recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt surround-anlæg - oplevelser!!!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt surround-anlæg - oplevelser!!!

Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 11:39
Det er selvfølgeligt korrekt at der er forskel på rådgivning og fuld service. Her må man jo som forbruger finde ud af hvad man selv magter og derefter vælge en forhandler.

Ønsker man fuld service kan man jo vælge Leasy hvor Peter kommer ud og sætter det hele op. Prisen er så også det dobbelte, men for mange kan det være en god løsning.

Mange af os andre, vil måske hellere nøjes med rådgivning og så selv montere udstyret. Ved mit sidste store indkøb, stod jeg selv for installation, her kunne jeg godt have valgt at få en montør ud for at koble 220V samt finde mit trådløse internet på min indkøbte iMac. I det tilfælde var jeg bestemt ikke interesseret i at betale for den fulde service.

Jo det er sørgeligt at butikkerne/producenterne ikke vil indkøbe det nyeste som de kan vise. Snøft snøft, snup en tudekiks. Tænk alternativt så ville man let og billigt kunne få en masse fede demo rum som kunne vise det sidste nye, istedet for at vise 250 forskellige ligegyldige Plasma/LCD i hver eneste ene Fona/Merlin/xx butik.

Nu har jeg ikke set AV-Precisions demo rum, men er sikker på at der kan tjenes penge på kun at have et korrekt demo-rum, det handler så bare om at udnytte det korrekt.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2008 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg opfatter det bare sådan at når jeg rent faktisk forsøger at give mit lillebitte skub i den rigtige retning, så sidder du midt på gulvet med armene over kors og surmuler over at det hele er håbløst alligevel, i stedet for at give dit lille skub. Jeg ved godt det er lidt uretfærdigt at sige dét, for du skubber jo med dine anmeldelser, men i diskussionerne er det som regel sådan det fremstår. Jeg kommer med et forslag til hvad man kan gøre, du argumenterer for hvorfor folk ikke gør sådan som jeg siger.

Jeg forsøger jo netop ikke at afspejle hvordan verden ser ud, jeg forsøger at påvirke den. Jeg er ligeglad med hvorfor folk ikke gør det rigtige, det er meget mere interessant at få dem til at gøre det.

Nu er min filosofi, at for at kunne ændre noget (fordi man synes noget er et problem), så skal man dels kende problemet, og aller helst årsagen, for at ikke begå samme fejl (årsag) til problemerne.

I min dagligdag er jeg en såkaldt "problem-knuser", så måske skyldes dette bare indbegrebet af arbejdsskade

Spørg til side.. Du har ret i, at jeg måske kan virke lidt negativ betonet. Jeg synes bare engang imellem at fokus bliver fjernet fra det som jeg mener er vigtigst, nemlig behovet. Det er som om, at det optimale billede eller lyd SKAL være et mål i sig selv, fordi det er godt, uanset om man kan se/høre det eller ej. Eller sagt med mere populære ord, midlet helliger målet, uanset hvad midlet er.

Det er muligt jeg måske misopfatter det, eller tager nogle ting for givet. Men som jeg har forsøgt at forklare mange gange, så kan jeg komme på rigtig mange eksempler på, hvorfor midlet ikke altid helliger målet. Og det er uanset at vi begge i realiteten har det samme mål, eller vi begge gerne så, at langt flere blev bekendt med det optimale mål.

Og det er præcist dét jeg mener med at sidde med armene over kors. Jeg er ganske enkelt lodret uenig. Hvis vi bare giver los, så bliver problemet kun værre - så sker der jo det samme med HD, fordi folks tv alligevel ikke er gode nok til at de kan se forskel. Hvis vi derimod får folk til at købe så gode tv som muligt, så kan de rent faktisk se forskellene, og så begynder de (måske) at stille krav til dét signal de får leveret. Hvis folk køber TV der er så dårlige at de ikke kan se begrænsningerne i SD-signaler, hvad i alverden skulle så få dem til at investere i HD? Hvis de derimod køber tv der er så gode at de kan se hvor ringe signalerne er, så spæner de ud og køber HD, så de kan få dén billedkvalitet de egentlig ønsker.

Jamen, det er netop her vi to er helt enige. Der er ikke noget jeg hellere ville, end at få folk til at indse, hvor tåbeligt det er mange af de investeringer de laver, meget af det bras de bruger deres penge på osv osv. Problemet er bare, at det koster dyrt at få et resultat ud af det. Dyrt dels i informationen, men også for forbrugerne, der måske allerede har investeret. Ydermere synes jeg vi mangler et reelt bud på alternativer. På billedesiden ved jeg godt, at du med dit eksempel i Panasonic PX80 mener det godt. Jeg er bare lidt længere "fremme" og siger, at nok er PX80 et godt alternativ, men det har nogle ANDRE fejl/mangler, som kan gøre, at det for nogle alligevel ikke er et godt alternativ. Og så mangler vi alternativ til dette.

På lydsiden er det måske langt værre. For hvad dælen er et godt anlæg i dag, og hvordan vurder man det? Lydanlæg har ikke som PX80 nogle decideret fejl eller mangler. Her er man ude i nogle helt andre ting, hvor det kræver meget mere af forbrugeren og ikke mindst dennes behov.

Når folk siger at de gerne vil have et stort og lækkert TV, så siger de jo i virkeligheden at de gerne vil se store og lækre billeder, og det kræver naturligvis store og lækre signaler fra TV-stationerne. Vores opgave er så at forklare folk at TV'et ikke gør det alene, for de fleste mennesker VED ikke at signalet de modtager er dét der sætter begrænsningen. Mange tror rent faktisk at hvis de har et HD Ready TV, så sidder de og ser HDTV, når de ser DR. Så i stedet for at fortælle folk at de lige så godt kan lade være med at købe noget ordentligt udstyr, fordi signalet er for ringe, hvad så med at bruge lidt energi på at fortælle folk at de skal stille højere krav til de signaler de modtager? 

Det synes jeg heller ikke jeg gør, ihvertfald ikke i mine anmeldelser. Rent faktisk forsøger jeg netop at abstrahere for de "udefra kommende" årsager, som jeg oftets bruger som argumentation i debatterne, netop fordi det over for produktet som sådan ikke er relevant. Eksempelvis i anmeldelsen af PX80, der skriver jeg jo netop at det har et fantastisk godt billede. Det får sågar top karakter.
Men i debatterne går jeg lidt dybere og siger, at nok kan billedet være godt, men der kan være problemer med at se det, fordi... blablabla.

Nu ved jeg godt, at jeg netop i PX80 anmeldelsen startede ud med, og afsluttede med netop problematikken omkring genspejl. Det er så her, hvor jeg som anmelder også får mulighed for at sætte mit personlige præg på produktet. Sagt meget provokerende, jeg har mulighed for at losse producenten over skinnebenet og sige, at det er bare ikke godt nok TIL MIG! Og det er her hvor læserne skal være i stand til at vurdere, hvorvidt denne personlige mening, så også kan bruges eller overføres til deres egen situation.

Det er DIN opgave som (fritids)journalist at informere befolkningen om dette. Nej, du kan ikke nå ud til den brede befolkning, lige så lidt som jeg kan. Men du kan give et skub, og det skub kan få tre andre til at få øjnene op og give deres skub, og så har du pludselig fået Gear og andre små medier til at tage emnet op, og en dag står der en fyr fra Gear og agerer ekspert i Ekstra Bladet, og fortæller befolkningen at deres TV-billeder ikke kan blive bedre end dét signal der kommer ind. 

Du skulle bare vide, hvor mange gange jeg har overvejet, at skrive min uforbeholden mening om eksempelvis det elendige tv signal OG format, som vi lever med herhjemme.

Det er ikke urealistisk - prøv at se de seneste artikler i forskellige større medier, her begynder der nu at være fokus på at plasma rent faktisk viser bedre billeder end LCD, hvor det for kort tid siden var den sædvanlige sang om "LCD kommer!". Det er jeg overbevist om at et forum som dette har haft en meget stor finger med i spillet om. Vi ændrer ikke verden i morgen, men dét at Recordere.dk svømmer over med lovprisninger af plasma-tv, når altså frem til de mere betydningsfulde medier på et tidspunkt.

Du får mig ikke personligt til at lovprise et produkt, som måske nok har det bedste billede, så omvendt har nogle andre problemer. Jeg stiller mig sideløbende sammen med alle de andre og råber med i koret om, at det ER det bedste billede. Og så træder jeg lidt uden for skaren og siger, at nok er det det bedste billede, men..... Det høre nemlig OGSÅ mit job til!

Det er derfor jeg er så voldsomt uenig med dig, når du siger at vi bare skal give op overfor at få god billedkvalitet fra almindelige TV-signaler. Det er tværtimod netop dét vi skal forsøge på, men det kræver at vi starter med at have udstyr i folks hjem, der er godt nok til at man kan se forskel.

Jeg siger ikke vi skal give op. Jeg siger vi skal gøre os det klart ud fra behovet, og vi skal i den grad have fokus på problemerne, og måske endda blive enige om, hvor alt dette skal starte fra. Er det billedkvaliteten på produkterne, der som udgangspunkt oftest vurderes ud fra en god signalkilde, eller er det billedkvaliteten på produkterne ud fra en dårlig signalkilde, eller er det produkterne i sig selv. Evt. kan vi køre det hele over een kam og gå løs på det hele.

Når jeg i min anmeldelse af PX80 hiver genspejl frem og laver et fokus på dette, samtidig med jeg står i forsamlingen og råber, at det er en fantastisk god billedkvalitet, så er det dels for at give den nødvendige information omkring problematikken, men også samtidig for at råbe Panasonic (eller andre producenter) op om, at JEG (forbrugerne) vil sgu ha den billedkvalitet, men UDEN problemet. Hvem eller hvilken teknologi der så laver dette, det er jeg ragende ligeglad med. Det skal bare laves!

Det nytter ikke jeg siger til hr og fru danmark, at de skal investere i noget, fordi det er sindsygt godt, og de så ender ud med at sige, at det er meget muligt det ser sindsygt godt ud, men de kan bare ikke se det. Jeg skal enten sørge for de KAN se det, eller jeg skal fortælle dem, under hvilke forudsætninger de kan se det, hvis der er specielle forudsætninger for det.

Men jeg synes altså stadig at du bruger ekstremt meget krudt på at forsvare hvorfor folk stiller lave krav. Det forstår jeg ganske enkelt ikke.

Jamen, jeg forsvare dem ikke, jeg forklare, hvorfor jeg godt kan forstå det, hvis det forholder sig sådan, (sådan som jeg tror det er ud fra mine argumenter). Det er jo reelt mange ting der skal falde i hak på een gang, for at få denne ultimative oplevelse ud af eksempelvis 12.000 kroner. Du er lidt mere overfladisk og mener, at lidt kan også gøre det. Og det er så der hvor jeg siger, at hvis dette lidt er så lidt så midlet ikke helliger målet, så bør man ikke gøre det.

Som jeg forsøgte at spørge på et tidspunkt - Hvornår skal/bør man få sit tv kalibreret? (bare for at tage et eksempel). Og i mit spørgsmål ligger hensyntagende til det hele, lige fra mærke, model, størrelse og pris.
Vi er jo enige om, at det i nogle tilfælde ikke vil give nogen mening. Mit spørgsmål er så, hvor går grænsen?

Jeg er da helt enig, det var også bare for at provokere lidt at jeg sagde det, men pointen er jo netop at hvis vi skal have noget ud af livet, så skal vi gøre lidt mere end "at overleve". Overført til TV, hvorfor affinde sig med at man kan følge med i handlingen i filmene, hvis man kan gøre det til en oplevelse at se den. Mange siger "jeg skal jo ikke have biograf-lyd derhjemme". Hvorfor ikke? Hvis du vil se en film, hvorfor så ikke gøre det FEDT at se en film? Hvorfor nøjes med "fint nok", når man kan få "FEDT!"

Fordi udgangspunktet i begrebet "FEDT" er, pris!  (En konstatering!!)
Dernæst er det viden. Hvordan kommer man frem til "FEDT", uanset pris?
Og tilsidst - Når prisen er betalt, er det så også virkeligt så "FEDT", og hvor tit er det "FEDT" ? Kort sagt, har det været prisen værd?

Til top

Besvar Besvar Side  <1 567

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu