recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt set up med det hele
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt set up med det hele

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Galvanize Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-December-2009
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Jeg synes man går et gedigent produkt som der ikke er bøvl med, som kan en masse - og så synes jeg prisen er god.

Okay kunne være jeg skulle kigge lidt ekstra på dem.

Hvilken en model har/bruger du?
Til top
Ulrikwich Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrikwich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 16:17
Jeg har en 211+ Det er en 2011 model med 2 bays. 

Du skal kigge efter 412+, 413, eller 413j. De er alle 4 bays, og jeg kunne se at du ville have 4 diske i. Forskellen på de tre er hvor kraftig den skal være. Lav en sammenligning på Syno's hjemmeside evt.

Yderligere er der den fordel de har meget lavt lydniveau og strømforbrug

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrikwich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 16:19
Personligt synes jeg 413 er den klart mest interessante
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 16:28
Oprindeligt skrevet af Ulrikwich Ulrikwich skrev:

Jeg har en 211+ Det er en 2011 model med 2 bays. 

Du skal kigge efter 412+, 413, eller 413j. De er alle 4 bays, og jeg kunne se at du ville have 4 diske i. Forskellen på de tre er hvor kraftig den skal være. Lav en sammenligning på Syno's hjemmeside evt.

Yderligere er der den fordel de har meget lavt lydniveau og strømforbrug

Lyder fantastisk med disse indspark, må jeg jo lige prøve at sætte mig ind hva de kan ;)

Ja det er self en fordel at der er lavt lydniveau og lavt strømforbrug....

Men tror jeg vil prøve at veje det op mod serveren, eventuelt om man skulle sætte et andet styresystem i for udvide dens muligheder da jeg godt kan se man er lidt låst på WHS 2011.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Galvanize Galvanize skrev:

Nu står jeg og skal i gang med mit første HTPC og Server projekt og med dette for øje søger jeg lidt hjælp og lidt erfaringer fra jer, derudover skal der købes nyt af næsten alt såsom tv, bluray player, receiver og højttalere, så det er noget af et projekt.

Vent med at købe for meget hardware indtil du har erfaring med hvad det er du vil.

Du kan få en million gode råd herinde uden at komme tættere på hvad du egentlig har brug for, for sådan et setup er stærkt individuelt.

Mit råd er, hvis du har planer om at optage tv, at du starter med at købe en tv tuner og intet andet. Jeg synes hdhomerun er en fed tunerløsning, men du kan også sagtens vælge en usb tuner. Hdhomerun ligger omkring 11-1200 kroner for en boks med to tunere, mens en usb løsning med en enkelt tuner ligger på ca. det halve.

Med din nye tuner giver du dig til at installere software på din nuværende pc for at få en fornemmelse for hvilken software du bryder dig om, hvad du gerne vil have softwaren skal kunne, kort sagt hvad det skal være og hvad det ikke skal være. Prøv hele molevitten af, microsoft media center, dvbviewer, mediaportal og hvad der nu ellers bliver snakket om her i htpc forummet. Om et par uger har du så ret godt tjek på hvad der dur og ikke dur og hvad du vil bygge dit setup op omkring og eneste udgift var til den tunerløsning du alligevel skal bruge senere.

På din nuværende pc prøver du også at rippe nogle dvd'er og blurays og leger med forskellig software til at afspille tingene. Igen får du lynhurtigt en fornemmelse for hvad der kan lade sig gøre, hvilken software du bryder dig om osv.

Du kan evt. også dele mappen med de rippede dvd, blurays og tv optagelser og købe fx. en boxee box eller en wd tv live eller begge hjem over nettet, så har du 14 dage til at afprøve hvad de kan inden du beslutter om du vil benytte returretten eller beholde dem. Pris: lidt porto for at sende retur.

Du kan læse dig vind og skæv her på forummet og blive totalt kuldret af alle vores anbefalinger, men du bliver først reelt klogere når du kommer igang med at lege med tingene og det kan du gøre temmeligt billigt på din nuværende pc. Når du så har fundet ud af præcis hvilken software du ønsker og om der skal kunne optages på den ene eller anden måde og pauses live tv og den slags, så er det meget nemmere at rådgive i forhold til hardware der kan løfte opgaven.

For at komme med et konkret eksempel, du har opstillet nogle krav til en htpc og vedlangt en liste med en stribe hardware. Du har listet stumper for omkring 6000 kroner til en opgave der kan løses af en wd tv boks til 700 kroner. Det er fint nok med en 6000 kroners pc hvis du vil et eller andet specielt med den der kræver al den ram, diskplads og cpukraft, men det er også muligt at det kan gøres til en brøkdel af prisen. Personligt har jeg en atom ion løsning med openelec installerede til en trediedel af prisen og den har indtil videre spillet ALT hvad jeg har kastet efter den. Hvis jeg havde kunnet leve med interfacet i en wd tv boks havde jeg kunnet klare mig for endnu mindre. 

Så gå igang med at afprøve software og lån evt. et par færdige bokse hjem via noget nethandel, så bliver du langt bedre udstyret til at træffe valg om hvad du har brug for og hvad du kan undvære, det er sguda fjollet at hjemmebygge htpc'er til 6000 stykket hvis en boxee box eller en popcorn hour til en brøkdel af prisen er lige det du har brug for.

Til top
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2007
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2013 kl. 23:24

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Oprindeligt skrevet af Nichof Nichof skrev:

Spændende sådan at starte helt fra scratch med nye stumper. Jeg vil kommentere lidt på din HTPC opsætning. Jeg bruger selv en identisk maskine (samme CPU og bundkort) og du skal være opmærksom på at Intel har kendte og ikke løste problemer med deres grafikkortdriver.
Dette har betydet at jeg har været nødt til at sætte et grafikkort i for at opnå et fornuftigt billed.

Har du overvejet at bruge et passivt kølet kabinet til din HTPC, et af dine krav er jo at den skal være stille, f.eks. Streacom?

mvh.
Niels

Så vidt jeg har forstået via dette link: http://experts.windows.com/w/experts_wiki/71.aspx?Sort=MostRecent&PageIndex=1 
Ville dette problem være løst med en IVY Bridge Intel I3 Processor med HD4000 Graphics? men lyder ikke sådan på dig?
men kunne være man skulle kigge efter et af de grafikkort der er vist under ovenstående link.

Ja har overvejet streacom, men har også sat et alternativ op som det silverstone kabinet med dertilhørende køler og det vil være nede omkring 19dba og det mener jeg nu ikk er særligt højt, samt at designet er superfedt på det ovenstående silverstone kabinet ;)

Både sandy/ivy bridge har pixeleringsproblemer på Live TV når du er i PAL land

Ok men er det kun under live tv? for regner ikke med at jeg skal se live tv via HTPCen?

Desværre nej, den gør det både ved afspilning af optaget TV og ved live TV. Det er endt med at jeg har sat et gammelt passivtkølet Nvidia kort i og det har løst problemet, men det var jo ikke lige tilsigtet.

Mvh.
Niels
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 01:35
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Nu står jeg og skal i gang med mit første HTPC og Server projekt og med dette for øje søger jeg lidt hjælp og lidt erfaringer fra jer, derudover skal der købes nyt af næsten alt såsom tv, bluray player, receiver og højttalere, så det er noget af et projekt.

Vent med at købe for meget hardware indtil du har erfaring med hvad det er du vil.

Du kan få en million gode råd herinde uden at komme tættere på hvad du egentlig har brug for, for sådan et setup er stærkt individuelt.

Mit råd er, hvis du har planer om at optage tv, at du starter med at købe en tv tuner og intet andet. Jeg synes hdhomerun er en fed tunerløsning, men du kan også sagtens vælge en usb tuner. Hdhomerun ligger omkring 11-1200 kroner for en boks med to tunere, mens en usb løsning med en enkelt tuner ligger på ca. det halve.

Med din nye tuner giver du dig til at installere software på din nuværende pc for at få en fornemmelse for hvilken software du bryder dig om, hvad du gerne vil have softwaren skal kunne, kort sagt hvad det skal være og hvad det ikke skal være. Prøv hele molevitten af, microsoft media center, dvbviewer, mediaportal og hvad der nu ellers bliver snakket om her i htpc forummet. Om et par uger har du så ret godt tjek på hvad der dur og ikke dur og hvad du vil bygge dit setup op omkring og eneste udgift var til den tunerløsning du alligevel skal bruge senere.

På din nuværende pc prøver du også at rippe nogle dvd'er og blurays og leger med forskellig software til at afspille tingene. Igen får du lynhurtigt en fornemmelse for hvad der kan lade sig gøre, hvilken software du bryder dig om osv.

Du kan evt. også dele mappen med de rippede dvd, blurays og tv optagelser og købe fx. en boxee box eller en wd tv live eller begge hjem over nettet, så har du 14 dage til at afprøve hvad de kan inden du beslutter om du vil benytte returretten eller beholde dem. Pris: lidt porto for at sende retur.

Du kan læse dig vind og skæv her på forummet og blive totalt kuldret af alle vores anbefalinger, men du bliver først reelt klogere når du kommer igang med at lege med tingene og det kan du gøre temmeligt billigt på din nuværende pc. Når du så har fundet ud af præcis hvilken software du ønsker og om der skal kunne optages på den ene eller anden måde og pauses live tv og den slags, så er det meget nemmere at rådgive i forhold til hardware der kan løfte opgaven.

For at komme med et konkret eksempel, du har opstillet nogle krav til en htpc og vedlangt en liste med en stribe hardware. Du har listet stumper for omkring 6000 kroner til en opgave der kan løses af en wd tv boks til 700 kroner. Det er fint nok med en 6000 kroners pc hvis du vil et eller andet specielt med den der kræver al den ram, diskplads og cpukraft, men det er også muligt at det kan gøres til en brøkdel af prisen. Personligt har jeg en atom ion løsning med openelec installerede til en trediedel af prisen og den har indtil videre spillet ALT hvad jeg har kastet efter den. Hvis jeg havde kunnet leve med interfacet i en wd tv boks havde jeg kunnet klare mig for endnu mindre. 

Så gå igang med at afprøve software og lån evt. et par færdige bokse hjem via noget nethandel, så bliver du langt bedre udstyret til at træffe valg om hvad du har brug for og hvad du kan undvære, det er sguda fjollet at hjemmebygge htpc'er til 6000 stykket hvis en boxee box eller en popcorn hour til en brøkdel af prisen er lige det du har brug for.

Tak for at du tager din tid til at give dit syn på tingene og kan godt se det måske ville være overkill hvis man kunne finde en boks til en langt langt mindre pris, der kunne det jeg søger.... ;)

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikk har i sinde at skulle sidde og optage tv eller se tv via HTPCen, som det ser ud lige nu.

Det jeg egentlig går efter er en afspiller hvor jeg ikk er begrænset som sådan:
Afspile DVD og Bluray iso med menu
Dens mediaplayers oversigtsbillede, med hensyn til film og musik skal være overskueligt og lækkert at se på og samtidig være nemt.
Dens Mediaplayer funktion skal kunne kører en musik jukebox, gør ikk noget at tvet er tændt, hvor man kan sætte flere sange i kø eller lave playlister via sin  android tablet eller mobil.
Samtidig skal man kunne starte/stoppe/osv afspilningen af film og musik og billeder via mobilen eller tabletten.
Derudover skal man kunne via sin mobil eller tablet kunne bladre i biblioteket og se info om filmen herpå.
Der skal ikke være begrænsninger på hvilke lydformater og film formater den skal kunne afspille

Det er faktisk lidt derfor at jeg søger at bygge en HTPC og derved omgå de begrænsninger ved formater fra alm mediaplayers.

Det kunne dog være en god ide med en sådan HDhomerun boks for at tjekke om det er noget for mig, men vil kun blive aktuelt hvis jeg får en trang til at optage tv, og den trang findes ikk lige nu ;)

vil dog se om man kan bygge en billigere løsning der ku de ovennævnte ting ;)

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 01:38

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Spændende sådan at starte helt fra scratch med nye stumper. Jeg vil kommentere lidt på din HTPC opsætning. Jeg bruger selv en identisk maskine (samme CPU og bundkort) og du skal være opmærksom på at Intel har kendte og ikke løste problemer med deres grafikkortdriver.
Dette har betydet at jeg har været nødt til at sætte et grafikkort i for at opnå et fornuftigt billed.

Har du overvejet at bruge et passivt kølet kabinet til din HTPC, et af dine krav er jo at den skal være stille, f.eks. Streacom?

mvh.
Niels

Så vidt jeg har forstået via dette link: http://experts.windows.com/w/experts_wiki/71.aspx?Sort=MostRecent&PageIndex=1 
Ville dette problem være løst med en IVY Bridge Intel I3 Processor med HD4000 Graphics? men lyder ikke sådan på dig?
men kunne være man skulle kigge efter et af de grafikkort der er vist under ovenstående link.

Ja har overvejet streacom, men har også sat et alternativ op som det silverstone kabinet med dertilhørende køler og det vil være nede omkring 19dba og det mener jeg nu ikk er særligt højt, samt at designet er superfedt på det ovenstående silverstone kabinet ;)

Både sandy/ivy bridge har pixeleringsproblemer på Live TV når du er i PAL land

Ok men er det kun under live tv? for regner ikke med at jeg skal se live tv via HTPCen?

Desværre nej, den gør det både ved afspilning af optaget TV og ved live TV. Det er endt med at jeg har sat et gammelt passivtkølet Nvidia kort i og det har løst problemet, men det var jo ikke lige tilsigtet.

Mvh.
Niels

Ok igen mange tak for hjælpen, det var fandens til ballade her troede man lige der ikk behøvedes grafik kort men åbenbart nej.

okay men den gør det ikke ved rippede film eller hvordan?
Til top
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2007
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 01:55
Sålænge det ikke indvolverer et TV signal optaget eller live er der ingen problemer, så kørere det bare 100%, så hvis dit behov kun er afspilning af diverse DVD, BlueRay, eller filformater får du ingen problemer med det.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 02:50

Sålænge det ikke indvolverer et TV signal optaget eller live er der ingen problemer, så kørere det bare 100%, så hvis dit behov kun er afspilning af diverse DVD, BlueRay, eller filformater får du ingen problemer med det.

Okay Jeg takker mange gange for forklaringen ;)

Det er jo så lige det om jeg vil det senere hen eller ej ;)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

For at komme med et konkret eksempel, du har opstillet nogle krav til en htpc og vedlangt en liste med en stribe hardware. Du har listet stumper for omkring 6000 kroner til en opgave der kan løses af en wd tv boks til 700 kroner. 

Jeg må tilstå, at jeg er lidt træt af at læse sådan noget som ovenstående. For det er simpelthen ikke korrekt. Der er slet ikke taget højde for det mest basale i den her sammenligning, og det er hastigheden. WD tv boksen til 700,- er langt langt fra HTPCén hvad angår hastighed. Og der er massere af andre forskelle.
Det er fint nok at remse alternativerne op - Jeg bryder mig bare ikke om, at man remser alternativer op, men ikke forholder sig reelt til forskellene. Det er jo væsentlig viden for en person, som ikke kender til det. 
Hvis en boks til 700,- kan det samme som en anden boks til 6000,- så ville der nok være en hel del, der ikke valgte den boks til 6000,- Derfor er det vigtig at få forskellene (positive som negative) med.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrikwich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 11:30
Kandersen, hvis du ser hvad Strandvasker skriver, så siger han på baggrund af de krav som trådstarter har listet op, kan en WD løse det.

Han nævner ikke at de to ting kan det samme...

Nu må du hellere forholde dig til hvad det er folk rent faktisk skriver Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu