recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - om at rippe filmsamling- begynderspørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketom at rippe filmsamling- begynderspørgsmål

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Samtidig vil det være smart at skifte over til STP eller minimum S/UTP, vi får mere og mere trådløs data i luften og det vil være smart at have ethernet kabler med skærm.

Nej, STP vil kun give dig flere problemer. Hvis STP ikke jordes korrekt, er det mere modtagelig for støj end UTP.

Parsnoningen i UTP bør være tilstrækkeligt til at modvirke støj. Selv med Cat6 kommer du ikke længere op end 250 MHz, og de trådløse protokoller som du nævner er langt højere frekvenser. Wifi er 2.4 GHz og 5 GHz, DECT er vist 1900 MHz.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Hedder Det Cat6 idag, hvis der skal trækkes ledninger ? Er elektriker og vi arbejder stadig mest i Cat 5e UTP i alm. husinstallationer, men er det klogt at "opgradere" ??

Prisforskellen på Cat6 og Cat5e UTP udstyr er minimal i dag (under 1 krone per meter kabel, og en Lexcom 250 connector koster måske 25 kr mere end en Lexcom 100). Det taler for Cat6, som selvfølgelig er mere fremtidssikret. Ulempen ved Cat6 er dog at kablet er lidt tykkere og mindre medgørligt fordi der er en plastic adskillelse mellem de 4 ledningspar i selve kablet. Til gengæld hjælper det nok os amatører med at overholde kravene til bøjningsradius.Wink

Når du er professionel elektriker (hehe, forhåbentlig findes der ikke andre...), laver du sikkert en måling af installationen med noget meget dyrt udstyr som sikrer at det lever op til Cat5e kravene. En korrekt udført Cat5e installation kan levere 1 Gbps uden problemer, og hvis vi taler om et privat hjem, varer det formentlig mange år inden man for brug for mere (en virksomhed er en anden sag). Hvis du er gør-det-selv amatør uden adgang til måleudstyret, giver Cat6 dig formentlig lidt mere slack end Cat5e, så du ender med et bedre resultat.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2011 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Samtidig vil det være smart at skifte over til STP eller minimum S/UTP, vi får mere og mere trådløs data i luften og det vil være smart at have ethernet kabler med skærm.

Nej, STP vil kun give dig flere problemer. Hvis STP ikke jordes korrekt, er det mere modtagelig for støj end UTP.

Parsnoningen i UTP bør være tilstrækkeligt til at modvirke støj. Selv med Cat6 kommer du ikke længere op end 250 MHz, og de trådløse protokoller som du nævner er langt højere frekvenser. Wifi er 2.4 GHz og 5 GHz, DECT er vist 1900 MHz.

Vi taler om en "prof" firma som laver installationer, så self. regner vi med at det er korrekt udført alt andet ville jo være dumt.

Der der meget mere data eller støj om man vil i luften ud over de frekvenser du nævner - prøv at måle efter en gang. Omgivelserne har ofte en meget større indfyldelse på tabte data pakker end man lige regner med.
Men det er offtropic.

Redigeret af Notfast - 20-Januar-2011 kl. 23:52
.....
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2005
Sted: 8600 Silkeborg
Point: 492
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 00:17
Ok det sidste forstår jeg så ikke så meget af, men stadigvæk tak til alle fordi I har gidet bruge tid på mig. Imorgen tror jeg at jeg vil forsøge at lave en lille opsamling og så kommer der sikkert lige de sidste par afrundende spørgsmål. Men tak for hjælpen.

mvh peter
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 09:44
Så følger lige her en kort opsummering på fra mig og så må I lige råbe op, hvis jeg har misset noget. Opgaven var at finde ud af, hvorvidt man kunne rippe sine dvd'er og herefter smartest streame dem til 2 forskellige tv i huset. Og her er hvad jeg har lært:
1. Ja man kan nemt rippe dvd'erne og den nemmeste måde er ved at bruge dvdfab.com(i min optik)
2. Ripper man en dvd med bare et lydspor og sæt undertekster uden ektra materiale fylder det godt 4.5-5 GB per film.
3. Det nemmeste sted at opbevare dem er i en NAS med flere porte så man løbende kan udvidde efter behov
4. Den nemmeste måde at streame på, når jeg nu ikke har ethernet i huset ved alle tv, er at bruge homeplug teknologien.
5 Da jeg gerne vil have en form for coverflow af titlerne på skærmen så ungerne også kan finde rundt, kræver det en mediaspiller som understøtter dette. Her kunne popcornhour være et bud blandt mange.
6. Og så lærte jeg at der er mange kompetente og kloge mennesker her som gerne deler deres viden med en som mig. Tak for det.

Og så kommer de nye spørgsmål som dette rejser:
1. Er der forskel på homeplug produkterne, hvilket skal man gå efter?
2. Valg af medieafspiller er vel næsten et trosspørgsmål. Men hvis jeg ønsker en afspiller som er driftsikker, nem at gå til og sætte op og bruge samt støjsvag, hvad skal jeg så gå efter?
3. Hvilken router vil vbære bedst til at trække film stream. Hvad skal jeg gå efter at købe?

Rigtig god weekend

mvh peter
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 09:58
Mht homeplug, HUSK.. hvis du har ambitioner om full hd materiale som eks blu ray, kan homepluggen komme til kort til den tid.. du risikerer at ofre penge på din transportvej 2 gange (bare så du husker det)

mht afspiller syntes jeg en popcornhour a-210 er et rigtigt godt fleksibelt bud til rimelige penge, den er passivt kølet = ingen støj.

mht router vil den i forbindelse med homeplug ikke være det svageste led.. det er homeplug, så det er et fedt... havde du smidt ethernet ind ville jeg finde et trådløst accespoint med 4 gigalan porte, dette kunne så udbygges med gigalan switche hvis der var behov for flere stik.
Mvh

René
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 10:05
Hej Rene

Tak for dit hurtige svar, som jeg sætter pris på. Så din anbefaling vil være, at når jeg på sigt gerne vil streame blue ray og det vil jeg, så kan jeg lige så godt gøre det ordentligt første gang og få en eletrikker ud og trække de kabler jeg har brug for, således at der er en internetforbindelse tæt på de 2 steder hvor jeg har tv lige nu? Fordi det har også den fordel, at når mine børn, som nu bor på samme værelse, får deres egne, så er det ingen sag at trække nettet derind også, så de kan streame indholdet på deres egne tv? Ok et langt spørgsmål, som jeg håber du ikke kun besvarer med jaWink

mvh peter
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 12:02
ja, det ville jeg gøre.

Jeg har gjort det sådan hos mig... jeg har dog købt stumperne selv da jeg har familie som kunne hjælpe mig.. dvs jeg trak selv kablerne.. så hjalp de blot med at samle stikkene.. og det havde jeg nok egentligt også selv kunnet finde ud af.. men de skulle arbejde lidt for den aftensmad de fik Wink

Mine børn har fået trukket hver sin netledning over til deres værelse også fra accespoint, i princippet kunne jeg blot have trukket 1 ledning også sat en switch op som kan dele forbindelsen.. men nu fik jeg trukket hvert sit kabel.
Al installationen kan såfremt man har loft eller krybekælder gøres med købte ledninger med stik monteret og samlet i switche, det er måske lidt dyrere i stumper, men billigere i timeløn.

Men jeg ville mindst sætte stik ved hvert tv, også ved NAS samt 1 ved den arbejdsstation der skal lægge de store filer over, så man kan udnytte de langt højere hastigheder man kan få over gigalan.

Ved mit tv i stuen (som har en gigalan switch stående så jeg har ekstra stik i stuen) har jeg 10mtr netledning rullet op som jeg lige tager frem hvis jeg skal flytte meget store filer, da det gøres langt hurtigere over denne forbindelse... ellers bruger jeg normalt trådløst på mine bærbare enheder... jeg er ikke så god til at vente Embarrassed
Mvh

René
Til top
justrace Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2009
Sted: Mindanao, Ph
Point: 1490
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 14:44
Jeg syntes også der mangler at blive nævnt disse DUNE afspillere: http://nemedia.dk

Mange køber HD MAX selvom de fleste ville kunne nøjes med en BASE 3.0 da den kan nøjagtigt det samme, men har bare ikke indbygget BluRay drev.
MVH
justrace
"I AM Nikon"
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af vonrask vonrask skrev:

2. Valg af medieafspiller er vel næsten et trosspørgsmål. Men hvis jeg ønsker en afspiller som er
Jeg vil lige byde ind med Boxee Box by D-Link (http://www.dlink.com/boxee/), som kan købes hos fx amazon.co.uk (http://www.amazon.co.uk/D-Link-Boxee-Digital-Media-Player/dp/B0043EV3MS). Du kan prøve at installerede programmet på din pc først og dermed se, om det er noget for dig (http://www.boxee.tv/make). Det skal dog nævnes, at firmwaren på Boxee Box er nyere end versionen til pc.

Til at rippe mine dvd'er bruger jeg MakeMVK (http://www.makemkv.com/) og til at 'bryde' sikkerheden AnyDVD eller DVDFab Passkey 8.

Pøj pøj med projektet og lad os høre, hvordan det falder ud.
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 16:20
kiggede lige lidt på den her boxee og har lige et par spørgsmål. Er det en afspiller som man også kan streame indhold fra nettet på, altså hvis jeg nu gerne vil se baseball eller andet, så kan den bruges til det? Og ert det særligt for den eller kan alle andre afspillere også det?
Til top
KeWa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2010
Sted: Danmark
Point: 582
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2011 kl. 16:56

Det er en browser-app i Boxee Box, så ja det kan man godt. Andre medieafspillere kan givetvis ligeså. Jeg valgte Boxee Box, idet den er meget nem at sætte op og bruge. På en halv time er Boxen opdateret og har fundet filmene på din NAS. Boxee henter selv film-info og -covers på IMDb.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu