recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ohm my God ... har jeg dummet mig?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ohm my God ... har jeg dummet mig?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ohm my God ... har jeg dummet mig?
    Sendt: 20-Januar-2020 kl. 11:48
Nej, der er ikke stavefejl i overskriften :)

Dette emne kunne godt (og burde måske) have været oprettet i HIFI-kategorien, men jeg lægger det her, da det måske kan have betydning, at der er tale om en surround-installation ...

Her i weekenden overtog jeg Jonas_H's fire taghøjttalere, da han har skiftet ud. Det er JBL Control 1 Pro, og selvom jeg kendte dem lidt i forvejen er det dog alligevel nu gået op for mig, at jeg ikke har læst nok på lektien. Jeg havde nemlig ikke lige fanget, at standard-modellen Control 1 er på 8 ohm, mens "Pro" er 4 ohm.

Alle mine andre højttalere i systemet er 8 ohm. Min nuværende Pioneer-receiver kan internt switche til 6 ohm, hvilket jo ville være en mellemting, men - de er ikke købt til at skulle bruges med denne receiver, da den ikke kan køre Atmos.

Jeg har søgt lidt rundt og læst svar som spænder lige fra "Neeeej, gør det for guds skyld ikke!!" til "tag det roligt, det er ikke nogen problem i praksis." Men hvad mener I? Hvis vi nu antager, at min kommende Atmos-receiver bliver f.eks. en Marantz SR-noget, hvor den nødvendige ekstra-forstærker driver surround-back, ville det så give problemer at 4 af højttalerne er 4 ohm, og 5 er 8 ohm?

(Beklager i øvrigt hvis dette allerede har været diskuteret til døde, men søgefunktionen sutter max Dead)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 12:02
De 4 ohm er formentlig opgivet ved en bestemt frekvens/belastning.

4 ohm (og 8 ohm) højttalere kan være alt andet end 4 ohm i praktisk brug.

Jeg har både 4 og 8 ohm højttalere forbundet og har ingen problemer.

Så, jeg er på "tag det roligt, det er ikke nogen problem i praksis" -vognen Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

De 4 ohm er formentlig opgivet ved en bestemt frekvens/belastning.

4 ohm (og 8 ohm) højttalere kan være alt andet end 4 ohm i praktisk brug.

Jeg har både 4 og 8 ohm højttalere forbundet og har ingen problemer.

Så, jeg er på "tag det roligt, det er ikke nogen problem i praksis" -vognen Smile
Jo laver impedance dine højtalere har jo mere kræves der af forstærkeren og dennes strømforsyning. Umiddelbart vil jeg laden din SR står på 8ohm. den virker ikke til at være så strøm stærkSmile

Jeg har f.eks. prøvet at spænde en Marantz SR 7011 eller også var det en 12'ere på mine B&W 802 D3, Marantz SR kan slet ikke drive de højtalere, de er opgivet til 8ohm, men de kan nemt gå ned i 3-2ohm. Yamaha f.eks. min egen 3060 har helt sikkert noget bedre styr og greb om tingene, men det vil stadig være synd og skam at benytte sådanne højtaler til en Yamaha eller Marantz receiver.


Redigeret af Potter - 20-Januar-2020 kl. 14:35
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 18:08
Det gode ved JBL er, at de ikke er blege for at vise detaljer om deres produkter: https://jblpro.com/en/products/control-1-pro

Se spec sheet. Der er et impedan plot som viser impedans som funktion af frekvens. 

Edit: skalaen er dog rimelig utydelig :)


Redigeret af Jonas_h - 20-Januar-2020 kl. 18:10
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2020 kl. 14:51
Jeg takker alle for hjælpen, et par af dem er nu blevet testet som baghøjttalere i mit 7.1 setup, og det kører tilsyneladende uden problemer!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2020 kl. 17:04
Bliver forstærkeren mere varm end normalt? 

Hvordan lyder de så ift dine nuværende? :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2020 kl. 17:16
Jeg har ikke lagt mærke til at den skulle blive mærkbart varmere, men jeg har heller ikke ligefrem målt med termometer ... Det burde jeg måske, for en sikkerheds skyld.

De lyder meget anderledes end dem de erstattede (Mission 737R), men det var kun en test ... indtil videre, i hvert fald.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu