recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt set up med det hele
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt set up med det hele

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 766
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 12:54
Jeg bruger et antec fusion black, næsten magen til dette:
http://store.antec.com/Product/enclosure-veris_media/fusion-remote/0-761345-15733-9.aspx

Der kører jeg med følgende setup:

MSI 890GXM-G65
AMD Phenom II X4 905e Passivt kølet med en Scytche ninja
Passivt kølet seasonic
2x 120mm Noctua NF-S12B ULN som kører ved 900 RPM.

Det kan overhovedet ikke høres at systemet kører og jeg har ingen problemer med varme.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 13:25
Du kan også vende den om og sige, en NAS er nok klart det nemmeste at gå til, men den har også sine begrænsninger i forhold til plads. Kunne personligt ikke selv drømme om skifte til NAS simpelthen pga købs prisen kontra bygge en server. 

Film tager plads og inden man har set sig om, er diskene hurtigt fyldt. Der er noget nemmere bare kunne smide en ny disk i, hvilket ikke ligefrem er muligt hvis du har brugt alle bays i en nas. 

Så ville klart holde fast i server vejen, hvad angår htpc. Så det op til ens temperament hvad dele den skal indeholde. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Du kan også vende den om og sige, en NAS er nok klart det nemmeste at gå til, men den har også sine begrænsninger i forhold til plads. Kunne personligt ikke selv drømme om skifte til NAS simpelthen pga købs prisen kontra bygge en server. 

Film tager plads og inden man har set sig om, er diskene hurtigt fyldt. Der er noget nemmere bare kunne smide en ny disk i, hvilket ikke ligefrem er muligt hvis du har brugt alle bays i en nas. 

Så ville klart holde fast i server vejen, hvad angår htpc. Så det op til ens temperament hvad dele den skal indeholde. 

Må erkende mig klart uenig i den henseende, NAS er nemt, og det er altså et spørgsmål om planlægning af sine NAS indkøb inden man går igang. Skifte hdd i en NAS til noget større er ikke det store problem mange gør det til. Du sparere en milliard million i strømforbrug for en NAS kontra en server, og så fylder en nas ingenting i forhold til en server. Nas boksen koster i indkøb men det gør en server maskine altså også!!!
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg må tilstå, at jeg er lidt træt af at læse sådan noget som ovenstående. For det er simpelthen ikke korrekt. Der er slet ikke taget højde for det mest basale i den her sammenligning, og det er hastigheden. WD tv boksen til 700,- er langt langt fra HTPCén hvad angår hastighed. Og der er massere af andre forskelle.

Kravene var:

Citér Skal kunne afspille alle medier, især iso (DVD og Bluray) gerne kunne afspille 3D uden problemer.

Skal kunne afspille HD lydformater.

Skal kunne styres af logitech Remote eller en Android mobil.

Skal være stille

De 4 krav klarer en wd tv mig bekendt uden problemer. 

Jeg er helt enig med dig i, at en wd tv til 700 kroner og en 6000 kroners pc langt fra er det samme, jeg forstår dog ikke lige det med at du mener det er hastighed der gør forskellen.

Jeg havde sådan en wd tv live (den gamle version) på et tidspunkt. Den afspillede mine rippede film og udsendelser optaget fra dvb-c helt perfekt, der var ikke en finger at sætte på det. Boksen var sat op på 5 minutter og ALT virkede. Supernem og billig løsning.

Jeg havde bare i forvejen leget med xbmc på min stationære computer og det interface var bare en million gange lækrere.

Wd tv'ens interface virkede, men det irriterede mig at jeg skulle vælge netværk->server->pege på min nas->vælge drev->klikke på film hver gang jeg skulle ind og vælge en film. Den nye wd tv udgave (som min kammerat lige har købt) husker dette fra gang til gang så han ryger direkte til film mappen. Den gamle wd tv havde også noget ulogisk ved det, at når jeg skulle ud af menuer skulle jeg nogle steder bruge Back knappen, andre steder Pil til venstre. Småting for mange, men nok til at irritere mig.

Jeg endte med at bruge en masse krudt på en atom ion løsning og noget xbmc, der var en masse opsætningsbøvl med det, film der ikke kørte helt glidende og hvad ved jeg. Først da jeg smed ubuntu på kom jeg i mål og har kørt med den løsning et par år. Her for nylig skiftede jeg til openelec 2.0 og det fungerer rigtigt godt.

Jeg siger ikke at en wd tv er identisk med en 6000 kroners pc. Jeg siger kun, at indtil "Galvanize" får prøvet forskellige løsninger af og fundet ud af hvad hans system skal kunne udover de 4 ovenstående krav, så er det tosset at gå efter et 6000 kroners "rumskib". Prøv nogle af de billige bokse et par uger, hvis de er gode nok til det "Galvanize" vil, så er det jo billigt og nemt.

Det kan også sagtens tænkes at "Galvanize" bliver mere kræsen og falder for noget xbmc eller windows media center eller hvad ved jeg, så bliver der brug for at bygge en pc af en art. Hvis det bare skal være xbmc vil jeg stadig mene at en 6000 kroners pc er overkill, en asrock ion til 2500 med openelec på klarer opgaven lige så fint, eller måske sådan en xtremer ultra 2 til €299 som I princippet også bare er en atom ion maskine preloadet med openelec og en fjernbetjening. Skal der derimod windows 8 på, noget internetsurf mulighed og også lidt forskellige spil, så giver sådan en 6000 kroners pc mere mening.

Jeg synes bare det er synd at bruge 6000 kroner på noget der måske viser sig at være totalt overkill til det løsningen skal kunne, derfor anbefalede jeg "Galvanize" at afprøve andre muligheder først og få et bedre overblik.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2013 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Må erkende mig klart uenig i den henseende, NAS er nemt, og det er altså et spørgsmål om planlægning af sine NAS indkøb inden man går igang.

Dengang jeg overvejede server kontra færdigbygget nas var det økonomiske vendepunkt omkring 4 diske. 1 disk og 2 disk løsninger var klart billigst som færdigtbyggede nasløsninger. Til gengæld kunne jeg bygge en server med plads til 6 diske for ca. 3500, som var stortset samme pris som en 4 disk nas fra enten synology eller qnap. Jeg endte med at bygge server og har idag 6 diske i.

Der er dog mere end bare økonomi i valget mellem server og nas. En færdigbygget nas er typisk nem at sætte op og bruge, det hele er strømlinet fra fabrikkens side med et lækkert webinterface til det fancy. En hjemmebygget server giver meget mere arbejde med selv at få tingene til at virke. Til gengæld er der langt større muligheder i en server, hvis nu man fx. får trang til at optage tv, så er man med en nas typisk begrænset til programmet tvheadend, hvor man med en server kan installere langt mere forskellig software alt efter havd der passer til ens temperament.
Til top
Galvanize Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 08-December-2009
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 02:41
Der kommer mange indspark må man sige og det er jo kun godt ;)

Og det skal jo lige siges at det med server eller NAS ikke er final endnu....

Men vil dog lige indskyde at jeg er fast besluttet på at kører HTPC, da jeg gerne vil bygge selv og det er nemmere at få et lækkert interface, samt at man har flere muligheder med dette både software og hardware. 

Men et par tillægsspørgsmål der kan ses som modstridende med hva jeg har skrevet tidliger:

Hvis man vil optage til lad os sige en server eller en nas, så skal man bruge noget lignende HDhomerun ikke?
Kan man optage/rippe såkaldt internet tv/tv on demand?
Kan XBMC bruges til Viaplay, Netflix, Tv2 play, NUtv osv?
Er der nogen der har erfaringer med XBMC Ubuntu?

Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 02:47
og for lige at lave mere specifikke krav:

Det jeg egentlig går efter er en afspiller hvor jeg ikk er begrænset som sådan:
Afspile DVD og Bluray iso med menu
Dens mediaplayers oversigtsbillede, med hensyn til film og musik skal være overskueligt og lækkert at se på og samtidig være nemt.
Dens Mediaplayer funktion skal kunne kører en musik jukebox, gør ikk noget at tvet er tændt, hvor man kan sætte flere sange i kø eller lave playlister via sin  android tablet eller mobil.
Samtidig skal man kunne starte/stoppe/osv afspilningen af film og musik og billeder via mobilen eller tabletten.
Derudover skal man kunne via sin mobil eller tablet kunne bladre i biblioteket og se info om filmen herpå.
Der skal ikke være begrænsninger på hvilke lydformater og film formater den skal kunne afspille
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 03:05

Har prøvet at sætte en ny HTPC maskine op:

Kabinet: Fractal Design NODE 304 http://www.proshop.dk/Kabinet/Fractal-Design-Node-304-Black-2376846.html

Bundkort: AsrockB75 http://www.proshop.dk/Bundkort/ASRock-B75M-ITX-2346876.html

Cpu: Intel Celeron G550T http://www.proshop.dk/CPU/Intel-Celeron-G550T-Sandy-Bridge-Tray-2381467.html

CPU Køler: Passiv Silverstone http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/SilverStone-Nitrogen-NT06-E-2150668.html

PSU: Be Quiet 450W http://www.proshop.dk/Stroemforsyning/be-quiet!-System-Power-BQT-450W-2224786.html

Grafikkort: Radeon HD6450 http://www.proshop.dk/Grafikkort/Sapphire-RADEON-HD-6450-FleX-(1-GB)-2321843.html

HDD: Kingston SSD 60GB http://www.proshop.dk/Harddisk/Kingston-SSDNow-V300-SSD-60GB-2382766.html

Ram: Kingston 8gb 1333mhz http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-8GB-DDR3-1333MHz-(2x4)-HyperX-2243682.html

Pris: 3600kr

Dette giver et system som såvidt jeg kan se som har et støjniveau der ligger under 19db hvilket er ret lavt i min ører, men ved ikk om det kan gøres billigere og mere lydløst end dette.

Den burde kunne gøre det perfekt som HTPC??

Er der nogen der har en god ide med hensyn til en eventuel IR modtager for fjernbetjening med en Logitech eller skal man holde sig til tastatur og tablet/mobil

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Må erkende mig klart uenig i den henseende, NAS er nemt, og det er altså et spørgsmål om planlægning af sine NAS indkøb inden man går igang.

Dengang jeg overvejede server kontra færdigbygget nas var det økonomiske vendepunkt omkring 4 diske. 1 disk og 2 disk løsninger var klart billigst som færdigtbyggede nasløsninger. Til gengæld kunne jeg bygge en server med plads til 6 diske for ca. 3500, som var stortset samme pris som en 4 disk nas fra enten synology eller qnap. Jeg endte med at bygge server og har idag 6 diske i.

Der er dog mere end bare økonomi i valget mellem server og nas. En færdigbygget nas er typisk nem at sætte op og bruge, det hele er strømlinet fra fabrikkens side med et lækkert webinterface til det fancy. En hjemmebygget server giver meget mere arbejde med selv at få tingene til at virke. Til gengæld er der langt større muligheder i en server, hvis nu man fx. får trang til at optage tv, så er man med en nas typisk begrænset til programmet tvheadend, hvor man med en server kan installere langt mere forskellig software alt efter havd der passer til ens temperament.

Det med tvheadend er jo ikke rigtig, du har en fremragende løsning fra www.dvblogic.com i dag som kør fra nas direkte også...

sammenligning mellem nas og en server: diskenes pris er ens for begge, forskellen ligger i selve boksens pris...det er her jeg snakker om planlægning! Dem som køber en 2 hdd løsning på nas ville jo aldrig bygge en server selv alligevel, da det for stor en mundfuld for dem. Nas bokse med 4-8hdd idag ligger fra 3,5-7000 kroner, men hvis man igen planlægger lidt så køber man jo de bokse som med tiden kan udvides med extra dummy boks med 5 hdd'e i. Så har du pludselig uendelig meget plads. På den anden side så kommer nas bokse med hotplug skuffer så hvis du efter 2-3 år har fyldt dine 4x2tb hdd så er det altså nemt og skifte dem ud med 4x3tb eller mere, uden og skulle reconfigurere alt...Hvis du skal gøre tilsvarende i en server løsning med hotplug skuffer så løber det altså også hurtigt op!

Grunden til at vælge en server løsning er ren og skær hvis du skal transcode ud på ipad/mobiler for at se tv, det har nas boksen ikke power nok til...

/Steen
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 16:09

Det med tvheadend er jo ikke rigtig, du har en fremragende løsning fra www.dvblogic.com i dag som kør fra nas direkte også...
Okay, den kendte jeg ikke. Det er vist også ret nyt at dømme efter deres nyhedsoversigt.

sammenligning mellem nas og en server: diskenes pris er ens for begge, forskellen ligger i selve boksens pris...det er her jeg snakker om planlægning!

Enig.

Dem som køber en 2 hdd løsning på nas ville jo aldrig bygge en server selv alligevel, da det for stor en mundfuld for dem. Nas bokse med 4-8hdd idag ligger fra 3,5-7000 kroner, men hvis man igen planlægger lidt så køber man jo de bokse som med tiden kan udvides med extra dummy boks med 5 hdd'e i. Så har du pludselig uendelig meget plads.

Det er også relativt nemt at smide en ekstra sata controller i en hjemmebygget server hvis behovet opstår.

Jeg har lige bygget en server til en kammerat, en low power i3-2120t løsning med 6 sata porte for ca. 3200. Hvis han får brug for flere diske kan han udvide med en http://www.amazon.com/Supermicro-Express-Profile-Controller-AOC-SASLP-MV8/dp/B002KGLDXU til 6-700 kroner og få 8 porte mere.

Hvor meget koster sådan en 6-8 port nas der kan udvides med en dummy box med ekstra diske hvis nødvendigt?

Min pointe er stadig, at når du når op omkring en 4 port nas så ligger du omkring de 3500 kroner hvis det skal være en Synology eller Qnap med nogenlunde performance og så er du oppe i et prisleje hvor du kan bygge en server for det samme. Så udfra et udelukkende økonomisk synspunkt giver det bedst mening at bygge en server selv hvis du regner med at skulle have over 4 diske. En 4 disk nas og en 4 disk server er ca. same-same, mens 1 og 2 disk løsninger typisk klares billigst med en nas fremfor hjemmebyg.

Nu handler valget så ikke altid udelukkende om økonomi, som allerede skrevet kommer færdigtbyggede nas med noget indbygget brugervenlighed, der skal ikke bøvles ret meget med opsætning, det er stortset bare i med piske (edit: lol, ja der skal sgu piske i sådan en nas, mente naturligvis diske!) og strøm på. En hjemmebygget server giver derimod langt større fleksibilitet.

På den anden side så kommer nas bokse med hotplug skuffer så hvis du efter 2-3 år har fyldt dine 4x2tb hdd så er det altså nemt og skifte dem ud med 4x3tb eller mere, uden og skulle reconfigurere alt...Hvis du skal gøre tilsvarende i en server løsning med hotplug skuffer så løber det altså også hurtigt op!
Hotplug er efter min mening ret ligegyldig til private løsninger, det er de færreste privatpersoner der er så fokuseret på oppetid at de ikke kan leve med at slukke serveren/nas'en de 10-15 minutter det tager at skrue en disk ud eller i. Hotplug er fedt til firmaer med et krav til oppetid, hvor det koster firmaet kassen i tabt fortjeneste og arbejdsløn hvis 25 medarbejdere skal trille tommelfingre en halv times tid mens der skrues en ny disk i serveren.

Grunden til at vælge en server løsning er ren og skær hvis du skal transcode ud på ipad/mobiler for at se tv, det har nas boksen ikke power nok til...
Grunden til at vælge en server er, udover det økonomiske aspekt, at du ønsker en løsning der i højere grad kan skræddersys til dine behov.

Redigeret af strandvasker - 02-Februar-2013 kl. 16:12
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Galvanize Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har lige bygget en server til en kammerat, en low power i3-2120t løsning med 6 sata porte for ca. 3200. Hvis han får brug for flere diske kan han udvide med en http://www.amazon.com/Supermicro-Express-Profile-Controller-AOC-SASLP-MV8/dp/B002KGLDXU til 6-700 kroner og få 8 porte mere.

Hej er det sådan du kan komme med specs på den server du byggede der ?? til lidt inspiration
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 15:59
Bare huske prisen for OS også når du beregner en "server" løsning, windows er ikke gratis!

Redigeret af Bygone - 03-Februar-2013 kl. 15:59
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu