recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Objektiver til kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketObjektiver til kamera

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Jeg har bare ikke hørt specielt meget godt om Tamron objektiverne. Sigma'erne skulle være bedre, men jeg har prøvet et AF 18-200 OS og jeg synes ikke at OS funktionen virkede specielt godt. Håndholdt blev mange af billederne lettere uskarpe.

Hej mfhansen82

Jeg kender dig ikke, men jeg håber ikke jeg træder dig over tæerne (i så fald beklager jeg), men så har du ærligt talt ikke hørt ret godt efter... eller taler alt for generelt. Begge firmaer laver objektiver der er rigtig gode... og begge firmaer laver dårlige objektiver.

At sige at "Sigma'erne skulle være bedre" er i bedste fald et dårligt råd.

God weekend Smile
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Point: 775
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 23:39
Overvej kraftigt hvad du vil bruge dit kamera til, hvornår det skal bruges, og om du har mod på at skifte objektiv fra situation til situation. Der er meget stor forskel på om man står i et studie og tager billeder eller er ude i felten på en safari i Afrika.

Hvis du primært skal bruge dit kamera på ferier og ellers bare lidt en gang i mellem derhjemme, så vil jeg anbefale et objektiv, der dækker hele det zoom-område du forventer at bruge. Her er 18-200 et godt bud. Hvis du har mod på (og penge til) det vil jeg anbefale at du objektiv med høj blænde til indendørs brug. 17-55 mm 2.8 er dyrt men lækkert, et billigt alternativ kunne være et 35 mm 1.8 / 2.0.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 00:47
Angående den Tamron 17-50mm så kig lige ved mere end én forhandler efter prisen for den. Den med VC koster ca 3k fra dustinhome.dk og 2,7k fra simplyelectronics i England. Jeg overvejer selv at købe den, så jeg har efterhånden ledt nettet tyndt for at finde den billigste danske forhandler.
Til top
Henrik K Kristensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 00:58
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Angående den Tamron 17-50mm så kig lige ved mere end én forhandler efter prisen for den. Den med VC koster ca 3k fra dustinhome.dk og 2,7k fra simplyelectronics i England. Jeg overvejer selv at købe den, så jeg har efterhånden ledt nettet tyndt for at finde den billigste danske forhandler.

Hvis det er uden VC (den skarpeste af dem) så er den på dba til 2.000 kr og som ny hos kamerashop.dk til under 2.700 kr.
Samsung UE55F8005 - Samsung BD-F7500 - Yamaha RX-V475 - Jamo S 626/62
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 01:05
Oprindeligt skrevet af Henrik K Kristensen Henrik K Kristensen skrev:

Hvis det er uden VC (den skarpeste af dem) så er den på dba til 2.000 kr og som ny hos kamerashop.dk til under 2.700 kr.

Regner med at skulle have den med VC selvom den måske er en lille smule mindre skarp, for har vænnet mig til stabilisering, dog har min lille Canon EF-50mm F1.8 det selvfølgeligt ikke. Jeg har ellers også fundet den uden VC til 2k fra ny i England så kan vist ikke betale sig at købe på DBA
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 01:44

simplyelectronics i England

Inden du handler hos simplyelectronics, bør du nok begive dig en tur på Google. Så finder du f.eks. ud af, hvilket land de i virkeligheden hører hjemme i, og hvilke erfaringer folk har med dem.
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 04:56

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Jeg har bare ikke hørt specielt meget godt om Tamron objektiverne. Sigma'erne skulle være bedre, men jeg har prøvet et AF 18-200 OS og jeg synes ikke at OS funktionen virkede specielt godt. Håndholdt blev mange af billederne lettere uskarpe.

Hej mfhansen82

Jeg kender dig ikke, men jeg håber ikke jeg træder dig over tæerne (i så fald beklager jeg), men så har du ærligt talt ikke hørt ret godt efter... eller taler alt for generelt. Begge firmaer laver objektiver der er rigtig gode... og begge firmaer laver dårlige objektiver.

At sige at "Sigma'erne skulle være bedre" er i bedste fald et dårligt råd.

God weekend Smile
Jeg kan ihvertfald sige at den ovennævnte Sigma ikke er speciel god, i mine øjne.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 08:28
Til insekter, og ligeledes fugle er det altid godt med et stort objektiv. Disse billeder er taget med et Canon Zoom Lens EF 75-300 mm-objektiv.

Fuglene flyver OGSÅ, hvis man ikke bruger tele. Taget igennem mit stuevindue:

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 13:53

Det eneste i "standard-området" der er bedre end Tamron 17-50mm f/2.8 er Canon 17-55mm f/2.8 IS... og både pris og størrelse er markant større på Canons.

Du bør virkelig overveje den Tamron!
Hvordan bliver det så med farverne, hvis man blander originale objektiver med Tamron?
I filmdagene holdt man sig til originale objektiver og én slags film, for altid at få samme farve. Er det ikke nødvendigt mere? Jeg ved det ikke, derfor spørger jeg.

Venlig hilsen
KB
Til top
M.W. Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Juni-2008
Point: 69
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 14:14
I min fototaske er der for tiden følgende objektiver:

Canon 18-55 (der fulgte med kameraet)
Canon 70-200 F/4 USM
Tamron 28-75 F/2.8

hvoraf jeg bruger Tamron objektivet suverænt oftest. Det er en rigtig godt allround objektiv både inde og ude. Godt lysstærkt objektiv som jeg ofte bruger uden flash. Men skal du have en ekstern flash (og det skal du/I på et tidspunkt) så kan jeg varmt anbefale MECA AF-1 som jeg selv bruger.

Med Tamron objektivet skal du blot være obs på, at ved nærbilleder har det tendens til at være uskarpt i kanterne. Så jeg beskærer ofte billeder.

Mit er efterhånden 4 år gammelt, og har set bedre dage. Jeg overvejer at investere i samme model, så glad er jeg for det.

Alternativt, og dyrere, er Canons 17-55 meget populært. Jeg har leget lidt med det på messer rundt omkring, og kunne godt være interessant for mig. Men prisen holder mig lidt tilbage.

70-200 er sjovt at lege med, men for mit vedkommende bliver det mere til "leg" end til regelmæssig brug.

Hvad skal din kone bruge kameraet til? produktbilleder, landskaber etc.?
Morten Witzel
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvordan bliver det så med farverne, hvis man blander originale objektiver med Tamron?
I filmdagene holdt man sig til originale objektiver og én slags film, for altid at få samme farve. Er det ikke nødvendigt mere? Jeg ved det ikke, derfor spørger jeg.

Så vidt jeg ved, var det en speciel Minolta-ting. Minolta gjorde det til en videnskab, at alle deres objektiver havde samme farvegengivelse, men det var vistnok en filosofi, de var ret alene om. Du kan læse lidt om det i denne tråd (se især indlægget på side 2 fra "dumbasadoorknob", som tilsyneladende ikke helt lever op til sit brugernavn):
http://www.dyxum.com/dforum/lenses-in-pursuit-of-minolta-colours_topic70341_page1.html

I dag kan man komme langt med efterbehandling på computeren, men som du kan se i mit link, sværger nogle Sony-fotografer stadig til de gamle Minolta-objektiver for at undgå forskellig efterbehandling af en billedserie taget med flere forskellige objektiver.

Redigeret af Allan Olesen - 12-Marts-2011 kl. 14:53
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6668
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2011 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Så vidt jeg ved, var det en speciel Minolta-ting. Minolta gjorde det til en videnskab, at alle deres objektiver havde samme farvegengivelse, men det var vistnok en filosofi, de var ret alene om. Du kan læse lidt om det i denne tråd (se især indlægget på side 2 fra "dumbasadoorknob", som tilsyneladende ikke helt lever op til sit brugernavn):
http://www.dyxum.com/dforum/lenses-in-pursuit-of-minolta-colours_topic70341_page1.html

Spændende tråd - jeg var ikke klar over at Minolta var så anderledes. Jeg kender kun Canon og Nikon fotografer. Og det var en af mine venner, en Nikon fotograf, som sagde det samme om Nikkor objektiverne. Altså at når man tog en fotoserie med forskellige Nikkor objektiver, var det samme efterbehandling.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu