recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt set up med det hele
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt set up med det hele

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Bare huske prisen for OS også når du beregner en "server" løsning, windows er ikke gratis!

Jo du kan bare køre ubuntu server. Wink

Har lige udskiftet mit bundkort for 500 kr. En opgradering fra 4 sataporte til 10 på bundkortet alene. Når de 10 er optaget, kan jeg overveje smide ekstra controller i vores medieserver.

Vi er helt enige om, det er noget svære at skifte en disk i en server, da man ikke bare kan trække skuffen ud. Lydmæssig kan du lave den på fuld højde med en nas. Vores står i stuen i skabet og bliver også brugt som afspiller til xbmc, og den er ikke hørbar medmindre du åbner skabet og ligger ørene helt ned til den. Hører den kun lige når den starter og diskene spinder op. Min bærbar larmer mere end den gør. 

Man planlægger vel også sine udvidelser i serveren som man også gør i en NAS? 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bygone Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Bare huske prisen for OS også når du beregner en "server" løsning, windows er ikke gratis!

Jo du kan bare køre ubuntu server. Wink

Har lige udskiftet mit bundkort for 500 kr. En opgradering fra 4 sataporte til 10 på bundkortet alene. Når de 10 er optaget, kan jeg overveje smide ekstra controller i vores medieserver.

Vi er helt enige om, det er noget svære at skifte en disk i en server, da man ikke bare kan trække skuffen ud. Lydmæssig kan du lave den på fuld højde med en nas. Vores står i stuen i skabet og bliver også brugt som afspiller til xbmc, og den er ikke hørbar medmindre du åbner skabet og ligger ørene helt ned til den. Hører den kun lige når den starter og diskene spinder op. Min bærbar larmer mere end den gør. 

Man planlægger vel også sine udvidelser i serveren som man også gør i en NAS? 

Har intet med at planlæg dine udvidelser at gøre, det er en henvisning på at planlægge inden man går igang, så er nas mindst en lige så plausibel løsning som en server. 9/10 mennesker vil ikke kunne sæt en ubuntu/windows server op uden en hulens masse læsning osv osv...en nas er slut til sæt et par shares op færdig...ligegyldig hvordan i vender og drejer den så er det ikke en nem løsning og vælge en server opsætning, og det vil de fleste dø ved at forsøge.

Jeg vil nødig køre det som du gør Jordandk, du har ingen form for sikkerhed i dine data, går der en disk er de ting væk.

Har du 1-3 forskellige raid controllere og kør sikkerhed så skal du kunne skaffe nøjaftig de samme controllere igen hvis den dør ellers er dine data også væk. Men lad det nu ligge vil ikke snuppe denne thread fra opretter med en teoretisk diskussion om detaljer.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2013 kl. 21:01
Husk RAID er ikke = sikker backup!

.....
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Galvanize Galvanize skrev:

Hej er det sådan du kan komme med specs på den server du byggede der ?? til lidt inspiration

Gerne.

PSU er en Seasonic S12II-520 80 Bronze 520W som mm-vision havde til en kampagnepris på 479,-

Processor er en i3 2120t til 837 kroner http://www.computersalg.dk/produkt/586420/intel-core-i3-2120t-26-ghz-2-cores

Bundkort et MSI-H61MA-E35 med 6 sata porte til 436 kroner http://www.computersalg.dk/produkt/973643/msi-h61mae35-b3-bundkort-microat

8 GB ram til 356 kroner http://www.computersalg.dk/produkt/988288/kingston-valueram-hukommelse-8-gb

Windows Home server 2011 licens til 322 kroner http://www.computersalg.dk/produkt/771214/microsoft-windows-home-server-2011

Fractal Design Core 3000 kabinet med plads til en bunke diske for 538 kroner http://www.cinemagic.dk/shop/fractal-design-core-83952p.html

Jeg kan se priserne er faldet lidt siden dengang jeg købte, så den samlede pris ender på 2968 kroner for en server med plads til 6 diske.

Kabinettet er designet til at være lydsvagt, der er monteret 3 store 120mm blæsere der kan hastighedsreguleres og skufferne til diskene er "gummimonterede" for at mindske vibrationer og i praksis skal du have øret helt hen på maskinen for at høre om den er tændt eller slukket.

En lille krølle er, at med whs 2011 kan disken man booter fra max være 2 TB mens de øvrige diske godt kan være større. Jeg startede ud med at indkøbe en 3 TB disk til serveren, men kunne ikke få systemet til at bruge mere end de 2 TB af disken, så min kammerat købte en 2 TB'er til styresystem + data og satte 3 TB'eren i som disk nummer to. Whs 2011 snupper ca. 60 GB til styresystemet, så min kammerat har pt. plads til lige under 5 TB data.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2013 kl. 13:32

Har intet med at planlæg dine udvidelser at gøre, det er en henvisning på at planlægge inden man går igang, så er nas mindst en lige så plausibel løsning som en server. 9/10 mennesker vil ikke kunne sæt en ubuntu/windows server op uden en hulens masse læsning osv osv...en nas er slut til sæt et par shares op færdig...ligegyldig hvordan i vender og drejer den så er det ikke en nem løsning og vælge en server opsætning, og det vil de fleste dø ved at forsøge.

Hvor er det lige du ser nogen påstå at selvbyg er en nem løsning? Der er blevet snakket om pris og fleksibilitet, der er vist ingen der har forsøgt at påstå at selvbyg skulle være lige så nemt som en færdigkonfigureret nas.

Nu hvor du så alligevel har bragt emnet op, så afhænger det med nemhed af hvordan du ser på tingene.

Hvis det bare handler om hvem der hurtigst og mest problemfrit kan få en løsning i luften, så er der ingen debat, en færdigbygget nas er dødnem at få i luften, der skal helt sikkert bruges langt mere tid før en hjemmebygget server er oppe og køre.

En hjemmebygget server behøver dog ikke være specielt besværlig at bygge og køre. Det kræver selvfølgelig en smule snilde at skrue sådan en maskine sammen som jeg byggede til min kammerat, men det er ikke sværere end at bygge en hvilken som helst anden stationær pc - det er noget rigtigt mange mennesker har styr på. At installere whs 2011 var heller ikke sværere end at installere enhver anden windows version. Så hvis du har prøvet at skifte lidt stumper og smide en frisk windows på en almindelig pc kan du også hitte ud af at skrue sådan en server sammen.

Til gengæld er en færdigtbygget nas sjældent speciel nem hvis du gerne vil noget producenten ikke har taget højde for. Fx. det at optage tv er først for nyligt blevet "nemt" på nas - for ikke ret lang tid siden skulle man ind og lave alle mulige linuxfinter og bøvle med tunerdrivere for at få en nas til at optage. Til sammenligning er der et hav af muligheder på en windows platform, både for at vælge mellem bunker af forskellig software og også kæmpe driverbiblioteker.

De funktioner der er fra fødslen i en færdigtbygget nas er typisk supernemme at bruge, men hvis du ønsker et eller andet den ikke er født med er du generelt på spanden. Måske bryder du dig ikke specielt om den fotoalbumfunktion din nas har, det kan være designet eller måden den indekserer billederne på ikke lige passer til din smag, det er bare skideærgerligt for det er møgbesværligt at lave om på. På din hjemmebyggede whs 2011 server kyler du bare noget fotoalbumsoftware på du synes godt om, piece of cake.

En færdigbygget nas er nem at sætte op fra grunden og nem at justere på sålænge du er tilfreds med de muligheder producenten har valgt for dig. Hvis du vil noget lidt specielt holder det meget hurtigt op med at være nemt.

En selvbygget server er lidt mere bøvlet at sætte op fra grunden, til gengæld kan du skræddersy den præcis som du vil have den og det er langt nemmere at få den til at løse specielle opgaver.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu