recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt lydsystem, ~10-20k
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt lydsystem, ~10-20k

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 19:53

Oprindeligt skrevet af Hardgrove Hardgrove skrev:

Hey, tak for svarene indtil videre.

Jeg tror jeg kan koge det ned til, at det i hvert fald nu her ikke bliver surround jeg smider skillingerne efter, men "bare" tager stereo; også jf. hvad bøllebobb skriver.

Jeg vil anskyde, at fordelingen nok bliver noget a la sådan her:

TV/film:  45%
"Gå rundt/lave mad/fest etc":  40%
Sidde stille og lytte:  15%

Jeg antager derfor, under den fordeling, at jeg, som skrevet, går efter en eller anden stereoforstærker og 2 højttalere - ved i øvrigt ikke, om det er nødvendigt med andet, flere højttalere etc.? Regner med at bruge Playstation som afspiller, med mindre det er helt skidt(?), hvor jeg i så fald køber en eller anden form for afspiller. Det er MP3er, jeg afspiller (har hørt, at fordi de er komprimerede ift. CDer, at lyden også skulle være dét ringere).

Hvad er så bedst efter det behov?

Peter

Hvis dit musik lytning begrænser sig til MP3, ser jeg ingen grund til hvorfor du ikke skulle købe en surround receiver. Eventuelt kan du til at begynde med nøjes med front højtalerne og så senere udbygge.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Hardgrove Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-April-2008
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2008 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hey, tak for svarene indtil videre.

Jeg tror jeg kan koge det ned til, at det i hvert fald nu her ikke bliver surround jeg smider skillingerne efter, men "bare" tager stereo; også jf. hvad bøllebobb skriver.

Jeg vil anskyde, at fordelingen nok bliver noget a la sådan her:

TV/film:  45%
"Gå rundt/lave mad/fest etc":  40%
Sidde stille og lytte:  15%

Jeg antager derfor, under den fordeling, at jeg, som skrevet, går efter en eller anden stereoforstærker og 2 højttalere - ved i øvrigt ikke, om det er nødvendigt med andet, flere højttalere etc.? Regner med at bruge Playstation som afspiller, med mindre det er helt skidt(?), hvor jeg i så fald køber en eller anden form for afspiller. Det er MP3er, jeg afspiller (har hørt, at fordi de er komprimerede ift. CDer, at lyden også skulle være dét ringere).

Hvad er så bedst efter det behov?

Peter

Hvis dit musik lytning begrænser sig til MP3, ser jeg ingen grund til hvorfor du ikke skulle købe en surround receiver. Eventuelt kan du til at begynde med nøjes med front højtalerne og så senere udbygge.

Surround-delen skulle i så fald være til film, sandsynligvis Blue-ray.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2008 kl. 16:40
Jeg var lige nede og snakke med én i KT Radio her i dag, vi snakkede ikke dybt, men jeg kom frem til, at jeg i hvert fald sandsynligvis ikke har behov for nogen "afspiller-del", men kun forstærker og højttalere i forbindelse med musikafspilning. Her er mit spørgsmål så, hvor meget man egentlig kan høre forskel på et setup til 10k og et til 20k, når musikken kommer fra en MP3-afspiller forbundet med et jack-stik?
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 09:49

Jeg var lige nede og snakke med én i KT Radio her i dag, vi snakkede ikke dybt, men jeg kom frem til, at jeg i hvert fald sandsynligvis ikke har behov for nogen "afspiller-del", men kun forstærker og højttalere i forbindelse med musikafspilning. Her er mit spørgsmål så, hvor meget man egentlig kan høre forskel på et setup til 10k og et til 20k, når musikken kommer fra en MP3-afspiller forbundet med et jack-stik?

Hvis du ikke påtænker at anskaffe dig en Cd afspiller, men kun vil høre mp3 musik, så tror jeg det vil være vildt over kill at bruge 20.000,- på et anlæg.

Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-August-2007
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 10:06

Jeg tror egentlig at det er de færreste her inde, der har købt alt deres udstyr på én gang.

Hehe tal for dig selv
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af Shiva Shiva skrev:

Onkyo TX SR606 + KEF KHT3005SE

Sættet kan fås for under 20k og har ryddet hylderne i alle test hos "What Hi-Fi".

I ren value for money tror jeg ikke det bliver bedre under 20k. Alle der har hørt KEF'erne vil nok give mig ret. De spiller modbydeligt godt.

og så er der også lidt til overs til nogle udmærket kabler
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 10:15

Hvis du ikke påtænker at anskaffe dig en Cd afspiller, men kun vil høre mp3 musik, så tror jeg det vil være vildt over kill at bruge 20.000,- på et anlæg.

Jeg mener også at det er lidt overkill hvis kilden ikke er bedre end mp3
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2008 kl. 10:41
1 stk Onkyo TX-SR 606

5 stk Eltax Monitor III

1 stk Eltax Symphony SUB

Ialt ca. kr. 8.700,- + kr. 5-600,- til kabler. Så er du sgu kørende.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2008 kl. 10:45
Cool, tak for rådene.

Ved godt, at MP3-kvaliteten er lav, og gider ikke spewe unødvendigt med kr., som I er inde på jeg vil gøre ved at købe dyrt, når dét er formatet. Men skal også se blue ray film, og til trods for, at det muligvis ikke er et surround-setup jeg får, vil det stadig være nice med go lyd. Dog anser jeg det visuelle som det primære i en film, så ved ikke hvor meget lydsiden har at sige, og om det kan betale sig at opgradere alene for at få "marginalt" bedre filmoplevelse ift. at musikoplevelsen ikke forbedres?
Til top
Foods Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Marts-2007
Point: 84
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2008 kl. 12:09
Hej Hardgrove, nu ska du høre hvad jeg gjorde da jeg stod i din situation. Jeg bruger nok nogenlunde mit anlæg til det samme som du påtænker (mht. film/musik fordeling).

For ca. 7 år siden købte jeg en Denon AVR1802 Surround Receiver med tilhørende Denon DVD800.

I starten spillede jeg på mine gamle JVC højtalere der havde fulgt med mit JVC mini anlæg. Forbedringen fra JVC forstærkeren til Denon'en var enorm, men højtalerne holdt det nu stadig tilbage.

Så købte jeg et sæt Bowers & Wilkins DM303, og så spillede det satme! Jeg rykkede mine små JVC'er om som baghøjtalere og brugte dem derved når så film - det var fedt!

Tiden gik og mine kritiske ører udviklede sig, og efter lang tids lyttetest's kom et sæt Bowers & Wilkins DM603 S3 hjem og stå hos mig. Stjerne højtaler!! DM303'erne kom om og agere baghøjtaler.

Senere igen kom en Audio Pro Ace-Bass 2 til for lige at få lidt ekstra dybde på skidtet, igen til film.

Jeg er super glad for mit anlæg, og min pointe er følgende:

Det kan i ALLERHØJESTE grad betale sig at købe udstyr som ikke skal udskiftes som man opgraderer. Mit synspunkt har altid været at højtalerne er det ABSOLUT vigtigste led i kæden, sålænge elektronikken (her tænkes forstærkere og signal), er af relativ høj kvalitet.

Så mit forslag til dig vil være at købe en Surround forstærker af god kvalitet: F.eks. en Denon AVR-2308 nedsat til 5000,-, og så koble det til et sæt fede fronter; det kunne passende være et sæt B&W DM683 til 9000,- for et sæt, et sæt Dali Ikon 6 til 8000,-, eller et sæt System Audio 1730 til 8000,-.

Så er du kørende for rundt regnet 14'000,-, og har altså noget der funker SUPER godt. Når du så ude i fremtiden ønsker at det skal være lidt vildere køber du et sæt baghøjtalere der matcher dine fronter til en 4000,- sættet. Næste gang køber du en Center der koster nogenlunde det samme. Næste gang køber du så en sub til en 5-8k.

Ligegyldigt hvor du er henne i dit "købe-forløb" vil du have et SUPER lækkert anlæg, da hovedstenen i dit anlæg holder (god amp - som dog ikke har været for dyr, det er her mange folk går lidt galt og bruger unødvendigt mange penge, samt nogen super fronter).

Desuden vil jeg IKKE anbefale dig at købe en Stereo forstærker, fordi den lukker altså, af gode grunde, muligheden for Surround. Bevares, nu er der nogen der vil sige: "Ikke hvis han køber en Surround forstærker med Preamp så han kan plugge Stereo forstærkeren i!" Nej, men ligegyldigt hvordan man vender og drejer det SKAL man stadig ud og have en ny/ekstra surround amp i et sådant tilfælde - fjollet. Det er simpelthen ikke pengene værd.
Mvh.
Til top
GadgetFreak Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 15-November-2004
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2008 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

5 stk Eltax Monitor III

1 stk Eltax Symphony SUB

Hej Hans

Hvorfor vil du bruge en alm ht til center, og ikke en dedikeret center? Tror du det er en bedre løsning end en Eltax Monitor Center?

Og ved du om den sub er noget værd? Den behøver måske ikke være så stor da der er rimelig meget bas i ht?

Ved du om man kan købe Eltax Monitor III i Føtex eller Bilka stadig?

Håber du (eller andre) vil tage dig tid til at svare ;-)

- Sebastian
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2008 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af GadgetFreak GadgetFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

5 stk Eltax Monitor III

1 stk Eltax Symphony SUB

Hej Hans

Hvorfor vil du bruge en alm ht til center, og ikke en dedikeret center? Tror du det er en bedre løsning end en Eltax Monitor Center?

Og ved du om den sub er noget værd? Den behøver måske ikke være så stor da der er rimelig meget bas i ht?

Ved du om man kan købe Eltax Monitor III i Føtex eller Bilka stadig?

Håber du (eller andre) vil tage dig tid til at svare ;-)

- Sebastian

Havde faktisk helt overset deres center enhed, hvor meget den evt. løfter lyden fra centerkanalen skal jeg ikke kunne sige, man kunne også købe en Elatx Monitor III mere og så få 6.1 opsætning ;-)

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu