recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ombygning af IKEA BYÅS TV-bord - forslag?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ombygning af IKEA BYÅS TV-bord - forslag?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ombygning af IKEA BYÅS TV-bord - forslag?
    Sendt: 29-August-2013 kl. 11:18
Hej alle

Jeg har et stykke tid kigget efter et fornuftigt TV-møbel med en passende dybde (>40cm), 3 sektioner på hver godt 50cm (centerhøjttaler er 50cm) og med låger på de yderste sektioner - og jeg er ikke interesseret i at give mere end 2.000kr! (Hvor der ellers er mange lækre modeller)

Jeg er så faldet over BYÅS TV-bordet fra IKEA:

Det passer fint størrelsesmæssigt og midtersektionen er også fin, men af uransagelige årsager har IKEA valgt at udstyre ydersektionerne med en slags skuffer, hvilket ikke helt harmonerer med min plan om at sætte bl.a. surround-receiver ind i sådan et rum.

Er der nogen kreative hoveder der umiddelbart kan se om det vil være nemt at modificere møblet med et par låger i stedet - og hvad der evt. vil kræves for at gøre dette? (Man kan hente en samlevejledning på siden - der kan man se møblets detaljer)

Jeg kunne også godt tænke mig at der kunne monteres en plade med højttalerstof foran midtersektionen - den vil nok også skulle være hjemmelavet - nogle forslag her? (Har en baby og det vil blot være spørgsmål om tid inden at stumperne i midtersektionen skal onduleres!)

Håber på nogle kreative indspark :-)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1154
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2013 kl. 11:33
Jeg har selv været det igennem i min tråd. Tror sagtens du kan købe hængsler i ikea og bruge fronten af skufferne til låger. 

Til top
larsen_mgeic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2009
Sted: Esbjerg
Point: 1315
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsen_mgeic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2013 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har selv været det igennem i min tråd. Tror sagtens du kan købe hængsler i ikea og bruge fronten af skufferne til låger. 

Lige præcis.

Køb 3 sæt hængsler i IKEA når du henter møbler, brug fronterne til låger i siderne og lav selv en af MDF til midten. Brug eventuelt samme MDF plade til at lave hylder af. Du skal bruge et forstnerbor i 35mm til beslagene så vidt jeg husker.

EDIT: Jeg så ikke lige hvilke beslag du havde henvist til i din, men det kan måske klares uden forstnerbor så.

Redigeret af larsen_mgeic - 29-August-2013 kl. 11:43
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 22:14
Jeg har lige været igennem samme øvelse efter at min dreng spurgte, Hvad er det?? og trykkede en diskant ind. Nu har jeg gemt min center bag en hjemmebygget stoflåge, hvilket egentlig var ganske enkelt. En god stiksav og en kraftig hæfteklammepistol og så er det hurtigt lavet.

Måske skulle du overveje at lave alle låger med stof, så du kan ramme forstærker med fjernbetjening uden at åbne lågerne. Jeg har bare sat mine låger fast med velcro, så har ungerne ikke kræfter til at åbne dem.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 23:14
Jeg vil undersøge nærmere hvilke hængsler de har i IKEA og også høre om muligheden for at få en ekstra låge som passer i størrelsen.

Bconrad: Hvilket stof har du brugt og hvordan ser det ud - gider du poste et par billeder? (Gerne med noget tændt bagved, så man kan se hvor meget lyset skinner gennem!)

Jeg har ikke behov for stof på alle låger, da jeg en Marmitek IR-extender der sørger for at sende IR-signalerne videre til de apparater, som er gemt bag lågerne.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 23:27
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Jeg har lige været igennem samme øvelse efter at min dreng spurgte, Hvad er det?? og trykkede en diskant ind.

Var der ingen frontstof på centeret?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 23:33
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Jeg har lige været igennem samme øvelse efter at min dreng spurgte, Hvad er det?? og trykkede en diskant ind.

Var der ingen frontstof på centeret?

Klaus

Hvis der var frontstof på, er det for det meste ret føjeligt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 23:36
Så sætter man gitre for

http://elektronik-lavpris.dk/p91319/MZF-8630_Højttalergitter_10_grov/
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19651
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2013 kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Hvis der var frontstof på, er det for det meste ret føjeligt.

Korrekt, men det er sjældent så gennemsigtigt at man kan se diskanten gennem det......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 01:00
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Hej alle

Jeg har et stykke tid kigget efter et fornuftigt TV-møbel med en passende dybde (>40cm), 3 sektioner på hver godt 50cm (centerhøjttaler er 50cm) og med låger på de yderste sektioner - og jeg er ikke interesseret i at give mere end 2.000kr! (Hvor der ellers er mange lækre modeller)

Jeg er så faldet over BYÅS TV-bordet fra IKEA:

Det passer fint størrelsesmæssigt og midtersektionen er også fin, men af uransagelige årsager har IKEA valgt at udstyre ydersektionerne med en slags skuffer, hvilket ikke helt harmonerer med min plan om at sætte bl.a. surround-receiver ind i sådan et rum.

Er der nogen kreative hoveder der umiddelbart kan se om det vil være nemt at modificere møblet med et par låger i stedet - og hvad der evt. vil kræves for at gøre dette? (Man kan hente en samlevejledning på siden - der kan man se møblets detaljer)

Jeg kunne også godt tænke mig at der kunne monteres en plade med højttalerstof foran midtersektionen - den vil nok også skulle være hjemmelavet - nogle forslag her? (Har en baby og det vil blot være spørgsmål om tid inden at stumperne i midtersektionen skal onduleres!)

Håber på nogle kreative indspark :-)

Denne koster ganske vist kr. 3.000, men med køb af mdf-plader, hængsler osv, rammer du nok alligevel en pris deromkring med Ikea-løsningen:

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

http://www.tvbord.dk/shop/online-lll-vaeghaengt-1002p.html
Med låger, ben og forsendelse er vi vel omkring 4.500kr og det er penge jeg hellere vil bruge på noget andet, men tak for forslaget.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2013 kl. 09:30
Der er normalt gitter for, men jeg var i et desperat forsøg igang med at gøre de store sorte kasser mere konevenlige med noget hvidt folie. Nu står centeren i skabet og det er en fin løsning for alle parter.

Tipsen, jeg sender lige nogle billeder til dig. Send mig en pb med din email, da jeg ikke kan uploade hertil fra min ipad.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu