|
Ohm problem? |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Forfatter | ||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Og du ved så åbenbart ikke hvorfor, at det giver et bedre resultat, at der findes en forstærker til hver enhed, med aktiv deling af frekvenser.
Hvis det er pseudoeffekt der søges, så nøjes med at biwire. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 17 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-September-2013 Status: Offline Point: 302 |
|
Jo det ved jeg egentlig godt, idet jeg kører fuldt digitalt, aktivt 4 vejs system Men ved at skrive sådan som du gør (kaste bolden videre uden at svare på noget som helst), så gør du bare den enkelte ting at man ikke gider bruge mere tid på dig :-D Men 2 forstærkere til hver sig frekvensområde på en højttaler med passivt filter, hedder stadig biamping, uanset hvad du mener er rigtigt. F.eks efter basfilteret, er der ikke meget effekttræk i øvre mellemtone og diskant - Kig evt på kurven et par indlæg tilbage Kan du ikke lige forklare hvordan trådstarter skulle køre "din form for" aktiv deling på de højttalere han har med en enkelt stereoforstærker ![]() Eller skulle du bare lige skrive noget unødvendigt for at vise hvad du "ved"
Redigeret af Bastianboxer - 03-Februar-2014 kl. 21:07 |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
|
Nu er det jo ikke mig der i tråden kommer med nedsættende bemærkninger. Og min kommentar, i mit første indlæg, var viderebygning til en tidligere kommentar omkring det svære i at biampe med en stereoforstærker.
Senere stiller jeg ? til din version af fools biamping, som er betegnelsen for biamping med passivt filter. For det giver ingen mening, at forstærker sender fuld frekvens til passiv deling. Du slipper dermed ikke for tab i delefilter, ej heller for intermodulationsforvrængning, når fuldt frekvensbånd forstærkes. Derfor, ægte bi/tri amping er med aktivt delefilter, og forstærker til hver enhed. Men hvis der efterspørges pseudoeffekt, så foretag biwiring eller biamping med passiv frekvensdeling. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
|
Og det skulle være/have stået, effekt tab når der deles med passivt filter.
|
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 17 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 01-September-2013 Status: Offline Point: 302 |
|
Det er STADIG biamping selvom du ikke mener det er ægte. BI = 2 / AMP = forstærker = 2 forstærkere Folk køber tit 2 forstærkere og biamper deres højttalere som er forberedt på biamping idet der er dobbelte HT terminaler, en til bas og en til diskant (Diskant/mellemtone). Tab i filtrene ? Har jeg skrevet at man undgår det ved at lave passiv biamping ? Hvorhenne ? At du ikke mener det giver mening at "sende" fuldt frekvensbånd i biamping til en HT med passiv deling må være fordi du ikke har prøvet det, ikke forstår delfilterets funktion, eller kigger alt for teoretisk på hvad forstærkerne sender og ikke hvad højttalerne trækker eller simpelthen ikke kan høre det. Du har stadig samme tab, men den forstærker der sidder på mellemtone/diskant, belastes slet ikke i basområdet og spiller derfor mere ubesværet. Spiller du så højt at forstærkeren til bassen klipper, påvirker det ikke den der sidder på toppen.... selvom de i teorien sender samme signal ud i fuldt frekvensområde Men når nu trådstarter spørger til biamping af hans højttalere, hvorfor skrev du så ikke bare: Du skal rive delefilteret ud af højttalerne, købe en forstærker mere, et elektronisk delefilter ellers er det ikke biamping, uanset hvad der står på nettet, hvad forhandlere kalder det og selvom dobbelte HT terminaler hedder biwiring/ampingsterminaler, så var alt jo besvaret
![]() |
||
![]() |
||
|
JeTex
Meget kort. Hvad kalder du det hvis man køber et sæt højttalere med dobbelte højttaletterminaler (en til bas og en til mellemtone/diskant)(F.eks Dali 40), køber 2 forstærkere, sætter den ene forstærker til den ene højttalerterminal (bas) og den anden forstærker til den anden højttalerterminal (mellemtone/diskant) ? Jeg kan forstå at alt dette her er helt forkert ifølge dig: Redigeret af Bastianboxer - 03-Februar-2014 kl. 21:44 |
||
![]() |
||
|
Det hedder biamping, og på grund af den ringe effekt dette setup giver, kaldes det for "fools biamping". Det giver næsten lige så stor effekt, at foretage en biwiring.
Jeg har mig bekendt på intet tidspunkt sagt, at det beskrevne biamp scenarie er forkert, eller ikke kaldes for biamping. Jeg ved ikke hvor du har læst det. Jeg har beskrevet, hvad der nærmest er nytteløs biamping. Der vil være så ringe effekt, at vi stort set snakker pseudoeffekt.
|
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
||
![]() |
||
|
Ja vi hører alle forskelligt og har alle forskellige oplevelser
|
||
![]() |
||
|
Hvorfor biamper du selv med aktivt delefilter, hvis du mener den passive biamp version er så god?
|
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
||
![]() |
||
|
Og kan du så ikk lige vise hvor jeg skriver at den passive måde er lige så god ? Læser du egentlig hvad der bliver skrevet, eller skriver du bare for at skrive ? Jeg har skrevet at det stadig er biamping og fordelene ved det (som jeg langt fra er ene om at opleve, faktisk er du den eneste der ikke oplever en fordel ved det), jeg har vist aldrig skrevet at fordelene er de samme ved passiv og aktiv, Det er noget du selv brygger sammen for at være på tværs
Redigeret af Bastianboxer - 04-Februar-2014 kl. 11:29 |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Giver da fin mening. Meget ofte benyttes bi-amping mellem LF og MF/HF hvor der så er passiv deling mellem MF og HF.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Gerne. Du tager fejl.
Ingen. Det handler udelukkende om om du fordeler signalet på indersiden eller ydersiden af terminalen.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |