recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt Surround system?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt Surround system?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt Surround system?
    Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 17:26
Ohøj!

Jeg har brug for en smule ekspertise og erfaring.

Vi skal inden alt for længe flytte i nyt hus og jeg ved ikke om jeg "magter" at have mine store fronter, sub, center, baghøjtalere og receiver med.

Jeg er ved at være nået en alder, som for mit vedkommende, betyder at tingene bare gerne må være nemme, minimalistiske og uden en masse bøvl, kabler og indstillinger.

Jeg har derfor kigget på et nyt setup, bestående af Sonos Arc, Sub samt 2x Play Five.

Der er ikke trukket kabler til højtalere i det nye hus.

Jeg kan godt li' at høre musik uden på nogen som helst måde at være audiofil. Hvorfor mit valg af Play Five som "baghøjtalere".

Kilderne vil være Tidal, Spotify og Netradio - Genrerne vil være alt fra Hård rock, Klassisk, Dance/techno og "easy listening" 

Jeg elsker at se film med god lyd - Er vil med Sci-fi, Thrillers og Eventyr.

Hvad er folk erfaringer med et sådan Sonos setup - hvis nogen da har noget tilsvarende?

Er der andet end Sonos på markedet som kan levere trådløs til ca. samme pris?

Størrelsen på stuen kommer til at være ca. 35kvm


Redigeret af Stroyer - 05-Oktober-2021 kl. 17:29
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 19:27
Jeg har læst nogle gange sammen historie som din. Og ofte ender der med de fortryder det, da det er en kæmpe nedgradering end hvad du er vant til.

Noget du kunne gøre, det er skifte front ud med nogle gode bogreols højttalere, og en receiver med streaming i. For så har du mindre højtalere, pga. Din sub har du stadig den gode bas.

Redigeret af T-Duck - 05-Oktober-2021 kl. 19:35
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2021 kl. 19:52
Mmm....jah - måske :-/

Men! Tænkte alligevel lige at jeg ville se om jeg kunne finde nogen med erfaringer ift. setuppet.

Jeg har netop også tænkt på Play Five som baghøjtalere og som "musikhøjtalere" netop for at undgå at det blev for "småt" som jeg tror det vil gøre med One SL'erne.
Til top
mortenint Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juni-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenint Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 08:37
Jeg har Sonos Arc, sub og 2xPlay one i stuen og er rigtig glad for det. Jeg er ikke i tvivl om at et dedikeret setup med receiver og store højtalere osv kan lave bedre lyd, men jeg føler ikke at jeg går glip af noget. Det virker bare og så har jeg kunne montere det så diskret at konen ikke på noget tidspunkt har kommenteret på det ;)

Ift. musik så synes jeg også at Play One gør det rigtig fint, men jeg har så heller ikke nogen Play Five at sammenligne med.
Til top
Stroyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 190
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stroyer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af mortenint mortenint skrev:

Jeg har Sonos Arc, sub og 2xPlay one i stuen og er rigtig glad for det. Jeg er ikke i tvivl om at et dedikeret setup med receiver og store højtalere osv kan lave bedre lyd, men jeg føler ikke at jeg går glip af noget. Det virker bare og så har jeg kunne montere det så diskret at konen ikke på noget tidspunkt har kommenteret på det ;)

Ift. musik så synes jeg også at Play One gør det rigtig fint, men jeg har så heller ikke nogen Play Five at sammenligne med.

Mange tak for dit input - meget interessant!

Bruger du nogensinde "anlægget" til afspilning af musik?

Hvor stor er den stue hvori du har installationen?

Det er nemlig også lige præcis dét som er min idé, at have noget som bare virker når man tænder for det uden at skulle indstille på 117 forskellige ting.

Konen er dog for mit vedkommende totalt ligeglad med om det er store højtalere eller om det er små.
Der har jeg frit spil. Det skal bare være nemt for hende at se en film/serie eller høre noget musik fra Tidal.
 
Til top
mortenint Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juni-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mortenint Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2021 kl. 18:57
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Oprindeligt skrevet af mortenint mortenint skrev:

Jeg har Sonos Arc, sub og 2xPlay one i stuen og er rigtig glad for det. Jeg er ikke i tvivl om at et dedikeret setup med receiver og store højtalere osv kan lave bedre lyd, men jeg føler ikke at jeg går glip af noget. Det virker bare og så har jeg kunne montere det så diskret at konen ikke på noget tidspunkt har kommenteret på det ;)

Ift. musik så synes jeg også at Play One gør det rigtig fint, men jeg har så heller ikke nogen Play Five at sammenligne med.

Mange tak for dit input - meget interessant!

Bruger du nogensinde "anlægget" til afspilning af musik?

Hvor stor er den stue hvori du har installationen?

Det er nemlig også lige præcis dét som er min idé, at have noget som bare virker når man tænder for det uden at skulle indstille på 117 forskellige ting.

Konen er dog for mit vedkommende totalt ligeglad med om det er store højtalere eller om det er små.
Der har jeg frit spil. Det skal bare være nemt for hende at se en film/serie eller høre noget musik fra Tidal.
 


Der kører musik fra Spotify på det hver eneste dag. Det er helt klart Arc og sub'en, der giver det meste af fylden i lyden, men Play ones giver også meget. Når Sonos bliver sat op til surround kan man vælge om surround-højtalerne (Play ones i mit tilfælde) skal spille som almindelige højtalere eller bare som støtte, når surround setup'et spiller musik. Jeg har sat mine til at spille som almindelige højtalere når jeg hører musik og så grupperer jeg hele setup'et med et par andre Play Ones, så jeg spiller musik i hele huset. Jeg er rigtig glad for det.

Den vinkel af stue-rummet der bliver brugt til TV og surround er ca. 25m2. Jeg er slet ikke i tvivl om at systemet sagtens kunne spille et større rum op.


Redigeret af mortenint - 06-Oktober-2021 kl. 19:09
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2021 kl. 09:08
Oprindeligt skrevet af Stroyer Stroyer skrev:

Det er nemlig også lige præcis dét som er min idé, at have noget som bare virker når man tænder for det uden at skulle indstille på 117 forskellige ting.

Jeg kan 100% følge dig. Men har af samme årsag valgt den "traditionelle" løsning. Det er mit indtryk, at når tingene bliver lidt for smarte, så ender det ofte i bøvl :-)

Så mit setup er ultra-simpelt: Et fjernsyn der kører med Android TV (Philips, men Sony er vist det samme). På dette fjernsyn kan installeres de apps man har brug for (YouTube, Netflix, whatever).

Fra fjernsynet kører lyden via HDMI ARC 15 meter over til en receiver, som ikke står og skæmmer under fjernsynet, men er placeret i en reol til venstre for sofaen. Denne receiver driver så 3 * Rubicon LCR i front og et par gamle Dali Ikon On-Wall Mk2 som surroundhøjttalere og en subwoofer (placeret sidevejs nederst i reolen også). Jeg har indmuret tomrør/kanal til alle højttalerne og fjernsynet, så der er ikke ét eneste synligt kabel nogen steder i stuen.

Når jeg, konen eller børnene vil se noget, så bruger man fjernsynets fjernbetjening. Den tænder automatisk forstærkeren, som én gang for alle er sat til at lave stereo om til surround og så ellers bare håndtere de mere komplekse lydformater som default. Dvs. man får Kim Bildsøe-Lassen i surround, når man ser TV-Avisen. På Netflix får man det i EAC-3 (Dolby Digital Plus), film kører automatisk med DD, DTS, Atmos osv.

Det hele styres via fjernsynets standardfjernbetjening. Jeg tænder/slukker aldrig for forstærkeren direkte. Lydvolumen styres også direkte på fjernsynets fjernbetjenings volume-knapper. Jeg orker ikke Logitech Harmony og lignende løsninger, hvor man skal programmere det hele selv.

Så NÅR du har en kone der er forstående overfor gulvhøjttalere, så synes jeg vejen frem er klar: Behold det du har. Anvend det TV-møbel du formentligt allerede har under fjernsynet. Brug eller køb en almindelig 5.1 forstærker. Betal en elektriker de peanuts det koster at få ført ledningerne til dine surroundhøjttalere diskret over listerne (du kan også selv gøre det). EDIT: Og hvis du ikke orker dine store gulvhøjttalere, så få nogle ordentlige on-wall modeller i stedet og få elektrikeren til også at føre kablerne så diskret som muligt op til dem (tip: Måske står der et skab i rummet på den anden side af væggen, så man behøver måske slet ikke at kunne se kablerne i stuen!).

En kablet, traditionel, løsning vil give dig meget mere "it just works" end en moderne, fancy, trådløs, løsning. Så slipper du også for at bekymre dig om, hvornår Sonos pludseligt annoncerer at dine apparater nu ikke længere supporteres og derfor ikke vil virke med deres "univers".


Redigeret af avemestr - 07-Oktober-2021 kl. 09:11
Til top
Fattigrøven Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 34
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fattigrøven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 11:53
Bare husk. At nyder du også moderne film og serier og generelt nyder, at være godt lyd-underholdt. Så får man MEGET glæde med, at have en god "seriøs" subwoofer ( og gerne 2 stk) Subs som kan give et seriøst lydtryk, men også have god kvalitet generelt. Og med soundbars, er man ofte handicappet med subs, fordi som jeg forstår det, skal bruge medfølgende subs, som ofte også er forholdsvis små.

Jeg elsker min sub og vil anbefale alle der bor i hus og elsker at blive underholdt med film og musik, at købe en god subwoofer og gerne også, en rumkorrektion til :-)
LG OLED
Marantz SR6015
Audiovector M3 Sig og ditto center
SVS PB3000
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2021 kl. 15:49
Hvis du vil have surround (5.1), så skal du vel bruge play5 som sidehøjttalere ikke baghøjttalere. Det vil efter min mening give den bedste lydpanorering ved film. Problemet er så at dine Play5 kommer til a spille mod hinanden når du vil lytte til musik.

Lydmæssigt er det en stor nedgradering, men stuen skal selvfølgeligt også bruges til andre ting:-)
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu