Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
KlausDM
Platin medlem
Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19815
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 16:56 |
arp skrev:
Det ser godt ud, men jeg ved ikke mht en plasma skærm, de sluger jo en del strøm |
Og hvad så? Jo, mit aldrende plasma bruger strøm, vil jeg spare på strømmen kan jeg da bare slukke for det. Hellere bruge mere strøm så længe fjernsynet er tændt, end at skulle få et strømbesparende tv med et halvdårligt billede. Har du for øvrigt overvejet at et 32" tv bruger langt mindre strøm end et 40"? Klaus
|
|
 |
Guests
Gæst
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 18:15 |
tvkartoffel skrev:
ThomasT1976 skrev:
Den med strømforbruget er ved at være en gammel traver..... det er ligegyldigt i det langet løb, da det reelt ikke er ret meget mere det bruger, i hvert fald ikke noget det gør at man ikke bør vælge en plasma fremfor et LCD. Hvis man siger at Plasma'en bruger 50watt mere end LCD, så bruger du ved 5 timers kiggeri om dagen ca. 180 kr. mere om året. |
Det er simpelthen ikke rigtigt at plasma tv, i samme størrelse og samme opløsning, kun bruger 50 Watt mere end et tilsvarende CCFL eller LED belyst LCD tv.
Hvad der er rigtigt er at man ved at regulere lysstyrken rigtig langt ned kan få et 40-42" plasma ned på 170 180 watt (full HD). Et tilsvarende lcd ligger på 100 Watt eller mindre lige ud af kassen og kan for det meste justeres til en stykke under 100 Watt.
HDready plasma modellerne bruger typisk noget mindre end fullHD modellerne.
Grunden til at det er gammel traver er at der rent faktisk er noget om snakken. Mit eget plasma bruger omkring 220 Watt (det har jeg målt det til og jeg ved hvad jeg laver). Det har på halvandet år kørt 2500 timer i følge service manuen. Det giver et merforbrug på ca. 2500 * 220-100= 300 kWh i forhold til et tilsvarende LCD. Omregnet er det et merforbrug på 440,- pr år. Havde jeg ikke selv Kalibreret og konsekvent kørt det i biografmode med reduceret lys ville tallet have været langt værre. Skrønen er desværre at der ikke er den store forskel på plasma og LCD. Faktum er at sammenlignelige plasma tv bruger i omegnen af dobbelt så meget strøm som LCD
MVH tvkartoffel
|
På flatpanels har de målt x20's strømforbrug og hvis man bruger de indstillinger derinde fra er det nede på 118 watt.
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 18:52 |
Jep.
Jeg synes nu at jeg har redegjort for de forskellige sammenhænge. Det er velkendt at HDready plasma tv ikke bruger lige så meget strøm som fullHD.
For at citere mig selv:
"HDready plasma modellerne bruger typisk noget mindre end fullHD modellerne."
Det er ikke tilfældet hvis der vælges et fullHD plasma.- Og ja jeg ved godt at x20 ikke er fullHD, men mit indlæg skrev jeg for for at redegøre for at LCD og plasma generelt ikke ligger tæt på hinanden i strømforbrug.
Jeg kender godt flatpanels og har godt set målingen. Jeg må indrømme at jeg ofte undrer mig over målingerne på flatpanels. Jeg vil ikke sidde her i sofaen og sige at det ikke passer, men det er påfaldende at de derovre kan justere lysstyrken på et plasma tv op fra 115cd/m2 til 126cd/m2 og samtidig få strømforbruget ned fra 173 Watt til 118 Watt. Det er direkte i modstrid med almindelig visdom på området og også modsat mine personlige erfaringer. Normalt stiger strømforbruget sammen med lysintensiteten. Der er andre tester på flatpanels hvor det samme gør sig gældende.
Generelt er jeg lidt skeptisk angående flatpanels målinger og kalibreringer. Når de kalibrerer ender de nogle gange over 200cd/m2 (for det meste rammer de omkring 135cd/m2, men med ret store udsving til hver side) og andre gange er de langt under 100cd/m2. Det er som om der ikke rigtig er nogen rød tråd i det de foretager sig. Mindre end 100cd/m2 er virkeligt lavt.
Når der er så stor forskel på deres kalibreringer bliver det samtidig sværere, hvis ikke umuligt, på en meningsfuld måde, at sammenligne de forskellige modellers strømforbrug.
Hvis du selv har et plasma tv og en strømmåler, så prøv at måle efter.
MVH tvkartoffel
Redigeret af tvkartoffel - 10-December-2010 kl. 19:37
|
 |
akas
Super bruger
Oprettet: 09-September-2007
Sted: danmark
Point: 361
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 20:02 |
Radiomanden skrev:
Hvad vil man have.? et TV der kan vise billeder, eller et der kan vise gode billeder.? |
Lcd vises altså også udmærket billed
|
 |
RuzzFrog
Bruger
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Søborg
Point: 230
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 22:09 |
akas skrev:
Radiomanden skrev:
Hvad vil man have.? et TV der kan vise billeder, eller et der kan vise gode billeder.? | Lcd vises altså også udmærket billed
|
LCD viser altså også udmærkede billeder!
Det har du helt ret i, dog er smag og behag forskellig :)
Redigeret af RuzzFrog - 10-December-2010 kl. 22:18
|
 |
RuzzFrog
Bruger
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Søborg
Point: 230
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 22:15 |
Tvkarfoffel, den sidste del du skriver, synes jeg lyder spændende. Hvis andre også har deres skepsis vedr. nogle af anmeldelserne på Flatpanels, ville det være interessant at høre disse, så vi kan blive klogere.
/Thomas
|
 |
tvkartoffel
Guld medlem
Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
|
Sendt: 10-December-2010 kl. 22:44 |
Jeg vil gerne lige indskyde at jeg ikke forsøger at stikke en kæp i hjulet på flatpanels og jeg læser gerne deres anmelselser, som jeg i det store hele synes er udmærkede. Der er bare lidt med deres målinger og kalibreringer der undrer mig. Jeg har tidligere spurgt ind til det ovre på flatpanels, men fik ikke rigtig noget ordentligt svar fra Yakken.
Tråden kan ses her: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=15551&postdays=0&postorder=asc&start=20
Hvis der er nogen er vil debattere det vil jeg opfordre til at oprette en ny tråd, evt på flatpanels hvor det vel egentlig hører hjemme. Også af hensyn til trådstarter af nærværende tråd, der er blot ude efter et nyt tv.
Det var ikke min mening at kapre tråden.
tvkartoffel OUT!
Redigeret af tvkartoffel - 10-December-2010 kl. 23:27
|
 |
ZuluKongen
Bruger
Oprettet: 01-Marts-2007
Point: 227
|
Sendt: 11-December-2010 kl. 00:15 |
|
 |
Cyberguyen
Guld medlem
Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
|
Sendt: 11-December-2010 kl. 11:11 |
tvkartoffel skrev:
ThomasT1976 skrev:
Den med strømforbruget er ved at være en gammel traver..... det er ligegyldigt i det langet løb, da det reelt ikke er ret meget mere det bruger, i hvert fald ikke noget det gør at man ikke bør vælge en plasma fremfor et LCD. Hvis man siger at Plasma'en bruger 50watt mere end LCD, så bruger du ved 5 timers kiggeri om dagen ca. 180 kr. mere om året. |
Det er simpelthen ikke rigtigt at plasma tv, i samme størrelse og samme opløsning, kun bruger 50 Watt mere end et tilsvarende CCFL eller LED belyst LCD tv.
Hvad der er rigtigt er at man ved at regulere lysstyrken rigtig langt ned kan få et 40-42" plasma ned på 170 180 watt (full HD). Et tilsvarende lcd ligger på 100 Watt eller mindre lige ud af kassen og kan for det meste justeres til en stykke under 100 Watt.
HDready plasma modellerne bruger typisk noget mindre end fullHD modellerne.
Grunden til at det er gammel traver er at der rent faktisk er noget om snakken. Mit eget plasma bruger omkring 220 Watt (det har jeg målt det til og jeg ved hvad jeg laver). Det har på halvandet år kørt 2500 timer i følge service manuen. Det giver et merforbrug på ca. 2500 * 220-100= 300 kWh i forhold til et tilsvarende LCD. Omregnet er det et merforbrug på 440,- pr år. Havde jeg ikke selv Kalibreret og konsekvent kørt det i biografmode med reduceret lys ville tallet have været langt værre. Skrønen er desværre at der ikke er den store forskel på plasma og LCD. Faktum er at sammenlignelige plasma tv bruger i omegnen af dobbelt så meget strøm som LCD
MVH tvkartoffel
|
Nu prøver du jo også at fremføre et skræmmebillede af hvordan tingene hænger sammen. Full HD på en 40-42 tommer skærm er noget de færreste har brug for. Desuden er der forskel på lyse og mærke scener og derfor svinger et plasma tv i strømforbrug og det nævner du mærkeligt nok ikke. Men kan du i stedet ikke foreslå trådstarter et tv i hans prisklasse som et alternativ til de plasma tv som er foreslået?
|
 |