|
|
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||||
Bjur ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2569 |
![]() Sendt: 23-April-2007 kl. 08:59 |
|||
Jeg går med kraftige overvejelser om, at investere i et media center, da den oprindelige media player jeg har kig på ikke er fremtidssikret nok. Jeg har et budget på ca. 5000, og det er excl. skærm og OS. Jeg er ikke inde i HTPC, så er ikke sikker på, hvad jeg skal gå efter, men det jeg ligger vægt på, er at det skal være fremtidssikret dvs. skal kunne være i stand at afspille HD DVD/Blu-Ray/h264 materiale og gerne være lidt strømsparende:) Har hørt man kan få PSU'er der er beregnet til bærbare til at køre. Jeg har selv addon HD DVD drev til Xbox 360, som jeg vil kunne sætte til. Derudover vil jeg selvfølgelig gerne kunne sætte det til mit 42 tommer PV60, så grafikkortet skal køre DVI-D eller decideret HDMI. Derudover vil jeg gerne kunne optage digitale programmer og hvis der findes et grafikkort, der er i stand til at kunne optage HD, når det engang kommer, så jeg slipper for at skulle ud og investere i TDC's Sagem 81 når den engang kommer:)
Kabinet har jeg kigget på dette Antec lifestyle Fusion http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237627 Jeg har derudover hørt, at AMD's bundkort er faldet kraftigt i pris, så det er interessant. Skal gerne være 2 GB ram, og min 250 gb HDD. DVD brænder har jeg selv. Så skal bruge: Kabinet, Bundkort, HDD, køler, processor og ram. PS. Den skal selvfølgelig også være kraftig nok til moderat gaming:) Håber I gider hjælpe:) Redigeret af Bjur - 23-April-2007 kl. 09:04 |
||||
![]() |
||||
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
|||
http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22919& PN=2 Denne tråd ligner noget af det, du spørger om... |
||||
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
For tiden er en AMD CPU faldet i pris og det er nok det du har i tanke med en prisnedsættelse. Man kan få en x2 4200 for omkring 650 kr. og en 4600 for 800. X2 passer i et am2 bundkort og har 2 kerner.
Det gør det muligt at bygge en kraftig HTPC billigere. Måske du kunne have lyst til at besøge nedenstående link. Prøv også at kigge på linket til floppyDVD nederst eller under tv kort. Det er nok de øvrige ting du kobler på din strømforsyning der bestemmer hvor meget strøm der bruges. Man skal nok vælge strømforsyning ud fra behovet for strømforbrug og måske et krav om stilhed (ved HTPC især) Antec Fusion har en meget lydløs strømforsyning af passende størrelse. Tror det er 420 watt. HTPC Ken_T Redigeret af Ken_T - 23-April-2007 kl. 11:24 |
||||
![]() |
||||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
|||
I dag er der kommet en prisnedsættelse på Intel CPU er
Intel Core 2 Duo E4300 koster nu 895 hos SHG. Det må siges at være en meget attraktiv pris faktisk når man vil bygge HTPC. |
||||
![]() |
||||
Bjur ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2569 |
![]() |
|||
Tak for svaret. Jeg tror jeg satser på Antec New Solution NSK2400 kabinettet, da jeg gerne vil spare 600 kr på displayet. Vil jeg ikke få mere ud af at købe enten AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8 GHz eller AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.8 GHz til 200 kr. mere. De er kraftigere? Så har jeg set på ASUS M2A-VM HDMI bundkortet, men jeg har også brug for et rigtig godt grafikkort med TVIN så jeg kan optage og gerne muligheden for at optage HD. Hvad findes der af gode grafikkort til fornuftige penge og er lidt strømsparende eller vil det onboard grafikkort på motherboardet være tilstrækkeligt til at køre HD DVD og andet HD materiale i 720p/1080i flydende? PS. Kanon guide du har bikset sammen Ken. Virkelig klasse. Redigeret af Bjur - 23-April-2007 kl. 15:58 |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Ok, tak for det sidste, skal nok satse lidt på en udvidelse, der er rigtig mange spørgsmål der trænger til en nærmere beskrivelse faktisk.
Man får jo altid mere hvis man køber noget der er endnu hurtigere og det gælder særligt hvis man vil spille på sin HTPC. Men bedre er nu en decideret spille PC hvis man spiller meget, feks CS eller andet lignende. Men det kan let kombineres, det er blot ikke altid så hensigtsmæssigt at spille i en stue og optage fjernsynet. Hvis der er andre i huset naturligvis. Hvis man blot vil bruge en HTPC til sit egentlige formål er det forbavsende så langt man kan gå ned. Men HD vil nok trække tænder ud. Men jeg havde samlet en HTPC der kørte med blot en amd athlon 2400+ og et 6600gt kort, det hakkede ikke ved afspilning af HD klip fra nettet. Hvorvidt det faktisk er lig med at man kan afvikle HD-DVD eller HD-TV ved jeg ikke endnu. Du har jo et hd-drev til xbox 360. Det bruger USB og kan køre ret godt sammen med en HTPC. Der er dog visse fejl som ikke skyldes tilslutning til HTPC. Det hakker vist lidt ved hurtige panoreringer (tror nok). Men det kræver ikke grafikkort at kopiere. (programmet anydvd måske) Hvad er det du vil optage? Du tænker dig vel et TV kort af en art, afhængig af hvad du vil optage og fra hvilken kilde. Hvem leverer dit antennesignal? Et bedre grafikkort er klart nok et stort plus særlig hvis man vil spille. Der er adskillige efterhånden der har HDMI ud, ellers er der jo muligheden for et DVI/HDMI kabel, hvor lyden trækkes separat. Faktisk tror jeg ikke der kan hentes så meget erfaring endnu med hensyn til PC og HD og hvor meget der egentlig kræves. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Jeg vil betegne som som gaming på et sjældent stadie, dvs. når jeg skal spille bliver det primært til LAN party måske en gang om året. Ellers spiller jeg ikke ret meget, men vil stadig gerne have muligheden for at kunne klare de nye spil og specielt afspille HD DVD og HD materiale. Af HD materiale er h264 p720 mkv matroska noget, der gerne skal kunne afspilles flydende og andet materiale der kører med 720p og AC3 lydcodec.
Og det er det der er primært at HD materiale gerne skal kunne afspilles flydende.
På det ASUS M2A-VM HDMI bundkort jeg satser på at købe er der indbygget grafikkort, men vil jeg ikke få meget mere ud af at købe et Gforce 7600 også til afspilning af HD?
De grafikkort der findes nu er det normalt, at der ikke er TVIN right, så man skal investere i TVtunerkort?
Det er TDC, der leverer mit antennesignal gennem KabelTV og jeg har Sagem 60, men i stedet for at investere i en fremtidig Sagem81, der måske har HDD til at optage HD, vil jeg så ikke kunne lave tilsvarende løsning ved at købe en TVtuner og kunne optage HD materiale, når det engang bliver sendt, ned på HDD?
Ang. processor, vil det bundkort jeg har kig på kunne håndtere AMD Athlon 64 X2 5400+ 2.8 GHz/AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8 GHz eller Intel Mobile processor?
PS. Igen mange tak fordi du gider hjælpe:) Redigeret af Bjur - 23-April-2007 kl. 20:51 |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Er der nogen der hjæple med at svare på sidste besked? Jeg har fundet et ASRock 4CoreDual-VSTA til 387 kr. på edbpriser http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=308202 så har jeg kigget på Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz / 1066 MHz http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=216462 til at sidde i bundkortet. Mit spørgsmål er bare om det lydkort, der sidder på bundkortet er af okay kvalitet og om der er SPDIF udgang til 5.1 lyd? Jeg har kigget på følgende grafikkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=368198 Er i tvivl om, hvilken HDD jeg skal vælge og om denen HDD er kvalitet http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202522. Tak for evt. svar!
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
En lille update. Jeg er kommet et skridt nærmere: Jeg har kigget på følgende:
Processor:Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz / 1066 MHz http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=216462 Ram: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=138806 eller Corsair XMS2 Xtreme Performance TwinX Matched Grafikkort: NVIDIA GeForce 7600 GT HDD: Seagate Barracuda 7200.10 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202522. Kabinettet ligger rimelig fast og tror også jeg går efter Core 2 Duo:) Men er i tvivl om de andre ting og har decideret brug for hjælp til at vælge et Micro-ATX motherboard på socket 775 og er 1066 Mhz. Jeg vil gerne have motherboard med indbygget SPDIF out som standart og lydkortet skal gerne være af nogenlunde kvalitet. Et separat lydkort til næsten 1000 kr. har ikke lige højeste prioritet i første omgang:) Jeg har kigget på denne bundkort asrock conroeXfire-esata2: , men er i tvivl om det kan passe i kabinettet og om der findes noget bedre til samme penge |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Hvis man vil optage HD tv fra TDC, der uden tvivl vil sende mere og
mere af efterhånden, er der ikke nogen vej uden om FloppyDTV lige for
tiden. Der findes kort der også kan fungere på samme måde, men
tilsyneladende har FloppyDTV slået så godt an at det er let at få hjælp
hvis der er problemer.
For at afspille h264 720p er man nødt til at have en nogenlunde kraftig computer, men det er først 1080p der virkelig belaster. Det er i høj grad et spørgsmål om grafikkortet, om det vil lykkes at få det til at køre uden problemer. Jeg så en side hvor man prøvede 2 kort, det ene var et 7600GT kort, det andet et 8800GT kort. Belastningen med et 7600kort var på omkring 65% ved afspilning af h264p, mens et 8800GT kort var helt nede på 20%. Man skal altså ikke regne med at det er CPU en der skal trække det hele. Når man vælger bundkort skal det kunne bruges i det kabinet man vælger. Antec Fusion kan kun tage en micro størrelse, det skal man lige checke ud. Det er også en god ide med firewire. Et bundkort har sjældent et lydkort der kan klare sig over for et separat kort, men det kan lyde meget godt. Men det er også et spørgsmål hardware understøttelse fra et separat lydkort, der altså ikke belaster en CPU på samme måde. Det grafikkort du kigger på er ret godt, det har så vidt jeg ved HDMI ud. Men jeg tror ikke det vil kunne afspille 1080p h264, men det skal nok klare 720p. Jeg har ikke den store erfaring i HD materiale selv, men jeg kan afspille .mov filer der anvender 720p uden problemer. Belastning ca 30-60%. 1080 kniber det med at afvikle flydende. (3700+ og 7900GT). Men mit bundkort kan tage en x2 CPU så jeg kan blot skifte. Tror nu nok at det især er et grafikkort man skal kigge på hvis man vil have noget der virkelig løser problemet. Man kommer lang ved at kigge på andre brugers oplevelser hos EDB priser når man skal købe, for eksempel harddisk. Og HD-TV sender med en bitrate der ligger mellem 13000 og 20000, et almindeligt DVB-t standard signal er helt nede på 3000 - 5000. For at optage et almindelig DVB-T modtaget TV signal belaster man kun sin komputer ubetydeligt, jeg er nede på måske 2-3% på en HTPC, der bruger ah64 3000+. 3 programmer der optages samtidigt belaster med 15-20%. Det ville så være mpeg2 (for tiden) og slet ikke noget problem at afvikle. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
ok, jeg har prøvet at se belastniningen på en HTPC der har en Atlon64 3000+ og et 6600gt kort og her er belastningen ved afspilning af hd filer i 720p helt nede på 13 - 30% (h264), så der er nok flere forhold der spiller en rolle.
Nu er mov filer måske ikke så belastnene, men alligevel siger det et eller andet. |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Okay tak for svarene. Jeg opdager nu desværre at det asrock conroeXfire-esata2 desværre ikke er Micro-ATX og derfor ubrugeligti kabinettet. Har du kendskab til et bundkort der er lige så godt til samme penge eller skal jeg ud og finde et andet kabinet?
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |