|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() Sendt: 31-Juli-2006 kl. 13:21 |
Hej, Jeg har en halvgammel laptop med XP Home og en ret lille HD og jeg har derfor lige købt og tilsluttet en ekstern 250 GB USB HD. Den er lige til at bruge uden installation, men er formatteret i FAT32. Og det skulle ifølge velunderrettede kilder betyde, at filer på over 2 (eller er det 4 GB?) ikke er mulige. Nu vil jeg gerne af den grund - og fordi film fylder - formatere den i NTFS og har læst http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9437. Da jeg ikke er spor stiv i DOS o.l.: 2) Og størrelse på allokeringsenhed kan også vælges her - nogle anbefalinger? 3) Bør jeg evt. overveje at aktivere komprimering? På forhånd tak for svar. Redigeret af Carser - 31-Juli-2006 kl. 13:22 |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
suldrup ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
![]() |
1. Jo du kan bare formattere drevet
2. Tag bare standard, det har jeg altid gjort. Jeg er ikke klar over nogle grunde til at man skulle vælge andet en standard. 3. Det er ikke til at sige om det er din bus/CPU eller din harddisk som vil være flaskehalsel. Det må komme at på en prøve. Personligt har jeg altid holdt mig væk for at komprimere harddiske, både af hensyn til accesstid og den større risiko for at miste alt. |
|
![]() |
|
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
![]() |
Hej Carser, 1) Kan jeg ikke bare i stedet højreklikke på drevet og klikke på formater? Jo, medmindre der ligger noget på drevet som du skal bruge. I så tilfælde skal du enten konvertere (som bekrevet i din link), eller midlertidigt gemme disse filer et andet sted mens du formatterer. Medmindre du har en god grund til at vælge noget andet, så vælg standard. Hvis du vælger mindste allokeringsendhed så minimerer du spild af plads hvis du har masser af små filer, idet en fil normalt fylder en hel allokeringsenhed (der er undtagelser) - til gengæld bliver læsning/skrivning en anelse langsommere. 3) Bør jeg evt. overveje at aktivere komprimering? Efter min mening, nej. NTFS har indbygget understøttelse for komprimering, og du kan altid vælge at komprimere foldere eller enkelt filer separat i stedet for at komprimere hele disken. Læsning af en komprimeret fil er ofte ligeså hurtig som læsning af en ukomprimeret fil, men skrivning er betydeligt langsommere. Jeg er dog ikke enig i suldrup's kommentar om, at der er øget risiko for at miste alt når man bruger komprimering (i NTFS). Dette skyldes nok folks dårlige erfaringer med tidligere disk komprimerings metoder i Windows 95/98. |
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
![]() |
|
Carser ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4805 |
![]() |
Hej suldrup og DrageMester. I skal have tak for både gode og hurtige svar. Jeg har slet ikke brugt disken endnu, kun tilsluttet den, og det var også derfor jeg regnede med ikke at skulle konvertere filer ved at bruge en speciel kommando e.l. Jeg formaterer v.h.a. boksen på billedet, vælger standard m.h.t. allokeringsenheder og kører uden komprimering så. ________ I øvrigt kørte jeg på min nu 10 år gamle første pc med Win 95 med en komprimeret 1,2 GB disk og jeg sammenlignede tider før og efter jeg foretog komprimeringen. |
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn. ![]() |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Helt enig med Dragemester - men lægger alligevel en lillebitte kommentar til 2) Normalt vælges altid standard, men skal disken udelukkende bruges til store filer såsom optagelser på recorder, film osv. kan du med en lille fordel i hastighed vælge største allokeringsenhed. Har du udelukkende filer over denne størrelse, betyder det ikke noget for spild pga af ikke udnyttede filallokeringsenheder. Men det øger til gengæld både læse og skrivehastighed, og defragmenteringshastighed.
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej spawn. Det bliver meget blandet indhold, heriblandt også fotos, back-up af en masse tekstfiler, gemte websider m.m., så det bliver standard. Ellers lyder det attraktivt at opnå højere hastighed ved at vælge den store enhed, så tak for dit besyv også. |
|
M.v.h. Carser
|
![]() |
|
![]() |
Ja, så er der formateret. |
|
M.v.h. Carser
|
![]() |
|
Zagadka ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 446 |
![]() |
Jeg ved du har formateret men jeg kommer lige med et indlæg i debatten alligevel.
Grænsen for filstørrelse på FAT32 er 2,15 GB eller 2 GiB (2^31 bytes). Grunden til at du ikke kan vælge at formatere harddisken som andet end NTFS skal findes i diskens størrelse. Du kan ganske enkelt ikke formatere en disk der er større end 32 GB med FAT32 under Windows mens Windows sagtens kan læse dem op til FAT32 grænsen på 2 TB (M$ logik). Vær du bare glad for dit valg for NTFS er et meget bedre filsystem end FAT32. |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for endnu mere brugbar info - og jeg ER glad! |
|
M.v.h. Carser
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |