recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV-signal igen!!!  - DVB-T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt TV-signal igen!!! - DVB-T2

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:29
Det som jeg synens er lidt gokkelok,  er at der ikke er en eneste politiker ,der har villet se dybere en embedsmændene ,der har lobby'et ,for dvb-t ,er det endegyldige svar ,på programudbud ,og ladet boxer tage slæbet/forretningen/overskudet .De siger det kører i sverige, juhuu ,og det er jo fint .Det er jo næsten udelukkende ,dem der havde problemer med analog/digital skift ,og ikke er underlagt udbyder, der vil få ,ballade med nye boxe ,som jo altså (mpeg 2/4) ,de store udbydere tilbyder bare en ny box.Men det er og bliver noget sjusk (Se. lidt for lang/uredt muligvis beskidt hår)Ermm
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

 
Og om 10 år hedder det DVB-T3 (ikke opfundet endnu). Men det er pointen fra Carsten Corneliussen fra DR (og Digi-TV), at vi skal vænne os til at teknologien udvikler sig indenfor transport af TV-signaler.
 
Formentlig i al evighed fra nu.
 
 
Jeg er helt enig, af samme årsag har jeg længe prædiket at man skal behandle sit tv som en monitor der kan gengive billeder fra en eller anden ekstern kilde, som man så løbende kan skifte ud, i stedet for at gå rundt i en illusion om at man kan købe noget fremtidssikkert. Det gælder også på andre områder, den helt nye surround-receiver med HDMI 1.3 kan vise sig at være forældet i løbet af i år, hvis man har lyst til at hoppe på 3D vognen.
 
Mit overordnede råd, hvis man ønsker at investere i kvalitetsprodukter, er derfor at man skiller tingene ad, og bruger penge på kvalitet dér hvor udviklingen ikke flytter sig på samme måde: Højttalere, effektforstærkere der kan trække højttalerne, og til dels selve displayet (som ganske vist ifbm. 3D heller ikke vil være "fremtidssikker"), og så løser selve afspilningen osv. i separate kasser der kan skiftes ud efter behov. Hvis det er for mange kasser at have stående, så gem dem væk i et lukket skab og løs betjeningen med en tilstrækkeligt god universal-fjernbetjening. Alt-i-et tankegangen er døende, medmindre man køber discount-varer hvor man bare kan skifte hele dynen når der kommer nyt.
Til top
chico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 17:20
Jeg synes også det er fint at skille tingene - det har jeg altid gjort - det triste her er at Panasonic ikke laver bokse så man har noget der passer sammen - fjernbetjening menuer mv.
 
 
Panasonic 37PX80 | Panasonic DMR EX87 | Onkyo 606 | Pioneer PD 204 | Harman Kardon HKTS 11 | Sagem ITD84 HD MPEG4 boks m/TV2 abb.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Du må da regne med, at levetiden for moderne udstyr aldrig igen bliver så lang som ' i de gode gamle dage' - mere som 3 - 5 år.


Hvis det stopper ved DVB-T2 på grund af Shannon grænsen, kan man vel sige at der kommer en vis stabilisering inden for et par år, men lige nu hvor DVB indføres og forbedres, må vi erkende at vi står i den største TV omlægning siden farve-TV blev indført i slutningen af 1960'erne.

At modulationen ikke kan gøres bedre end T2 udelukker selvfølgelig ikke at der kommer nye codec profiler eller nye codecs som skal understøttes (1080p/24, eller måske Dirac fordi TV stationerne bliver trætte af at betale skat til MPEG4 Licensing Authority?).
Der komme med stor sikkerhed en vigtig opbremsning, når DVB-T2,-C2 og -S2 er helt indført.  Det store problem omkring disse standarder og udskiftning af udstyr er jo,  at de gælder for en hel multiplex, dvs alt udstyr, der modtager blot en program-kanal via muxen, skal udskiftes samtidigt.
 
Men man kan sagtens have nye kanaler, der er kodet med en ny codec (Dirac?, H.265?) i samme multiplex, som  de kanaler vi kender nu.  Udstyr, der ikke har codec's til de nye formater, mister kun de nye kanaler, men kan fint se de gamle.
 
Det er imidlertid vigtigt, at der ikke - som i 2007 - træffes beslutninger baseret på sælgere og marketingfolk's kortsigtede livsmål. Ligeledes er der ikke meget eller godt beslutningsgrundlag i 'Gadget' folket, da det ofte lider af  'Hyper utålmodighed' .
 
Beslutningerne må og skal  baseres på solid teknisk og økonomisk viden og udfra langsigtede betragtninger.   
 
Teknologi-migrering er faktisk noget, som flere brancher - e.g. IT eller TELE-branchen - har god viden om og ofte også har dyrekøbte erfaringer med.  En af de teknikker, der anvendes med held er, at tænke sig til et tidspunkt i fremtiden fx i 2015/2020 og så danner et billede af, hvordan man  forventer at verden ser ud til den tid. 
 
Så bliver fokus nemlig derefter i høj grad på, hvordan  vi når hen til denne fremtid, snarere end det nytteløse kævl omkring  'hvordan vi genbruger det eksisterende skrammel'.
 
Det er også en klar erfaring, at J.O.Krag havde uhyre meget ret da han sagde:
"Man har et standpunkt, til man ta'r et nyt". 
 
Alle  må erkende, at der konstant sker ændringer og derfor må man også konstant genoverveje trufne beslutninger og have modet til at ændre disse om nødvendigt. 
 
Man bør nok betragte ændringerne som det normale og perioder uden så mange ændringer som  det særlige.     
 
Lars Smile
 


Redigeret af reslfj - 23-Januar-2010 kl. 16:26
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Raskolnikov Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 455
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af chico chico skrev:

Jeg synes også det er fint at skille tingene - det har jeg altid gjort - det triste her er at Panasonic ikke laver bokse så man har noget der passer sammen - fjernbetjening menuer mv.
 
 

Gad vide om de nye Panasonic skærme har DVB T2 / DVB C2?
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 17:57
Jeg synes altså også bare at man skal se sit tv som en monitor , og så have en extern box. Men der er jo nok også mange mennesker , der ikke skifter sit udstyr ud så tit som os herinde , og som synes at det er problematisk og besværligt med en ekstra box . Men det kan bare ikke nytte noget , for så går udviklingen jo i stå...
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Læste også om det på TV2's hjemmeside: http://nyhederne.tv2.dk/article/27980318/

Så folk der allerede har været ude og købe dyre MPEG-4 tv'ere har dælme godt nok brændt nallerne

Næ, jeg er skam stadig udmærket tilfreds. Tuneren i mit TV når næppe at blive teknisk forældet, før der er andre gode grunde til at skifte TV.

Men jeg er da rørt over din tilsyneladende særdeles oprigtige - og i hvert fald ikke skadefro - bekymring på mine vegne.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 19:16
 
 
 
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Jeg synes altså også bare at man skal se sit tv som en monitor
 
  Lige precis, så slipper man for en masse bøvl, og kan nøjes med en ny STB når det er nødvendigt. Man har jo alligevel en del externe enheder tilsluttet, såsom DVD, BD, Sat modtager, og spillekonsol, så det er jo en monitor allerede til brug for de ting.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 20:22
Der er et par stykker der rammer ,lidt ved siden af !
det handler om hvad ,Hr og Fru Danmark ,skal have af tilbud ,når de kommer fra arbejde ,og har betalt/krav på igennem, tvlicensen ,og det er ikke politisk interresant ,det er hele miseren. Ikke at vi kan blive enige om at, det smarteste, er at tv er en monitor (primært), fremtiden er jo nok et stream, i en anden form, som vi ikke helt ved endnu.
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 20:30
 
 Det vil jo nok også med sansynlighed indebære modtagelse fra en extern enhed, som tilsluttes displayet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 20:34
Set fra en økonomisk betragtning har det oftest været bad business at anskaffe det absolut sidste nye. Det koster at være "first mover".

Set fra en teknisk betragtning, kan man ligeledes få en ekstra omgang bøvl når man anskaffer "version 1.0" af et eller andet. Nogle gange bliver man de facto beta-tester på produktet for egen regning.

Man skal alligevel kaste sig ud i det, hvis man forretningsmæssigt alligevel får stor gavn (profit) ud af investeringen/anstrengelserne, har power til direkte at præge udviklingen og fordel deraf, eller hvis man som privatperson stadig synes at det er totalt fedt at være helt i front med det sidste nye og er villig til at betale prisen.

Men for langt de fleste vil det give mere mening at vente til "det sidste nye" er modnet bare en lille smule og faldet i pris. Fejl bliver luget bort og slagsmål mellem standarder bliver måske afgjort, så man ikke kommer til at holde på den forkerte hest.

Det er min opfattelse at Danmark og danske brugere er bedst tjent med sidstnævnte lidt kedelige løsning med hensyn til DVB-T2.

Om et par år, når DVB-T2 bliver relevant, så skal man i stedet glæde sig over, at der også er kommet brugbare og billige PVR bokse med DVB-T2. frem for at begræde udviklingen.

/B
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2010 kl. 20:42
Synes de bør stoppe nu - i en periode i al fald. En ting er at udviklingen ikke skal gå i stå, men bliver man ved med at skifte når man til et punkt hvor folk ikke gider være med mere medmindre de tvinges til det. Nu er en del mennesker gået fra analog til digital - men det bliver næppe sådan at den almene befolkning vil finde sig i at der med et par år imellem konstant skal udskiftes / opgraderes. Sådan har jeg det blandt andet selv, selvom det her er en meget stor interesse for mig. Alt med måde. Uanset hvad kan man sikkert som i dag dog vælge om man vil have analog eller digital... Synes bare det er at presse citronen at blive ved og ved.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu