulle det i hvert fald ikke være på hjul - det er ikke kønt i mine øjne. Men ellers tak for indslaget.

Redigeret af SoundWave - 25-Februar-2011 kl. 18:10
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Mit skal være væghængt, og skulle det ikke være væghængt, så skulle det i hvert fald ikke være på hjul - det er ikke kønt i mine øjne. Men ellers tak for indslaget.

Væghængt kunne jeg nu ikke finde på, så skal konen støvsuge under det.

Hjul er faktiske en god ide. kombinerer man det med en sokkel der når næsten helt ned til gulvet, er hjulene skjulte og der der med konen og støvsugningen er bare "rundt om".

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 19:46
Jeg er ligeglad med hjul og det bliver ikke aktuelt, men kunne godt bruge feedback på de spørgsmål jeg stiller i stedet for. Smile
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 21:11
Der er bare ikke nogen som gider svare på spørgsmål som du skal stille der hvor du køber din maling. Det afhænger af andre ting end at det bare skal være hvidt..

Ang. stof.. det er en smagssag.. nogle har 1 lag andre 4. Igen, kommer an på kvaliteten af stoffet og lysstyrke på dine apparater samt hvor meget du gerne vil se igennem.  Hjælp til selvhjælp: søgeknappen
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 21:50

Jeg er ligeglad med hjul og det bliver ikke aktuelt, men kunne godt bruge feedback på de spørgsmål jeg stiller i stedet for.

OK

Er der nogen der ved, om stoffet eventuelt skal lægges dobbelt, eller om ét lag er nok?

Det kommer jo an på, hvor megen gennemsigtigthed du ønsker. VHad er grunden til at du vil have stof i lågerne?

Møblet skal laves i MDF, og det skal males hvidt. Det er ikke meningen, at det skal være højglans hvid, men bare hvid ligesom almindelig træværk (f.eks. en dør eller karm). Er det nok, at det bare bliver lavet et par malet et par gange, eller er der en specifik fremgangsmåde vi skal gå ud fra?

Med MDF gælder det om i første ombæring at få det hele lavet præcist, få det spartlet og slebet grundigt, så der ingen kanter og rever er at se, for til sidst at give det en god grunder.

Herefter skal det så males i ønket farve. Der vælger man en maling med den glans man ønsker at overfladen skal have. Store flader kan godt være en del "drilske" at få malet jævne, nogle foretrækker pensel, andre lakruller og andre igen sprøjtemaling.

Klaus
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Jeg er ligeglad med hjul og det bliver ikke aktuelt, men kunne godt bruge feedback på de spørgsmål jeg stiller i stedet for.

OK

Det kommer jo an på, hvor megen gennemsigtigthed du ønsker. VHad er grunden til at du vil have stof i lågerne?

Med MDF gælder det om i første ombæring at få det hele lavet præcist, få det spartlet og slebet grundigt, så der ingen kanter og rever er at se, for til sidst at give det en god grunder.

Herefter skal det så males i ønket farve. Der vælger man en maling med den glans man ønsker at overfladen skal have. Store flader kan godt være en del "drilske" at få malet jævne, nogle foretrækker pensel, andre lakruller og andre igen sprøjtemaling.

Klaus
Jeg vil gerne have stof, da vi så kan betjene vores apparater gennem stoffet. Vi er trætte af, at vi som nu, skal åbne en låge for at betjene det. Vi kan heller ikke have det frit tilgængeligt, da vi har små børn som ikke kan holde nallerne fra det.

Jeg tænker lidt på, om der er forskel på hvor tykt sådan noget højttalerstof er. Umiddelbart ønsker jeg ikke at kunne se ret meget igennem. Det er ok, hvis dioderne svagt kan ses igennem, men det er så også det.
Spørgsmålet er om der er nogen der har god erfaring med noget specifikt højttalerstof?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2011 kl. 23:11
Alm højttalerstof er ret tyndt og strækbart. Jeg har selv ét lag i mine låger og kan se alt lyset igennem. Hvis du kun vil se en diode, skal du op på min 3 lag
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 06:06
Okay, meget rart at vide. Så har jeg en ide om, hvor mange meter jeg skal bestille. Tak for informationen. Har du limet dit fast, eller skudt det fast med hæftepistol?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 07:47

Jeg vil gerne have stof, da vi så kan betjene vores apparater gennem stoffet. Vi er trætte af, at vi som nu, skal åbne en låge for at betjene det. Vi kan heller ikke have det frit tilgængeligt, da vi har små børn som ikke kan holde nallerne fra det.

Det med pilleriet er et spørgsmål om opdragelse. Der var kun 1 ting vi ændrede i hjemmet efter vi fik "betterøv", nemlig et gitter omkring vores gammeldags bændeovn (den bliver brændende varm!)

Alternativet er en lille remote forlænger, der kan sende IR-signalerne ind i skabet.

Jeg tænker lidt på, om der er forskel på hvor tykt sådan noget højttalerstof er. Umiddelbart ønsker jeg ikke at kunne se ret meget igennem. Det er ok, hvis dioderne svagt kan ses igennem, men det er så også det.

Lige så meget du dæmper lyset fra apparaterne, lige så mget dæmper du IR-signalerne.

Klaus
Til top
DonBirger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 592
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2011 kl. 07:54
Glæder mig til at se dit møbel, jeg er nemlig igang med samme projekt. Mt bliver bare stillet på jorden. Havde også kigget på unnu først, men ville ende på 6500 kr. For møblet. Og så passer deres mål ikke til mange hifi komponenter.
Jeg er godt nok udlært IT mand, men har givet mig i kast med det selv... ;). ( plejer at gå rimeligt godt )
Jeg har valgt at lave et hul i bund og top - midt i- med hulbor,altså sådan at der kun bliver savet så meget af at det passer med en buet metalkabel bakke. En halvmåne. Og inde i skabet bliver der boret huller på samme måde til hvert rum, så der kan komme kabler ind, rundt til det hele og ud i toppen til fjernsyn.

Ang maling, så skal du nok tage ud og snakke med din maler forretning, hvis du vælger at bruge pensel, så er der maling der giver en mere glat overflade end andet. Det "skjuler" penselstrøg bedre.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu