recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt smart home
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt smart home

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må indrømme at jeg er gået HELT over i modsatte grøft.

Vi frabad os aktivt installation og opsætning af alarm system (kan ikke huske leverandøren) i vores nye hus som ellers var "med i entreprisen"

Har ikke rigtigt noget som det ville være en katastrofe hvis en tyv synes han havde mere brug for end mig. Har selvfølgelig en helvedes masse elektronik men det er vel det man betaler forsikringen for at dække hvis uheldet skulle være ude?

Udover dét så er der ikke den store besparelse på vores forsikring om vi har alarm eller ej. 
Har du prøvet at have indbrud? For hvis ikke du har prøvet det, kan jeg godt forstå den tankegang - sådan havde jeg det også lidt.

For os var det en vanvittigt ubehagelig oplevelse at komme hjem til en dør der var brudt op og et hus der var fuldstændigt gennemrodet.

Alting lå på gulvet, de havde været i tøjskabe og undertøjsskuffer - tror der gik 1 måned før vi var igennem af have vasket alt vores tøj, som de havde haft deres klamme fingre i.


I reel værdi tror jeg vi mistede 10-15.000 kr (ikke nyværdi, men hvad det ville vurderes til - og det er nok højt sat).

Men der røg bl.a. en gammel computer hvor der røg nogle filer og billeder, jeg gerne ville have haft gemt (ja, backup, I know).
Og de smykker min kone havde på til vores bryllup, som er uvurderlige for hende, men kan indbringe et par hundrede kroner for tyvene (eller fra forsikringen), Samt nogle ting hun har arvet. Der gik derudover et halvt år før hun fandt ud af hvad hun reelt manglede, fordi hun fik det fysisk dårligt af at skulle kigge sine smykker igennem.


Jeg betaler ikke for alarmen fordi jeg har lavet en cost-benefit-analyse på alarmen-prisen vs forsikringsudbetalingen.

Jeg betaler fordi de skilte der sidder på postkassen, dørene og vinduerne om at der er alarmsystem med vagt, måske gør at tyvene går videre istedet for at bryde ind hos mig.



I forhold til hvad en vagt gør godt for, så påstår alarmselskaberne også at de ringer og melder det til politiet, mens tyven stadig er i huset - så hvis der er en patrulje i nærheden, sker der måske noget ved det.
Derudover har de også brandalarm koblet på, så hvis brandalarmen går mens du sidder på Kreta, så kan de rent faktisk tilkalde brandvæsnet.
Om de to eksempler så sker i virkeligheden, det kan jeg ikke udtale mig om For jeg har heldigvis ikke prøvet det efter vi fik alarm.



Redigeret af jonaskp - 09-August-2020 kl. 14:27
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Jeg må indrømme at jeg er gået HELT over i modsatte grøft.

Vi frabad os aktivt installation og opsætning af alarm system (kan ikke huske leverandøren) i vores nye hus som ellers var "med i entreprisen"

Har ikke rigtigt noget som det ville være en katastrofe hvis en tyv synes han havde mere brug for end mig. Har selvfølgelig en helvedes masse elektronik men det er vel det man betaler forsikringen for at dække hvis uheldet skulle være ude?

Udover dét så er der ikke den store besparelse på vores forsikring om vi har alarm eller ej. 
Har du prøvet at have indbrud? For hvis ikke du har prøvet det, kan jeg godt forstå den tankegang - sådan havde jeg det også lidt.

For os var det en vanvittigt ubehagelig oplevelse at komme hjem til en dør der var brudt op og et hus der var fuldstændigt gennemrodet.

Alting lå på gulvet, de havde været i tøjskabe og undertøjsskuffer - tror der gik 1 måned før vi var igennem af have vasket alt vores tøj, som de havde haft deres klamme fingre i.


I reel værdi tror jeg vi mistede 10-15.000 kr (ikke nyværdi, men hvad det ville vurderes til - og det er nok højt sat).

Men der røg bl.a. en gammel computer hvor der røg nogle filer og billeder, jeg gerne ville have haft gemt (ja, backup, I know).
Og de smykker min kone havde på til vores bryllup, som er uvurderlige for hende, men kan indbringe et par hundrede kroner for tyvene (eller fra forsikringen), Samt nogle ting hun har arvet. Der gik derudover et halvt år før hun fandt ud af hvad hun reelt manglede, fordi hun fik det fysisk dårligt af at skulle kigge sine smykker igennem.


Jeg betaler ikke for alarmen fordi jeg har lavet en cost-benefit-analyse på alarmen-prisen vs forsikringsudbetalingen.

Jeg betaler fordi de skilte der sidder på postkassen, dørene og vinduerne om at der er alarmsystem med vagt, måske gør at tyvene går videre istedet for at bryde ind hos mig.



I forhold til hvad en vagt gør godt for, så påstår alarmselskaberne også at de ringer og melder det til politiet, mens tyven stadig er i huset - så hvis der er en patrulje i nærheden, sker der måske noget ved det.
Derudover har de også brandalarm koblet på, så hvis brandalarmen går mens du sidder på Kreta, så kan de rent faktisk tilkalde brandvæsnet.
Om de to eksempler så sker i virkeligheden, det kan jeg ikke udtale mig om For jeg har heldigvis ikke prøvet det efter vi fik alarm.


Yes - en enkelt gang mens vi var på ferie. Vi havde noget familie til at klare det praktiske med aflåsning inden vi kom hjem igen.

For mit/vores vedkommende var det da også træls og ja - der var da besvær med oprydning og kontakt til forsikringen osv. men så var det altså heller ikke værre.
Hvorfor vaske alt tøj osv. Det skal da bare lægges på plads igen - Havde de pisset ud over det hele eller hvordan?
Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.

Har ingen tillid til politiet - så om de kommer eller ej betyder ingen ting.

Alarmen kan jo ikke sikre at der bliver gået forbi Jeres hus og hvis en tyv igennem vinduerne kan se at der er masser af værdifulde effekter at gå efter så tror jeg sq det er lige meget om der er alarm eller ej.

Forestiller mig at et typisk indbrud tager 5-10min og jeg tror at man skal være ekstrem heldig hvis nogen skal fange tyven på fersk gerning, men det er vel også lige meget hvis skaden allerede er sket.

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller". 

Jeg har sikret os ift. backup af data og meget værdifulde ting og arvesmykker mv. er låst inde i pengeskab som man ikke brækker op eller flytter med.
Så ja - har da sikret en smule men at skulle betale hver måned - No Way!

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.

Hvad jeg lige umiddelbart kan læse så kan en alarm måske endda have den modsatte effekt i virkeligheden: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud 

"....Når jeg ser de klistermærker, kan det få mig til at tjekke en ekstra gang, om der skulle være noget der er værd at stjæle, siger "Peter", en tidligere indbrudstyv..."



Redigeret af Stroyer - 09-August-2020 kl. 15:17
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.


Det er en meget menneskelig (normal) reaktion, at man kan få det rigtig dårligt ved at vide, at fremmede har været i ens hjem, mens man ikke selv var der. Det er faktisk een af de allermest ubehaglige ting ved et indbrud, siges der. Jeg har ikke selv prøvet det. Men jeg kan sagtens sætte mig ind i det ubehag det må give. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Har ingen tillid til politiet - så om de kommer eller ej betyder ingen ting.


Og det er med god ret. Uanset om politiet er i nærheden eller ej, så er chancen for at de når at ankomme mens et indbrud står på ekstrem lille. Så det er ikke den del man skal have troen på. Derimod skal politiet bruges til den videre efterforskning.

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Alarmen kan jo ikke sikre at der bliver gået forbi Jeres hus og hvis en tyv igennem vinduerne kan se at der er masser af værdifulde effekter at gå efter så tror jeg sq det er lige meget om der er alarm eller ej.


Både ja og nej. 
Der har været mange undersøgelser af dette. Men fælles for dem alle er, at det er larm/og visuel indikering der gør udfaldet, (evt røgkanon), samtidig med at det skal være svært for tyvene at komme væk med tyvekosterne, uden stor risiko for at blive opdaget. Men det handler om tid, tid som er ekstrem kort. Et vellykket indbrud kan begås med succes på ganske få minutter. Det er den tid man skal fokusere på, hvis man skal have et rimelig system. Og så skal man have i baghovedet. Alarm forhindre ikke indbrud.  

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Forestiller mig at et typisk indbrud tager 5-10min og jeg tror at man skal være ekstrem heldig hvis nogen skal fange tyven på fersk gerning, men det er vel også lige meget hvis skaden allerede er sket.


Præcis. Men husk, det er denne vurdering indbrudstyven laver inden de går ind. (Hvor hurtigt kan de gennemføre og komme væk). Det er den man skal fokusere på. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller".


Jeg er delvis enig. Igen, hvis alarm systemet gør, at tyven hellere vælger naboen i forhold til at vælge dig, så er pengene måske givet godt ud. 

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.


Forsikringen kan ikke rette den psykologiske skade, som nogle får af dette.

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Hvad jeg lige umiddelbart kan læse så kan en alarm måske endda have den modsatte effekt i virkeligheden: https://www.dr.dk/nyheder/penge/kontant/alarmer-alene-sikrer-ikke-mod-indbrud 

"....Når jeg ser de klistermærker, kan det få mig til at tjekke en ekstra gang, om der skulle være noget der er værd at stjæle, siger "Peter", en tidligere indbrudstyv..."



Jada. Det er jo logik. Men "Peter" ved ikke om disse klistremærker sidder der, fordi man har værdier eller fordi man bare ikke gider "have besøg af Peter". Så derfor må "Peter" finde ud af det. Og når "Peter" gør det, så bliver han "fanget" på dit alarm system, (som bla består af vidoe overvågning) dvs allerede inden han er inde i huset.
Nu ved du dermed, at Peter snuser rundt om dit hus, og måske/måske ikke planlægger at "besøge" dig, indendøre. 
Hvad du selv vælger at gøre herefter, det er helt op til dig. Hvis du alligevel er så ligeglad, som jeg fornemmer du lidt er. Så vil jeg da anbefale at du måske overvejer at invitere ham inden for på en nemmere måde, end at han skal ødelægge dit hus for at komme ind. Det spare både dig og ham lidt ekstra arbejde Wink



Redigeret af Kandersen - 09-August-2020 kl. 17:09
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2020 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Hvorfor vaske alt tøj osv. Det skal da bare lægges på plads igen - Havde de pisset ud over det hele eller hvordan?
Altså - hvis hun får det fysisk dårligt at af kigge ting igennem vil jeg vove den påstand er der er noget andet galt.
Tusind tak for psykoanalysen af en person du slet ikke kender Confused

Tror du skal overveje at slå ordet empati op, og så sætte dig lidt ind i at bare fordi du eller nogen du kender reagerer på en bestemt måde, er det ikke alle mennesker der har det på præcis samme måde.
Vi er allesammen forskellige (heldigvis).

Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

For vores vedkommende mener jeg i hvert fald at det på ingen måde kan svare sig at ofre de der 4-6000kr/året for "alarm-diller-daller". 

Jeg har sikret os ift. backup af data og meget værdifulde ting og arvesmykker mv. er låst inde i pengeskab som man ikke brækker op eller flytter med.
Så ja - har da sikret en smule men at skulle betale hver måned - No Way!

Men ellers kan de da bare komme og hente hvad de har lyst til - det skal forsikringen nok dække hvis uheldet er ude.
Det er helt fair at du vurderer at det ikke er pengene værd. Mit indlæg var et indspark for at belyse at den slags ikke altid kan gøres op i penge - helt afhængigt af hvordan man er som person og hvordan man reagerer.

Det må have været fedt i jeres situation slet ikke at blive berørt over det overgreb (for sådan opfattede jeg situationen, men det er bare sådan jeg er skruet sammen) at andre mennesker bryder ind i jeres hjem og roder igennem jeres ting.


Og så er mit sidste punktum sat for den del, for det kan hurtigt (og er det nok også allerede) komme meget off-topic i forhold til det oprindelige emne.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2020 kl. 09:29
Er der nogle som har erfaring med Niko Home Control ?
Til top
PippaRandall Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-April-2021
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PippaRandall Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 13:10
En effet, il vaut mieux commencer par déterminer le budget, on pense aussi à une maison intelligente, merci de me dire quels sont les prix approximatifs sur le marché pour les différentes offres?
Til top
Alex21 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 15-April-2021
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alex21 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 15:08
Vi har købt en 100% trådløs dørklokke der lader op via tryk. Batteritiden er et år, og 5 års garanti. Det fungerer superfint hjemme hos os, og man kan med god samvittighed. Og de har faktisk også mange andre produkter. Efter at have købt dørklokke der, er jeg ikke i tvivl om vi køber alt hvad de udbyder til hjem. Men vi tænker også rigtig meget på bæredygtighed hos os, så det kommer lige efter funktionalitet. Og derfor går vi også efter produkter der kan tilbyde dette. Jeg håber det kan give lidt inspiration til det øvrige der er kommenteret på dit opslag. :)

Redigeret af Alex21 - 20-April-2021 kl. 13:34
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2021 kl. 18:16
Du er på ingen måde den eneste! 


Konklusionen er vist "inkonklusiv"! :-) - i hvert fald endnu.
Til top
AndaHARTTg3 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 13-Maj-2021
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndaHARTTg3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 15:52
Vi endte også med at droppe alarmsystemerne. Dels fordi jeg ikke ser en fordel i dem, når de ikke er tilknyttet et alarmsystem, og så synes jeg generelt selve selskabet er en dyr fornøjelse når man “leaser” udstyr ved siden af et abonnement. Tilgengæld har vi fundet en masse fede produkter fra fosseurope.dk som vi bruger i vores hjem. Trådløse, lang levetid, og så skaber de også sikkerhed for os. Det har været en ganske rimelig løsning i vores hjem. Dog har jeg også haft kigget lidt på Arlo som et supplement. Er der noge der har erfaringer med det?



Redigeret af AndaHARTTg3 - 19-Maj-2021 kl. 11:56
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2021 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af AndaHARTTg3 AndaHARTTg3 skrev:

Jeg vil koncentrere mig i et smart hjem om dets sikkerhed, det vil sige tage sig af kameraerne, så de står på gode steder, og dataene transmitteres sikkert, installer en god elektronisk lås takket være den, din dør har ikke en mekanisk låse, og 90% af tyvene passerer døren, og tager sig også af alarmen
En elektronisk lås er en komfort lås, og ikke en sikring.
Ifølge siden her, foregår 8 procent af indbrud via hoveddøren.
Ligesom de fleste indbrud foregår med et koben.
BaaaaaH
Til top
Braddk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-August-2023
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Braddk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2023 kl. 01:38
Oprindeligt skrevet af Ottilia Ottilia skrev:

Oprindeligt skrevet af PeterDKM PeterDKM skrev:

Hej

Alarm Bruger jeg verisure. Via HomeBridge over til HomeKit kobler  det selv fra eller til når vi kommer hjem eller køre. 

Jeg har danalock på låsen som også selv låser når vi køre og låser op når vi kommer hjem. Den låser også selv fordøren når “godnat” scenen aktiveres. 
Jeg synes dog ikke den er klippestabil og ville nok vælge en Yale doorman hvis jeg skulle have ny. 

Mht til brugervenlighed til børn har jeg koblet nogle automatiseringer til nogle Hye dimmers F.eks er der langt ud til toilettet så når pigerne skal på WC om natten har de en hue en knap på en Hye dimmer der tænder de relevante lys i den relevante styrke så de kan komme ud på wc og tilbage. 

Den jeg er mest stolt af er at jeg kan sige “aftensmad” til Siri som derefter slukker alle fjernsyn og sætter pigernes lys på halv blus og 30 sec senere slukker helt :) når de bliver ældre tænker jeg den også skal cutte wifi forbindelsen til diverse iPads :)

Måske lidt OT (undskyld), men hvordan får du Verisure ind i HomeKit? Er HomeBridge noget ekstra udstyr? Mvh



Hej Peter 

Jeg hat list problemer med homebridge-verisure installering 

Hvor taster begræftelses koden ind jeg får af verisure 

Jeg har også raspberry pi 

Hvis du kunne give en beskrivelse af installations processen ville det være fedt da jeg ikke kan få terminal linjen med nxp verisure til at gøre noget 

På forhånd tak 
Til top
Braddk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-August-2023
Sted: Kbh
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Braddk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2023 kl. 04:20
Update jeg har fået alarmen til at virke men danalock kommer ikke frem alt andet kommer som lukke muduler til vinduer osv røgalarm samt slugs men danalock kommer ikke frem som modul hvordan fik du den frem 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu