|
Ø: Nyt TV |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
@rnem ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Februar-2009 Status: Offline Point: 45 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-September-2012 kl. 13:43 |
|
Hej
Jeg leder efter en nyt tv til sommerhuset og har set at elgiganten har nogle fjernsyn til salg for 2000-4000,- kr Det jeg har brug for er full HD og ca 30"-50" Ja jeg spænder vidt da jeg synes et godt 32" er ligeså godt som et ringere 50" Jeg har antenne på taget og en tv boks i stuen (mpeg4 vist nok) TV er ikke lige min spidskompetance. Jeg foretrækker at det er simpelt og ikke for teknisk. Kort fortalt havde/har jeg et billedrørs tv og en mpeg2 reciver. Det virkede ikke efter omlægningen sidste år, og fik sat ny antenne op, samt en mpeg4 reciver. Som det er nu kan jeg kun se DR2 samt noget lokal tv. Antennemanden sagde at jeg enten skulle ha en anden reciver eller et HDTV før jeg kunne se DR1. Derfor konkluderer jeg at det er bedst at skifte til nyt TV ![]() Jeg vil være glad for lidt hjælp. Tak @rnem |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hvad med at sætte din boks op til at konvertere alt til 576i?
Klaus |
||
![]() |
||
@rnem ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Februar-2009 Status: Offline Point: 45 |
|
At konvertere til 576i siger mig umiddelbart intet. Har aldrig hørt om det
![]() @rnem |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19632 |
|
Start med at fortælle hvilken boks du har. 32" i full HD er ligegyldigt, på almindelig seafstand, kan du ikke se forskel og tv stationerne sender alligevel ikke i full HD.
Klaus |
||
![]() |
||
|
Jeg var ikke klar over at det havde betydning, hvilken boks man har, blot at det er en mpeg4.
Jeg kan ikke huske hvad boksen hedder, og jeg kommer ikke i sommerhus en første uges tid, så jeg vil vende tilbage når jeg ved noget mere. Undskyld min dårlige forberedelse @rnem |
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
En ny boks der understøttede MPEG-4 High Profile Level 4.0 (HDTV), havde vel været nok - eller ?
Hvilken boks har du?
Alle MPEG-4 bokse der er solgt siden engang i 2011 (og de fleste solgt før) understøtter MPEG-4 HP L4.0 .
Der blev solgt ganske mange bokse i 2009/2010 bla af mærket STRONG 8010, som kun kunne behandle HD billeder. Det var klart i modstrid med de opgivne minimumsparametre for MPEG-4 via antenne, hvor folketinget allerede i sommeren 2007 besluttede, at man med MPEG-4 skulle kunne sende og modtage HDTV. Her taler vi ikke om man på sin skærm ser HDTV, men at man skal kunne modtage antennesignalt og omforme/nedskalere det til et visbart format - fx via en analog SCART indgang.
Det første du skal gøre er, at finde den sender du modtager fra og de frekvenser/kanaler som anvendes til MUX1 og MUX2 - hvor DR sender. Du kan starte med at vælge DR2 og på menu/info/tools knappen på din remote få informationer om UHF kanal, signal styrke og vigtigts signal kvalitet. Det notere du ned.
Du anvender dernæst DR's dækningkort - der er 'grøn' dækning næsten overalt, men hvis du skifter til indedørs, kan du se, om du har et kraftigt eller mindre kraftigt signal.
Dernæst kan du se, hvilke kanaler der anvendes i dit område.
Du kan så tune din boks manuelt direkte på den enkelte UHF kanal. Hvis du forsøger med kanalerne for MUX3 og MUX4 hvor kanlerne er kodet, kan boksen godt finde signalet og vise vise info om UHF kanal og signalkvalitet - men selve programmet kan du kun se med et Boxerkort.
(MUX5 anvender den nye DVB-T2 standard, som din boks næppe kan modtage)
Hvis din boks kan modtage DR2, bør den også kunne modtage DR-K, DR-Ramasjang, DR-Update og Folketinget, der alle er komprimeret - som DR2- med MPEG-4 men kun i SD (Standard definition 576i).
Hvis du ikke kan modtage nogen kanaler fra MUX2, så er det snarere dine antenneforhold, der er forkerte. Er din antenne en ny Wideband (kanale 21-60/69) ?, er coax-kablet ført direkte ned uden samlebokse eller filtre? Kan du modtage MUX3 og MUX4 ?
Uden at fortælle din nøjagtige adresse, kan du vel fortælle, hvilken tv-sender du anvender?
Efter min mening er du meget langt fra, at skulle købe et nyt fjernsyn, blot for at se DR1 og DRHD.
Lars ![]() PS! Husk at et lidt ældre fjernsyn med en boks er langt mere tyverisikkert i et sommerhus.
Redigeret af reslfj - 03-September-2012 kl. 18:16 |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |