recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt tv

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
JA Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-August-2009
Status: Offline
Point: 534
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 08:31

@xcardman

Jeg hejler ikke plasma ned, men gør opmærksom på at det stort set ikke kan bruges om dagen medmindre rummet mørklægges. Egentlig utroligt at folk der går så meget op i billedekvalitet lever med væsentlig forringet billedekvalitet det meste af døgnet, vi taler om udvisket farver, ingen kontrast, billedekvalitet langt væk fra de teoretiske målinger lavet af testere i deres mørke rum, man kan jo dårligt følge bolden ved foldbold lørdag eftermiddag. Som Micha skriver, mørklægger man rummet eller ser kun TV om aftenen da er en projekter bedre.

Til dine udfald om jeg skulle være Philips sælger i Fona, forsøger jeg at være objektiv, i år er Philips bedst på high-end med 2 EISA awards, 20 uafhængige eksperter kan vel ikke tage fejl , Sony bedst på middel, og Samsung/LG på entry level, Sidste år var det vidst Sony der havde teten. Det svinger frem og tilbage. Plasmasiden må andre tage sig af, er uaktuelt for mit vedkommende der ser TV også om dagen.

Men kommer de med en 21:9 plasma uden genskin, uanset mærke, skal jeg være den første til at stå i kø

Det kan undre ikke et ord om 21:9 , fuldstændig tavshed, ingen kommentarer - så er man virklig fanboy med skyklapper.

PS:

Har du/i målt på hvor stor skærmen skal være på en 16:9 for at få sammen størrelse "filmlærred" som ved en 56" 21:9, samt målt hvor meget disse to skærme fylder i stuen ?

Redigeret af JA - 28-August-2009 kl. 09:02
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:01
En phillips 21:9 kan jo dårligt bruges til almindelig tv og for 40.000 er en projektor langt bedre. når nej man skal sidde i mærke.
De fleste sidder alså ikke og ser tv i fuld sol, der går man ud for og hygger sig. Den bliver givet ud til den som betaler mest til EISA awards, og er lige som en  musik awards.
en phillips lcd har vundet en pris og et plasma har vundet en pris.
deres nye led er sikkert gode, det kan vi hurtig blive enige om i forhold til andre lcd tv.
vi har forskellige behov og held og lykke med en 21:9 phillips.

du skriver objektiv, men vil ikke have noget med projektor eller plasma at gøre

Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:04

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

En phillips 21:9 kan jo dårligt bruges til almindelig tv og for 40.000 er en projektor langt bedre. når nej man skal sidde i mærke.
De fleste sidder alså ikke og ser tv i fuld sol, der går man ud for og hygger sig. Den bliver givet ud til den som betaler mest til EISA awards, og er lige som en  musik awards.
en phillips lcd har vundet en pris og et plasma har vundet en pris.
deres nye led er sikkert gode, det kan vi hurtig blive enige om i forhold til andre lcd tv.
vi har forskellige behov og held og lykke med en 21:9 phillips.

du skriver objektiv, men vil ikke have noget med projektor eller plasma at gøre

Tror ikke rigtig du har forstået budskabet ...

21:9 En phillips 21:9 kan jo dårligt bruges til almindelig tv

Ved alm TV kan man vælge mellem sorte bjælker i siderne eller strække billedet - min egen konklusion er det nok ikke så vigtigt at TV Avisen står klokke korrekt - men oplevelesen med at se film på en 21:9 skærm er min fokus. Hvad vil du helst, sorte bjælker ved TVA eller sorte bjælker ved film

Redigeret af JA - 28-August-2009 kl. 09:10
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:07
Oprindeligt skrevet af JA JA skrev:

Jeg ville klart anbefale en 21:9 skærm til de penge, men det er jo smag og behag. Var idag for anden gang i Fona på Strøget for at teste denne 21:9 skærm, brugsværdien er som 3:1 ifh min nuværende 50PV600 plasma, særlig biografvirkningen og fuld billedekvalitet også lørdag eftermiddag. Sjovt nok sidder man og ser ud i siden af billedet, ganske som i biografen. 

Personligt har jeg ikke travlt med at få udskiftet, mere vigtigt det blver til det rette - enten køber jeg den nuværende 21:9, eller venter og ser 2010 modellen.

Hvis du absolut vil have kommentarer omkring 21:9, så vil jeg mene at det hovedsageligt kun er til de folk som bruger deres tv til cinemascope film og midt på dagen.
Så det er ikke mærkeligt at andre ikke er fulgt trop med formatet.

Jeg vil aldrig anbefale en filmelsker at købe et lcd, da de i mange stuer er uegnet i størrelser over 42 tommer.
Hvis man sidder 3 meter fra et 50 tommer LCD, så vil betragtningsvinklen til hjørnerne fra hvor man sidder give en farveforskel som ikke kan kallibreres. Sålænge lcdteknologien har den farveforskel i forhold til betragtningsvinklen vil de ikke kunne justeres til et korrekt billed som filmen bliver vist med i biografen.
Philips 21:9 tv gør bare dette problem større, da det giver en endnu større forskel i betratningsvinklen fra midt og til sidekanterne.

Men filmelskere er så igen bedre tjent med et lærred og en god projektor.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:12
Men hvad er dit budskab, at man kun kan købe et tv hvor solen kan skinne lige ind på det.
jeg kan udmærket se tv på i dagslys, men jeg har ikke nogen vinduer bagved. i de tilfælde er det fint med et lcd, men rigtig mange lcd/LED har også genskin. det glemmer du at fortælle. Især hvis vi snakker over 50 tommer og ikke dit 32 tommer tv.
Vi skal købe efter vores behov. Tror ikke rigtig du får overbevist nogen om at købe et 21:9 phillips frem for en projektor. Måske for en hardcore phillips FAN.
Husk jeg har hele tiden skrevet til folk skal købe et led med local dimming, hvis de ønsker et lcd tv.

Redigeret af xcardman - 28-August-2009 kl. 09:13
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:22

21:9 er pt en smag og behag diskusion, har man først set en 21:9 skærm er man ikke i tvivl - jeg lever gerne med små artifakter af og til for tilgengæld at få 21:9 formatet og oven i hatten se TV også lørdag eftermiddag, plus det større "lærred".

Har målt i stuen, man skal op i en 60" for at få samme "lærred", en 16:9 skærm er jo næsten 90 cm høj, kæmpe kæmpe og egentlig total latterligt at have stående med store bjælker i top og bund. Til sammenligning er en 56" 21:9 kun 67 cm høj, hele 13 cm lavere end min nuværende 50" plasma. Efter at have set en 21:9 skærm live, ser den gamle 50" helt forkert og gammeldags ud. Prøv at forestil dig hvor lille skræmen ville være hvis du smed bjælkerne væk på din 50".

Tror mange går rund om den varme grød, man vil gerne have større "lærred", men skærmen bliver enorm - løsningen er - for nogle - en 21:9 skærm.

Iøvrigt koster en 21:9 ikke 40.000 men under 30.000, i Fona ca. 34.000.

Redigeret af JA - 28-August-2009 kl. 09:39
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:37

21:9 er pt en smag og behag diskusion, har man først set en 21:9 skærm er man ikke i tvivl - jeg lever gerne med små artifakter af og til for tilgengæld at få 21:9 formatet og oven i hatten se TV også lørdag eftermiddag, plus det større "lærred".

Har målt i stuen, man skal op i en 60" for at få samme "lærred", en 16:9 skærm er jo næsten 90 cm høj, kæmpe kæmpe. Til sammenligning er en 56" 21:9 kun 67 cm høj, hele 13 cm lavere end min nuværende 50" plasma. Efter at have set en 21:9 skærm live, ser den gamle 50" helt forkert og gammeldags ud.

Tror mange går rund om den varme grød, man vil gerne have større "lærred", men skræmen bliver enorm - løsningen er - for nogle - en 21:9 skærm.

du skriver selv konklusion. løsningen kan være for nogen en 21:9 skærm.
jeg kommer aldrig til at købe en lcd/LED skærm, lige som du nok ikke køber et nyt plasma.
andre vil kun have projektor.
jeg køber sikkert en projektor på et tidspunkt, og ser tv-avisen på mit pioneer. senere bliver det sikkert et oled tv til almindelig tv.
en projektor er bare bedre til film og billedet skal være over 90 tommer, samt billedekvalitet er bedre end både lcd og plasma, på de gode modeller.
Men ikke alle har plads til en.
behov er et nøgle ord og ikke hvilken teknologi det er. Personligt er jeg ligeglad med hvad mit tv hedder eller hvilken teknologi.
jeg køber det tv som giver mig det mest korrekte billede. igen det er mit behov.

Redigeret af xcardman - 28-August-2009 kl. 09:38
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:43

Dette er jo ikke kun en snak om vores personlige præferencer, kommer alle kortene ikke på bordet, hvorledes kan læserne da vælge ? Er man ikke lige opmærksom på eksistensen af 21:9, den kraftige reduktion i skærmstørrelse ift et tilsvarende 16:9, samt især problemet med genskin etc, køber læseren måske det forkerte ift hans brugssituation.

Og jo, visse LCD har en glossy overfalde, både på TV og PC skærme, der skal man lige checke overfladen inden man køber.

Redigeret af JA - 28-August-2009 kl. 09:46
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:54
Dette forrum er kun vejledning, da vi ikke kender en persons behov. De fleste skriver slet ikke behov.
har da set flere der ikke kan forstå hvorfor et SD signal, ikke er langt bedre end deres crt tv.
Men hvis man går i Fona er der 98 procent chance for et lcd tv. De har stort set ikke andet. Men det betyder jo ikke det kan dække alles købers behov.
led tv er en ny teknologi og det har jeg brugt måneder på at gøre folk opmærksom det ikke er.
men klart en stor producent skriver det er bedre end både plasma og lcd, hopper folk på. At så deres egen plasma serie giver et bedre billede er ligemeget. gæt selv producent.
vi kan give nogle råd, men det er købers eget problem hvis du køber forkert.

rigtig mange skriver 2 modeller og dem skal man vælge i mellem. Hvad kan man bruge det til

Redigeret af xcardman - 28-August-2009 kl. 09:57
Til top
JA Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 09:59

Man kunne kort sætte op for opnåelse af samme størrelse "lærred", uden at fluek...e på billedekvalitet:

56" LCD 21:9

Fordele:

- Meget mindre skærm, højde 69 cm

- Bedre cinematic oplevelse

- Ingen sorte bjælker ved film

- Mindre strømforbrug, 281 W

- Lysstærk

- Både til lys stue, om dagen og om natten

Ulemper:

- Af og til artifakter

- Mindre billede ved 16:9 udsendelser

- Sorte bjælker ved 16:9 udsendelser ( men kan strækkes )

- Ikke nær så godt teknisk sort i mørkt rum

60" Plasma 16:9

Fordele:

- Få eller ingen artifakter

- Teknisk bedre sort, men kun i mørkt rum

- Ingen sorte bjælker ved 16:9

Ulemper:

- Man har ikke samme cinematic oplevelse

- Sorte bjælker ved film

- Kæmpe skærm, højde 87 cm

- Væsentlig forringet billedekvalitet medmindre i mørkt rum

- Større strømforbrug, 510 W

PS: Har ingen af de to skærme, men er som mange andre ( herunder trådstarter ) i proces med at finde ud af hvad næste skridt skal være til opgradering af den gamle 50" plasma. OLED synes længere ude end min tålmodighed. Er der nogen der har købet en 21:9 skærm, vil det være meget interessant med et indlæg om brugeroplevelsen !

Redigeret af JA - 28-August-2009 kl. 12:07
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 10:57

Jeg hejler ikke plasma ned, men gør opmærksom på at det stort set ikke kan bruges om dagen medmindre rummet mørklægges.

Dét er netop at hagle plasma ned, for det er jo ikke rigtigt. Nu har folk i årtier set TV, i dagstimerne, på deres CRT-skærme. Du har som minimum samme billede på en plasma, dog i 95% af tilfældene bedre end de gamle CRT i dagtimerne.

Egentlig utroligt at folk der går så meget op i billedekvalitet lever med væsentlig forringet billedekvalitet det meste af døgnet, vi taler om udvisket farver, ingen kontrast, billedekvalitet langt væk fra de teoretiske målinger lavet af testere i deres mørke rum, man kan jo dårligt følge bolden ved foldbold lørdag eftermiddag.

Man kan jo evt. vælge at have én indstilling til normal TV kigning, og så én, som er lidt kraftigere, til de få dage om året, hvor solen rigtig skinner kraftigt ind i stuen, og hvor man spilder tiden foran fjernsynet. Et LCD som er så kraftigt indstillet, at det ser perfekt ud i så kraftigt dagslys, vil jo lyse ulideligt kraftigt om aftenen.

Til dine udfald om jeg skulle være Philips sælger i Fona, forsøger jeg at være objektiv, i år er Philips bedst på high-end med 2 EISA awards, 20 uafhængige eksperter kan vel ikke tage fejl , Sony bedst på middel, og Samsung/LG på entry level, Sidste år var det vidst Sony der havde teten. Det svinger frem og tilbage. Plasmasiden må andre tage sig af, er uaktuelt for mit vedkommende der ser TV også om dagen.

EISA er for HiFi-branchen, hvad "Årets Bil" er for bilverdenen. Eksperter? Muuuaaahahahaha.. Det er ikke en skid andet end en samling journalister, som sidder rundt om et bord og fordeler priserne mellem de forskellige producenter. Og kan man ikke slikke den alle i rø***, så opfinder man bare nogle nye kategorier. Nej, EISA-awards skal man sgu hoppe op og falde ned på, de kan ikke bruges til en hujende fis!

Men kommer de med en 21:9 plasma uden genskin, uanset mærke, skal jeg være den første til at stå i kø

Nu er LCD'ers matte overflade langt mere ødelæggende for billedet, end en smule genskin er, så hvad er din pointe?

Det kan undre ikke et ord om 21:9 , fuldstændig tavshed, ingen kommentarer - så er man virklig fanboy med skyklapper.

Hvad ka' jeg sige - det er en Philips. Dét diskvalificerer allerede TV'et. Derudover ser jeg 90% af tiden på et 4:3 eller 16:9 billede..

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 28-August-2009 kl. 13:32
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2009 kl. 11:13

56" LCD 21:9

Fordele:

- Mindre strømforbrug, 281 W

- Lysstærk

- Både til lys stue, om dagen og om natten

60" Plasma 16:9

Ulemper:

- Væsentlig forringet billedekvalitet medmindre i mørkt rum

- Større strømforbrug, 510 W

Det er noget ævl du lukker ud. Du kan gøre en plasma akkurat så lysstærk som du ønsker - også så meget så du har lyst til at skrue ned igen!

M.h.t. strømforbrug, så er de 510 Watt jo ikke plasma'ens gennemsnitlige forbrug. Du skal huske at sammenline de reelle tal - ikke hvad du "tror" det bruger!

M.v.h.

Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu