recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt stereo mini anlæg hos mig
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt stereo mini anlæg hos mig

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Her tænker jeg på douk audio /Nobsound . Fx en NS-20g  - 2x80/100w  (og helst med 19V strøm)

2x 100W med en 19 volt strømforsyning.
Er ved ved 1 ohm og 10% forvrængning?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 17:58
KlausDM - jeg ved du er ferm på tastaturet - undersøg dem selv!
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 18:10
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

KlausDM - jeg ved du er ferm på tastaturet - undersøg dem selv!

Én ting er hvad producenten påstår - noget andet er fysikkens love. 200W ved 19V, så skulle den fødes med over 10A, og det vel at mærke hvis den har en effektivitet på 100%, så i realiteten endnu højere.

Det er vist en and.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 18:50
Skulle der nu være nogen som kunne tænke sig at læse en test af den aktuelle Sonus Faber, så findes der bl.a. en her:


Jeg er glad for, at jeg ikke skal sætte så mange ord på en højtaler i forbindelse med et valg. Jeg nøjes med at sige, at da jeg hørte den første gang tabte jeg nærmest pusten. Det skyldes  kombinationen og helheden af lyd og håndværksmæssig nydelse:


Men naturligvis findes der mange langt bedre højtalere.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Skulle der nu være nogen som kunne tænke sig at læse en test af den aktuelle Sonus Faber, så findes der bl.a. en her:


Jeg er glad for, at jeg ikke skal sætte så mange ord på en højtaler i forbindelse med et valg. Jeg nøjes med at sige, at da jeg hørte den første gang tabte jeg nærmest pusten. Det skyldes  kombinationen og helheden af lyd og håndværksmæssig nydelse:


Men naturligvis findes der mange langt bedre højtalere.

Kun én højttaler? Er du ved at gå tilbage til gamle dages mono?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Skulle der nu være nogen som kunne tænke sig at læse en test af den aktuelle Sonus Faber, så findes der bl.a. en her:


Jeg er glad for, at jeg ikke skal sætte så mange ord på en højtaler i forbindelse med et valg. Jeg nøjes med at sige, at da jeg hørte den første gang tabte jeg nærmest pusten. Det skyldes  kombinationen og helheden af lyd og håndværksmæssig nydelse:


Men naturligvis findes der mange langt bedre højtalere.

Kun én højttaler? Er du ved at gå tilbage til gamle dages mono?

Med 2 skulle det gerne blive til stereo.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 20:34
@floe - jeg snakker ikke om producentens informationer. - brug dit hoved og tjek bare en lille smule. du kunne fx prøve at skrive ns-20g på youtube og se hvad der sker.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

KlausDM - jeg ved du er ferm på tastaturet - undersøg dem selv!


Okay, jeg undersøger.

I første ombæring går jeg til ti, som er leverandør af chippen der er anvendt som forstærker.

Databladet siger:
"the TPA3116D2 does 2 × 50 W / 4 Ω with a small heatsink attached to its top side PowerPAD"
"PO Continuous output power THD+N = 10%, f = 1 kHz, PVCC = 21 V - 50 W"
"THD+N Total harmonic distortion + noise VCC = 21 V, f = 1 kHz, PO = 25 W (half-power) 0.1%

Kigger man på "Figure 13. Maximum Output Power (BTL) vs Supply Voltage" kan man se at ved 19 Volt og 8 ohms højttalere, kan man ved 0,1% forvrængning opnå cirka 22W.
Kigger man videre, kan man se at ved 19 volt og 4 ohm er det 37W og ved 3 ohm er det cirka 55W.

Chippen kan maksimalt håndtere 100W effekt, derfor er der i den nævnte forstærker monteret to chips.

Men det ændrer ikke ved at forsyningsspændingen sætter begrænsningen.
Ohms lov, siger P= U2/R, skal vi så over i hifiverdenen og tale om sinuskurver, så skal vi også dividere med kvadratroden af 2.
Altså P = U2/R/sqrt2
Regner vi så med 19 volt og 4 ohm, kan vi maksimalt trække: P = 19x19/4/1,41 = 64W
Det er vel at mærke uden at tage højde for spændingstab i forstærkerchippen.

Om man sætter 2 eller flere i parallel, stiger effekten ved 4 ohm ikke. Det eneste man kan er at fordele effekten ud over flere chips, så den enkelte ikke bliver så varm.

Ved 2,5 ohm når vi 19x19/2,5/1,41 = 102W, dermed er vi lige på grænsen af, hvad chippen kan klare termisk - vel at mærke uden at kigge på tab internt i chippen.

Med andre ord - 19 volt og 2x100 W er mere "reklamewatt" end real life, hvor man opgiver forstærkere ved 8 og 4 ohm.


Jeg skriver ikke at det er en dårlig forstærker. Den er sikkert mindst lige så fin som den jeg sidder ved lige nu (bruns 2503 - https://www.radiomuseum.org/r/bruns_mini_hifi_anlage_2502_2503_2504.html), men deres effektopgivelse er altså i hegnet....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

@floe - jeg snakker ikke om producentens informationer. - brug dit hoved og tjek bare en lille smule. du kunne fx prøve at skrive ns-20g på youtube og se hvad der sker.


Det er tilladt at tale pænt til folk. Også selvom det foregår på nettet.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 21:16
Klaus DM, Floe og Claus Jac, kunne I ikke nok være venlig at tage jeres tekniske udredninger til en anden tråd. Der findes et teknisk forum m.v.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 10:10
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Klaus DM, Floe og Claus Jac, kunne I ikke nok være venlig at tage jeres tekniske udredninger til en anden tråd. Der findes et teknisk forum m.v.

Thumbs UpSmile
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2020 kl. 12:50
Hother - uagtet af hvad de 2 forsøgte at lave tråden om til et eller andet latterligt teknisk fikundik (og jeg kunne virkelig ikke være mere ligeglad med om enheden er i stand til at afgive 50,70 eller 100W spørgsmålet er hvordan de lyder.) så tjek det lidt ud. jeg er udmærket klar over at det ikke er et "fuldt" minianlæg, og med mindre kravet partout er CD anlæg i stedet for at køre det hele fra en digital platform, så er den vej så afgjort værd at kigge på. SHIIT audio laver også nogle ganske fremragende DAC's og Amps. (men også til en markant højere pris :-), så spørgsmålet er selvfølgelig hvor meget man vil gå på kompromis)

Tag lidt kig på John Darko's hjemmeside darko.audio, han er i høj grad gået væk fra de normale "anlæg" og har faktisk bygget et ekstremt kompakt system op med raspberry pi's, roon audio og shiit audio DAC/amps, sammen med højttalere som han tester af.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu