recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Plasma eller LCD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt Plasma eller LCD ?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 13:48
Appletten siger jo også, at du ved 2.8 m kan skelne pixels på et 720p-TV. Så 2.5 m passer fint. Med dit KRP så er du oppe i 1080p, så her skal du helt ind på 2 m før du vil kunne se en pixel.

I samme omgang, så vær OBS på at dét at kunne se en pixel ikke er det samme som, at billedet bliver pixeleret. Når du sidder foran din PC-skærm, så kan du sikkert også se et punktum på skærmen, eller en enkelt sort pixel på hvid baggrund, men det betyder jo ikke at billedet ligner Lego-klodser.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Nå ok! Ermm

LOL... en rigtig "du får ret, jeg får fred" kommentar.... Wink

Næh overhovedet ikke. det var bare ikke sådan jeg havde forstået tablet'en.Ermm

Nu er det mig, der har lavet appletten, så jeg kan da lige komme på banen med en opklaring. Anima har ret.

Appletten fortæller dig hvornår du sidder for langt væk fra TV'et til at få glæde af den høje opløsning. Hvis man lige tager sig tid til at læse teksten ovenover, og ikke springer direkte ud i det, så skulle det også være forklaret. Pointen er, at der ikke er så megen fornuft i at købe sig fattig i fuld HD, hvis man alligevel sætter sig så langt væk, at du ikke kan se detaljerne. Du bliver eksempelvis ikke gladere af 4Kx2K hvis du i forvejen sidder for langt væk til at kunne se detaljerne på 1080p.

Appletten er primært ment som en øjenåbner for folk, der blindt ser på opløsning som et vigtig parameter. I virkeligheden vil de færreste nok sætte sig 1.8 m fra deres 50" TV (jeg gør ikke), men med vores applet, så er du i det mindste gjort bekendt med, at du mister detaljenuancering længere væk end 1.8 m.

Jeg ville gerne have haft et skema over min. afstande for 42"-46" 0g 50"
ved SD signal (feks. You See) vel i 720 opløsning ?
Man siger jo at billedet bliver "kornet" hvis man sidder for tæt på ??

SU

Iøvrigt et fint indlæg du har lavet
E.L.
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 14:48
SD er vel 576P, og kan derfor IKKE være 720P.

Du kan ligeledes bruge aplet'en til at finde en god siddeafstand ved SD signal op til 47". Skal du bruge en for 50" må du selv frem med lommeregneren - C er aspect ratio, fx. 16/10 (som i 16:10). og så er det ellers bare at knalde det hele ind.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Anima Anima skrev:

SD er vel 576P, og kan derfor IKKE være 720P.
Du kan ligeledes bruge aplet'en til at finde en god siddeafstand ved SD signal op til 47". Skal du bruge en for 50" må du selv frem med lommeregneren - C er aspect ratio, fx. 16/10 (som i 16:10). og så er det ellers bare at knalde det hele ind.

Tak Anima

Sender You See kabel-tv i 576P ??, er det ikke et digital signal 720P ??

Forstår man skal frem med lommeregneren ?
Det lyder let, men jeg har prøvet og kom frem til en mystisk afstand
Hvis du gider må du gerne prøve at indtaste en 46" skærm med 575P eller 720P,
E.L.
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6288
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 17:15
Næ , SD er 576i...Hvis bare alt blev sendt i 720p og med en ordentlig bitrate , ja så var der ingen problemer....
MVH
TCL 65C855 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Næ , SD er 576i...Hvis bare alt blev sendt i 720p og med en ordentlig bitrate , ja så var der ingen problemer....
MVH

ordentlig bitrate ?

You See har svaret i Flatpanels
De mener jo at de sender i en god kvalitet
E.L.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 17:26
Ja på HD kanaler , alle andre " almindelige " digitale kanaler er stadig 576i...
MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Jeg ville gerne have haft et skema over min. afstande for 42"-46" 0g 50"
ved SD signal (feks. You See) vel i 720 opløsning ?
Man siger jo at billedet bliver "kornet" hvis man sidder for tæt på ??

SU

Iøvrigt et fint indlæg du har lavet
Minimumsafstanden  er lidt mere tricky. Det er nemt nok at tage den teoretiske afstand for begrænsningen i synet, men hvornår noget bliver "for grovkornet" er ikke noget man måler normalt. I princippet kunne man nok finde en tilsvarende formel for hvornår man begynder at kunne se kanterne på en pixel, hvilket vil give dig Lego-effekten, men det eneste vores applet fortæller dig er at ved eks. 4.9 m og fremad, så er 46" i stand til at give dig fuld valuta når du ser SD. Derefter rammer man så et punkt hvor billedet bliver Lego-agtigt, men hvor det præcis sker har vi ikke et mål for. Ved 2.8 m er samme 46" TV stort nok til at du får glæde af et 720p HD-signal, så et eller andet sted derimellem finder du det optimale for et SD-signal.

Som andre har fremhævet, så er den basale geometri gennemregnet nederst på siden med vores applet, så hvis du vil løse ligningen selv, så er det bare at gå i krig. Vores applet er dog i stand til at regne begge veje, så du kan enten indtaste et tommemål, som så vil returnere en siddeafstand, eller du kan indtaste din egen siddeafstand, som så vil returnere den størrelse skærm du har behov for ved en given opløsning. Hvis du selv indtaster værdier øverst, så er du ikke begrænset af hvor langt tilbage du kan trække gutten i lænestolen.

Det essentielle er at du på forhånd er klar over hvad opløsningen af dit materiale er. Hvis du ser SD, så er det "576p" du skal bruge (om det er p eller i er ligemeget i denne sammenhæng). Ved signaler som DR HD, så er det 720p, hvor du bør vælge 1366x720. Ved signaler fra eks. Kanal 5 HD eller VM-kampene, så skal du vælge 1080p. Så længe vi antager, at dit eget TV har en opløsning på 1920x1080 (fuld HD), så vil det være opløsningen på dit kildemateriale, som sætter begrænsningen (minimum SD og maksimum 1080p).

Edit: Medgivet - jeg kunne godt have lavet appletten lidt anderledes, så man i stedet blev spurgt om tingene i en ordnet rækkefølge, såsom "Hvad er opløsningen på dit kildemateriale?" og herefter "Vil du bestemme TV-størrelse eller siddeafstand?" og så blev svaret serveret direkte. Pt. har man lidt mere frihed til selv at rode med tingene hvilket JEG foretrak, men jeg testede ikke tingene på vores brugere inden jeg lavede artiklen i sin tid. Den er efterhånden en del år gammel, så det kunne være den skulle have et facelift.

Redigeret af Yakken - 08-Juni-2010 kl. 20:25
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 20:47

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Jeg ville gerne have haft et skema over min. afstande for 42"-46" 0g 50" ved SD signal (feks. You See) vel i 720 opløsning ? Man siger jo at billedet bliver "kornet" hvis man sidder for tæt på ?? SU Iøvrigt et fint indlæg du har lavet

Minimumsafstanden  er lidt mere tricky. Det er nemt nok at tage den teoretiske afstand for begrænsningen i synet, men hvornår noget bliver "for grovkornet" er ikke noget man måler normalt. I princippet kunne man nok finde en tilsvarende formel for hvornår man begynder at kunne se kanterne på en pixel, hvilket vil give dig Lego-effekten, men det eneste vores applet fortæller dig er at ved eks. 4.9 m og fremad, så er 46" i stand til at give dig fuld valuta når du ser SD. Derefter rammer man så et punkt hvor billedet bliver Lego-agtigt, men hvor det præcis sker har vi ikke et mål for. Ved 2.8 m er samme 46" TV stort nok til at du får glæde af et 720p HD-signal, så et eller andet sted derimellem finder du det optimale for et SD-signal.

Som andre har fremhævet, så er den basale geometri gennemregnet nederst på siden med vores applet, så hvis du vil løse ligningen selv, så er det bare at gå i krig. Vores applet er dog i stand til at regne begge veje, så du kan enten indtaste et tommemål, som så vil returnere en siddeafstand, eller du kan indtaste din egen siddeafstand, som så vil returnere den størrelse skærm du har behov for ved en given opløsning. Hvis du selv indtaster værdier øverst, så er du ikke begrænset af hvor langt tilbage du kan trække gutten i lænestolen.

Det essentielle er at du på forhånd er klar over hvad opløsningen af dit materiale er. Hvis du ser SD, så er det "576p" du skal bruge (om det er p eller i er ligemeget i denne sammenhæng). Ved signaler som DR HD, så er det 720p, hvor du bør vælge 1366x720. Ved signaler fra eks. Kanal 5 HD eller VM-kampene, så skal du vælge 1080p. Så længe vi antager, at dit eget TV har en opløsning på 1920x1080 (fuld HD), så vil det være opløsningen på dit kildemateriale, som sætter begrænsningen (minimum SD og maksimum 1080p).

Edit: Medgivet - jeg kunne godt have lavet appletten lidt anderledes, så man i stedet blev spurgt om tingene i en ordnet rækkefølge, såsom "Hvad er opløsningen på dit kildemateriale?" og herefter "Vil du bestemme TV-størrelse eller siddeafstand?" og så blev svaret serveret direkte. Pt. har man lidt mere frihed til selv at rode med tingene hvilket JEG foretrak, men jeg testede ikke tingene på vores brugere inden jeg lavede artiklen i sin tid. Den er efterhånden en del år gammel, så det kunne være den skulle have et facelift.

Du skriver:

applet fortæller dig er at ved eks. 4.9 m og fremad, så er 46" i stand til at give dig fuld valuta når du ser SD. Derefter rammer man så et punkt hvor billedet bliver Lego-agtigt, men hvor det præcis sker har vi ikke et mål for. Ved 2.8 m er samme 46" TV stort nok til at du får glæde af et 720p HD-signal, så et eller andet sted derimellem finder du det optimale for et SD-signal

Det er da vist helt galt, jeg får en G20 i 46" imorgen og jeg sidder 2,70 m fra skærmen (har idag en 42" PX80) som er super i denne afstand
Jeg ser Yoy See kabel

Har jeg skidt i nælderne ?
E.L.
Til top
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 20:53
Nej, det har du bestemt ikke. Det vil være håbløst at købe TV ud fra en antagelse om, at man kun skal se SD-signaler i al fremtid. HD er og bliver fremtiden, så blot fordi kanaludbuddet er lidt svagt lige nu, så skal du ikke gå ud og købe et lille TV blot fordi tingene bliver lidt for store på de dårlige signaler. Der kommer mere og mere HD-materiale for hvert år der går.

Omvendt så vil du være meget ked af at have købt for småt hvis du ser BluRay og andet HD-materiale (og du BØR se BluRay!). Jeg sidder ca. 2.8 m fra mit eget 50" Kuro og ja, når jeg ser Venner (hvilket jo er en gammel møgoptagelse), så er det da temmelig ækelt i så stor en størrelse, men ellers er det ikke noget jeg tænker over. Med de kommende VM-kampe, som transmitteres i 1080i, så vil du så afgjort få set hvorfor det er fedt med 46" lige foran snotten Cool
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 20:54
Nej , slet ikke , jeg sidder 2.8m fra 50G20 , og glem at jeg nogen sinde skal have et mindre tvSmile , jeg overvejede et 46" men godt at jeg valgte et 50"....
MVH
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2010 kl. 21:01

Nej, det har du bestemt ikke. Det vil være håbløst at købe TV ud fra en antagelse om, at man kun skal se SD-signaler i al fremtid. HD er og bliver fremtiden, så blot fordi kanaludbuddet er lidt svagt lige nu, så skal du ikke gå ud og købe et lille TV blot fordi tingene bliver lidt for store på de dårlige signaler. Der kommer mere og mere HD-materiale for hvert år der går.

Omvendt så vil du være meget ked af at have købt for småt hvis du ser BluRay og andet HD-materiale (og du BØR se BluRay!). Jeg sidder ca. 2.8 m fra mit eget 50" Kuro og ja, når jeg ser Venner (hvilket jo er en gammel møgoptagelse), så er det da temmelig ækelt i så stor en størrelse, men ellers er det ikke noget jeg tænker over. Med de kommende VM-kampe, som transmitteres i 1080i, så vil du så afgjort få set hvorfor det er fedt med 46" lige foran snotten Cool

1000 tak for svaret
Nu ser vi, jeg er tilfreds hvis billedet er a-la PX80
Ja, BlueRay følger lige i r.
E.L.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu