recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OLED Impuls
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OLED Impuls

 Besvar Besvar Side  <1 23456>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2022 kl. 12:10
Ikke uden root af Shield og omfattende manuel opsætning, hvor man tvinger usupporterede apps til at køre i én bestemt billedfrekvens (også ude i menuerne). Det er ikke specielt elegant og det kræver en del nørderi.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2022 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Ikke uden root af Shield og omfattende manuel opsætning, hvor man tvinger usupporterede apps til at køre i én bestemt billedfrekvens (også ude i menuerne). Det er ikke specielt elegant og det kræver en del nørderi.

Pokkers. Med Shield TV til hvert tv pt., havde jeg håbet på en god løsning. Men det virker på Apple TV på alle apps?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2022 kl. 14:37
Det kører på systemniveau i tvOS, så det virker som udgangspunkt med de apps, der gør brug af standard videoafspilleren i tvOS. Det gør flere og flere apps, heriblandt flere danske, men ikke alle. Andre apps, som har egenudviklet videoafspiller, kan tage en API i brug, men det skal de gøre manuelt.

Jeg opretholder denne oversigt over, hvilke tjenester på Apple TV 4K, der virker med match-funktionerne: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=25&t=49835
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 16:20
Jeg fik så købt en ATV 4k (32gb) og den kan ganske rigtigt styres med TV-remoten. Nice. Den skifter også refreshrate efter indholdet, som forventet. Altså, sådan da ..

Nu var det bare det, at den i første omgang skulle bruges til HBO max og jeg finder ud at at den til næsten alt vælger 50Hz (!) selvom det er US film og serier .. Så er jeg jo lige vidt :-} Kun enkelte film kommer op i 24hz, som håbet ..

.. og, ATV 4k + HBO max = stereo-lyd (!) vs Chromecast + HBO Max = Surround-lyd. WTF!?

Det er virkelig skuffende og jeg kan ikke få øje på flere settings??

PT: Video; Dolby Vision 60 (59,94hz), Match frame ON, Match dynamic range ON.
Audio format; Change format OFF, Dolby Atmos ON.

Kan det virkelig ikke blive bedre?

Help! :-)



Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 16:43
Det er fordi HBO Max speeder deres indhold op fra 24->25fps. Læs mere her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1636693983

Det er kun visse nyere ting, som de uploader i korrekt 24fps.

Jeg har ingen problemer med at få op til Dolby Atmos på HBO Max. Hvordan er Apple TV 4K forbundet? Husk at den udsender lyd i ukomprimeret PCM.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 17:02
Speeder op? Åh gud! HBO skulle have een over nakken. Det er jo lige som på TV Confused  Uanset må det være en fordel at boksen kan få det bedste ud af kildematerialet, uanset om HBO har fucket med det.

Boksen et tilsluttet direkte til HDMI port 3 på TV, så jeg ved ikke hvorfor det går galt, men min AVR viser at den modtager et stereo signal via ARC. Den samme afsnit af "the flight attendant" vist med en CC på HDMI port 1, giver et 5.1 Dolby signal.

Jeg er nødt til at køre signalkilde > TV > AVR, fordi mit AVR ikke har alt det nye i HDCP og HDR osv.


EDIT:

""Vi arbejder løbende med at konvertere flere af vores titler til 24 fps, men det kommer til at tage lidt tid," siger Tom Nielsen."

Tom er jo HELT væk! :-) Fatter han ikke at han skal STOPPE med at konvertere? Det er allerede rigtigt, de skal bare lade være med at pille.


Redigeret af Mefisto - 03-Juni-2022 kl. 17:08
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 17:13
Okay, så ligger begrænsningen i HDMI ARC.

Optisk lydudgang og HDMI ARC kan højest arbejde med 2.0 PCM. Ellers skal lydsignalet transportkomprimeres (bitstream). Chromecast videresender som bitstream. Apple TV 4K udpakker alt og videresender som PCM.

Så med et surround setup skal man enten lave passthrough gennem receiver eller køre med eARC fra TV tim receiver.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 17:14
Og ja det er helt godnat at HBO speeder deres indhold op… Virkelig amatør-agtigt og uden respekt for indholdet.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Okay, så ligger begrænsningen i HDMI ARC.

Optisk lydudgang og HDMI ARC kan højest arbejde med 2.0 PCM. Ellers skal lydsignalet transportkomprimeres (bitstream). Chromecast videresender som bitstream. Apple TV 4K udpakker alt og videresender som PCM.

Så med et surround setup skal man enten lave passthrough gennem receiver eller køre med eARC fra TV tim receiver.

Jep. Det mest bizarre er at man kan sætte ATV til er re-encode til Dolby 5.1 - (change format ON, New format DD 5.1) Så modtager AVR et Dolby signal via ARC, - men det er jo totalt Hat! at pakke signalet ud, for så re-encode det, fordi boksen ikke kan bitstreame det originale signal.

Seriøst, det eneste der snart virker ordentligt, er pirat kopierede film(!) Det er effing utroligt! :-)
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 18:21
Uanset, ... brok til side.

Findes der en ordentlig Medie player app til ATV 4k. Den behøver ikke være gratis, men jeg er ikke vild med abonnementer?

De skal kunne se en medie server, virke med framerate match og kunne bitstreame originallyden.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2022 kl. 18:36
Infuse er en rigtig god medieafspiller app. Den læser netværksdrevet direkte og henter så covere og metadata online automatisk. Al processering sker på Apple TV 4K, så ingen krav til netværksdrevet. De har vist stadig en gratisversion og så et abonnement med flere funktioner (bl.a. DTS-HD og Dolby TrueHD dekodning).

Plex er der også, og Plex er Plex - så du skal have Plex server software kørende på NAS. MrMC er en fork af Kodi uden mulighed for plugins.

Så vidt jeg husker understøtter alle tre match funktionerne.

Uanset hvilken app du vælger, får du dog ikke bitstream. Apple TV 4K vil altid dekode og sende som PCM. Bitstream er jo et transportformat som kun findes pga. begrænset båndbredde i optisk og senere HDMI ARC. Det er teknologi fra mellem 80’erne og 00’erne Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 03-Juni-2022 kl. 18:40
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2022 kl. 08:45
ja, ja, ok :-) Det kan godt være det er teknik fra 80erne eller 0erne, men det ændrer ikke ved et det er ekstremt frustrende at jeg nu ikke kan noget så simpelt som at spille et surround signal. Alle tjenesterne bruger komprimeret Dolby lyd, som alle mine apparater hver isæt forstår. Men de taler så dårligt sammen at uanset hvad jeg gør, render ind i en begrænsning.

TVet har ikke en HBO app, så der er lukket. AVR kan ikke sende HDR video igennem HDMI switchen og ATV 4k kan ikke lade være med at konvertere Dolby bitstream til PCM, som så ikke kan komme igennem ARC. > Nu kan jeg så vælge mellem ingenting, SDR video med surround lyd eller HDR video med stereo. Jeg kunne også købe en CC 4k, men den kan ikke tilpasse refreshrate automatisk. Så kan jeg få HDR video der hakker, med surround lyd, eller sidde og gætte på om den film jeg vil se på HBO er speedet op til 50hz eller ej, og skifte refreshrate manuelt på CC.

Jeg får sku lange løg af det her!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu