recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV-signal igen!!!  - DVB-T2
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketNyt TV-signal igen!!! - DVB-T2

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 16:49
Aspagilus. Jeg ved hvad du mener, men det er ikke sikkert at det er en klog beslutning. Har netop selv investeret i et mpeg4 tv med discoptager mpeg4. af samme grund, velvidende at det måske er gammeldags om 3-5 år. Således er udviklingen blevet. Du kan ikke købe dig ind i fremtiden
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2010 kl. 16:53
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Synes de bør stoppe nu - i en periode i al fald. ..... Synes bare det er at presse citronen at blive ved og ved.
 
Det er et HELT umuligt standpunkt - man KAN IKKE afgørende ændre på en udviklings hastighed - ikke som land og slet ikke som enkeltperson.  Vi bor ikke på en øde ø.
 
Og hvornår skulle man lave pauserne - når det passer dig, passer det sikkert ikke mig.  Hver gang man forsøger at forsinke en udvikling, tvinger man nye købere til at købe gammelt og forældet udstyr. 
Hvis din og andres hjerne ikke kan følge med - så har i  jo et helt generet problemer med at leve i vor moderne verden - det må du hellere få lært, for alternativet er ret meget   Dead .
 
I det hele taget er der meget lidt fornuft  i at inddrage sine egne forhold, når en fremtidig udvikling skal vurderes.   Du og jeg er et ligegyldige 'fnuk' i udviklingen.
 
Oprindeligt skrevet af B-CLG B-CLG skrev:

..... at vente til "det sidste nye" er modnet bare en lille smule og faldet i pris. Fejl bliver luget bort og slagsmål mellem standarder bliver måske afgjort, så man ikke kommer til at holde på den forkerte hest.

Om et par år, når DVB-T2 bliver relevant, så skal man i stedet glæde sig over, at der også er kommet brugbare og billige PVR bokse med DVB-T2. frem for at begræde udviklingen.
 
Nu er DVB-T2 allerede modnet langt mere end blot "enlille smule" og vil være modne meget mere, når Danmark indenfor de næste - skal vi sige - 12-24 mdr. begynder at foreskrive DVB-T2 på alt nyt DTT udstyr. 
Husk på der er ikke tale om et slagsmål mellem to standarder, men kun at spørgsmål om hastigheden, hvormed man kan udskifte det gamle. 
Der er ikke som med fx BR et valg mellem to nye standarder. De øvrige internationale DTT standarder er godtnok bedre end DVB-T, men ingen bare matcher DVB-T2 - efter hvad jeg har erfaret.
 
Lars Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 13:35
Nu ved jeg hvad som virkeligt er galt her!
Diskussionen om dette her med DVB-T2 er sådan set aktuelt nok.
Igennem rigtig lang tid har man vel mest diskuteret om der var plads nok inden i alle Kablerne.
Derfor må jeg (selv) konkludere at det må blive DVB-C2 som kommer "Først", og som måske kan trække noget DVB-T2.  Kabel selskaberne har jo virkelig kendskab til alle slags Boxe at anbringe foran ens Tv.
Det bliver mere spørgsmålet om hvordan jeg skulle formulere et væddemål. Jeg havde aldrig forventet at YouSee eller Stofa (plus diverse antenneforeninger) stoppede med kryptere de almindelige eller SD Tv kanaler. Således problemet nu blev virkeligt med de som ikke havde anskaffet Tv med MPEG4, Cabel tuner indbygget.


Redigeret af moho - 25-Januar-2010 kl. 13:41
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Derfor må jeg (selv) konkludere at det må blive DVB-C2 som kommer "Først", og som måske kan trække noget DVB-T2.  Kabel selskaberne har jo virkelig kendskab til alle slags Boxe at anbringe foran ens Tv.
Har dette været igennem Google Translator? ordvalget virker for mig lidt babelfish agtig?
 
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Status: Offline
Point: 1499
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 15:50
Kan det være rigtigt vi har et medieudvalg (christianborg) der kun ser tunnellys ,og hvad der kun er umiddelbare indenrigs (branche/forbruger),opnåelige mål ,Og ikke ser frem og tilsiderne ! De er tihvertifald ,ikke søgende ,kommende hurdles ,som udbud ,af programmer (EU kommende ,fastlagt udbud), så ville det jo være klart ,at det nuværende system, "IKKE" er bærende ,ved godt man ikke kan købe reelt fremtidssikret udstyr, men det er der heller ikke tale om her ,det er jo eksisterende ,teknologier (dvb-t2/c2), så med lidt opmærksomhed ,havde det sågu ikke været, så svært, Et politisk medieudvalg ,skulle måske suppleres af en representant fra Branchen og fra forbruger, (ikke alle møder ,kun relevante) ?!! "VED IKKE ,SYNES DET ER NOGET MAKVÆRK).Wacko  
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2010 kl. 16:23
Kære Pendec
Min holdning overfor DVB-T2 egner sig bestemt ikke til tryk. Hvis der er behov for DVB-C2 og DVB-S2 hvorfor er det da ikke sket lang tid før nu, hvor alle ved, det mastebaserede halter langt bagefter. De parter der bliver misledte til tro, der ingen grænser er for digitaliseringer og komprimeringer, går en grum (dårlig) tid imøde!


Redigeret af moho - 25-Januar-2010 kl. 16:25
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 14:18
Jeg læser Digitaliseringer som en vis Herre læser Biblen.
Oprindeligt fyldte 1 Bit det samme som 1 Hz per sekund, eller mere moderne udtrykt, 1 MBit fylder 1MHz i båndbredde per sekund.
 
Dette er nu idag flyttet til at der er 2,4 MegaBit per 1Mhz båndbredde per sekund.
 
De som forsøger oververbevise mig om dette tal kan stige til 3,4 eller højere (40% forskel), da er jeg stået af. Ikke ret meget over de 2,4 er og vil fortsat være muligt. Så kan en hvilken som helst International eller i EU regi komme med hvad de vil af standarder og forslag. Det lader mig kold. Eller mere korrekt jeg er meget Varm Herinde   Tongue Og jeg vil ikke sidde om fire år, og ærgre mig gul og grøn over ikke skrive dette her. Det skal frem og ikke bare gemmes i skrivebordsskuffen.


Redigeret af moho - 26-Januar-2010 kl. 14:20
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 19:24

I DVB-T2 er det snakk om å overføre 30Mbps med nyttedata på en 8MHz kanal. Dvs. ca. 3.75bit/MHz.  Feilkorreksjonskoden i DVB-T2 er ekstremt mye bedre enn i DVB-T.  På satellitt har man allerde sett en øking i bitratene på minst 40%-50% i forbindelse med DVB-S2 som benytter samme type feilkorrigering.

I DVB-C er det enda mer ekstremt. Der sender kabeloperatører allerede mux som kan overføre opp til 51Mbps på en 8MHz kanal , ca. 6.3bit/MHz.  DVB-C2 vil selvfølgelig klare enda mer bit/MHz.


Redigeret af Bobben - 26-Januar-2010 kl. 19:26
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:


I DVB-T2 er det snakk om å overføre 30Mbps med nyttedata på en 8MHz kanal. Dvs. ca. 3.75bit/MHz.  Feilkorreksjonskoden i DVB-T2 er ekstremt mye bedre enn i DVB-T.  På satellitt har man allerde sett en øking i bitratene på minst 40%-50% i forbindelse med DVB-S2 som benytter samme type feilkorrigering.

I DVB-C er det enda mer ekstremt. Der sender kabeloperatører allerede mux som kan overføre opp til 51Mbps på en 8MHz kanal , ca. 6.3bit/MHz.  DVB-C2 vil selvfølgelig klare enda mer bit/MHz.
 
Lad os tage udgangspunkt i en dansk DR mux  - mux1 eller mux 2 - så overfører den 19.91 Mbit/sek.   En tilsvarende Boxer mux - mux 3, 4 eller 5 - overfører 22.39 Mbit/sek, men dermed modtages et lidt mindre robust signal.  DR's muxer kan rette 1 bitfejl ud af 3 bits, Boxer kun 1 bitfejl  ud af 4 bits.
 
Nu er det sådan, at der er forskellige fejltyper og fejlretningen er forbedret forskelligt fra DVB-T til DVB-T2 for hver type.  Men tager man udgangspunkt i tagantenner med et rimeligt frit udsyn,  så kan man ret let angive DVB-T2 parametre der har samme robusthed som de nuværende DVB-T muxer.
 
Det vil i Danmark være således, at en 8 MHz DVB-T2 mux med en kapacitet på:
 
ca 33 Mbit/sek  vil være klart mere robust end DR's muxer
ca 37 Mbit/sek  vil være meget lidt mindre robust end DR's muxer, men bedre end Boxers.
 
I begge tilfælde vil DVB-T2 være mere robust overfor den type problem, der kaldes 0dB echo og være næsten ubegrænset robust overfor impulsstøj - tændrør, biler, knallerter ol, stop/start af motorer ... 
Mange seere vel derfor opleve, at signalet vil være en del mere robust i begge ovenstående tilfælde og BBC, der bruger samme DVB-T signal som DR, har da også valgt de parametre, der giver den høje bitrate.
 
Når man i Sverige angiver  ca 30 Mbit/sek er det for VHF bånd III muxer, som jo sendes i 7 MHz kanaler.  Desuden vil Sverige nok anvende et større guard interval på VHF fx på 19/256 eller på 1/8 og det koster lidt på bitraten.  Bytter man lige over vil DVB-T 8k gi=1/4  blive til DVB-T2 32k gi=1/16.
 
Men et større guard interval i Svergie vil understøtte større afstand mellem masterne og det vil så igen kræve færre master. Det sparer naturligvis i både opbygning og drift.
 
I UK anvendes et gi=1/128 for DVB-T2. Derved øges bitraten fra 37 Mbit/sek, som vi kan have i Danmark, til 40.2 Mbit/sek i UK.   Ulempen er imidlertid, at man stort set ikke kan anvende SFN og derfor skal anvende mange flere kanaler og mange flere hjælpesendere med egne frekvenser for at dække et område.
 
D R.   19.91 -> 37 Mbit/sek   + 86% bitrate 
Boxer 22.39 -> 38 Mbit/sek   + 65% bitrate
 
Samme mast, samme sender, samme tagantenne, men nye modulatorer og nye modtagerbokse.
 
Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Kermode Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Men jeg kan sige, at der uden tvivl kommer meget  nyt indefor radio og tv i fremtiden, men der kommer ikke en DVB-T 3 standard.  


Hvis man kan sælge nye tv'er til en halv milliard i EU - så kan du være sikker på der kommer en DVB-T3 standard ;)

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 20:09
Dem der laver DVB standarden er ikke dem der sælger tv.
Til top
Kermode Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2010 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:


Du må da regne med, at levetiden for moderne udstyr aldrig igen bliver så lang som ' i de gode gamle dage' - mere som 3 - 5 år.
 
Nu  skal du ikke skrige op om, hvad du synes - for hverken du eller jeg har nogen indflydelse på den grundlæggende teknologiudvikling - men vi kan overveje, hvordan vi bedst tilpasser os  til udviklingen.


Det ved gud vi kan, vi kan klage til politikerne som skal følge befolknigen ikke kun de grådige kapital interesser. Det er total samfundsfråds og ikke bæredygtigt hvis vi skal smide tv'er ud hele tiden. Et TV burde kunne holde 10-15 mindst.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu