recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt hus - Cat. 5e vs 7a
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt hus - Cat. 5e vs 7a

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
HamDenFede Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HamDenFede Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Allerede nu kan man med en fornuftig NAS udfordre cat 5e og cat 6.


Kan du ikke lige uddybe den her?

Hvis du tænker på overførselshastighed på gigabit (teoretisk er den vel ca. 125Mb/s), så er det jo ikke kun kablet der flaskehalsen. Det er også netkortet i din NAS, din switch etc. I praksis vil det ikke i de næste mange år have betydning for streaming eller lignende at du ikke kan komme over 1 gigabit i hjemmet.

Men hvis du har flere NAS bokse i dit teknikrum som skal overføre filer (altså hvor forbindelse/kapacitet er en faktor) via samme kabel til den anden ende af huset, på samme tid, ja så er kablet en flaskehals, men den situation er nok mere tænkt end realistisk i privaten.
Mvh. HamDenFede
Til top
ElCapitano Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-April-2011
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ElCapitano Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 16:02
Tag udgangspunkt i dit nuværende behov.
Evt. med en lille fremtidssikring (Cat6) uden at gå "all in" . .

Hvem ved hvad der sker i fremtiden?
Jeg er ret sikker på at der vil blive gjort kæmpe fremskridt på WiFi.

Det vil være ærgerligt at stå med en dyr Cat7 installation om 5 år, hvis WiFi hastighederne er forøget med 5-10 gange det vi kender i dag.

Læs evt mere her: WiGig
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 16:39
Uanset hvad, så sats ikke på CAT5e. Det er allerede forældet nu. CAT5e kan skam godt overføre mere end 100Mbit, men du kan ikke udnytte 1Gbit fuldt ud, og du kan opleve en lidt ujævn overførselshastighed, der svinger lidt mellem op til 80-90 MByte og ned til omkring de 40MByte. Det er dog stadig langt over de 12.5MByte, som et 100Mbit netværk kan klare (-overhead). 1Gbit skulle kunne overføre 125MByte (-overhead igen), men her kan faktorer som harddiske og deres interface så komme i spil, da ikke alle kan følge med her. Om CAT7a er nødvendigt, vil jeg dog ikke gisne om. Det afhænger jo meget af hvor længe I vil blive boende. Bare fordi at CAT6 kan være næste overkill i dag, så kan det jo nemt blive for lidt, allerede om 5 år. Fiber er jo allerede over 1Gbit nogle steder, og selvom det måske for nogle, virker til at ligge langt ude i fremtiden, så skal man jo huske, at mange bor i deres hus i både 40 og 50 år. Så langt er der vist ingen der kan spå frem i tiden.

Det er uden tvivl mega dyrt, og jeg vil også mene, at de tager overpris. Men jeg er sikker på, at der ikke går langt tid, før du fortryder, hvis du nøjes med CAT5e. Undersøg dine muligheder, og se om du måske må hyre din egen elektriker. Eller så slug den pille, og lad dem tage den pris det koster. Om du skal vælge CAT6 eller CAT7 må du så selv vurdere. Jeg havde taget CAT7 dog.
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 17:59
Takker for Jeres indlæg, det har været interessant læsning!

Jeg havde godt på fornemmelsen, at der vil være forskellige holdninger til om det skulle være det ene eller andet.
For ca 8 år siden fik jeg lavet cat. 6 i hele det nuværende hus. Nu når jeg der tilbage i spejlet i forhold til mit nuværende forbrug, så var installationen nok ikke nødvendig.

Jeg vælger nok at lave installationen fra krydsfelt til filserver af cat. 6a eller 7a og så holde den anden del i 5e. Så er motorvejen anlagt til hjertet, så kan de øvrige blive opgraderet, hvis der viser sig et behov.

Takker
Jesper

Til top
Cham Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cham Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 19:16
Hejsa her er mit besyv. Arbejder med dette dagligt :)

Jeg ved ikke hvad dit behov er men som udgangspunkt vil jeg selv vælge en skærmet cat 6a her er der mulighed for at køre 10gbit så er du rimelig fremtidssikret mht hastighed :) det er en standard der kan køre 500mhz så den er ikke så optimal hvis du har tiltænkt den skal kunne bruges til Video signal personligt vil jeg lave et combi udtag med et styk cat 6a og et coax stik så har du masser af muligheder. :)

min personlige holdning er at du bør holde dig fra cat 6. Hvis du kan "nøjes" med gbit net vil jeg vælge cat 5e da det er billigere og man kan ikke køre meget hurtigere på en cat6 da begge standarder kun er godkendt til at køre 1 gbit (visse kabeltyper kan dog kører 10gig på meget korte afstande, men kan ikke anbefales) dog er cat 6 kablet 250 mhz hvor 5e er 125 mhz men det vil du kun bide mærke i tilfælde af støj eller hvis du skal kører andet end datanetværk over kablet. (jeg vil altid vælge skærmet, og bemærk at panelet det afsluttes i, typisk et teknikrum, skal jordes i den ene ende)

Alternativt cat 7a (ikke cat7) bemærk dog at det er en anden type stik end den normale rj45 og det er så nyt at jeg personligt vil fravælge det da producenter stadig arbejder med standarden. men det kører 1000mhz og vil betyde du kan køre video mv over kablet. :)

Skriv for yderligere spørgsmål eller uddybning.






Redigeret af Cham - 25-April-2014 kl. 19:39
Til top
Cham Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cham Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2014 kl. 19:24
mht pris vil det typisk være omkring 25-35 procent dyrere at vælge 6a skærmet frem for 5e skærmet.

Redigeret af Cham - 25-April-2014 kl. 19:24
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 00:10
Jeg ville da til hver en tid få trukket rør rundt.
På et tidspunkt skal du have fiber optik, også er det sgu træls ikke at have rør.


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 01:24
Grunden til den højere pris på en Cat6 og en Cat5e installation er kontrollen og certificeringen.

Man må eksempelvis ikke bøje et Cat6 kabel nær så meget som et Cat5e, for så overholder det ikke standarden. Derfor er det meget krævende at trække og måle igennem efterfølgende. Jeg kan kun gætte på at der er endnu strengere krav til en Cat7 installation og derfor den høje merpris.

Så vidt jeg husker kan man med de nye kobber 10GbE standard køre omkring 40 meter med Cat5e og ca. 50 meter på Cat6, hvor Cat7 er oppe på de 100 meter.

Så er spørgsmålet om man kan nøjes med Cat6 - mit hus har ikke 50 meter kabel til krydsfeltet.
Der er sket utroligt store fremskridt indenfor DSL teknologien med vektoring. De teknologier bliver naturligvis også kanaliseret over i udviklingen af Ethernet, så mon ikke vi når at se 50GbE på Cat5e eller Cat6 kabler.

Men det er jo selvfølgelig noget andet hvis man skal bruge kablerne til andre formål, som hdmi signaler osv.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Jeg ville da til hver en tid få trukket rør rundt.
På et tidspunkt skal du have fiber optik, også er det sgu træls ikke at have rør.

Det er klart den bedste løsning, så man selv nemt kan bestemme indholdet.

Jeg har plads i mine rør til at trække 2 x Cat6 og et antennekabel.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JSA:-) Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 07:02
Ok
Er der nogen der ved, hvor let/svært det er at ændre installationen efterfølgende fra fx. 5e/6a til noget højere.

Pengene er brugt, så et tilvalg på fx. 6a betyder fravalg af noget andet, så jeg er generelt ved at se på, hvad skal laves nu, og hvad kan vente til senere.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 14:00
Hvis du har rør i væggene og fornuftig adgang til dem via loft eller kælder. Så kan det klares af to mennesker på en lang eftermiddag. Det som tager længst tid er at sætte de irriterende stik på. Det tager også lidt tid at teste. Men klart en fordel hvis man er to til arbejdet.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2014 kl. 14:48
Nej til 5e. Ikke POE Samt 10G Godkendt, det er Cat 6, nap den og spar det 6A, sidst men ikke mindst, tænk over hvor det skal være, du bør sidde det sammen med din Antenne instalation, samt få nogen træk rør lave så du kan få fiber, tele & Antenne over og sidde samme med, samt få lavet et stik på loftet evt sammen med lidt strøm, så du kan smide dit access point midt over huset. tænk over evt PEO kammera i gavlen (Hvis du er til sådan nået geil )

Evt et rack :) (Lidt fra hjemmet)




Redigeret af Benjamin7 - 26-April-2014 kl. 14:51
Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu