recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt mediacenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt mediacenter

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 09:09
JSA: Fik lige sat en side op om grafikkort til HTPC, rul ned og vælg Grafikkort.

link

Til top
Runedj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af JSA:-) JSA:-) skrev:

Er der nogle kommentarer til ovenstående?

På forhånd tak!

Jeg synes der er en generel tendens til overdimensionering af mediecentre.

Hvorfor skal dit mediecenter køre vista? Windows XP kræver en brøkdel af kræfterne, og inde i dit mediecenterprogram(hvad du end vælger) vil du ikke kunne se forskel.

Hvorfor bruge en core duo processor? Lavere clockfrekvens betyder lavere effektforbrug. Vil du ofte få brug for at afvikle mange programmer samtidigt? Den billigste CPU sempron 3000+ fås til 248kr incl køler og sidder i en socket(AM2) hvor AMDs kommende quadcores også passer i, hvis du engang får brug for mere power.

Du kører pt med en CRT skærm, så opløsningen bliver vel 640x480, det kan superbillige grafikkort nemt håndtere.

Køling er ikke den store kunst. En modstand i serie med blæseren og du har en støjfri CPU-blæser.
Køb den billigste power supply og sæt en anden blæser i, det koster ikke mange kroner.

2GB ram, hvad er det for programmer du skal køre? 1GB er rigeligt.

PS. jeg vil garantere dig at din hurtige hardware er billigere om et år!

Rune
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 15:17
Runedj:

1 Vista er flottere, det er grunden til at de fleste vil have det til deres mediacenter.

2 JSA har et problem med standby så vidt jeg husker og ønsker derfor at prøve Intel.

3 Billigste CPU er ikke altid det bedste, selv om den kan bruges til de nødvendigste opgaver. Måske vil man gerne kunne konvertere eller lave DVD brændinger, der måske  kræver en konvertering fra et andet format.

4 Et motherboard med grafikkort kræver ikke et andet grafikkort. Hvis man vælger et med s-video ud kan det også bruges til CRT fjernsyn.

5 Det er et dårlig råd at bruge en modstand til en CPU blæser. Man kan risikere en afbrænding af CPUen.  I stedet skal man bruge cool,n,quiet teknologien knyttet til Athlon 64 eller højere. Igen er det ikke en sempron man skal benytte. Og det sparer strøm, ikke uvæsenligt. Igen, den billigste CPU er ikke nødvendigvis det bedste.

6 Og 1 GB ram er ok, men Vista kan godt lide 2. Og hvis man leger med grafik og konverteringer er det godt med lidt mere end 1 GB.

Jeg kommer den i møde der bygger en HTPC. Og der er nogle for hvem et par 1000 ekstra ikke betyder noget. Men jeg går ikke ind for mere end behovet syntes at være.

Ken_T

Redigeret af Ken_T - 16-Maj-2007 kl. 20:06
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 20:31

Oprindeligt skrevet af Runedj Runedj skrev:

Hvorfor bruge en core duo processor? Lavere clockfrekvens betyder lavere effektforbrug. Vil du ofte få brug for at afvikle mange programmer samtidigt? Den billigste CPU sempron 3000+ fås til 248kr incl køler og sidder i en socket(AM2) hvor AMDs kommende quadcores også passer i, hvis du engang får brug for mere power.

Øhh, cpu frekvensen skal/bør afspejle det behov man forventer af sin computer. Hvad nytter en lavere clockfrekvens hvis cpuén så ikke kan fuldføre de opgaver der skal til?
Det er en total gakket indgangsvinkle, at gå efter en lav clockfrekvens. Man skal tilpasse sin computer til behovet. Og ikke omvendt!

Køling er ikke den store kunst. En modstand i serie med blæseren og du har en støjfri CPU-blæser.

Ahvad??? Jeg har enormt svært ved at se meningen i dette råd. Det er ren galemathias! Hvis du vil ha en støjfri cpu blæser, (den findes forøvrigt ikke), så køber man den mindst støjende cpu blæser man kan få. Men igen ud fra det behov man har. Det nytter ikke at man tager udgangspunkt i at bygge en maskine som ikke kan opfylde de krav man har.
At sænke køleeffekten ved hjælp af en modstand, det gør bare cpuén varmere, og kan i sidste ende riskere at maskinen lukker ned (i værste fald, at cpuén brænder af).

Lad temperaturfølere styre dine blæsere. Larmer de for meget, så enten skift dine blæsere, eller find en anden køleløsning. 

Hvis man vitterlig vil ha det støjfrit, så foregår det med alt andet end blæsere. Vandkøling eller heatpipes. Ellers lever man med det næstbedste alternativ, en meget lidt støjende blæser!

Køb den billigste power supply og sæt en anden blæser i, det koster ikke mange kroner.

NEJ! Køb den powersupply der PASSER TIL DIT BEHOV! Larmer den så for meget, så skift blæseren!

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2007 kl. 21:01
Hørt!  Kandersen   

En billig PSU er heller ikke altid stabil nok og kan fx lave støj på en lydkort, Det er jo ikke det smarteste.

Til top
Runedj Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Point: 97
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Øhh, cpu frekvensen skal/bør afspejle det behov man forventer af sin computer. Hvad nytter en lavere clockfrekvens hvis cpuén så ikke kan fuldføre de opgaver der skal til?
Det er en total gakket indgangsvinkle, at gå efter en lav clockfrekvens. Man skal tilpasse sin computer til behovet. Og ikke omvendt!

Læste du hvad jeg skrev? Der er IKKE brug for stor computerkraft i et mediecenter. Manden skal se lavopløste ting, og vil købe et tv-kort der klarer encodingen, det er derfor logisk at spare pengene og købe et langsommere system. Hvis han om 1-2 år så vil se HDTV(mere realistisk end flertallet på recordere.dk) så kan han til den tid opgradere meget billigt! Sjovt at du RÅBER sådan op om at se på behov...

Ahvad??? Jeg har enormt svært ved at se meningen i dette råd. Det er ren galemathias! Hvis du vil ha en støjfri cpu blæser, (den findes forøvrigt ikke), så køber man den mindst støjende cpu blæser man kan få. Men igen ud fra det behov man har. Det nytter ikke at man tager udgangspunkt i at bygge en maskine som ikke kan opfylde de krav man har.
At sænke køleeffekten ved hjælp af en modstand, det gør bare cpuén varmere, og kan i sidste ende riskere at maskinen lukker ned (i værste fald, at cpuén brænder af).

Lad temperaturfølere styre dine blæsere. Larmer de for meget, så enten skift dine blæsere, eller find en anden køleløsning. 

Hvis man vitterlig vil ha det støjfrit, så foregår det med alt andet end blæsere. Vandkøling eller heatpipes. Ellers lever man med det næstbedste alternativ, en meget lidt støjende blæser!

Standardkøleren er den samme på de fleste modeller, og den er designet med en god margin også til de kraftigere modeller. Det er derfor ikke noget problem at den kører langsommere. Den er i forvejen temperaturstyret af bundkortet. Det vil så bare give den en højere gennemsnitstemperatur, men det er altså ikke noget problem. Det værste der kan ske er at systemet lukker ned pga for høj temperatur.

NEJ! Køb den powersupply der PASSER TIL DIT BEHOV! Larmer den så for meget, så skift blæseren!

Kan du forklarer hvad dit powersupplybehov er? Regner du med at du har et behov for en 1000W strømforsyning, og har du overvejet hvad der sker hvis du brænder 1000W af inde i et lille kabinet?
Igen er der tale om overdimensionering af systemerne. Den PT billigste PSU til 119kr er på 300W og det er rigeligt til at drive en HTPC.

Det er GAK at anbefale folk at købe dyre systemer, når det eneste der reelt giver brug for CPU-kraft er den bizarre trang til at køre vista. Selve mediecenter funktionen kræver jo ikke det store. At brænde CD'er og DVD'er kræver altså ikke en dualcore, og konverteringer kan f.eks gøres om natten. Samtidigt er det værd at bemærke at dit konverteringsprogram sikkert kun bruger den ene kerne og derfor faktisk ikke kører hurtigere end en singlecore!

Rune
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2007 kl. 23:31

Læste du hvad jeg skrev? Der er IKKE brug for stor computerkraft i et mediecenter. Manden skal se lavopløste ting, og vil købe et tv-kort der klarer encodingen, det er derfor logisk at spare pengene og købe et langsommere system. Hvis han om 1-2 år så vil se HDTV(mere realistisk end flertallet på recordere.dk) så kan han til den tid opgradere meget billigt! Sjovt at du RÅBER sådan op om at se på behov...

Læs hvad jeg skriver - Tilpas computeren til behovet. Og ikke omvendt. Det værste man kan gøre, det er at gå efter et decideret computerkraft, (lav eller høj). Man skal i stedet se på, hvad det er man skal bruge sin computer til, og se på kravet til disse ting. Så kan man fastsætte sin computer´s kraft.

Standardkøleren er den samme på de fleste modeller, og den er designet med en god margin også til de kraftigere modeller. Det er derfor ikke noget problem at den kører langsommere. Den er i forvejen temperaturstyret af bundkortet. Det vil så bare give den en højere gennemsnitstemperatur, men det er altså ikke noget problem. Det værste der kan ske er at systemet lukker ned pga for høj temperatur.

Nej, det er ikke det værste. Det værste er at cpuén brænder af. Er du i tvivl, så læs vejledningerne til de forskellige cpuér (de følger faktisk med, når man køber en cpu). Garantien er ikke dækket hvis du laver dette stunt.

Og igen, det er fuldstændigt vanvid. Det eneste du opnår er, at cpuén bliver varmere. Bundkortet vil derefter forsøge at kompensere for denne varme ved at hæve hastigheden yderligere, indtil temepraturen når det niveau som den skal have for den (de) process(er) cpuén nu er i gang med, som gør at varmen stiger.
Den mer-varme lukkes dernæst ud i kabinettet, som så blæserne i kabinettet skal forsøge at slippe af med ved at de så begynder at køre hurtigere, (og støjer mere). Hvis altså de er temperaturstyret. Hvis ikke, ja så varmer du bare det hele op.
Og ja, det er korrekt at disse box kølere er produceret med en god margien. Det er bla. derfor at mange Zalman kølere bliver leveret med en ekstern justerbar modstand, så man kan reguler hastigheden ned. Dette bør man kun gøre, hvis man har virkelig styr på hvad det er man laver og dernæst har temperatur overvågning på.

En nyere Intel eller AMD processor arbejder ved høj frekvens på en væsentligt lavere varme. Og ja de koster noget mere, men det er nemmere at gøre mere lydløse, netop fordi de ikke bliver så varme, ved det samme behov. Så hvis behovet er at det skal være lydløst, så er løsningen en nyere cpu. Og IKKE at man begynder at tvinge hastigheden ned på blæseren for en ældre og billigere cpu. Det opnår man kun mer varme med, og så skal denne varme ud et andet sted, som så støjer.

Kan du forklarer hvad dit powersupplybehov er? Regner du med at du har et behov for en 1000W strømforsyning, og har du overvejet hvad der sker hvis du brænder 1000W af inde i et lille kabinet?
Igen er der tale om overdimensionering af systemerne. Den PT billigste PSU til 119kr er på 300W og det er rigeligt til at drive en HTPC.

Jeg kan snildt forklare hvad mit behov er mht. strømforsyningen. Det fortæller mine enheder mig, bla. CPU, Bundkort, Harddiske, CD/DVD drev og ikke mindst grafikkortet, som er den store synder. Ja stort set alt hvad jeg kommer i mit kabinet, skal nok fortælle mig hvad mit behov er strømmæssigt.  Men hvis jeg ikke ved hvad jeg kommer i, nej så kender jeg ikke mit behov.

Det er GAK at anbefale folk at købe dyre systemer, når det eneste der reelt giver brug for CPU-kraft er den bizarre trang til at køre vista. Selve mediecenter funktionen kræver jo ikke det store. At brænde CD'er og DVD'er kræver altså ikke en dualcore, og konverteringer kan f.eks gøres om natten. Samtidigt er det værd at bemærke at dit konverteringsprogram sikkert kun bruger den ene kerne og derfor faktisk ikke kører hurtigere end en singlecore!

Rune

Jeg anbefaler bestemt aldrig nogen at købe dyre systemer. Når folk spørger mig, hvad de skal købe. Så er mit første svar - Hvad skal du bruge den til. I langt de fleste tilfælde aner de det ikke med sikkerhed. De har nogle ideer som er ganske gode som udgangspunkt. Men når man så går dem nærmere på klingen og f.eks spørger om de evt. vil være interesseret i at lade computeren stå natten over for at konvertere en film, (med det mer-forbrug af strøm den så vil bruge), så er svaret oftest nej.
Dette var bare for at give et eksempel på, hvorfor man ikke bare kan stadfæste andre folks behov på forhånd. Og endnu mere hvorfor det er så vigtigt at få behovet præciseret, hvis man skal optimere maskinen til behovet.
Som regl ender det med, at man for at være sikker, så napper man en lidt mere overdimentioneret maskine. Det kunne jo være at behovet ændrede sig, når man nu rigtig kom igang. Så ville det være surt at skulle starte helt forfra, eller gå på kompromis med sine behov, fordi maskinen ikke er skruet sammen til det alligevel.

Jeg har bygget computer siden 1987 til mig selv, familie, venner og bekendte. Jeg ved hvor surt det er, at have en maskine som ikke lever op til behovet, fordi man liiiiige skulle spare lidt hist og pist, og forøvrigt ikke helt vidste alligevel hvad det var man ville.

Man kunne også bare tage springet og droppe windows helt og f.eks nappe en Linux. Så ser konfigurationen jo helt anderledes ud.

Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2007 kl. 10:22

Tak for svarene. Jeg fortsætter min søgning efter et m-atx bundkort med s-video lidt endnu.

Jeg har fundet dette

men det er til en mobilprocessor.

Hvor vigtigt er det, at bundkortet har et nyt chipset?

->Ken_T: Du behandler ikke mobilprocessorene på din hjemmeside. Skyldes det, at du ikke mener, at der er grund til at bruge dem til en HTPC eller du ikke selv har nok erfaring med dem, så du kan skrive om dem? - I øvrigt bliver din hjemmeside bedre og bedre....
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2007 kl. 11:34
Det bundkort du ser på koster 1600 kr   det er ret meget syntes jeg, eller hvad. Nu vil jeg prøve at finde noget jeg kan foreslå dig som så har s-video ud. Og som er bedre.

Jeg har forsøgt at finde bundkort at anbefale, der har noget at byde på i forbindelse med de nyeste krav. Når de samtidig ikke har en høj pris, syntes det ikke at være en bagside. (500-800 kr inklusive et godt grafikkort.)

Men du (JSA), er i en situation hvor du ønsker en Intel processor og det vanskeliggør sagen.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2007 kl. 12:12
JSA    du skulle nok finde et bundkort (micro) med pci-e til et grafikkort med s-video ud.  Og så vente med  at  tænke HD til det bliver aktuelt med TV og tiden er den rigtige. 

Og så skifte og opgradere til den tid. Det tror jeg ville være det rigtige. Priser på alt falder jo og også ATI kommer på banen med nye grafikkort til Vista (dx10 og HDMI/HDCP). 

Kan ikke finde et andet bundkort end det du selv ser på, men et egnet bundkort til en core 2 duo, med separat grafikkort koster ikke det samme. Det kan samlet laves for under 1000.

Redigeret af Ken_T - 27-Maj-2007 kl. 16:23
Til top
Sarchasmo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Februar-2006
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2007 kl. 22:11
Jeg har selv kigget efter et Core 2 Duo ATX bundkort med SVHS - uden held, så nu bliver det et ASUS P5K Deluxe Wifi-AP sammen med et nVidia 8500 grafikkort. Og det bare for at få en SVHS udgang
Til top
JSA:-) Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Maj-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Maj-2007 kl. 21:40

Oprindeligt skrevet af Sarchasmo Sarchasmo skrev:

Jeg har selv kigget efter et Core 2 Duo ATX bundkort med SVHS - uden held, så nu bliver det et ASUS P5K Deluxe Wifi-AP sammen med et nVidia 8500 grafikkort. Og det bare for at få en SVHS udgang

Vil du uddybe dine begrundelser for valg af bundkort? Hvorfor ikke vælge et m-atx bundkort, da det giver mulighed for at få et mindre kabinet?

Mht grafikkort - er der nogen grund til at vælge et så stort, hvis pc'en kun skal bruges som HTPC? - Du har jo kun et alm. fjernsyn, når du også søger S-Video udgang.

På forhånd tak

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu