|
Nyt surround... måske |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
Mentalisac ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2012 Status: Offline Point: 209 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-November-2013 kl. 22:57 |
||||
Hey
Har nu endelig taget mig sammen til at få
anskaffet mig noget "rigtig" hi-fi lir.. Men jeg er stadig nybegynder, så jeg må
bede om lidt hjælp. Mange af de begreber der står oplyst om de
forskellige ting gør mig ikke klogere.
Her er det setup jeg har kigget lidt på. De fleste af produkterne er valgt pga.
prisen Nogen der har erfaring med de valgte produkter, eller måske kunne give lidt pointers?
Forstærker: Pioneer SC-2023 http://www.pioneer.eu/dk/products/42/98/405/SC-2023-K/page.html eller Pioneer SC-LX57-K http://www.pioneer.eu/dk/products/42/98/405/SC-LX57-K/page.html
Højttalere: DALI LEKTOR 8 HTTP://WWW.HIFIKLUBBEN.DK/PRODUCTS/DALI-LEKTOR-8-GULVHOJTTALER-26752/ Center: DALI MENTOR LCR http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-mentor-lcr-center-fronthojttaler-25399/ eller DALI LEKTOR LCR http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-lektor-lcr-center-fronthojttaler-27382/
Baghøjttalere: DALI LEKTOR 1 http://www.hifiklubben.dk/Products/dali-lektor-1-kompakthojttaler-26747/
Subwoofer:
EARTHQUAKE SUPERNOVA MKVI 15 HTTP://WWW.EARTHQUAKESOUND.DK/HOME-AUDIO/SUBWOOFERE/SUPERNOVA-MKVI-15.ASPX eller EARTHQUAKE
MINIME-P12 http://www.earthquakesound.dk/home-audio/subwoofere/minime-p12.aspx
Spørgsmål
Der
kommer nok mange flere spørgsmål til jo længere jeg kommer i processen.
Håber
i kan hjælpe en kommende hifi nørd lidt =) Redigeret af Mentalisac - 23-November-2013 kl. 19:29 |
|||||
![]() |
|||||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
2. Ikke vigtigt, med mindre at du går op i at lave en THX opstilling. Min har det, men jeg bruger det aldrig. 3. 2 sub's giver en bedre fordeling af bassen i rummet, og generelt kan man sige jo flere jo bedre. Men da du nok ikke kan den vanvittige mulighed for at tidstilpasse en masse subs, er det en fordel hvis man kan placer dem med samme afstand til sweet spot. Der findes "normale" surround forstærker som kan tidstilpasse 2 subwoofer på en gang, så er problemet løst. - Når du først har prøvet 2, så vil du ikke nøjes med 1. 4.I et 5.1 skal baghøjttalerne pege ind mod sweet spot, i 7.1(6.1) er det side højttalerne (som sidder samme sted som baghøjttalerne i 5.1) som skal pege ind mod sweet spot. I 7.1 (6.1) pege de (den) bageste højttaler lige frem. Så du har helt ret når du oplever at gutten i hifi klubben taler i mod DD & DTS opsætnings guide. 5. Det er ikke vigtigt. Har du ekstra effekt kanaler i overskud kan du dog måske med fordel benytte 2 kanaler til en højttaler. Bedst er dog at købe det effekt man behøver i en kanal. (Der er nuancer og smag der kommer i spil her, så du kan finde andre som syntes anderledes) Hvis du lige pludselig står med muligheden for at gøre det, så gør det. Men jeg ville aldrig købe ind efter det. 6. Jeg vil klart fortrække at front + center er ens i klangen - når lyden foran dig skifter fra side til side er det forholdsvis nemt at hører om højtaleren lyder ens. Så lyt efter om du bedst kan lide dem med bånd diskant eller dem uden - begge dele kan være "lige godt". Det er smag og behag.
|
|||||
.....
|
|||||
![]() |
|||||
Lightyear ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 527 |
||||
Hvis du alligevel skal have en god subwoofer, så ville jeg prioritere en mindre Mentor højttaler frem for en stor Lektor.
|
|||||
![]() |
|||||
Mentalisac ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2012 Status: Offline Point: 209 |
||||
@Lightyear
Har også kigget på de mentor, men de er godt nok små.
Sælger i hifi klubben sagde de manglede bulder og brag, men at de spillede mere rent og klart.. Mine øre kunne godt høre forskellen, ikke meget, men der var da lidt, men var mere til design og tju-hej i Lektoren. Havde ellers også forelsket mig i Mentor 8, men 15k stk er lige en tand over mit budget denne gang. @Notfast Mange tak for de uddybende svar. 2. Hvad er en THX opstilling? 3. Jeg var i den overbevisning at øret ikke kunne høre hvor "sub bass frekvenser" kom fra. Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår.? Du siger jo flere jo bedre, men hvorfor ? 5. Jeg troede at hvis man brugte biwire ville højttalerne bedre kunne skille tonerne ad, eller spille dem bedre? 6. Kan godt følge dig i at fronterne skal ha ens klang, men center er jo stemmer og lign, så de kommer da ikke ind og forstyrre gulvhøjttalerne ? Nogen der har en fornuftig forklaring på 1? Gerne noget der er skruet ned for det tekniske =) Ellers andre råd/erfaring ang. de valgte produkter? Redigeret af Mentalisac - 23-November-2013 kl. 19:55 |
|||||
![]() |
|||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19845 |
||||
En D/A konverter, oversætter digital signaler til analoge signaler (lyd du kan fodre din effektforstærker og herefter højttalere med.) Antal bit er opløsningen. skal vi tage den helt fra bunden så vil en 1-bit opløsning kun være signal fuldt on eller off. En almindelig CD er indspillet med 16 bit opløsning. Det vil sige at der er 2^16 = 65536 "trappetrin" på lydsignalet at vælge imellem. Det er selvfølgelig noget af en begrænsning, derfor kan man lave musik med 24 eller 32 bit (16,7 mill eller 4,3 milliarder "trin") opløsning. en 32 bit D/A kan altså arbejde med ufatteligt høj opløsning på lydsignalet.
Med mindre at du har tænkt dig at bygge en hjemmebiograf efter THX normer, så er det bedøvende lige meget. Kender du ikke til THX normerne, så bare glem dem, der findes masser af skidegodt udstyr som ikke er THX certificeret, men som er bedre end vidst udstyr der er TXH certificeret.
Ja, hvis du får det sat ordenligt op. En sub spiller de lave frekvenser, frekvenser du kan høre og nogen du kan føle (4-8 HZ får typisk en til at kaste op!).
Det er bi-wire kan udnyttes til bi-amping, som bi-wire alene er der sjældent meget at hente. Det bør ikek være en vigtig parameter, når man køber højttalere er det lyden der tæller i første ombæring. Tilslutningerne bagpå er sekundære.
Bånddiskant er lækkert - hvis altså man kan lide lyden af bånddiskant. Lyden fra dine 3 fronter skal være så ens som muligt, så du får mindst muligt skiftende i lyden, hvis den panorerer fra side til side (hen over midten). Klaus |
|||||
![]() |
|||||
||||
@KlausDM
På valgte setup ville man så kunne høre forskellen på 32 / 24 bit? Sub-wooferne kommer til at stå helt ens i rummet. Min start tanke med de 2 subs var så det så mere symmetrisk ud i hjemme bioen. Kan rigtig godt lide den bånddiskant der sidder i Mentor 8, men syntes ikke den spiller 10.000kr bedre end Lektor 8.
Redigeret af Mentalisac - 23-November-2013 kl. 20:00 |
|||||
![]() |
|||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19845 |
||||
Hvis dit kildemateriale er 16 bit er det bedøvende lige meget om din D/A kan 24 eller 32 bit.
Der er mange andre ting der spiller langt mere ind end forskellen på 24 og 32 bit, umiddelbart ville jeg bruge mine penge andetsteds.... Det samme med sub's. Hellere bruge pengene på bedre fronter og center end symmetrien i udseendet på opstillingen. Klaus |
|||||
![]() |
|||||
||||
Problemet er at Subberne kun er en tand dyrere end fronterne...
Får nogle rimelige fornuftige priser på EQ, derfor jeg har valgt dem... Samme med Pioneer forstærkerne.. Når jeg høre musik er det oftest FLAC fra nas, så vil tro jeg er over de 16 bit ?
|
|||||
![]() |
|||||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
||||
Cd er 44.1Khz 16 bit, så hvis det er cd rip, så er det ikke mere end 16 bit.
|
|||||
.....
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Hmm, ser ud til jeg har taget fejl så...
Men hvordan kan det så være flac lyder bedre end en alm cd ?
|
|||||
![]() |
|||||
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
||||
Hej Mentalisac. Jeg ved ikke hvor du er lokaliseret i landet, men jeg bor i 2920 Charlottenlund, og benytter mig af XTZ 99.36 med bånddiskant sammen med en 93.22 som center med dome diskant som pt. spiller på en Onkyo 805. Du er mere end velkommen til at komme forbi og lytte og danne dig et indtryk. Jeg lyttede selv til Lektor, Ikon, Concept og Mentor inden jeg besluttede mig for XTZ, da jeg mente at man skulle op i en for høj Ikon serie eller endnu bedre mentor serie for at få noget som matchede XTZ. Prismæssigt ligger de i din kategori. Send en PB hvis det lyder interessant. NB: Tilbuddet gælder selvfølgelig alle recordere brugere som ønsker at lytte til XTZ under hjemlige forhold.
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Jeg ville elske at kigge forbi, men bor i trekantsområdet så der er lidt vej..
Hvor købte du dem? Kunne være jeg kunne finde en shop der havde dem udstillet, for de ser godt nok lækre ud
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |