recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV-signal igen!!!  - DVB-T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt TV-signal igen!!! - DVB-T2

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV-signal igen!!! - DVB-T2
    Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:15
Hej forum!
 
Jeg læser netop, at der om få år måske skiftes signal endnu en gang - til DVB-T2.
 
Jeg går jo netop og overvejer, hvordan jeg kommer videre med mit næsten nye udstyr fra MPEG2 til MPEG4 - om det skal være en boks med MPEG4.
 
Er der nogen der kender tidshorisonten for DVB-T2 - evt. henvisning til artikler om emnet?
Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:20
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
nph12 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 646
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:23
Til top
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:28
Tak Skyum!
 
Det er godt nok noget "rod", men der er jo ikke andet at gøre, end at vente og se udfaldet - og så ikke skifte udstyret til MPEG4 på nuværende tidspunkt bortset fra evt. en billig MPEG4 boks, hvis kortene til CI-porten ikke færdigudvikles.
 
Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
Til top
Aspagilus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:29
Læste også om det på TV2's hjemmeside: http://nyhederne.tv2.dk/article/27980318/

Så folk der allerede har været ude og købe dyre MPEG-4 tv'ere har dælme godt nok brændt nallerne i den tro at deres tv'ere er fremtids sikrede, for det er de langt fra.
Så var det alligevel en klog beslutning jeg gjorde, for jeg havde oprindeligt sat mig til først at købe et MPEG-4 TV i 2012, så venter jeg bare et par år mere.


Redigeret af Aspagilus - 22-Januar-2010 kl. 12:55
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 12:42
Hej Alle
 
DVB-T2 ligger ude i fremtiden.
 
Endnu er der intet besluttet om DVB-T2 herhjemme, og der findes ikke mange modtagerbokse endnu, og slet ikke TV med DVB-T2 tunere. Den slags kommer, for de er begyndt på DVB-T2 i England nu, men der går nok et år eller to endnu, inden det er mere udbredt.
 
Hvornår der kommer DVB-T2 herhjemme kan man af gode grunde ikke sige, når der endnu intet er vedtaget om det. Det eneste man kan sige, er at vi efter al sandsynlighed får DVB-T2 indenfor en overskuelig årrække - måske 5 år fra nu.
 
Og om 10 år hedder det DVB-T3 (ikke opfundet endnu). Men det er pointen fra Carsten Corneliussen fra DR (og Digi-TV), at vi skal vænne os til at teknologien udvikler sig indenfor transport af TV-signaler.
 
Formentlig i al evighed fra nu.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 15:42
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Endnu er der intet besluttet om DVB-T2 herhjemme, og der findes ikke mange modtagerbokse endnu, og slet ikke TV med DVB-T2 tunere. Den slags kommer, for de er begyndt på DVB-T2 i England nu, men der går nok et år eller to endnu, inden det er mere udbredt.
 
Hvornår der kommer DVB-T2 herhjemme kan man af gode grunde ikke sige, når der endnu intet er vedtaget om det. Det eneste man kan sige, er at vi efter al sandsynlighed får DVB-T2 indenfor en overskuelig årrække - måske 5 år fra nu.
 
Og om 10 år hedder det DVB-T3 (ikke opfundet endnu). Men det er pointen fra Carsten Corneliussen fra DR (og Digi-TV), at vi skal vænne os til at teknologien udvikler sig indenfor transport af TV-signaler.
 
Jeg ville egentligt ikke have skrevet her, men, "Lars",  ovenstående er altså for 'markeds-førings-lumpent'. 
 
Man skal altså fortælle folk, at det de køber nu - ikke nødvendigvis er fremtidssikret - Og det er helt uanset om så ALLE forretninger går konkurs pga af at salget evt går i stå (det gør det nu nok ikke)
 
Den nyeste afgørelse i forbrugerklagenævnet omhandler netop, at ingen forretning må undlade at oplyse om,  for kunden  vigtige forhold omkring den udbudte vare.  Og vigtige forhold er naturligvis, at  en sådan ny standard findes, allerede bruges i England og dækker 50% af alle anntenner i UK inden VM i Sydafrika til juni 2010. Legeledes  testes det i Finland nu og bruges der til at sende HD om få måneder.  
 
Der er INTET i loven om, hvad sælgeren selv tror, håber eller synes er 'helt tosset'. Ej heller skal noget være sikkert - kun at det kan være en vigtig information for kunden - for at kunne vælge at købe, at købe noget andet, at  UDSÆTTE købet eller helt opgive købet.
 
Det er helt afgørende, at sælgere forstår, at de også SKAL give evt. informationer, der kan påvirke salget negativt - uanset de sikkert ikke kan lide at gøre dette.
 
75% af alle nye Sony 2010 modeller i England leveres med DVB-T2 tuner, LG siger mindst 50% af deres 2010 tv modeller og de øvrige store Samsung, Panasonic, Philips vides at annoncere  'any day now'.  Så sker der meget snart noget på DVB-T2 modtagerfronten - og de er ens i hele Europa.
 
Om det er 5 år eller 2 år eller næste år Danmark sender DVB-T2, det kan man ikke sige med nogen sikkerhed - det kan  ikke denne  "Lars Smile"  og ejheller  denne "/Lars (Admin)"  eller nogen anden.
 
Men jeg kan sige, at der uden tvivl kommer meget  nyt indefor radio og tv i fremtiden, men der kommer ikke en DVB-T 3 standard.  
 
Man er  nemlig med  DVB-T2 nået så tæt på en fundamental fysisk/matematisk grænse - 'Shannon grænsen', at alle tænkelige forbedringer i en 8 MHz UHF kanal vil være i småtingsafdelingen (max ret få procents forbedring).
 
Der er i DVB-T2 standarden beskrevet en mulighed for at binde flere DVB-T2 muxer sammen. Herved kan man opnå en lidt større samlet kapacitet, idet statistisk-multiplexning virker bedre med højere bitrate og tilsvarende mange kanaler. 
Der er intet mystisk i dette - det er simpel sandsynlighedsregning eller 'De store tals lov'.
 
Men denne mulighed - der kræver 2 almindelige, men samarbejdende DVB-T2 tunere i hver modtager - findes ikke i  den nuværende 1 generations DVB-T2 chips. Dette  forventes dog ændret senest i 2011 (Nordig krav fra 2012). 
 
Ligeledes kan man teoretisk på samme frekvens samtidigt sende  to kanaler - den ene vandret, den anden lodret polariseret.  Antennerne skal så være ret nøjagtige og have pinde både vandret og lodret, der skal to coaxkabler (eller noget der ligner en satellit LNB) og igen 2 samarbejdende DVB-T2 modtagere.   Det er hidtil blevet betragtet som meget for dyrt og vanskeligt, at udskifte alle tv-antenner og især at vedligholde disse mindre robuste antenner i årene derefter.  Så det har uhyre lange udsigter.
 
 
c2006 BBC
 
I Danmark ville det også være fint, hvis 'vores' DVB-T2 modtagere kunne understøtte MPEG-4 High Profile Level 4.2  dvs 1080P50 (og ikke blot 720p/1080i).  Det vil give en større frihed til senere at forbedre HD udsendelsernes kvalitet. (Sådanne MPEG-4 chips er lige om hjørnet)
 
 
Lars  Smile
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 15:54
Det var da godt nok en ordentlig smøre. Med DVB-T3 mener Lars jo blot en efterfølger til DVB-T2, og der ingen der siger at dette ikke kan være i helt andre frekvenser og helt andre båndbredder.

Jeg mener desuden ikke at det er butikkernes ansvar at spekulere i politiske beslutninger i deres rådgivning. Man kan da ikke som sælger fraråde at købe DVB-T TV i den formodning at de danske politkere muligvis fremskønner en udrulning af DVB-T2. Hvad hvis de ikke gør med netop den begrundelse at forbrugerne ikke skal føle sig snydt. Så er det jo en forkert rådgivning.

Mvh dan.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Så var det alligevel en klog beslutning jeg gjorde, for jeg havde oprindeligt sat mig til først at købe et MPEG-4 TV i 2012, så venter jeg bare et par år mere.
 
Et er, at man indfører en ny DVB-T2 standard - evt. ret snart - men det er nu et rimeligt gæt, at en DVB-T/MPEG-4 modtager kan modtage  mindst de 4-5 kanaler, som dagens MPEG-2 modtagere kan. (og sikkert flere)
 
Du må da regne med, at levetiden for moderne udstyr aldrig igen bliver så lang som ' i de gode gamle dage' - mere som 3 - 5 år.
 
Nu  skal du ikke skrige op om, hvad du synes - for hverken du eller jeg har nogen indflydelse på den grundlæggende teknologiudvikling - men vi kan overveje, hvordan vi bedst tilpasser os  til udviklingen.
 
Lars Smile
 


Redigeret af reslfj - 22-Januar-2010 kl. 16:13
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Kenneth.Wenzel Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem


Oprettet: 18-Juli-2009
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:09

Som omtalt her på recordere.dk, så har regeringen skrevet til EU-kommissionen, at den bør overveje at foreslå krav om, at alle tv-modtagere skal understøtte DVB-T2 efter en bestemt dato. Forslag skal ses i sammenhæng med det foreslåede krav om, at alle tv-modtagere solgt i EU efter en bestemt dato kan anvende de nyere kompressionsstandarder H.264/MPEG4..

 

Baggrunden for ovennævnte forslag er, gætter jeg på, at regeringen netop forsøger at undgå at forbrugerne i fremtiden kommer til at købe for meget ”forældet” udstyr. Herved sikrer regering sig, at udgifterne til det kommende skift til DVB-T2 ikke bliver på de mange milliarder kr. som nogle frygter, forbrugerne kommer til at betale.

 

Se side 6 i det nedenstående grundnotat af 16. november 2009

http://eu-oplysningen.dk/upload/application/pdf/5c91c3c4/20080586-1.pdf



Redigeret af Kenneth.Wenzel - 22-Januar-2010 kl. 16:11
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:11
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Det var da godt nok en ordentlig smøre. Med DVB-T3 mener Lars jo blot en efterfølger til DVB-T2, og der ingen der siger at dette ikke kan være i helt andre frekvenser og helt andre båndbredder.
 
Men så kan man nok med betydelig sikkerhed sige, at dette ikke sker, udover en evt. ibrugtagning af MUX8 på VHF båndet (med DVB-T2).  Der kommer ikke nogen efterfølger til DVB-T2. (udover indholdet den lange smøre jeg skrev)

Citér Jeg mener desuden ikke at det er butikkernes ansvar at spekulere i politiske beslutninger i deres rådgivning. Man kan da ikke som sælger fraråde at købe DVB-T TV i den formodning at de danske politkere muligvis fremskønner en udrulning af DVB-T2. Hvad hvis de ikke gør med netop den begrundelse at forbrugerne ikke skal føle sig snydt. Så er det jo en forkert rådgivning.
 
Men sådan er lovgivningen - forretningerne kan råde til , fra eller slet ikke råde, men de skal ubetinget oplyse, hvis oplysningen vil være af betydning i kundens beslutning
 
Der er heldigvis ikke politiske stemning for lempeligere vilkår i Købeloven - snare en skærpelse vil jeg tro.  Clap 
 
 
Lars    Smile 
 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Du må da regne med, at levetiden for moderne udstyr aldrig igen bliver så lang som ' i de gode gamle dage' - mere som 3 - 5 år.


Hvis det stopper ved DVB-T2 på grund af Shannon grænsen, kan man vel sige at der kommer en vis stabilisering inden for et par år, men lige nu hvor DVB indføres og forbedres, må vi erkende at vi står i den største TV omlægning siden farve-TV blev indført i slutningen af 1960'erne.

At modulationen ikke kan gøres bedre end T2 udelukker selvfølgelig ikke at der kommer nye codec profiler eller nye codecs som skal understøttes (1080p/24, eller måske Dirac fordi TV stationerne bliver trætte af at betale skat til MPEG4 Licensing Authority?).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu