recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt om Pioneer surround receivere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt om Pioneer surround receivere

Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

He he! Er det nu vi skal ha' muldvarpeskindet frem i lyset?

Eller er det bare flerkanals PQLS der er forskel fra sidste års modeller, som vores SC-LX71

Primært flerkanals PQSL, jeg skifter i det mindste ikke Kampus.

Tro det eller lad være

Årh lad være. Når de første begejstrede reviews kommer, så kan man ikke se dig for bare fodsåler.

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2009
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Rent specmæssigt set er forskellen på disse to så lille, at jeg ikke helt forstår hvorfor de ikke har nøjedes med at udvikle den ene (LX82), som så prismæssigt kunne have ligget et sted midt mellem de to modeller (lavere udviklingsomkostninger, en sparet THX Select godkendelse og større produktionsserier af een forstærker), og dermed været en væsentligt mere konkurrencedygtig THX Ultra forstærker.

Det kunne jo være at der var en forskel på en lille ligegyldig bagatel der kaldes lydkvaliteten.

Jamen det er da klart - nu taler jeg i sagens natur også ud fra de listede specs og ikke personlig erfaring med receiverne.

Jeg kan bare ikke mindes at have set to recievere fra een producent i samme "årgang" som har så identiske specs både hvad angår tilslutninger, indstillingsmuligheder og fysisk fremtoning (mål, udseende og vægt), og kan ikke lade være med at få den tanke at hele for-forstærkerdelen, incl. processorer og software er 100% ens, og at den eneste reelle forskel er de (marginalt) kraftigere ICE moduler i effektdelen.

Jeg håber der kommer en test på et tidspunkt der netop laver en heads-up sammenligning af lydkvaliteten på de to modeller...

Redigeret af RogueAgent - 02-September-2009 kl. 18:32
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Hobby Man Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-August-2009
Sted: Denmark
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:00
Ja, det er vist lige det med forskellen på lydkvaliteten...

http://www.whathifi.com/Review/Pioneer-SC-LX71/

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:07

Oprindeligt skrevet af Hobby Man Hobby Man skrev:

Og dog - hvis du læser de underliggende kommentarer, så undres folk faktisk over, at WhatHiFi gør så meget ud af lydforskellen.

Jeg har hørt dem begge i samme rum, og på samme højtalere. Forskellen er faktisk ikke så stor. I det mindste ikke stor nok til at jeg ville betale prisforskellen (SC-LX71/SC-LX81)

Men der kan nemt være flere og andre årsager til at vælge en LX82 fremfor en LX72

Redigeret af Hother - 03-September-2009 kl. 13:07
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:15

Men der kan nemt være flere og andre årsager til at vælge en LX82 fremfor en LX72
Vel nok primært blæreeffekten i THX Ultra stemplet frem for THX Select..?

På de foregående modeller var specs også stort set identiske, med den tidligere nævnte meget vigtige forskel at LX81 har to hdmi udgange mod LX71's ene. Dette er en ret håndgribelig forskel og kunne for mange nemt gøre udslaget i valget af den ene frem for den anden.

Men på LX72 er der ikke engang denne forskel (medmindre der selvfølgelig er en copy/paste fejl i speclisten).
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:17

Lige bestemt det med at den lyder tyndt i toppen, er jeg på sin vis enig i. Efter flere mds lytten og justeren, har jeg endnu ikke opnået "den perfekte lyd" i toppen.

Men det er så også afhængig af hvilken CD jeg spiller. Nogle CDer lyder bare mums, mens andre bliver pillet af straks, da de lyder ad H til.

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:17

Jeg har gennem et stykke tid studeret disse to nye Pioneer AV receivere, både de amerikanske udgaver (SC-27 og SC-25) som har været på markedet i over en måned, samt nu deres europæiske/asiatiske pendanter (SC-LX82 og SC-LX72), ikke mindst fordi jeg påregner at købe en af dem.

Forskelle

Jeg ved godt, der generelt kan være forskel på specs i US og EU versioner, men grundlæggende ser disse AV receivere ud til at være meget ens. Det lader til kun at være udseendet og strømforsyningen der skiller sig ud. US modellerne, som også går under "Elite" navnet, har gult displaylys og sorte fødder, i modsætning til EU modellerne som har blåt displaylys og fødder i sølv look. Vægt og dimensioner er fuldstændig ens.

Hvis man så kigger på forskellen imellem de to modeltrin SC-LX82/SC-27 og SC-LX72/SC-27, er der lidt flere forskelle end tidligere nævnt i denne tråd.

Hvis man laver et sammendrag af Features/Specifications på Pioneer.eu henholdsvis Pioneerelectronics.com får man følgende forskelle:

SC-LX82 / SC-27 SC-LX72 / SC-25
Sampling Rate Converter  Yes -
Digital Coaxial Inputs 3 2
Component Video Outputs 2 1
Zone 2 Video Out Composite or Component Composite
Zone 3 Video Out Composite or Component Composite
Zone 2 HD Video via Component Yes -
Large speaker terminals Yes -
Learning Remote Illuminated LCD Illuminated

Der ser rigtigt nok ikke ud til at være de store forskelle, men det der nok bedst forklarer den forholdsvis store prisforskel (godt 3.000,- herhjemme) er Burr-Brown high bit / high sampling converter'en i SC-LX82/SC-27, som konverterer alle audio kilder til 192 kHz / 24-bit med en mere præcis signalbehandling til følge. Om det så er værd at give de ekstra penge for, er et godt spørgsmål. Det må den enkelte person selv afgøre. Jeg tror selv, man får en hørbart bedre lyd i "storebroren", såfremt resten af ens lyd setup matcher i kvalitet.

Nye scalere

En nævneværdig forskel i forhold til sidste års modeller (SC-LX81/71), er, at Pioneer er gået væk fra Faroudja DCDi scalere, og sikkert til manges glæde har valgt at bruge Anchor Bay VRS scalere (bekræftet af Pioneer).  Dog lader det til, at de har valgt en mindre kostbar chip end den der bruges i DVDO Edge, Oppo BDP-83 m.fl. (som hedder ABT2010). Det er i så fald lidt ærgerligt, da ABT2010 chippen ellers går for at være den bedste allround video processor / scaler på markedet p.t. Pioneer bruger ABT1015 chippen i VSX-1019AH, og det er formentlig også den de bruger i SC-LX82/72 receiverne (og i VSX-LX52). NB. Jeg har bedt Lars få disse ting bekræftet af Pioneer på IFA. For de interesserede kan man læse om forskellene på Anchor Bays VRS chips her og her.

THX

Pioneer SC-LX82/SC-25 har fået THX Ultra2 Plus certifikatet (blåstempel) mens SC-LX72 / SC-25 "kun" har fået THX Select2 Plus certifikatet. Forstærkerne yder ellers det samme. Pioneer i USA skriver 140W x 7 (20Hz - 20kHz, .09% THD @ 8 ohms, All Channels Driven). Og Pioneer herhjemme skriver 190W x 7 ved 6 ohm for SC-LX82 (og 180W x 7 ved 6 ohm for SC-LX72). Sidstnævnte er utvivlsomt et marketing stunt fra Pioneers side, som skal få os forbrugere til at tro, at vi får lidt mere effekt i den store receiver. Jeg har læst om folk på internettet, der har målt på forrige års modeller (SC-LX81/71), hvor der ikke var en målbar forskel i effekten, på trods af at Pioneer skriver det... Men hvorfor så den forskel i THX mærkningen? Årsagen er den at Pioneer simpelthen kun har ansøgt om at få SC-LX-72'eren (og SC-25'eren) THX Select2 Plus certificeret. Og det opnåede den så. Men den ville også kunne have opnået en THX Ultra2 Plus certificering, hvis Pioneer ønskede/ville have betalt for dette! Det drejer sig alt sammen om markedsføring. Hvorfor nøjes med én model, når man kan nå et bredere kundesegment ved at tilbyde to modeller?!

Hvis man skal komme med en konklussion her, må den være, at man lige så godt kan vælge SC-LX72'eren og spare de ca. 3.000,- SC-LX82'eren koster mere, hvis altså man kan undvære den bedre sampling rate convertor og THX Ultra2 Plus mærket (plus de andre småting).

/Tarkin

Redigeret af Tarkin - 03-September-2009 kl. 13:23
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:23

Lige bestemt det med at den lyder tyndt i toppen, er jeg på sin vis enig i. Efter flere mds lytten og justeren, har jeg endnu ikke opnået "den perfekte lyd" i toppen.

Men det er så også afhængig af hvilken CD jeg spiller. Nogle CDer lyder bare mums, mens andre bliver pillet af straks, da de lyder ad H til.

Du er da også bare så kræsen Kampus. Jeg har heldigvis ikke oplevet lige det du beskriver. Til gengæld oplever jeg, at CD´erne har en noget større kvalitetsforskel i lyden  - end jeg tidligere har oplevet

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:27

Du er da også bare så kræsen Kampus. Jeg har heldigvis ikke oplevet lige det du beskriver. Til gengæld oplever jeg, at CD´erne har en noget større kvalitetsforskel i lyden  - end jeg tidligere har oplevet

Jamen er det ikke det samme, bare med andre ord.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:28
Jeg kan godt se pointen i samplerate converteren, men om det skulle gøre hele udslaget skal jeg ikke kunne sige.

LX82 har ifølge Pioneers side kun een component udgang, ligesom LX72..?
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:32

Jamen er det ikke det samme, bare med andre ord.

Tjaane....nej det tror jeg ikke, for jeg slås ikke med diskanten. Diskanten kan naturligvis variere fra CD til CD - afhængig af indspilningen. Men aldrig noget hvor jeg har sagt - sikke noget bras

Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2009 kl. 13:33

Jeg kan godt se pointen i samplerate converteren, men om det skulle gøre hele udslaget skal jeg ikke kunne sige.

Pioneer USA skriver meget interessant:

New HD-Audio digital signal processing is also crucial to maintaining the integrity of the Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio surround sound formats. Lower resolution and compressed multi-channel formats will also benefit with a professional grade Burr-Brown® Sampling Rate Converter that will effectively scale all analog and digital signals to 192kHz/24-Bit resolution; exclusive to the SC-27 and a key component to its step-up feature set.

LX82 har ifølge Pioneers side kun een component udgang, ligesom LX72..?

Ja, specs'ne skal lige tages med et gran salt. Men kig på billederne eller på Pioneers US site - så har du beviset!

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu