|
|
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Hvem?
Det er slet ikke sammenligneligt med farvedybden i signalbehandlingen, det er to helt forskellige emner. Øjet er følsomt overfor tre bestemte spektra af bølgelængder. De forskellige display-teknologier rammer forskellige spektra af lys, der i større eller mindre grad dækker dé spektra øjet kan opfatte. LED-lamper har af natur et ret smalt spektrum, som ikke nødvendigvis ligger i dét område øjet er mest følsomt overfor. Eksempelvis findes der flere LED skilte med blåt lys, hvor det blå lys ligger relativt langt fra øjets blå receptorer, og derfor er det svært at fokusere på lyset. Et eksempel på dette kan ses på Fredericiavej i Vejle, på vej ind mod byen står et skilt med ur og termometer, i mørke kan det være ret svært at se hvad der står, lyset flyder simpelthen ud. Det har intet med _antallet_ af farver at gøre, men skyldes simpelthen at de LED'er der er valgt har et uheldigt spektrum i forhold til øjet. Valgte man det rigtige spektrum ville det være nemmere at se, men måske sværere at få særligt meget lysstyrke ud af, og så være sværere at se i dagslys... Forholdet mellem øjet og teknikken er med andre ord en ret så finurlig størrelse, og det kan ikke bare koges ned til "jo flere farvenuancer jo bedre". Hvis det skal overføres til tv, så kan du jo sagtens have myriader af farvenuancer, men hvis grundfarverne af natur er forkerte, så får du en meget forkert og dårlig farvegengivelse alligevel. I praksis er det meget mere relevant om tv'et gengiver de RIGTIGE farver, end hvor mange det gengiver. |
||
![]() |
||
Laurel&Hardy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-August-2009 Status: Offline Point: 51 |
![]() |
|
Til tvivlerne om OLED, så så jeg Toshiba´s 30" OLED prototype for 3 år siden på IFA i Berlin. Siden da, er det min reference for al HD-kigning, OLED bliver uden tvivl fremtiden fra meget snart. Nu skal de blot have dem til at holde, et problem også Plasmaskærmene havde i starten.... Indtil da er Samsungs LED/LCD tv´s (EU40b7070) min reference, klasser bedre end mit 2 år gamle 40" SONY lcd tv til 22.000,- Et rent OLED tv...WHAUUUU
Redigeret af Laurel&Hardy - 31-August-2009 kl. 16:41 |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Er du sikker på det ikke var SED? |
||
![]() |
||
Laurel&Hardy ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-August-2009 Status: Offline Point: 51 |
![]() |
|
Det jeg blev fremvist, i et særskilt lokale, inklusive HD-DVD var OLED, og på en 30" monitor. Desværre har jeg ingen fotos, da al fotografering var totalt forbudt. De kan sikkert findes på nettet. På det tidpunkt var Toshibas store nummer, naturligvis HD-DVD, men OLED var allerede på trapperne. |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|
Toshiba satsede stort på SED, så er du helt sikker?
http://www.trustedreviews.com/tvs/news/2006/09/01/IFA-2006-T oshiba-SED-Blows-Away-LCD-Plasma/p1 Og året før: http://www.dvhardware.net/article6835.html Redigeret af lunddal - 31-August-2009 kl. 16:53 |
||
![]() |
||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
|
Venter enten på OLED eller plasma uden reflektioner. MEGET gerne en 60" plasma i 21:9 uden reflektioner ( uanset mærke )
|
||
![]() |
||
![]() |
|
OK, jeg kunne bare ikke lige finde nogen henvisninger til OLED-demonstrationer fra Toshiba det år. Forhåbentligt var det indstillet bedre end deres SED-demonstrationer... De viste primært hvor slemt et billede bliver når man benytter ekstremt overmættede farver og overdreven sharpness, på en iøvrigt fuldstændigt overlegen teknologi. Det samme har alle OLED demonstrationer, og iøvrigt LED-baserede projektorer, jeg har set til dato gjort. Som jeg har prædiket temmeligt ofte, så er problemet at disse nye teknologier på nogle punkter skal begrænses for at kunne bruges med det materiale vi reelt har til rådighed, og så bliver forskellen fra de teknologier vi har og de nye teknologier, mindre overbevisende end man skulle tro. Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om at OLED har et massivt potentiale, som jeg håber vil blive udnyttet. Vi skal bare være forberedt på at lige så vel som at der findes gode, dårlige og usandsynligt dårlige LCD-tv, så vil der komme gode, dårlige og usandsynligt dårlige OLED-tv. 80% af alle tv på markedet ville stadig være elendige, selv om du satte verdens bedste OLED panel i. Desværre er der ekstremt meget fokus på udviklingen i panelerne, og meget lidt fokus på at bruge panelerne ordentligt. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg venter på en skærm der gengiver kildematerialet ordentligt. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Lunddal, det er muligt at jeg husker forkert og at det var SED det hed, der var dælme mørk i rummet, men skærmen og foden på skærmen du henviser til, er nøjagtigt den samme som jeg så. Men kontrasten i billedet fra HD-DVDen de viste, var ganske enkelt sublim. (Sort var KULSORT) Hvor stor forskellen imellem SED og OLED er, overlader jeg til andre, men Toshiba er vist på OLED vognen lige nu. Redigeret af Laurel&Hardy - 31-August-2009 kl. 17:09 |
||
![]() |
||
JA ![]() -- ![]() Oprettet: 20-August-2009 Status: Offline Point: 534 |
![]() |
|
Så kommer du til at vente evigt, det bliver aldrig perfekt. "Ordentligt" er hos mig opnået pt, men venter på den rette 21:9 skærm.
|
||
![]() |
||
lrev på jobbet ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2051 |
![]() |
|
Hej. Så vidt jeg ved er der endnu ikke lavet et OLED i HD opløsning?
lrev |
||
![]() |
||
MulleS4 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 30-August-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3 |
![]() |
|
Ja må sige at det var da ikke meningen der skulle startes en vild diskution om det.. Men har set det i live med parabol signal, og JEG syntes det står godt.. Så har valgt Men øhh tak for de mange meninger. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 5678> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |