recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Officiel hjemmeside om DAB-radio?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Officiel hjemmeside om DAB-radio?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Og flere lande skruer NED for DAB. Wink


Vi er vist i DanmarkWink
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Tunneler og pkælder virker det ikke stabilt.  

Men har ikke oplevet udfald uanset hvor jeg kører på vejnettet 

Også i Tyskland virker det perfekt.   



Samme oplevelse her, hjemme har jeg perfekt signal på en stump ledning smidt bag reolen.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1928
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Tunneler og pkælder virker det ikke stabilt.  

Men har ikke oplevet udfald uanset hvor jeg kører på vejnettet 

Også i Tyskland virker det perfekt.   



Samme oplevelse her, hjemme har jeg perfekt signal på en stump ledning smidt bag reolen.

Også på MUX3? (og O T... Jeg ELSKER altså din avatar, som kører deruda')
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:


Og flere lande skruer NED for DAB. Wink


Hvilke lande er det? Er sagen ikke lige omvendt - altså at flere lande "skruer op" for DAB+?

Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:



DAB er håbløs, og er for længst overhalet rent teknologisk. 
Og at udskifte FM med DAB er så hjernedødt, at det ikke kan beskrives! Hvorfor?
- Der skal 3-5 gange så mange sendere til, at opnå samme dækning som FM.
- DAB modtagerne bruger meget mere strøm, end FM-modtagere.
- I tilfælde af krig/katastrofe, vil næsten alle være i besiddelse af en FM-modtager, men meget få en DAB-modtager. Og har man en DAB-modtager, vil signaler fra nabolande ikke kunne "nå", og de vil meget hurtigere løbe tør for strøm.
- Med FM kan man næsten altid høre noget (nogle gange med støj, men stadig lyd), med DAB er der 100% stille, hvis ikke signalet er optimalt.
- FM kan modtages over hele verden.
- Ved optimale modtageforhold, er lyden bedre på FM.

En kombination af FM og streamet radio, er hvad der IMO er optimalt.


Ahhhh... din udlægning er nok lige at stramme skruen lidt for meget.

DAB+ bruger flere sendere end FM, men tilgengæld så kan der også sendes 11-16 gange så mange radiokanaler på samme frekvens. Ser man på økonomien, omkostningen til radiodækningen og strømforbruget, så er udgiften til kapaciteten langt lavere på DAB+ end på FM målt per radiostation selvom der skal bruges flere sendere. Derudover er det relativt let at opsætte fillers (repeatere) i områder, hvor DAB+ signalet er dårligt pga. f.eks. skyggevirkning.

Moderne DAB+ modtagere bruger ikke nødvendigvis mere strøm end tilsvarende moderne FM modtagere.  Gamle transistorradioer fra dengang farfar var dreng brugte markant mindre strøm til FM modtagelse, men sådan forholder det sig ikke nødvendigvis med moderne digitale modtagere.

Alle DAB+ modtagere har også indbygget en FM tuner, så du kan selv afprøve det, og du vil hurtigt finde ud af, at den gamle transistorradio fra 1970'erne holder strøm markant bedre end modellen fra 2020'erne.

I tilfælde af krig, så kan FM signalerne fra udlandet heller ikke nå hele landet. Alle DAB+ modtagere har indbygget FM tuner, så hvis FM virkelig er kritisk i en nødsituation, så kan alle DAB+ modtagere også bruges til FM modtagelse.
Derudover har DAB+ faktisk den fordel, at falder én sender ud (tænk Ukraine, hvor russerne bomber sendemasterne), så kan man modtage det samme signal fra flere sendemaster, og derved vil én tabt sendemast ikke medføre total nedbrug i et større område indenfor masternes teoretisk maks. dækning på en radius af cirka 75 km (når senderne samsender signalet - DAB+ kan teoretisk sende meget længere, hvis man kun sender en frekvens fra én sender).

FM har nogle fordele omkring mono modtagelse under rigtig dårlige modtage forhold, men under næsten alle andre omstændigheder, så er DAB+ stereo modtagelse markant bedre. DAB+ signalet kan også modtages fra flere sendere på samme tid, hvilket minimerer problemer med skyggevirkning.
At sige at DAB+ signalet skal være optimalt for at få lyd, det er altså en teknisk misforståelse af DAB+. DAB+ kan levere lyd selv med et relativt dårligt signal vha. den indbyggede fejlretning.

Forskellen på FM og DAB+ er resultatet af et dårligt signal. FM bliver gradvis dårligere med skift til mono i stedet for stereo, så skrat, hvæses og udfald. DAB+ spiller derimod perfekt stereo signal lige indtil signalet bliver for dårligt til at fejlretningen kan opveje mængden af fejl, og så bliver radioen tavs.

FM kan ikke nødvendigvis modtages over hele verdenen. Prøv du f.eks. at tage din FM radio med til Japan.
FM er dog tæt på at være en verdensstandard.

Om lyden på FM er bedre ved optimale modtageforhold, det kommer altså helt an på, hvad man ønsker. Hvis man ønsker en lyd så tæt på originalen, så vinder DAB+ med en høj AAC bitrate. Mange foretrækker dog den "bløde" FM lyd fremfor den mere "hårde" DAB+ lyd, der er komprimeret med en af AAC lydformaterne. Ganske ofte benyttes HE-AAC med en alt for lav bitrate på DAB+ og her er der ingen tvivl om, at FM lyder bedre, men det er typisk et kommercielt valg at presse så mange radiostationer ned i hver multiplex som muligt.
I Danmark sender mange radiostationer med 64 Kbit/s HE-AAC, mens de i udlandet har fundet ud af, at 88 eller 96 Kbit/s HE-AAC lyder markant bedre.

IMO DAB+ og Internetradio er fremtidens radioformater i Europa. FM dør stille og roligt ud efterhånden som der bliver umuligt at købe en ren FM modtager i Europa.


Redigeret af Branchekender - 20-Juni-2022 kl. 20:16
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 21:08
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Alle DAB+ modtagere har også indbygget en FM tuner,

https://www.hifiklubben.dk/argon-audio-dab-adapter3-mk2-dab-tuner/argdabadap3mk2bk/

FORDELE

  • Fin lyd og nem betjening
  • Superkompakt design
  • Letlæseligt farvedisplay
  • Både analog og optisk digital lydudgang
  • Fjernbetjening medfølger

BEGRÆNSNINGER

  • Ikke FM
  • Ikke internetradio eller indbygget wi-fi
  • Ikke Bluetooth
Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2022 kl. 22:16
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Alle DAB+ modtagere har også indbygget en FM tuner,




Ah okay. Jeg forklarede mig rigtig dårligt - jeg beklager.

Ifølge ETSI TS 103 461 skal alle DAB+ modtagere MED UNDTAGELSE af såkaldte "adaptorer" indeholde en FM tuner for at kunne opfylde kravene til en Receiver profile 1 eller 2, som defineret af WorldDAB.

Dvs. bilradioer, køkkenradioer, minianlæg og 43 cm tunerenheder skal have mulighed for FM modtagelse for overholde kravene i ETSI TS 103 461.

Når det er sagt, så er det rimelig dårlig stil at lave en adaptor uden FM modtager for at spare en dollar. Jeg tror faktisk aldrig jeg har set en DAB+ adaptor uden FM, men én skal selvfølgelig være den første.




Redigeret af Branchekender - 21-Juni-2022 kl. 08:17
Til top
svbg1979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér svbg1979 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2022 kl. 17:56
Denne tyske side er faktisk også rigtig god:

Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1928
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2022 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Branchekender Branchekender skrev:


Alle DAB+ modtagere har også indbygget en FM tuner,




Ah okay. Jeg forklarede mig rigtig dårligt - jeg beklager.

Ifølge ETSI TS 103 461 skal alle DAB+ modtagere MED UNDTAGELSE af såkaldte "adaptorer" indeholde en FM tuner for at kunne opfylde kravene til en Receiver profile 1 eller 2, som defineret af WorldDAB.

Dvs. bilradioer, køkkenradioer, minianlæg og 43 cm tunerenheder skal have mulighed for FM modtagelse for overholde kravene i ETSI TS 103 461.

Når det er sagt, så er det rimelig dårlig stil at lave en adaptor uden FM modtager for at spare en dollar. Jeg tror faktisk aldrig jeg har set en DAB+ adaptor uden FM, men én skal selvfølgelig være den første.



Beklager, jeg ikke kan finde ud af at fjerne alle unødvendige Quoter, men så ser indlægget altså forkert ud!! Men...


Det ved jeg så ikke, om jeg er enig i... Fordi, de, som laver en DAB-adaptor, går vel ud fra, at dem, som køber disse, allerede HAR en FM-radio i deres musikanlæg, og så bare gerne vil have DAB-muligheden også?

En DAB-adaptor er vel til for at kunne tilsluttes som et ekstra apparat, og så er FM i denne adaptor jo ligemeget...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2022 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Det ved jeg så ikke, om jeg er enig i... Fordi, de, som laver en DAB-adaptor, går vel ud fra, at dem, som køber disse, allerede HAR en FM-radio i deres musikanlæg, og så bare gerne vil have DAB-muligheden også?

En DAB-adaptor er vel til for at kunne tilsluttes som et ekstra apparat, og så er FM i denne adaptor jo ligemeget...


Du har selvfølgelig ret til din mening, men en adaptor bruges også til andre ting end opgradering af gamle FM-radioer. En adaptor kan f.eks. bruges til 100 volt anlæg eller aktive højttalere.

Det er normalt - og god skik - at lave fall-back til ældre teknologier. Forstil dig f.eks. en mobiltelefon uden fall-back til 2G eller 3G, et TV der ikke kan vise DVB-T, fordi vi bruger DVB-T2 i Danmark... eller en internetbrowser der ikke kan vise JPEG billeder, fordi alle hjemmesider bruger WebP.
Understøttelse af ældre teknologier kan være vigtig af mange grunde.

Min pointe var, at det er dårlig stil at droppe en fall-back løsning blot for at spare en dollar... og ja, vi taler om en dollar sparet under produktionen.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2022 kl. 22:14
Slettet




Redigeret af hansie - 24-Juni-2022 kl. 22:14
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2022 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


Også på MUX3? (og O T... Jeg ELSKER altså din avatar, som kører deruda')


Yes, også på en argon radio i et rum uden vinduer med den alm. teleskopantenne.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1928
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2022 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:


Også på MUX3? (og O T... Jeg ELSKER altså din avatar, som kører deruda')


Yes, også på en argon radio i et rum uden vinduer med den alm. teleskopantenne.

Utroligt... Men, så må du vel også have en sender, lige i din baghave!!LOL Eller, var der noget med, at man monterede DAB-sendere på nogle mobilmaster, netop for bedre dækning ved kørsel? Husker det ikke lige...
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu