|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Rulle ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 280 |
![]() Sendt: 15-Maj-2007 kl. 22:34 |
Hej. Jeg kar købt nyt hus, og vil så inden jeg flytter ind have lavet alt hva angår hifi/media så det spiller optimalt. Jeg har i længere rodet med ideen om et mediacenter, men har endnu ikke fundet den præcise løsning. Jeg skal have lavet et godt surroundanlæg i min stue, men er i tvivl om jeg skal bygge et medicenter dertil eller om jeg kunne bruge min alm. PC der kommer til at stå på kontoret. Det jeg gerne ville frem til hvis det er muligt er følgende: Stue: Plasma-tv med tilhørende surroundanlæg (bliver nok noget NAD/Dali. Evt. Concept 6 systemet) Kontor: Her står min PC som både skal fungere som alm. arbejds/spille pc men også som mediacenter. Ovenstående burde jo nemt kunne lade sig gøre, men hvordan med kabler, fjernstyring osv. HDMI kabel er både lyd og billede, men lyden skulle jo gerne ende i min eventulle NAD reciever og ikke i plasmaskærmen. Hva med remoten, kan man lave noget med USB IR el. lign? Jeg regner også med der skal være TV på soveværelse, og i et rum med bar/poolbord og evt. i køkkenet. Er det muligt at lave så min PC/mediacenter kan forbindes til alle tv og styres fra de rum med remote? Er godt klar over jeg ikke kan se noget forskelligt på tv'ene men er heller ikke nødvendigt. Ville gerne kunne nøjes med 1 pc/mediacenter som kunne bruges i alle rum. Ja søger egentlig bare generelle tips og muligheder til hvordan jeg få det her til at lykkedes med mindst mulige maskiner og fjernbetjeninger Redigeret af Rulle - 15-Maj-2007 kl. 22:41 |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
- HDMI er på kort , tilvalg, da digital lyd signalet tilsluttes via intern port på grafik til lydkort i pc. måske er der idag grafik kort med lyd på samme kort, da er jeg pt ikke vidende om.
Redigeret af pendec - 15-Maj-2007 kl. 22:48 |
|
![]() |
|
Rulle ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 280 |
![]() |
Findes der nogle ordentlige BT fjernbetjeninger til brug med fx. Win MCE? Ja glemte også at skrive at kontor og stue ligger lige op og ned af hinanden. Det er ikke meningen der fx. skal spilles og ses film samtidig. Det er udelukkende hvis man kunne forbinde de 3 tv til samme computer.. Men kan godt se det kræver 3 udgange på grafikortet.. |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Jeg synes, det lægger op til en egentlig klient/server løsning også for at løse en ting som digital modtagelse/ streamed TV/lyd. Det kræver desværre en form for tynd klient ved hver fjernsyn og det koster en PC eller en eller f.eks. uPnp klient. Styringen kan så foregår i forhold til hver enkelt TV, hvor man kan vælge funktioner næsten helt uafhængigt. Styringen kan foregå med flere typer enheder, der kan kommunikere med netværket (net-kabel og/eller wifi), som det hele kunne bygget op om. Det kan f.eks. også være en mobiltelefon, PDA o.l., men også alm. IR-remote. Programmet MediaPortal har dette koncept, hvor alle TV-kort er placeret i server. Men det kan vel også sættes sammen af andre programmer... |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
JSA:-) ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 67 |
![]() |
Hej Rulle Jeg flyttede overtog mit hus 01.09.06 og i den forbindelse fik trukket netværkskabel stort set i hvert rum samt lavet flere udtag i stuen således der efterfølgende var mulighed for at flytte rundt på møblerne. Alle kablene er så samlet i kælderen i et krydsfelt. Samtidig med at jeg fik trukket netværkskablerne fik jeg også trukket antennekabler rundt i hele huset. Alle kabler er fræset/trukket i hulmuren, så jeg ikke skal se på dem til daglig. At jeg fik gjort ovenstående har jeg ikke et eneste sekund fortrudt. Det er dog vigtigt, at man finder den rigtige elektrikker, der kan lave en korrekt installation og som garanterer for hastigheden. Jeg brugte Cat. 6 kabler. På denne måde, har jeg mulighed for at udbygge min edb og med tiden få lavet en ordentlig serverløsning. Endvidere er der også på sigt åbnet for edb på børneværelserne. Det eneste jeg har fortrudt ikke at få lavet, er at få trukket højttalerkabler eller klargjort til det. På daværende tidspunkt kunne jeg ikke overskue det, så nu skal jeg til at døje med at trække dem. Specielt irriterende er det, når højttalerne skal hænge på vægen.... Held og lykke med projektet |
|
![]() |
|
![]() |
avh: Så meget vil jeg ikke gøre ud af det, da de TV i de andre rum ikke skal bruges til store filmoplevelser osv. Var mere hvis det kunne laves nemt med et par kabler. Så hvis man fx. til festen inde i rummet med baren og poolbord kunne hive nogle musikvideoer fra computeren.
JSA: Nu er det så ikke nybyg det her. Ellers havde jeg gjort på samme måde. Men er det stadig ikke mulig at trække fx. højtalerkabler i hulmuren? og så lave terminaler rundt omkring, så hvis man flytter rundt på møblerne ikke skal trække kablerne en gang til? |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Når jeg foreslår sådan en klient/server løsning, så skyldes det, at denne løsning på en række forhold er meget enkelt, der skal ingen dyre lange monitor-kabler til, blot et almindeligt netkabel mellem de enkelte klienter... heller ikke noget med dårligt fungende dual-screen o.l. Hver klient fungerer stort uafhængigt... Der er en bedre brugervenlighed og klient enhederne kan som sagt godt være meget enkle og billige, f.eks. hauppauges MVP-enhed http://www.hauppauge.nu/pages/products/swe_1prod_data_mediam vp.html Redigeret af avh - 15-Maj-2007 kl. 23:41 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
![]() |
Findes der nogle grafik/lydkort til mediacentre der kan overføre både lyd og billede i samme HDMI kabel? Det ville jo være optimalt til det Samsung anlæg. Så behøver man kunne trække et kabel fra medicenter og til TV. (De skal stå i hvert sit rum.)
Nu med billede: ![]() Redigeret af Rulle - 16-Maj-2007 kl. 15:43 |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
Tsunde ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 597 |
![]() |
Hej Rulle, din gamle VAG bandit Du kan godt køre både lyd og grafik i samme hdmi kabel, såvidt jeg har set sætter man et kabel fra lydkortet og ned til grafikkortet, således køre begge signaler i samme kabel. P.S. Tillykke med dit nye hus... Dette kunne være et bud: http://www.sapphiretech.com/en/products/graphics_overview.ph p?gpid=145 Redigeret af Tsunde - 16-Maj-2007 kl. 15:51 |
|
Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
|
|
![]() |
|
![]() |
Hey Tsunde. Længe siden
![]() Tak skal du have. Men det lyder godt. jo færre kabler der skal trækkes jo bedre. Og kvalitetsmæssigt bliver det vel ikke bedre end at køre det hele i HDMI? Og vil det fungere med at køre det igennem Samsung anlægget? det kan vel være ligemeget om det er et mediacenter eller en blueray afspiller man kobler til den. Den skal bare spille lyden og overføre billedet til TV'et. Så mangler jeg bare svar på hvordan antennen/parabolen skal tilsluttes ![]() |
|
/Martin
|
|
![]() |
|
![]() |
Det er muligt at forsyne HTPC med TV-kort både til almindelig antenne (DVB-T) og parabol (DVB-S, parabolmodtager ikke nødvendigt). Men det forudsætter egnet HTPC software i PC-en og anskaffelse af CAM-modul med smartcard. Det er muligt at have flere TV-kort i en PC (softrware afhængigt), således at man kan optage og se flere programmer samtidigt via HTPC-en... |
|
|
|
![]() |
|
![]() |
Jamen hvis jeg kan undgå det er det ikke nødvendigt. Men skal jeg have antenne/parabol som første stop for at kunne optage?
Det kan ikke gøre ved at forbinde det som på billedet, hvor jeg bare sætter antenne/parabol i tv'et? |
|
/Martin
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |