recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt udstyr - opsætning af surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt udstyr - opsætning af surround?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt udstyr - opsætning af surround?
    Sendt: 13-Februar-2014 kl. 06:10

Hej.

Så fik jeg endelig taget springet fra analogt SD Fjernsyn og Sony alt-i-et DVD anlæg over til Digitalt HD TV, Blu Ray og et bedre (begynder)surround anlæg.

Mine køb:

• Samsung UE55F8005
  • Samsung BD-F7500
  • Yamaha RX-V475

Fjernsynet har været sat til et par uger (det gav jo så lige et 12x bedre billede, lækkert), men jeg skal nu have sat resten op. Jeg skal med andre ord forbinde TV-Blu Ray-Receiver.

Nu spørgsmålet: Gør det en forskel om jeg forbinder både Receiver og Blu Ray direkte til TV og dermed bruger fjernsynet som en slags Hub eller om jeg forbinder både Blu Ray og TV til Receiver og dermed bruger Receiver som en slags Hub?

Formålet er bedst muligt setup hvad angår lyd (specielt ved brug af Blu Ray og Netflix fra F8005 Smart TV) og muligheden for kun at bruge én fjernbetjening, nemlig Samsungs den lille smarte :-)

Det med fjernbetjeningen leder mig lidt hen til et tillægsspørgsmål:

Receiver og TV har hver én HDMI CEC. Vil alle 3 enheder stadig kunne tale sammen, så jeg ikke skal styre det fra flere fjernbetjeninger?

(jeg har set videoer på nettet hvor Yamaha RX-V_75 serien skulle spille fornuftigt sammen med mit fjernsyn mht til HDMI CEC).

Til rådighed har jeg pt. HDMI kabler og optisk kabel. Hvad forbinder jeg til hvad?

På forhånd tak

mvh Henrik

Redigeret af Henrik K Kristensen - 13-Februar-2014 kl. 06:17
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40545
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 07:26

BD til Reciver med HDMI, fra Reciver til TV med HDMI til HDMI 2 ARC.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

BD til Reciver med HDMI, fra Reciver til TV med HDMI til HDMI 2 ARC.

Mange tak.

... og det giver også bedste lyd fra film der ikke kommer direkte fra BD (som f.eks. Netflix gennem TV)?

Redigeret af Henrik K Kristensen - 13-Februar-2014 kl. 10:38
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 10:50

Du får lyd fra TV via HDMI, dog måske ikke 5.1 fra Netflix da de bruger Dolby +, jeg få det ikke, kun fra BD Recorder.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 10:51
Det kommer jo digitalt fra TV via audio return channel.

Derfor er det din reciever der bestemmer lydkvaliteten.

Ikke om det er Spdif eller HDMI kabel.

Tvet skal bare understøtte flerkanalslyd, hvilket jeg mener det gør.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 10:53

Det gør det fra TV Tuner.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2014 kl. 12:04
Mange tak for input.

Så jeg prøver det omtalte setup og gemmer spdif/optisk kabel væk i skuffen.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Henrik K Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2014 kl. 23:40
Hej igen.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at sige tusind tak for de svar jeg modtog.
Jeg har fået sat mit system op og det virker over al forventning.

Mine højtalere spiller nu lyd fra:
- Antenne TV
- Netflix
- Blu Ray
- Air Play

Alt HDMI CEC/ARC virker perfekt mellem de 2 fabrikanter. De forskellige apparater tænder og slukker som de skal og lyden justeres fint på de eksterne højtalere. Altsammen ved kun at bruge den lille lækre Samsungs Smart Touch-fjernbetjening, det er virkelig noget konen og børnene sætter pris på. Jeg fik opgraderet mit billede og mit lyd og samtidig blev det hele mere simpelt. Smukt Clap

Jeg har ikke helt forstand på PCM eller Dolby Digital fra TV endnu, men kun DD giver mig surround lyd, så det er den sat til.

Det eneste jeg arbejder på nu er at få airplay til automatisk kun at spille stereo i mine 2 Front højtalere og ikke i alle 5.
EDIT: Nu virker det også at Airplay per deault er 2-channel stereo.

Redigeret af Henrik K Kristensen - 14-Februar-2014 kl. 23:51
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu