recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt surround-anlæg - oplevelser!!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt surround-anlæg - oplevelser!!!

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
nybym Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 14:34
det gør jeg også selv.. je gkan ik finde en dansk manual nogen steder på nettet?
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Point: 1351
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 14:48

Jeg mener at Yamaha og Sony så småt er begyndt at putte de nye Hd lyd formater i deres lidt billigere modeller. Men jeg er ikke helt klar over, hvor meget billigere de bliver. En af grundene til at Onkyo 605 blev så popular, var netop at de nye HD lyd formater ellers kun var tilgængelig i de dyere modeller. Jeg tror sagtens at de kan dække dit behov. Det er bare lige om de er tilgængelige. Ellers syntes jeg du som minimum bør finde noget der har HDMI tilslutning Med LPCM understøttelse. Det er ikke sikkert at du har behov for det nu, men det kommer nok.

Jeg har selv døjet en del med manglende tilsutnings muligheder. Det kan godt være lidt irriterende at have disse begrændsninger, som man nogen gange bagataliserer ved selve købet.

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af chico chico skrev:

Man satser ikke meget på "lydanlæg" i øjeblikket - der er kun fladskærme over det hele - 2 steder prøvede man at sælge os et Bose-anlæg selv om det ingen interesse havde.

Man har flere steder anlæggene stående i et hjørne (med masser af støv på) uden rigtig mulighed for at høre lyden rigtigt. Jeg var lidt interesseret i at høre et Harman Kardon anlæg 5.1 HKTS11 (fronthøjttalere anbefalet af Radiomanden) + receiver - man havde ikke sluttet de 2 baghøjttalere til (var ikke nødvendigt for at høre stereo) - de 2 fronthøjtalere stod oven på receiveren med den afstand på 40 cm det nu kan give - der gik ansatte frem og tilbage mellem anlægget og os - den ansatte kendte ikke meget til indstillingerne på receiveren det var svært at prøve at justere på lyden - det var svært at få svar på forskellen på digitale og analoge receivere - det var ikke nogen super oplevelse.

Hej Chico.

Jeg synes som sådan du tager et særdeles relevant problem frem her, som er ret undervurderet blandt den brede befolkning: At opstille og præsentere et surround-system er en avanceret ting - det er ikke som et par sko som man bare stiller frem på hylden, og så kan folk ellers prøve dem af som de har lyst til. Forbrugerne honorerer desværre ikke rigtigt de butikker der er i stand til at gøre det ordentligt, derfor er vi endt med en lang række butikker med dårlig præsentation af produkterne. Jeg er delvist enig i at den bedste oplevelse af produkterne opnås ved at låne noget med hjem og prøve det derhjemme, men det BURDE ikke være sådan. Det burde være sådan at du kunne gå ind i en butik, få en god oplevelse, og så tage dén oplevelse med hjem. Det kan godt lade sig gøre at finde butikker der kan opfylde dét, men det er svært i det prisleje du kigger i, og det bliver kun sværere med tiden, fordi forbrugerne i højere og højere grad lader prisen afgøre hvor man køber produkterne.

En del af problemet - og inden jeg bliver kritiseret for at tale nedværdigende om butiksuddannede, skal man lige huske at jeg selv er én af dem - er at der ikke findes nogen reel uddannelse i at være radio/tv forhandler. Fire gange to ugers ophold på radiohandlerskolen i éns elevtid, hvoraf halvdelen af tiden går på at uddanne folk i salgsteknik og ikke i radio/tv udstyr, og resten går med baggrundsviden der som sådan er relevant nok, men ikke hjælper nogen til at sætte et surround-system ordentligt op, det er ikke særligt brugbart i den virkelige verden. Hvis du går ind i et apotek, så møder du en ekspedient der har en farmaceut-uddannelse på kanditat-niveau. Det er nødvendigt, fordi forkert rådgivning i værste fald kan koste liv. Jeg siger ikke samme krav skal stilles til en radio/tv forhandler, jeg siger bare at det ikke på samme måde kan betragtes som en selvfølge, at fordi man går ind i en radio/tv forretning, så mødes man af personale der er eksperter på området. Det er dit eget ansvar som forbruger at finde frem til eksperterne, det er ikke noget du er garanteret. Som du jo så også har oplevet.

Den bedste oplevelse fik vi en forretning, hvor den ansatte gerne ville vise os et JAMO 5.1 anlæg (som vi ikke havde spurgt på) - anlægget var stillet op så det var til at sidde og lytte og se i fin afstand - der var en rigtig god lyd på stereo (selv om fronthøjttalerne hang i loftet) og surround var en rigtig rigtig god oplevelse - den ansatte vidste meget om produktet (havde svært ved at vurdere og alt var rigtigt) - men men JAMO har aldrig rigtig været med i overvejelserne - det var en ganske lille receiver med afspiller indbygget ca. kr. 8.000,- med højttalere.

Men på trods af navnet - var oplevelsen suverænt den bedste!

Jeg tror du selv har været lidt inde på det, men Jamo systemet har sandsynligvis ikke været det bedste system du er blevet præsenteret for, men det er bare sådan at opstillingen betyder mindst lige så meget som hardwaren for hvilken kvalitet du får ud af systemet. Det gælder for så vidt også når du har fået systemet hjem i stuen. Derfor skal du som sådan indregne forhandleren som en lige så væsentlig del af dit køb, som selve dét hardware du får hjem i stuen.

Udgangspunktet er i første omgang kr. 8-12.000. (har p.t. et ældre Pioneer stereo i 20.000 kr. klassen men ønsker noget nyere) 

Man er helt rundtosset efter sådan en dag.......det er faktisk lettere at købe en bil til kr. 200.000 end at finde et anlæg!!

Det har du som sådan ret i, men det skyldes delvist at du leder efter en løsning der er ganske svær at finde i den prisklasse du kigger i. Som markedet er skruet sammen i dag, kan du bare stort set ikke købe kvalitetsprodukter inkl ordentlig demonstration, rådgivning, for 12.000,-. Det findes, men der er langt imellem. Derfor er flertallet af dét du møder ganske enkelt for ringe, og det er dét der gør det svært - det er svært at finde en tilfredsstillende løsning til de penge. Jeg kan garantere dig at det er lige så nemt at købe et surround-anlæg for 100.000,-, som at købe en bil for 200.000,-...

Dét jeg vil sige om dit prisniveau: Jeg ved godt at teknologi udvikler sig, men der er altså grænser. Du går fra et godt kvalitets-system, ganske vist ældre, men et system til 20k plus inflation. Hvis du køber et system i 8-12.000,-s klassen, vil jeg faktisk garantere dig at du får et ringere system. Hvis du køber et surround-system i stedet for et stereo-system, skal du som regel gange prisen med mindst 2: Der skal 3 gange så mange højttalere til (og højttalere er normalt en tung del af prisen), og forstærkeren er væsentligt mere avanceret og med flere kanaler. Lad os antage at udviklingen gør at et moderne stereo-system tilsvarende dit gamle i dag kan købes for 15k, så skal du reelt op i mindst 30k for at få et surround-system af tilsvarende kvalitet, og i realiteten temmeligt sikkert en del mere.

Om du vil udvidde dit budget så meget, er naturligvis op til dine prioriteringer, men der er _kæmpe_ forskel på hvad du kan opnå for f.eks. hhv. 8k, 12-14k og 20k. Men, uanset hvordan du lægger dit budget, vil du opdage at mængden af butikker hvor du kan få en seriøs demonstration reelt er ret begrænset.

Til top
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-April-2008
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 18:00

Tak til dig AV Precision (Otto)!

Jeg er ved at vågne op til den virkelige verden - du er inde på mange rigtige ting og jeg ved også at produkterne er meget komplicerede - tidligere var der 15-20 knapper nu skal man ind i menuer mv. og de er nok forskellige fra mærke til mærke!

Det som jeg ligesom gerne ville frem til var et anlæg der matcher mit PX 80 og prisen på det PX 80 er jo også i den "billigere" ende, men jeg synes der er god kvalitet til prisen - og når jeg skriver billigere ende sammenligner jeg med f.eks. Pioneer til 20-25.000.

Jeg vidste godt at det måske kunne blive svært at finde noget på rundturen - og jeg vidste også godt at udvalget af mærker var begrænset, men det var ligesom at få en idé om hvad der var. Det jeg vil prøve at undgå er bl.a. at få købt noget der er forældet på nuværende tidspunkt - jeg kan se at flere receivere og komplette anlæg ikke har HDMI - og da jeg er lidt usikker på andre ting med lydformater mv.

Der er også problemet omkring højttalere - sidst jeg købte anlæg for mange år siden havde man en tommelfingerregel der sagde at højttalerne skulle koste ca. det dobbelte af forstærkeren (dengang var det en ren forstærker uden tuner) - jeg havde jo en ide om nogle højttalere (satelitter) i stil med Harman Kardon TS11 (designet betyder en del)- de koster ca. kr. 4.500 - så har jeg formentlig købt for dårlige højttalere til Onkyo 605?? og kunne i princippet lige så godt købe en Panasonic HE50 eller hvad??

Jeg ved ikke om de mest aktive brugere herinde (dem der kommer med indlæg til mig) er dem der interesserer sig mest for kvaliteten??

Er der andre brugere med "mindre" anlæg (jeg har tidligere fået tilbagemelding fra Radiomanden) - nu kender jeg ikke hans baggrund for hans valg (du må gerne svare hvis du læser med Radiomand!) hører jeg også gerne fra dem med deres kombinationer. Det er muligt jeg redigerer lidt i indlægget senere komme ud i flere "hjørner".

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 18:14

Der er også problemet omkring højttalere - sidst jeg købte anlæg for mange år siden havde man en tommelfingerregel der sagde at højttalerne skulle koste ca. det dobbelte af forstærkeren (dengang var det en ren forstærker uden tuner) - jeg havde jo en ide om nogle højttalere (satelitter) i stil med Harman Kardon TS11 (designet betyder en del)- de koster ca. kr. 4.500 - så har jeg formentlig købt for dårlige højttalere til Onkyo 605?? og kunne i princippet lige så godt købe en Panasonic HE50 eller hvad??

Jeg mener jo helt grundlæggende at problemet er at højttalerne er for dårlige, ikke at receiveren er for god! Uanset om du går et trin ned i receiver, bør du efter min mening gå et skridt op i højttalere. Jeg vil ikke lave for meget direkte reklame i forummet, så send en PB hvis du vil have specifikke forslag - men jeg vil påstå at hvis dit lydsystem skal matche dit tv's reelle kvalitet, og ikke bare matche dets pris, så skal lydsystemet være væsentligt dyrere end tv'et. Du vil få et _kæmpe_ spring i kvalitet, ved at lade højttaler-systemet ligge i 10-12.000,-s klassen, i stedet for de 4500,- du nævner. Og her taler jeg altså ikke om små finesser som kun entusiaster kan høre - højttalersystemer jeg personligt kunne finde på at bruge, ligger nærmere på 25k og op (for højttalerne alene). Forskellen fra 5000,- til 10.000,- vil _alle_ kunne have glæde af.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i din egen tommelfinggerregel, højttalerne skal koste det dobbelte af forstærkeren - uden at man skal lade det være en facit-liste, så er det faktisk et meget godt udgangspunkt: Lad os antage at vi tager udgangspunkt i en surround-forstærker til 5000,-. Det er en almindeligt god receiver, med de nyeste features - eksempelvis Onkyo'en som nævnt, som jeg absolut vil sige er meget lig dit tv kvalitetsmæssigt - et godt produkt, i den billigere ende uden at det er discount. Hvis vi så "konverterer" den til stereo, så koster en stereo-forstærker i tilsvarende kvalitet måske det halve, fordi du bruger en masse penge på surround-delen. Dine stereo-højttalere skal så koste det dobbelte af dette, dvs. 5000,- for et sæt, dvs. 2500,- per styk. Det er et fint grundlag for et harmonisk, sammenhængende system. Men - nu var det jo altså et surround-system vi skulle have, så du skal have 5x2500,-, plus en aktiv sub som måske koster 5000,- (2500,- for højttaleren, 2500,- for forstærkeren da det er en aktiv sub). Det er et meget harmonisk system - men det betyder at din tommelfingerregel om "dobbelt op", pludselig er blevet til en 5000,-s forstærker og et 17.500,-s højttalersystem!

Det var en lang omvej, men det korte af det lange er at et surround-system der reelt matcher Panasonic'en i "pris/kvalitet" forhold, reelt nærmere ligger i 20k klassen. Hvis du vil ligge omkring 12k, skal du altså med andre ord både kigge dig rigtigt godt for, skrabe hver en krone ekstra sammen du kan, OG sørge for at systemet er installeret optimalt så du tvinger hver eneste gram af ydelse ud af dét hardware du får købt.

Jeg ved ikke om de mest aktive brugere herinde (dem der kommer med indlæg til mig) er dem der interesserer sig mest for kvaliteten??

Uden at jeg vil genere nogen, så hænger mængden af indlæg ikke altid sammen med viden, erfaring eller ambitionsniveau. Hvis du vil bedømme hvor meget vægt du skal lægge på folks indlæg, skal du kigge på kvaliteten af indlæggene, ikke mængden...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 18:15

Mht. HD-lyd, så er det langt vigtigere for dig at få købt nogle gode kvalitets-komponenter, end at få de nyeste lydformater. Kvaliteten af udstyret gør langt større forskel end om det er almindeligt DD eller True-HD. Især gode højttalere er en langtids-investering, da de er immune overfor udviklinger inden for lyd-systemerne. Uanset hvad der sker mht. lyd-systemer, skal du altid bruge nogle gode højttalere.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 19:59

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

At opstille og præsentere et surround-system er en avanceret ting - det er ikke som et par sko som man bare stiller frem på hylden, og så kan folk ellers prøve dem af som de har lyst til. Forbrugerne honorerer desværre ikke rigtigt de butikker der er i stand til at gøre det ordentligt, derfor er vi endt med en lang række butikker med dårlig præsentation af produkterne. Jeg er delvist enig i at den bedste oplevelse af produkterne opnås ved at låne noget med hjem og prøve det derhjemme, men det BURDE ikke være sådan. Det burde være sådan at du kunne gå ind i en butik, få en god oplevelse, og så tage dén oplevelse med hjem. Det kan godt lade sig gøre at finde butikker der kan opfylde dét, men det er svært i det prisleje du kigger i, og det bliver kun sværere med tiden, fordi forbrugerne i højere og højere grad lader prisen afgøre hvor man køber produkterne.

Det er helt klart en påstand, som jeg mener du tager lidt for givet her. Der er enorm stor forskel på, at stå i et demo rum, der oftest er indrettet præcis til formålet, og så at høre anlægget derhjemme i ens egen stue, der oftest IKKE er indrettet på samme måde. Det kan godt være indrettet til formålet, men du glemmer, (pudsigt nok, lige netop du ), at et lydanlæg OGSÅ bliver, eller bør blive, kalibreret til indretningen.

Det skal helt klart opvejes efter, hvor meget man går op i de virkelige små detaljer. Men det er 200% sikkert, du kan ikke hive et anlæg med hjem fra et demorum, og så forvente du får præcis den samme lyd. Det er nærmest fysisk umuligt, vil jeg påstå!

Derfor får du altid den mest korrekte vurdering, ved at tage anlægget med hjem og vurdere det ud fra dine egen indretning. Og så skal man bare lade være med at møblere om, for så kan man starte forfra, ihvertfald med kalibreringen

En del af problemet - og inden jeg bliver kritiseret for at tale nedværdigende om butiksuddannede, skal man lige huske at jeg selv er én af dem - er at der ikke findes nogen reel uddannelse i at være radio/tv forhandler.

Det skyldes mest af alt, at alt for mange forretninger har udelukkende fokus på kvantitet og ikke kvalitet. For dem gælder det om at sælge flest mulige anlæg, og oftest til så lave omkostninger som muligt, for at tjene bare en smule på dem.

Der er ingen tvivl om, at en virkelig enthusiast, han eller hun kan se og høre med det samme, om vedkommende ved noget som helst om det der snakkes om. Og hvis ikke, så finder de en anden butik, med mindre kunden har et specifikt mål inden denne træder ind, f.eks et tilbud på et produkt som kunden allerede kender.

Om du vil udvidde dit budget så meget, er naturligvis op til dine prioriteringer, men der er _kæmpe_ forskel på hvad du kan opnå for f.eks. hhv. 8k, 12-14k og 20k. Men, uanset hvordan du lægger dit budget, vil du opdage at mængden af butikker hvor du kan få en seriøs demonstration reelt er ret begrænset.

Man skal først og fremmest gøre op med sig selv, hvad behovet er. Undlad i første omgang at fokuser på prisen overhovedet, men brug tiden på at finde behovet. Det er klart nemmest at finde et forholdsvis godt surroundanlæg, hvis man udelukkende har behov for at se/høre film. Det er straks værre, hvis stereo er indblandet. Og det er helt galt, hvis det er et anlæg der skal kunne begge dele rigtig godt.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:12

Forskellen fra 5000,- til 10.000,- vil _alle_ kunne have glæde af.

Her går det helt galt for dig, Otto.. Undskyld jeg siger det, men det kommer så sandelig an på behovet, som nævnt i forrige indlæg. Hvis lydanlægget bare skal være "baggrundsstøj", så får du ingen som helst glæde af den forskel.

Musik handler lige så meget om at tage sig tid til at lytte til det, og lytte rigtigt. Er man ikke indstillet på dette, så kan man få lige så gode oplevelser med billige højtalere end med dyre. Måske endda bedre med de billige, for så er der penge til ekstra popcorn eller andet mindst lige så irelevant, når man skal se film. Bare for ligesom at gøre det klart, at det er behovet der er afgørende.

Man skal heller ikke glemme, hvis man snakker om stereo højtalere, altså HiFi eller High End, som nogle vælger at kalde det, så benyttes disse ofte i specifikke situationer, hvor lytteren sidder i den optimale lytteposition mens han lytter. Man investere ganske enkelt ikke 100.000 kroner i højtalere, for at suse rundt og lave alt muligt andet mens musikken spiller, for hvis man gør, så er oplevelsen meget tæt på, som hvis man kun havde brugt 15.000 på højtalerne.

Uden at jeg vil genere nogen, så hænger mængden af indlæg ikke altid sammen med viden, erfaring eller ambitionsniveau. Hvis du vil bedømme hvor meget vægt du skal lægge på folks indlæg, skal du kigge på kvaliteten af indlæggene, ikke mængden...

Lyd eller billedekvalitet er faktisk meget ens, hvad angår kriterier for, hvornår noget er kvalitet eller god/dårlig, forkert/rigtig. Og det skaber præcis lige så mange debatter, præcis som denne.

Rigtig mange har faktisk rimelige argumenter for og imod, for det er oftest en individuel vurdering, som jeg tror på er taget enten ud fra et behov, eller måske ud fra et budget. Begge dele er som sådan lige relevante, når man skal argumentere.

Redigeret af Kandersen - 20-Maj-2008 kl. 20:15
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er helt klart en påstand, som jeg mener du tager lidt for givet her. Der er enorm stor forskel på, at stå i et demo rum, der oftest er indrettet præcis til formålet, og så at høre anlægget derhjemme i ens egen stue, der oftest IKKE er indrettet på samme måde. Det kan godt være indrettet til formålet, men du glemmer, (pudsigt nok, lige netop du ), at et lydanlæg OGSÅ bliver, eller bør blive, kalibreret til indretningen.

Nu var konsensus i diskussionen jo netop at man skulle lytte derhjemme, fordi butikkerne netop typisk er dårligt indrettet til hjemmebio (pudsigt nok!), hvilket jeg som sådan er enig i. Jeg er altså med andre ord lodret uenig i at butikker er indrettet "præcist til formålet". Mit demo-rum er, men målsætningen for dét rum er jo så også netop at vise hvad man kan gøre hvis man har et rum man kan dedikere til hjemmebio.

Det skal helt klart opvejes efter, hvor meget man går op i de virkelige små detaljer. Men det er 200% sikkert, du kan ikke hive et anlæg med hjem fra et demorum, og så forvente du får præcis den samme lyd. Det er nærmest fysisk umuligt, vil jeg påstå!

Det sagde jeg sådan set heller ikke. Jeg sagde at den samme oplevelse skulle hives med hjem. Det var faktisk helt bevidst at jeg adskilte "lydkvalitet" og "oplevelse". Jeg formoder at vi kan blive enige om, at i de eksempler OP kommer med her, er det ikke lydkvaliteten af opstillingerne der er problemet, men dét at de ikke engang har kunnet demonstrere et fungerende surround-system.

Derfor får du altid den mest korrekte vurdering, ved at tage anlægget med hjem og vurdere det ud fra dine egen indretning. Og så skal man bare lade være med at møblere om, for så kan man starte forfra, ihvertfald med kalibreringen

Det er sådan set også fint nok, men man er jo nødt til at lave en vis form for grovsortering inden man når så langt. Du kan jo ikke slæbe et komplet surround-system med hjem, sætte det op på væggen, kalibrere det, lytte i et par timer, og så pille det hele ned og starte forfra. Dét fungerede dengang det var en forstærker og to højttalere, men i et surround-system er du bare nødt til at acceptere at det er konceptet du køber, og så må du forsøge at finde frem til de rigtige komponenter og få det bedste ud af det derhjemme. Uanset hvordan du vender og drejer det, så er du nødt til at tage en beslutning uden at have hørt systemet 112% som det kommer til at lyde i sidste ende.

Du kan jo heller ikke få lov til at prøvekøre en ny bil herfra til Milano og tilbage igen, for at finde ud af præcist hvordan den er at køre langt i.

Det skyldes mest af alt, at alt for mange forretninger har udelukkende fokus på kvantitet og ikke kvalitet. For dem gælder det om at sælge flest mulige anlæg, og oftest til så lave omkostninger som muligt, for at tjene bare en smule på dem.

Jeg gider ikke diskutere hønen eller ægget igen... Butikkerne følger dét kunderne efterspørger. Basta!

Der er ingen tvivl om, at en virkelig enthusiast, han eller hun kan se og høre med det samme, om vedkommende ved noget som helst om det der snakkes om. Og hvis ikke, så finder de en anden butik, med mindre kunden har et specifikt mål inden denne træder ind, f.eks et tilbud på et produkt som kunden allerede kender.

Det er præcist dét jeg siger er problemet - dem der reelt har brug for ordentlig rådgivning, har ikke en chance for at finde ud af om det er dét de får. Jeg har ikke en løsning på dét problem, jeg påpeger bare at problemet er der.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:47

Her går det helt galt for dig, Otto.. Undskyld jeg siger det, men det kommer så sandelig an på behovet, som nævnt i forrige indlæg. Hvis lydanlægget bare skal være "baggrundsstøj", så får du ingen som helst glæde af den forskel.

Jeg formulerede mig måske forkert. Dét jeg mener er at alle kan mærke en meget tydelig forskel, og alle kan sætte pris på dén forskel det gør for musikken/filmen. Der er _dramatisk_ forskel (hvis vi kigger på det bedste i de to prisklasser, det ringeste til 10k er temmeligt sikkert ringere end det bedste til 5k). Om du har _behov_ for det i praksis, det er en helt anden diskussion. Nu er det gjort ret klart her, at der ikke er tale om "baggrundsstøj", så det er en akademisk diskussion hvor dyrt et system man har behov for til "baggrundsstøj".

Musik handler lige så meget om at tage sig tid til at lytte til det, og lytte rigtigt. Er man ikke indstillet på dette, så kan man få lige så gode oplevelser med billige højtalere end med dyre.

Nu får du det til at lyde som om forskellen fra 5k til 10k for et 5.1 højttalerystem er et spørgsmål om at være entusiast eller ej. Det er netop dén holdning jeg angriber, min påstand er at hvis du vil have "ganske almindelige husmands ikke-entusiast højttalere", så ender du på mindst 10k for et komplet system.

Derudover, så er jeg - no offence - ved at være træt af at du konstant taler på andre folks vegne, og forsøger at argumentere for holdninger der ikke er dine egne. Det er rent gætværk fra din side hvad almindelige, uinteresserede danske forbrugere kan og ikke kan være tilfredse med, for du er ikke en af dem. Det er muligt at du kender nogle, men uden at jeg bryder mig om at spille rang-kortet, så har jeg med al respekt demonstreret forskelle på lyd-systemer for flere "almindelige danskere" end du kan invitere til sølvbrylluppet, så jeg mener faktisk at jeg har en ret god idé om hvordan almindelige forbrugere reagerer når de hører forskelle i forskellige prisklasser. Ikke dermed sagt at alle vil betale for forskellen, men 95% af forbrugerne kan høre mere forskel på systemerne end de selv forventer.

Sagt på en anden måde: Hvad folk har behov for, og hvad de vil betale for, er to helt forskellige ting. Når folk siger de bare skal bruge et anlæg til "baggrundsstøj", så er det ikke fordi de ikke gerne vil have noget der lyder så godt som muligt, men fordi de ikke vil betale hvad det koster.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 20:50

Dét jeg siger omkring forskellen på lyden i butikken og derhjemme, er at man som kunde skal betragte købet som en investering i helheden - dét man køber er både selve produktet, og forhandleren der leverer det. Hvis man i stedet for målrettet at søge efter de produkter der passer bedst ind i netop min stue, søger målrettet efter den leverandør der kan levere den bedste løsning til netop min stue, så får man typisk et bedre system i sidste ende. Det forudsætter at dén leverandør man vælger er dygtig nok, men det er som sådan ikke sværere end at udvælge det rigtige hardware - nærmere tværtimod. OP har i hvert fald helt åbenlyst besøgt en række forhandlere der ret nemt kan frasorteres i dén sammenhæng - dog skal det retfærdigvis siges at når butikkerne ikke er indrettet til at kunderne efterspørger en helheds-oplevelse i demonstrationen, så er det heller ikke dét de indretter sig efter, og så vil de naturligvis dumpe i dét koncept.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Maj-2008 kl. 21:02

Mit demo-rum er, men målsætningen for dét rum er jo så også netop at vise hvad man kan gøre hvis man har et rum man kan dedikere til hjemmebio.

Dit demorum er DIT demorum. Det kan ikke sammenlignes, ihvertfald ikke hvis vi snakker om detaljer nu. Det kan sågar være et problem placeringsmæssigt, hvor dit demorum er bedre egnet end det som en potientiel kunde har til rådighed.

Det er derfor jeg mener, at det optimale altid er, at få det hjem og lytte til det.

Men du har da ret i, at et surroundanlæg er langt mere besværligt at have med at gøre, end hvis det "bare" var et stereoanlæg. Det ændre dog ikke på det faktum, at et demorum er og bliver egnet til dette, i det specifikke rum.

Jeg formoder at vi kan blive enige om, at i de eksempler OP kommer med her, er det ikke lydkvaliteten af opstillingerne der er problemet, men dét at de ikke engang har kunnet demonstrere et fungerende surround-system.

De eksempler der skrives om, er præcis det som man oplever alle steder, hvor man har med kvantitet at gøre, og ikke kvalitet. Der bruges ikke tid på at sætte op og forklarer stolpe op og stolpe ned om de forskellige ting. Men det er uanset om sælgeren kan det eller ej.

Min opfattelse som ikke-sælger er, at de sælgere der har interesse nok og lyst til at fortælle, samt opstille de nødvendige ting, de søger andre butikker.

Uanset hvordan du vender og drejer det, så er du nødt til at tage en beslutning uden at have hørt systemet 112% som det kommer til at lyde i sidste ende.

Jeg mener da CNS har givet dette tilbud, så nogle gør det da stadigvæk. Jeg har også kendskab til andre forretninger, hvor jeg har set og oplevet det er muligt. Problemet er bare, som vi hele tiden ender ud med, det er specialforretningerne, og det er her priserne oftest er en del højere, og det er en hæmsko for mange til, at de overhovedet vil afprøve det.

Du kan jo heller ikke få lov til at prøvekøre en ny bil herfra til Milano og tilbage igen, for at finde ud af præcist hvordan den er at køre langt i.

Det kommer jo an på, om du først kan vurdere bilen, efter at have kørt til Milano. Hvis det er tilfældet, jo så vil jeg påstå, at du nok kan finde en forhandler som tilbyder dette. Men så er prisen på bilen også derefter.

Jeg gider ikke diskutere hønen eller ægget igen... Butikkerne følger dét kunderne efterspørger. Basta!

Jaja, rolig nu.. Det var såment heller ikke for at undsige kunderne her. Blot en konstatering, (eller endnu en) om, at penge er magt, også i den kedelige retning.

Det er præcist dét jeg siger er problemet - dem der reelt har brug for ordentlig rådgivning, har ikke en chance for at finde ud af om det er dét de får. Jeg har ikke en løsning på dét problem, jeg påpeger bare at problemet er der.

Løsningen er simpel nok. Den koster bare

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu