|
Nyt hus - dedikeret hjemmebio (nu er det min tur) |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
SPooL ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Februar-2015 kl. 23:53 |
![]() Vi skal til at bygge nyt 2 plans hus (kommer dog først til at gå i jorden næste år) og konen har givet grønt lys for en dedikeret hjemmebio - som hun siger "du har jo snakket om det de sidste 10 år". Det er måske lidt langt ude i fremtiden, men jeg vil have det tænkt ind fra start af når vi allerede i marts begynder at tale med arkitekten. Size does matter , men alligevel begynder konen at rynke bryn når jeg taler om Kæmpe bio. Jeg har derfor forsøgt at læse mig frem til hvad "minimum" størrelsen er på en Bio hvis den samtidig skal have god lyd og optimal afstand til lærred. Der skal være 2 rækker fordelt på en 2 personers sofa bagerst , 2 lænestole forrest der kan dreje 360 og et bord mellem de 2 rækker så man kan "dreje" sig rundt og tale med hinanden. Forrest må der godt være plads til et par sækkestole som ungerne (og far) kan smide sig i når vi skal spille Fifa Jeg har taget udgangspunkt i en generel lofthøjde i de andre værelser på 2,5 i stue etagen. Med lydisolering og lidt svævende gulv tænker jeg en lofthøjde i Bio'en på 230 cm-235cm (ca). Jeg har prøvet at tage udgangspunkt i hvad mange beskriver som de optimale forhold for lyd i form af 1,5 * højden i rummet = bredden og 2,5 * højden i rummet = bredden. Det giver ca 3,45 meter i bredden og 5,75 meter i længden og ca 20 kvm i rum areal. Hvilket nok også nærmer sig min ( læs konens ) grænse for hvad jeg kan forsvare bliver afsat til lir. Er det helt tosset ?
Redigeret af SPooL - 17-Februar-2015 kl. 22:15 |
|
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
|
|
![]() |
|
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
hej
det lyder super spændende. vi har lige bygget nyt 2 plans hus mig og konen. du skal passe på med at sænke loft højden under 2,50m så er det nemlig ikke godkendt som beboelse. Jeg har selv fået lavet loft højtaler som bag i vores stue bio og her er det vigtigt man ikke bryder dampspærren. jeg vil anbefale dig og gå alle regler igennem inden du begynder på bio
|
|
![]() |
|
SPooL ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 18-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
Hej Kingo
tak for dit input , er dog ikke helt enig med din kommentar omkring minimum lofthøjde. Som jeg kan se i BR: I et rum, som bruges til beboelse, skal minimum 3,5 m2 af det samlede gulvareal være minimum 2,3 m højt. Desuden skal rummene være såkaldt hensigtsmæssigt udført. Det betyder, at de har en fornuftig størrelse, passende adgangsforhold og lysmængde m.m. Det er op til den enkelte kommune, som behandler din byggetilladelse, at vurdere, hvad en fornuftig størrelse på et rum er. Jeg håber dog jeg kan slippe for at laver vinduer i rummet , men det kommer an på hvordan det kommer til at stå på BBR'en i forhold til det samlet antal kvm. Der er ingen grund til at lave noget der ikke er godkendt til beboelse i forhold til eventuelt salg en gang. Den del har jeg dog ikke check på endnu :) |
|
På vej mod min egen hjemmebio efter 10 år med projektor i stuen - det blir' vildt :)
|
|
![]() |
|
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
Min fejl😊
2,30 m min. Ja Godt du har styr på det😊 |
|
![]() |
|
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
Tag et kig på den tråd Jonas_H har om sin bio.
|
|
![]() |
|
MulleB ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2013 Status: Offline Point: 745 |
du kan godt glæde dig, det er bare fedt at have et dedikeret biorum!
jeg tror du bliver ret ked af at lave et bord i mellem rækkerne, og det bliver et problem for dem bagved at se, hvis du ikke laver forhøjning til den bagerste række. jeg har lavet 31 cm forhøjning, og skulle jeg lave det i dag, ville jeg lige lave 4-5 cm højere. da jeg byggede til fik jeg ikke lov at udelade vinduer, der skal være flugtvej, og de 3-fags bondehusvinduer jeg satte i, skulle være med nødåbning. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Der kan vel undlades glas i vinduerne. Bare de opfylder kravene til flugtvej.
|
|
![]() |
|
mureren ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Oktober-2005 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 710 |
Det er da en mulighed, men det ser sgu lidt dumt ud udefra tror jeg :) Mon ikke man er kommet langt med den mørkeste solfilm man kan købe sig til? (skal monteres udvendigt...husk det, ellers risikerer man de nye termoruder springer!) |
|
Mvh. Mureren
"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!" |
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Det vil være uhensigtsmæssigt (læs dumt) at undlade vinduer, tænk på hvis huset skal sælges en dag....
Skal den ligge på 1. sal?
|
|
Ning
|
|
![]() |
|
Ole_M ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 417 |
Lyder som en rigtig fin størrelse. Det må også betragtes som minimum. Dimensionerne lyder rimelige.. Spændende projekt
|
|
![]() |
|
Hmmm det med bord, kan jeg godt se bliver en smule problematisk i forhold til en forhøjning. Den sparker vi til hjørne.
Bio skal ikke ligge på første salen. I forhold til flugt vej er det vel ikke nødvendigt hvis det bliver bygget som alm beboelse og med vinduer - så formoder jeg de er at betragte som flugtveje. |
|
|
|
![]() |
|
fausing ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2012 Sted: Svendborg Status: Offline Point: 1646 |
Korrekt til sidste indlæg. 😊
Vinduets bund må ikke være højere end 1,2 m. Samt at flugtvejen (nødudgangen) samlet skal være 1,5 m. Fx. 0,9 høj * 0,6 bred. Dog min. 0,5 m på begge leder. 😊 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |